Bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:42

Natasha schreef:
Bokken, en dan niet een vreugdebok, is HELEMAAL niet leuk.
Als een paard ECHT bokt, blijft ook geen een ruiter er op hoor!

Daar komen de mensen die het heel grappig vinden dat hun paard bokt nog wel achter als ze van blijdschap een keer op een echte rotbok gaan zitten. Knipoog

Ik vond het eerst ook heel leuk en een echte uitdaging om op een bok-paard te rijden, maar toen ik op een B welshje! (best wel een tijd geleden hoor) stapte die het ook leuk vond te bokken ben ik gelijk van het idee afgestapt dat ik misschien wel kon rijden. Mijn hele ego was gekrenkt, echt, als een paard écht bokt en je kunt er goed op blijven zitten heb ik diep ontzag voor je. Ik kon nota bene gewoon mijn benen om die pony heen vouwen, uiteindelijk ben ik er meer dan 10 keer afgemieterd, voorkant en achterkant van het zadel vasthouden hielp ook niet, je werd er gewoon vanaf 'geschoten'.

Maarja, nu vind ik het stukken minder leuk, en ook een aanduideing dat er misschien iets mis is met je paard. Zit ze vast? Want dat kan ook pijn in de rug veroorzaken, al laat je 80000 wervels recht zetten, daar zie je echt niet zoveel van in de rug. Meestal doen ze het dan bij een moeilijke oefening, bijvoorbeeld de gallop, voor sommige paarden is dat erg moeilijk en dat levert dan een bok op.

Trix bokt ook wel eens, maar haar bokken zijn machtig makkelijk uit te zitten, ik die dat meestal door iets verlicht, maar toch rechtop te gaan zitten. Lachen

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 10:13

Quellian schreef:
Fijn he, bokkende paarden...?

Ik ben inmiddels professioneel bok-uitzitter... Achterover zitten en kop omhoog houden.

klopt Haha! werkt bij mij ook super!
ik persoonlijk ga niet in mijn beugels staan, maar k ben natuurlijk maar een klein meisje dus op 1 of andere manier valt er niet onder mij door te bokken Tong uitsteken
gewoon uitzitten dus Clown
succes Eline!

serenatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:47

hoiii!!

Zorg dat je je grip vind in je beugels.( anti-slip) ..zodra je merkt dat hij iets wilt gaan doen...druk je je kuiten zover mogelijk naar buiten...en hou je je handen recht voor je...bij elke bok naar achteren en gelijk weer corrigeren...gewoon laten gaan...en je grip zoeken, na een tijdje heeft hij door dat het niet meer werkt..en zal hij misschien het minder gaan doen!!
OK dan! Het kan ook het uitproberen zijn he? gewoon doorzetten...je pest dat paard hem meeste om er erop te blijven zitten en te negeren!
veel succes OK dan! OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:48

ShiningHorse"]
[quote="verootjoo schreef:
of, als je een hele goede balans hebt, in je beugels gaan staan. Dan bokt hij onder je door.

Huh? Dat heb ik nog nooit gehoord? Maar bij mij zou dat volgens mij niet helpen hoor, dan maakt je paard een sprong opzij/gooit z'n hoofd omlaag of omhoog/springt naar voren/doet iets explosiefs/haalt een actie uit/(vul zelf in hoe je paard doorgaat) (doohalen wat niet van toepassing is Haha!) en dan lig je er naast... Scheve mond
Het lijkt mij dat dat alleen werkt als je paard een beetje recht blijft staan terwijl 'ie bokt en dan 'normaal' weer doorloopt.

Verder kan ik alleen maar zeggen: achterover, benen lang, hoofd van de paard omhoog halen en drijven-drijven-DRIJVEN!!
[/quote]

had je hier werkelijk nog nooit van gehoord?
ik ga altijd staan, dan kunnen ze bokken wat ze willen maar je verneemt het niet eens.. is best grappig dan hoor.
je ziet dat het paard zijn best doet om je er af te werken en het lukt gewoon niet. dus geven ze zich maar over..... of niet Haha!
klas bokte ook wel eens heel veel heel vaak achter elkaar.. die waren wel lastige bokken, maar nog niet er naast.. afkloppen.
gewoon gaan staan, dan kunnen ze je weinig maken, mits je geen evenwicht hebt natuurlijk haha

shadowfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:04

als het goed is voel je de bok van de pony aankomen.
als dat zo is doe je je hakken extra naar beneden en ga je diep in het zadel zitten en maak je zwaar.
en zorg ervoor dat die teugels niet uit je handen kunnen glijden en hou het hoofd goed omhoog

en als je het aan voelt komen kun je ook doen wat verootje zegt.
alleen dan hangt het er nog van af of je pony/paard schuin bokt als die dat doet is het af te raden, je hebt dan grote kans dat je je evenwicht verliest en het zadel word uitgeslingerd

