moeilijk kunnen doorzitten :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:58

Ik denk toch dat het met het niet ontspannen lopen door de rug te maken heeft... Igor loopt ook redelijk ontspannen, maar nog niet ontspannen genoeg om een heel rondje te kunnen doorzitten. Nu is Igor pas 2 mnd onder het zadel, maar denk niet dat het veel verschil is met jouw paard. Ook pas gaan doorzitten zodra ze echt heel ontspannen loopt en dat uitbreiden naar een heel rondje tzt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 23:34

rockey schreef:
nou om het los laten van de rug gaat het niet, want dat doet ze eigenlijk altijd, en zonder beugels rijden, is nu nog geen optie want mevrouw wordt dan een beetje heel erg opgefokt Haha! maar ik zal de zoekfunctie eens gebruiken

Als ze opgefokt word betekend het dat je aan het knijpen bent. Kan je alleen maar afleren door het veel te doen.

Alleen zou ik bij een drie en een halfjarige dat niet oefenen. Is het beestje te jong voor. Probeer een ouder paard te regelen waar je zitles op kan krijgen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:05

Ik heb ook een (bijna) vierjarige die nu ongeveer 3 maanden onder het zadel is. Ik ga gewoon steeds kleine stukjes doorzitten, als ik voel dat ze haar rug gaat spannen (oftewel, ik ga zitten stuiteren) dan ga ik gewoon weer lichtrijden, of ik maak een overgang naar stap. Ik probeer die stukjes doorzitten gewoon stukje bij beetje iets langer te maken, maar ik rij in ieder geval niet gewoon door als ik ga zitten stuiteren, want dat is niet erg bevordelijk voor je jonge paard dr rug. Dus gewoon langzaam aan steeds een stukje verder en je hoeft toch pas in de L2 de hele proef door te zitten, dus je hebt nog even om te oefenen Lachen
Groetjes lisette

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:02

IK kan pas sinds kort op mijn pony doorzitten, en dan alleen als ik hem van achteren eronder heb lopen en hij dus zijn rug bol maakt. Voor die tijd kon ik het alleen in een heel langzame draf en dan zat het heel fijn omdat zijn rug dan deinde. Misschien dat je paard nog niet sterk genoeg is om echt in 1 stuk te laten en die rug op te bollen en je daardoor niet meeneemt in zijn bewegingen. Hoe groter en ruimer de passen, hoe groter de kans dat je paard uit elkaar valt. Eerst in klein tempo draven, en vandaaruit als je dat kunt doorzitten en in balans kunt houden pas meer naar arbeidstempo draven wil wel helpen.
Je voelt dan steeds duidelijker wanneer je paard uit elkaar valt of op de voorhand valt (dat gevoel had ik nog nooit geleerd te voelen, nu na tig jaar gelukkig eindelijk een beetje... zucht)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:32

Pipo"]
[quote="rockey schreef:
nou om het los laten van de rug gaat het niet, want dat doet ze eigenlijk altijd, en zonder beugels rijden, is nu nog geen optie want mevrouw wordt dan een beetje heel erg opgefokt Haha! maar ik zal de zoekfunctie eens gebruiken

Als ze opgefokt word betekend het dat je aan het knijpen bent. Kan je alleen maar afleren door het veel te doen.

Alleen zou ik bij een drie en een halfjarige dat niet oefenen. Is het beestje te jong voor. Probeer een ouder paard te regelen waar je zitles op kan krijgen.
[/quote]

ik ga helemaal met pipo mee

en sorry, maar als je niet kan doorzitten, en je rijd een proef op een 3,5 jarige, dan geloof ik nooit dat jij een 9 hebt gehad voor je zit
ik heb heel veel geschreven , bij heel veel verschillende jury's en bij verschillende klasses, en een 8 word al zeer zelden gegeven bij de houding en zit, jury's geven ook niet gauw een 9, om de mensen te stimuleren eraan te werken Knipoog
zouden ze een 9 geven, dan gaan mensen , zoals hier ook wel duidelijk is,
verschrikkelijk langs hun schoenen lopen...

verder , ontopic, kan ik je als tip geven dat je eens aan de longe op een ander paard , zitles moet gaan nemen
zowiezo veel andere paarden rijden is erg bevorderlijk voor je zit
alleen is het jammer dat je zelf zo'n attitude hebt ontwikkeld, je neemt van niemand iets aan, terwijl je juist van andere meningen en tips, heel veel kunt leren

durf zelf toe te geven dat je geen topruiter bent ( anders had je al lichtelijk in de hoefslag of paard en sport gestaan met een uitgebreid intervieuw Knipoog )
leer van dingen die hier op bokt gezecht worden, zitten hele nuttige tussen hoor
en neem de dingen van je instructeur/trice aan, denk niet dat je het zelf beter weet.
als je beter wilt leren rijden zul je moeten openstaan voor die dingen,pas als je zelf accepteerd en weet dat je tekortkomingen hebt, pas dan kun je van anderen leren ....

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:02

Pipo schreef:

Dat wordt dan nog best lastig, aangezien ze niet zomaar op een of andere knol stapt...

