Wat te doen met 'gevorderden' in manegeles?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:02

Wat ik deed met gevorderde lessen, ook zonder dat de pony's nageeflijk waren:

Veel overgangen, voorwaarts rijden met enkel kuitdruk (moeilijk bij slome manegepony's)

Oefeningen als: schouderbinnenwaarts, travers, wijken, keertwendingen, galopwissels (met balkje op de diagonaal), eenvoudige galopwissels, contragalop. Dit alles gaat natuurlijk voor geen meter met een pony die niet nageeflijk is, maar het ging mij erom dat ze afwisseling in de lessen hadden en de hulpen voor dit soort oefeningen toch meekregen voor als ze ooit wel een pony/paard rijden waarmee dit goed kan.

Ook krappe wendingen in galop zoals een volte halve baan deed ik veel, en met lange teugel slangevoltes rijden (op been en zit dus)

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:24

Ik zit ook in zo'n gevorderdenlesje

wat wij doen :

*overgangen
*achterwaards en dan wegdraven
* Wijken
* keertwendingen
* uh...slangenvolte's (daar is m'n lesgeefmens verslaafd aan Tong uitsteken)
* Een beetje in de krul trekken Scheve mond
* Schouderbinnenwaards
*stelling
* gebroken lijnen in galop (vind lesgeefmens ook erruhg leuk Tong uitsteken)
* Zonder beugels rijden
* Heel af en toe springen we eens

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:26

Anskar_lief schreef:
Ik zit ook in zo'n gevorderdenlesje

wat wij doen :

*overgangen
*achterwaards en dan wegdraven
* Wijken
* keertwendingen
* uh...slangenvolte's (daar is m'n lesgeefmens verslaafd aan Tong uitsteken)
* Een beetje in de krul trekken Scheve mond
* Schouderbinnenwaards
*stelling
* gebroken lijnen in galop (vind lesgeefmens ook erruhg leuk Tong uitsteken)
* Zonder beugels rijden
* Heel af en toe springen we eens

En carousel...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:51

Zaterdag (jaja na lange tijd) heb in de manegles het volgende gereden.
De moeilijkste oefeningen in de les vond ik deze.

In draf afwenden bij a, splitsen bij c, a weer in sluiten, de volgende keer sprong je op x aan. De eerste ruiter linkerhand, de 2de rechter, de 3de terug linker.. bij a weer in sluiten, soms eens van galop veranderen.

Dan rijden we weer achter elkaar in galop.
Iedere ruiter doet afzonderlijk een volte 10 meter in galop bij een bepaalde letter. Daarna afwenden op de lange zijde, middenlijn in draf overgaan en terug op hoefslag terug in (de andere) galop.

Ook in draf wat halve voltes van 6 meter, maar als je een halve volte hebt gereden, schuin terug naar de hoefslag en niet rechtdoor.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:52

Dookie schreef:
Ook in draf wat halve voltes van 6 meter, maar als je een halve volte hebt gereden, schuin terug naar de hoefslag en niet rechtdoor.

Links en rechtsomkeert dus Tong uitsteken

Onze les bestaat voornamelijk uit het vergroten en verkleinen van een grote volte rond het midden in stap, draf en galop.

Nog wat dingen die je kunt doen:

* Binnenhoefslag rijden (2 teugels, 2 benen!)
* Kleine 'boogjes' van en naar de hoefslag rijden (iedere keer andere stelling vragen)
* Gebrokenlijn 2x
* Slangenvoltes met in iedere boog een volte. (Ik heb evt. een tekening ervan als je wil Tong uitsteken)
* Lange zijdes verruimen
* Wijken
* Achterwaarts
* Draf, 3 passen stap, galop
* Stilstaan, 3 passen stap, galop
* Stilstaan, galop

In 2 groepen:
* Draven over de middellijn, bij C gaat groep 1 links en galoppeert aan, groep 2 doet hetzelfde. Bij E & B een grote volte met 3 meter tussenruimte tussen de groepen, daarna weer afwenden en hetzelfde de andere kant op.
* Groep 1 verandert F - H van hand, groep 2 K - M, bedoeling is dat ze elkaar kruisen
* Groep 1 op de linkerhand bij A, groep 2 op de rechterhand. Bij F en K een gebrokenlijn en op X achter elkaar komen.
* Met paren op de middellijn (richting A) groep 1 maakt een linksomkeert, groep 2 een rechtsomkeert. Daarna weer naast elkaar komen (richting C) en dan nog een keer links en rechtsomkeert.
* Achter elkaar op de middellijn, groep 1 maakt een volte halve baan links, groep 2 een volte halve baan rechts (let op de timing). Daarna hetzelfde de andere kant op.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:02