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:38

Ligt er een beetje aan hoe je paard bokt.
Lady bokte in het begin ook nogal vaak, tegenwoordig wat minder, maar het gaat er denk ik nooit echt uit, maar zij heeft twee manieren van bokken.
De ene keer trapt ze alleen naar achter waarbij ze d'r kont een klein beetje de lucht ingooit, dat is het makkelijkst uit te zitten door te gaan staan in je beugels, dan gaat het onder je door. (Dat zijn overigens de bokken die iedereen grappig vindt, al kun je ze niet echt bokken noemen)

De andere keer maakt ze d'r rug gewoon bol en bokt ze echt, dan is idd de enige manier achterover zitten, benen lang (doe ik ook vaak niet, met als gevolg dat ik nu ook zonder beugels bokken uit kan zitten Schijnheilig) en zorgen dat je knieën aan je zadel blijven. Vooral als je een beugel kwijt bent, is dat laatste belangrijk, als je het goed doet heb je nog best veel steun aan je zadel.

Tuurlijk is het ook wel handig om wat evenwicht te hebben en de enige manier om dat te ontwikkelen is veel bokken uitzitten Tong uitsteken

Door je paard voorwaarts te houden maak je het hem ook heel moeilijk om te bokken, daarvoor moeten ze toch echt afremmen. En afleren, lastig.. ik ga meestal gewoon de confrontatie aan, bok = tik en dat volhouden tot ze het opgeeft.. (Overigens wel been bij geven om d'r duidelijk te maken dat ze vooruit moet en niet omhoog en als ze het echt te gek maakt schop ik d'r vooruit, dat klinkt beetje rot om het zo op te schrijven, maar als ze echt gemeen bokt kan ik niet echt hard schoppen natuurlijk Tong uitsteken)

Houd je er overigens ook rekening mee wààrom hij bokt?
Als Lady alleen naar achter trapt, protesteert ze gewoon tegen m'n been of zweep, maar op het moment dat zij echt bokt, vindt ze iets gewoon te moeilijk en dat maakt ze dan even (niet zo subtiel) duidelijk, dan weet ik weer dat ik verder los moet werken voor ik het opnieuw probeer..
(Even je eerste bericht opnieuw gelezen, had het laatste stukje gemist Knipoog Misschien heeft hij toch nog last van die wervel? Dat ze daarom bokt op het moment dat het echt pijn gaat doen..)

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:32

Nou, ik hoef het bij die van mij echt niet te proberen hoor, te gaan staan in m'n beugels als ze bokt. Nou bokt ze niet echt vaak hoor, maar als ze het doet, doet ze het ook een paar keer achter elkaar en schiet ze daarna weer door - dus dan werkt het echt stukken beter om zo diep mogelijk te gaan zitten en d'r hoofd omhoog te halen dan om te gaan staan. In het laatste geval is het lanceerrisico namelijk veel groter.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 09:08

Iedereen nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties!

Ik ga kijken of ik er mijn voordeel mee kan doen Lachen En 20 april staat er weer een afspraak met de merrie in Utrecht, dus als er wat aan de hand is hoop ik het daar te horen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:03

Citaat:
ze is laatst naar Utrecht geweest om een wervel recht te laten zetten, en moet daar nog een keer heen voor controle.

Ik denk dat iedereen hier overheen leest.
waarschijnlijk allemaal een gezond paard.
Maar ik zou die controle nog effe afwachten, want een paard dat pijn heeft, gaat zich verzetten in de vorm van bokken.,
Ik weet er helaas alles van.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:11

Ik ga gewoon achteruitzitten, soms houd ik mijn zadel nog vast(als ze echt erg bokken) en probeer dan gewoon vooruit te rijden. Het hoofd omhooghouden is ook wel handig (dan krijgen ze hun rug niet zo bol), maar als je je teugels verliest gaat dat natuurlijk niet.

Night_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:12

Haha ik ben ondertussen ervaren in bokken en mijn pony doet het nu niet meer bij mij. (Nog wel bij mijn beginnende verzorgster)
je moet gewoon goed weten hoe je het kunt aanpakken.
Ik heb zo geleerd : Naar achterzitten. Benen vastklemmen En probeer een schrepe volte te draaien.
Doe ook heel veel oefeninen zoals draf,halt en galop,stap. Zo leer je zelf je pony in bedwang te houden. Oefen ook vaak zonder stijgbeugels te rijden want daar leer je evenwicht mee houden. Al deze tips hebben bij mij geholpen!!!!! Knipoog

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:37

ik heb een tip
als je weet dat je pony heel druk is met het rijden, en veel bokt enz.
kun je hem voor het rijden even opjagen.
want dan is hij zijn energie kwijt.
Geen energie om te bokken.
Niet te moe maken he!
want dan loopt hij weer niet
nou hopelijk heb je hier wat aan *LOL*
cker uitproberen! *LOL*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:40