(Dit is GEEN gemene reactie, maar haal ik letterlijk uit het andere topic!)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:41

ohw ja misser... dat heb ik ook gelezen,
maar dat heb ik in mijn bovenstaand stukje ook vermeld, als je je eigen tekortkomingen niet accepteerd, dan kun je ook niets leren van je instructeur Knipoog

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:48

Ik had dat ook hoor..Maar je beugels uit doen en goed klemmen! Desnoods hou je je aan de boom vast!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:52

Smurfie schreef:
goed klemmen!

Hoe kun je dan ooit fijn doorkomende beenhulpen geven en je zit onafhankelijk maken... laat staan ontspannen in het zadel Verward

Bij fijn afgerichte paarden = klemmen = paard naait er keihard uit Haha!

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:53

Smurfie, juist niet "goed klemmen" dat maakt het alleen maar erger!!!!

Rockey, nog een tip, ik zag op je rijfoto's dat je met sporen rijdt. Het zou kunnen dat als je probeert door te zitten, je (misschien onbewust) gaat klemmen en haar met je sporen prikt. Heb je al eens geprobeerd zonder stijgbeugels door te zitten, zonder sporen?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:54

leentje schreef:
Smurfie, juist niet "goed klemmen" dat maakt het alleen maar erger!!!!

Rockey, nog een tip, ik zag op je rijfoto's dat je met sporen rijdt. Het zou kunnen dat als je probeert door te zitten, je (misschien onbewust) gaat klemmen en haar met je sporen prikt. Heb je al eens geprobeerd zonder stijgbeugels door te zitten, zonder sporen?

sporen zijn verplicht vanaf het m...

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:56

Ik heb ook een welsh cob die loopt ook onwijs ruim ik ging gewoon met zadel zonder beugels rijden en dan goed klemmen. Dat helpt wel Haha! dan krijg je de gangen door..Ik heb ook nog een haflinger en die zit als een huis haha..Dus als ik op die welsh cob ging was het stuiter stuiter stuiter Haha!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:43

Schouders naar achteren, onderbeen naar voren, middenin je zadel gaan zitten, niet helemaal diep op je kont gaan zitten, maar echt lekker lichtjes op je zitbeenknobbels. (Een jong paard kan het nog niet aan als je heel zwaar gaat zitten.)
En als je niet kan doorzitten op je paard ga je meestal op je bovenbeen klemmen. Klemmen op je bovenbeen is een natuurlijke rem voor het paard, dus gaat hij langzamer lopen, jij moet sporen geven, en dan zit je nog minder lekker door.

Ik heb het probleem ook gehad. Vaak een broek met leer aantrekken, en geen hele einden gaan doorzitten, maar stukjes.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:40

ik zou niet op je eigen paard zitlessen gaan nemen. Daar is ie veels te jong voor. Ik vind zoiezo dat je paard te jong is om langer dan het stukje door te zitten dat hij ontspannen is. Je paard geeft zelf aan dat hij langer nog niet aankan. En als ruiter moet je daar naar kunnen luisteren.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:56

Ik heb nog weer even een paar offtopic reacties verwijderd, dan kunnen jullie weer on-topic verder gaan

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:05

Missouri"]
[quote="Smurfie schreef:
goed klemmen!

Hoe kun je dan ooit fijn doorkomende beenhulpen geven en je zit onafhankelijk maken... laat staan ontspannen in het zadel Verward

Bij fijn afgerichte paarden = klemmen = paard naait er keihard uit Haha!
[/quote]

Ik heb altijd geleerd dat als je je bovenbeen aanklemt, dat dat belemmering van het schouderblad is, dus een natuurlijke rem voor het paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:12

het paard opvangen met je bovenbenen is wat anders als ongericht gaan zitten klemmen Knipoog

[Edit Apple: onnodige quote verwijderd Knipoog]

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:19

Ja das waar.

[Edit Apple: onnodige quote verwijderd Knipoog]

tweedle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:25

Als je nog niet goed kan doorzitten laat het paard de rug nog niet los, je kan dus beter eerst verder oefenen met de basis en je paard goed over de rug rijden met een actief achterbeen. Als alles goed loopt kan je eens proberen om door te zitten, zonder dat je paard weer gespannen wordt en de rug weer vastzet.

Zoals hierboven ook al gezegd is zijn zitlessen altijd heel nuttig om je zit te verbeteren.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:44

Bij ons op stal had iemand een paard, en die was al doorgetraint tot het Z, en liet zn rug los, en nog kon je er niet op doorzitten. Want het poaard had HEEL veel beweging, en gooide hoog op. Het kan dus ook aan de gangen liggen.

simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:23

Ja maar bij zo'n jong paard ligt het nogal voor de hand om meteen te denken dat zijn rug gespannen houdt tijdens het rijden, of dat het die gewoon nog niet in balans is en daarom niet echt kan ontspannen.
Maar begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat dat zo is maar voor zo'n jong paard ligt voor de hand.

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:58

Ilindra schreef:
Zitlessen aan de longe, zonder beugels rijden (niet op je teugels steun zoeken), doorzitten steeds meer uitbouwen waarbij je er vooral op moet letten dat je ontspannen blijft..
Stiekum lig ik nu wel compleet in een deuk, blaas je eerst heel hoog van de toren blijk je niet eens fatsoenlijk te kunnen doorzitten Haha!
afz: Veluwse boerin

Dat is niet echt mooi van je hoor Haha!

bianca_banny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 22:16

dat hoord lijmen Knipoog