Vanillia"]
[quote="Dookie schreef:

Links en rechtsomkeert dus Tong uitsteken

[/quote]
Nee, het was een halve volte.
ik heb het verschil gehoord tussen rechtomkeert en volte Knipoog

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:38

Als je een kleine halve volte maakt en dan schuin terug gaat naar de hoefslag is dat in mijn ogen wel een links- of rechtsomkeert hoor...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:39

In mijn ogen ook, maar er werd duidelijk gezegd halve volte Scheve mond
Ik ga niet zitten liegen..

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:44

Even heel wat anders: is het niet mogelijk om af en toe zelf zo'n pony te rijden (of longeren), zodat je hem wat soepeler maakt ? Ik heb een tijdje op een manege gewerkt (met niet zo gek veel pony's, dat scheelt) en probeerde iedere week 1 pony extra aandacht te geven, zodat ze weer wat beter te rijden waren. Verwacht natuurlijk geen wonderen, maar het scheelde meer als dat ik zelf dacht. Als je dit bij kan houden heb je redelijk berijdbare manegepony's, waar je al iets meer mee kan dan degenen die echt helemaal niet nageeflijk zijn. En sommige ruitertjes zijn na een tijdje handig genoeg om ze zelf ook wat na te laten geven, zodat je er steeds minder werk aan hebt. (je moet hier natuurlijk wel de tijd voor hebben en zelf nog op een pony passen ... Knipoog )

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:06

De dingen die jij doet doe ik nu al, en ik ben niet gevorderd Scheve mond
beetje lastig dat die ponys zo vast zitten, dan is het idd lastig! gelukkig hebben wij wel lekker doorgereden paarden en ponys Tong uitsteken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:16

Amanda schreef:
Wat ook leuk is (wel doen na het eerste half uur van de les!!!!):
Je moet per kind 5 papiertjes hebben. 2 papiertjes gaan tussen de knieen en het zadel, 2 onder de oksel en 1 onder de kont.
Dan moeten ze gaan rijden, figuren, alle gangen en dan na 20 minuten kijken wie de meeste papiertjes nog heeft.

.

Alsjeblieft niet, dan krijg je knijpende knien en probeer dat maar weer eens af te leren. Ik heb het ook ooit geleerd, knien tegen het zadel, en dat knijpen mocht ik dus weer af gaan leren. En iets wat je verkeerd geleerd hebt weer afleren is heel lastig.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:25

Niet alleen klemmende knieen maar ook gespannen armen... lijkt me niet handig dus.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 21:43

Gevordenen les was bij ons zelf losrijden. Daarna idd wat oefeningen doen en dat lag er maar net aan wat je kon doen m.b.t. het beestje wat je reed. De ene was je alleen al bezig om em meer nageeflijk te rijden (dus wel oefeningen om em ronder te krijgen) en de ander kon je zo makkelijker naar beneden rijden en idd al aan het werk gaan met dressuuroefeningen.

En de ene keer dus dressuuroefeningen, de andere keer galop(balken-)oefeningen, zonder beugels, overgangen goed gaan aanvoelen, etc. Maar over het algemeen gingen we toch meer voor het dressuurmatig goed laten lopen van je paardje. Een goede warming-up en coolingdown werd ook zeker niet vergeten. Voor meer afwisseling ging ik vaak de andere helft naar buiten.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 23:46