Bokken kan je alleen naar voren oplossen

Bollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:21

Ellende schreef:
Drijven? Als ze al in een uitgestrekte galop de bak doorsjeest?
*kijkt wat ongelovig*

Ja, echt waar! Zelfs als je een paard wilt laten halthouden moet je je benen aanleggen. Het helpt echt!!
Uh...nee, ik probeer niet te bluffen ofzo, hoor, want ikzelf doe het uit 'achterdochtigheid' ook nooit als me paard aan de ren is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 08:37

ja natuurlijk! been eraan en loslaten aan de voorkant om het zonder druk aan de voorkant terug te krijgen met been eraan ......... dat het enige dat helpt.

Paard zet jou dus zo buitenspel........

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:56

iedereen heeft zo'n beetje dezelfde tips... maar als een paard gaat bokken zet ik hem op een voltehalvebanen en als hij dan blijft bokken kan hij omvallen en das niet zo prettig voor het paard... bij mij helpt dat! je kunt ook proberen om je stijgbeugels wat korter te maken en dan kun je inderdaar het paard 'onder je door' laten bokken!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:39

En tikken geven met de zweep gaat ook niet altijd op, althans niet bij mijn Engels volbloed, die wordt er alleen maar giftiger van en begint dan zo'n beetje als een kakkerlak door de bak te springen.
Wat idd ook kan helpen misschien, is veel afwisselingen, voltes, gebroken lijnen en dat steeds blijven doen zodat de aandacht daarheen gaat en dat het bokken een beetje "vergeten" wordt.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:23

Aangezien dat jij je beugels kwijt raakt, kun je misschien beter eraan gaan werken het bokken te voorkomen, als je merkt dat hij zijn rug spant zijn kop omhoog trekken dat hij geen kans krijgt zijn rug te bollen.
Of een extra schop erbij geven, mij is geleerd als een paard bezig is die niet kan bokken, of het waar is weet ik niet...

Nou ben ik niet technisch genoeg om jou precies te vertellen wat je moet doen, maar ik denk dus dat je zoveel mogewlijk moet voorkomen.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:22

Onassa schreef:
En tikken geven met de zweep gaat ook niet altijd op, althans niet bij mijn Engels volbloed, die wordt er alleen maar giftiger van en begint dan zo'n beetje als een kakkerlak door de bak te springen.
Wat idd ook kan helpen misschien, is veel afwisselingen, voltes, gebroken lijnen en dat steeds blijven doen zodat de aandacht daarheen gaat en dat het bokken een beetje "vergeten" wordt.

Hehe, ik vroeg me al af wanneer iemand dit zou zeggen. Ik heb ook een EV en tikken geven werkt zooo ontzettend averrechts.. Dan ben ik écht de pineut. Het enige wat ik dan kan doen is mijn voeten uit de beugels halen en haar vooruit proberen te rijden en te blijven zitten.

Het probleem alleen is dat ik vaak niet kan blijven zitten omdat ze echt gemeen bokt. En dan ook écht gemeen. Niet gewoon 1 bokje maar steigeren en bokken van links naar rechts op een onmogelijke manier..

Ik haal trouwens mijn voeten uit de beugels omdat ik bang ben dat ik weer een keer doorschiet en naast een bokkent paard hang.. En dan wil je niet meemaken, dat verzeker ik je.

Iljar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:02

TIP:

Wat ik altijd bij jonge paarden doe is een beugelriem om de hals. Als ze dan beginnen te bokken dan kan je je daar heel goed aan vast houden, goed achterover hangen en hoofd omhoog houden. Naja en verder goed been geven ! Maar dat is logisch.
En wat je ook kan doen is je voor en achter het zadel vast houden. Ze kunnen dan doen wat ze willen maar je kan je super vasthouden!! Haha! Knipoog

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:13

Nou over bokken kan ik idd heel goed mee praten..
Maar echt veel kan ik er niet over zeggen alleen op het moment dat je het aanvoelt komen of dat hij/zij bokt. voor ruimte geven been eraan en achter over gaan zitten en blijven zitten Haha!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:26

ik heb gehoord dat als je je vast houdt, je je spant en dus sneller valt..
ik deel dit niet met de mensen die dat zeiden want ik hield me mooi aan de knop voorop vast en bleef lekker zitten... en doe ik weer als ze het weer zou flikken...

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 02:27

Toen ik, lang geleden, een bokkend jong paard had, heb ik aan de oogjes voor op het zadel een riempje vast gemaakt. De keer daarna kon ik me daarmee heel goed achterover in het zadel trekken en tegelijkertijd mijn ruintje vooruit "schoppen". We gingen wel een keer of wat de "bak" rond, maar hij heeft het daarna niet meer gedaan. Succes!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:19

Inderdaad achterover zitten, en als je moeite hebt met je beugels in houden, dan kun je die beter wat korter maken. En inderdaad het paard/pony naar voor "schoppen" Tong uitsteken Maar natuurlijk niet bij een vreugdebokje Haha!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:05

Er staan al aardig wat tips...

Toch wil ik nog even wat toevoegen *LOL*

Ik rijd regelmatig een 'echt' bokpaard. Dus niet eentje die bokt uit vreugde, maar eentje die bokt om je er af te gooien. Ik kan je wel vertellen, de eerste keer dat ik erop moest rijden stond ik er met knikkende knieeen naast. Hij werd gelongeerd en ging te keer als een mustang, alle kanten op bokken, schuin, omkeren in een sprong, korte cirkels draaien, zo hoog bokken dat ie bijna een handstand maakte....
Ik heb die les een soort rodeo gereden, maar ben wel blijven zitten. Ik wil niet van mezelf zeggen dat ik supergoed rijd (want dat is niet zo, ik moet nog heel veel leren) maar ik heb wel een 'bok' zit. Ik rijd al bijna twee jaar op dat paard, ben er in die hele tijd twee keer afgevallen. Nu begint het bokken eindelijk te minderen, mede doordat de methode waarop het afgeleerd werd veranderd werd.
Er wordt vaak gezegd: bokken kun je alleen oplossen door vooruit te gaan. Dat 'alleen' wil ik even tegenspreken. Er zijn namelijk paarden waarbij dat niet helpt, omdat ze het leuk vinden om te galopperen of omdat ze zo sterk/goed zijn in bokken dat ze zelfs met grote snelheid kunnen bokken of sterk genoeg zijn om met een onverwachte ruk de teuegls uit je handen te trekken. Dan helpt het soms om ze - en dit klinkt heel gemeen maar het helpt wel - een heel onverwachte en harde ruk aan de teugels geeft om ze tot stilstand te dwingen. Als dat niet helpt kun je ze ook naar de bakrand wenden, en ze tegen de rand aan laten lopen als ze niet stil willen staan. Vooropgesteld hiervoor is natuurlijk wel dat je de teugels nog beet hebt. Je moet hier wel voorzichtig mee zijn, want als je weer met teveel kracht aan je teugels trekt kun je je paard om laten vallen. Dit is dus echter alleen een methode voor onverbeterlijke bokkers waarbij de 'vooruit' methode niet helpt. Dit werkt echt, maar het duurt wel lang. Je moet hiebij ook altijd consequent zijn. Als je paard een tijdje niet meer gebokt heeft en toch ineens weer een been opgooid, weer laten stilstaan. Als je met deze methode een keer niet consequent bent kan al je voorafgaande werk verloren tijd geweest zijn (maar dat is eigenlijk met alles wat je met paarden doet zo natuurlijk).
blijft nog het punt: wat te doen als ik de teugels al kwijt ben? Tja, dan moet je een wilde rit uitzitten. Wat ik zelf altijd doe (is inmiddels een soort reflex Knipoog ) is mezelf achterover gooien (echt heel erg achteroverhangen, het kan zelfs gebueren dat als je paard hoog bokt hij jopuw met zijn kont raakt)) en benen naar voren steken (ben er onlangs achter gekomen dat dit een beproefde bok uitzit methode is; echte rodeorijders -die dus op [half]wilde paarden rijden gebruiken ook deze houding). Op die manier heb je namelijk een hele goede 'bok' balans. Je kunt dan vrijwel alles uitzitten, maar je moet wel blijven proberen de teugels weer in handen te krijgen. Wat je per definitie niet moet doen is heel erg gaan drijven of met de zweep geven als je de teugels niet in handen hebt, want dat is zo ongeveer zelfmoord...dan gaat het doorsnee bokpaard helemaal los namelijk.
Verder wil het weleens helpen om bij het galopperen de teugel heel kort en heel strak te houden (je moet hier wel vrij sterk voor zijn, want een echte bokker zal met al zijn kracht tegen deze controle ingaan). De meeste (let wel, meeste; er zijn uitzonderingen) paarden kunnen niet bokken als je hun hoofd hoog en tegenhoud. Het enige nadeel hiervan is wel dat het, nadat het bokken afgeleerd is, meer moeite zal kosten om het paard in galop aan de teugel te laten lopen. Maar ja, wat heb je liever, een paard waaraan je wat harder moet werken om het aan de teugel te krijgen of een paard dat zowel voor zichzelf als voor jou een gevaar is?

Verder wil ik wel nog even zeggen dat ik bewondering heb voor je lef. Als ik je verhaal zo hoor, en de vallen die je al gemaakt hebt, heb ik echt bewondering voor het feit dat je er toch weer opklimt. OK dan!