Al wat ideeen opgedaan? Lachen

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:46

hooi
ik ben zelf ook 12 en zit ook in een gevorde les*dus percies wat je nodig hebt neem ik aan Haha! *
Het leukste vindt ik spelletjes. En zonder zadel. Lekker galoperen zonder zadel.... in de zomer vind ik het leuk om naar buiten te gaan, ten zij het hard stikke heet is, maar ja... Carrosel rijden is hardstikke leuk*met z'n tweeën naast elkaar rijden* en dan splitsen enz. Af en toe springen, en een proefje oefen is ook altijd leuk Haha!
lange stukken doorzitten, zonder beugels, eeh tja, dit was alles zo'n beetje. Dit zijn een beetje leuke spelletjes:
1. schipper mag ik overvaren*als je het niet kent PB me ff*
2. Tikkertje*met trappende pony's geen suc6*
je kunt ook wie het snelste kan af en op stijgen. Wie het snelste een rondje in het zadel kan maken. Je kunt ook wie het snelste een rondje kan maken en dan af stijgen.
Doe ook eens na ene halve les van pony verwisselen, altijd leuk.
Of een spel met pionnen*dan moet je er dus met een speciale volg oder om heen*
Wat dacht je van een rondje naast de pony rennen? wahha, nog nooit gedaan, maarja kan altijd leuk zijn!
en tja, dit was het wel zo'n beetje....!!! OK dan!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 18:58

Ik heb (als westernruiter met een eigen paard, maar misschien ook leuk voor manegelessen?) zelf altijd veel lol met 4 balkjes en 4 pionnetjes. de balkjes kan je achter elkaar leggen, of in een vierkant (dan kan je er een cirekeltje in maken, misschien in 8 balkjes beter voor pony's die erg stijf zijn?). en pionnetjes achter elkaar met 3 meter zoiets ertussen, en dan omheen stappen en draven, en als pony's achteruit kunnen lopen achteruit eromheen, dat is dolly's favo oefening Haha!

tikkertje was op de manege vroeger altijd een groot succes, en dan elkaar aantikken met zweepjes. een paar maanden terug heb ik het geprobeert zonder zweepjes, die hadden we namelijk niet, maar dat was geen succes, omdat je dan in volle galop vlak bij elkaar moet komen om elkaar aan te tikken, en paarden dan snel neiging hebben elkaar even een rotschop te geven..

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:32

uhm.. keertwendingen.. slangenvolte galopperen..in galop en dan overgang naar draf rijden.. en weer in goede galop aanspringen.. offuh.. inderdaad wijken.. stelling vragen op bijv. volte.. (kleiner maken,, vergroten enz.) en.. contragalop.. galopwissel bij van hand veranderen.. met pasje draf er tussen enz.. ?? dat vond ik in ieder geval leuk om te doen in de gevorderde les op mijn manege.. Lachen succes!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:38

Maak een uitstapje naar western rijden...
bouw een soort trailparcoursje...

galopsbalkjes, een vierkant om in te draaien (hoeven mogen balken niet raken), balkje om over te wijken, achterwaarst in een bochtje, lopen over een zeiltje, een voorwerp oppakken en in draf elders neerzetten...

Alleen het hek kan ik me zou gauw niks bij bedenken...of je moet een hek maken van pvc-pijpen tussen twee hindernispalen. Bedoeling is dat ze zonder het hek los te laten door het hek komen. Allemaal behendigheidsonderdelen die pony's ook met de neus in de lucht kunnen doen Lachen

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:24

Jippie schreef:
Wat ik als manege ruiter erg leuk vind was het galopperen van grondbalkjes. Die leg je op verschillende afstanden op de grond en dat laat je de ruiters tellen hoeveel galopsprongen er tussen de balkjes zitten.
Caroussel rijden was ook altijd favouriet. Vooral het van hand veranderen met 2 groepen in tegengestelde richting en dan een voor een kruisen. Pffffff dat was sturen en tempocontrole Lachen

Jaaaah dat van die grondbalkjes wou ik ook opschrijven, dat vind ik ook helemaal geweldig Haha!
En dan proberen om er meer passen tussen te krijgen en dan weer terug naar het basistempo om verzolgens weer minder sprongen te maken *LOL*

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:27

Bij ons op de manege hebben we er best leuke paarden tussen zitten, waar ze dus wel mee aan de slag kunnen. De gevorderden moegen bij mij altijd "voor zichzelf" rijden, dat houd in dat ze zelf figuren en overgangen mogen rijden, mits op dezelfde hand. Het ligt er kee rop keer aan (net als bij een priveles) waar we aan gaan werken. Het belangrijkste waar ik aan werk, is een ontspannen zit en vooral een gevoel leren ontwikkelen. Natuurlijk is dat moeilijk op een manegepaard, maar je kunt ze er wel een beetje in sturen en het verschil laten voelen. Ik leer ze vooral wat van achter naar voren rijden is, goede overgangen maken, en vooral een ontspannen pols en arm te ontwikkelen die onafhankelijk is. En rara, de paarden gaan dan ook nageeflijk lopen! Vanuit die nageeflijkheid dpe k dan verschillende oeffeningen als een beetje wijken, beetje rechtrichten, de figuren die ze ook in hun F proeven krijgen. Sommige dingen leg ik in de groep uit, en sommige individueel.

Bollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:33

Je hoeft ook niet altijd van die 'serieuze' oefeningen te doen, toch??
Laat ze een keertje zonder zadel rijden (als dat mag op die manege), ga een keer springen of ga proefjes oefenen. Misschien een lesje voltige ertussendoor.... hou het leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:57

Amanda schreef:
Idd het achterwaarts, keertwendingen.
Maar ook overgangen stap/galop, draf/halt, enz. Zonder een paar pasjes ertussen. Gaat in het begin natuurlijk gigantisch de mist in.

Wat ook leuk is (wel doen na het eerste half uur van de les!!!!):
Je moet per kind 5 papiertjes hebben. 2 papiertjes gaan tussen de knieen en het zadel, 2 onder de oksel en 1 onder de kont.
Dan moeten ze gaan rijden, figuren, alle gangen en dan na 20 minuten kijken wie de meeste papiertjes nog heeft.

Een Barrelrace is ook leuk, hebben wij ook gedaan. Of tikkertje, stoelendans, enz.

Das inderdaad een fijne oefening Scheve mond Leren ze lekker van knijpen met de knieen Scheve mond

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:30

weet je wat moeilijk is:
een vierkant van balken, naar binnen draven, en IN het vierkant halthouden.
Daar heb je wel even oefenen voor nodig.
verder voor verruimen en verkorten:
laat de passen op een lange zijde tellen, probeer dan 3-5 passen meer of minder te halen (in draf of galop). is ook een hele opgave, en spannend of je het nou net wel of net niet voor elkaar krijgt.
verder mis ik een beetje het hand veranderen door een S, op de grote volte, of op een lange zijde, hier kun je natuurlijk ook een 8 van maken (halve voltes diameter 10m)
En dan kun je nog balkjes achter elkaar leggen, eerst gewoon, dan verkorten (dichter bij elkaar) en verlengen (verder uit elkaar), en dan is het wel de bedoeling netjes door te blijven zitten over de balkjes, ook vrij lastig.
en de "gewone dingen" natuurlijk, halthouden, achterwaarts, keertwending voorhand/achterhand, wijken, schoudervoor/schouderbinnenwaarts, travers, etc.
maar dat is al heel vaak genoemd.
en als je je echt verveelt, een blauwe plastic vuilniszak op de grond (onder balken leggen), en proberen daar overheen te komen, en toch gewoon door te rijden.

Je kunt natuurlijk ook zonder zadel deze oefeningen doen, is ook spannend.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:26

Aangezien het zomer wordt is het ook leuk om tally-ho te doen en als ze dan aan de overkant zijn eraf springen en moeten ze snoephappen uit een bak met water (heel verfrissend).
Ik weet niet of je ook springmateriaal mag pakken maar je kan natuurlijk ook aan het einde van de les iedereen een paar keer een hindernisje laten springen.

Koetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:28

Behalve al die dingen die al genoemd zijn, deden wij "vroegah" ook altijd een zogenoemde pionnenrace. Dat was echt geweldig! Haha!
In elke hoek van de bak (zo'n 3/4 meter van de rand natuurlijk) zet je een pion neer, en daartussen (over de lengte) een laag sprongetje. Zodat je een pion-sprong-pion hebt. Twee combinaties zet je naast elkaar neer, en wie het eerste terug is bij de eerste pion wint. Dus om de eerste pion, sprongetje maken, om de tweede pion en weer terug. Dit kan in draf en galop, zowel met als zonder zadel (natuurlijk wel zorgen dat je ruitertjes er niet af vallen, dat gebeurde bij ons wel eens... Schijnheilig ). Ook kun je ipv een sprong pionnen neerzetten, zodat je moet slalommen.
Gegarandeerd dat dit veel lol oplevert!