aandrijven... elke pas of juist niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:18

persoon 2

helaas heb ik het op de manege waar ik reed ook geleerd om iedere pas aan te drijven Frusty zelfs in stap.
het was echt een tik geworden van mij, heel moeilijk om dat er weer uit te krijgen.. maargoed het is gelukt.. en m'n pony is nu heel veel beter aan m'n been!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 07:57

persoon twee. Zelf rijd ik ook een van nature lui paard, maar als ik iedere stap ga drijven, kan ie er volgens mij zelfs imuun van worden.
en dan reageerd ie helemaal niet meer.

feincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:30

persoon 2.
maar je ziet zo vaak dat de benen van een ruiter vrolijk in de maat tegen z'n paard aan schoppen. daar word ik meestal meer krikkel van dan het paard in kwestie, dat wschl al helemaal afgestompt is Scheve mond .

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:07

Persoon 2 idd. Mij is het ook verkeerd aangeleerd, ik moest tijdens het lichtrijden iedere keer als ik ging zitten aandrijven... probeer dat maar eens af te leren.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:14

Ik ga ook voor persoon 2
Mijn paard is ook veel beter gaan reageren op drijven wanneer het nodig is dan op de hele tijd drijven. Ze is nu veel beter aan het been

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:32

smurf schreef:
helaas heb ik nu een super flegmatieke boerenknol, die uit zichzelf echt geen stap doet

Naahh, valt best mee hoor Ik weet zeker dat Morrie bij consequent (:P) aanpakken heel fijn aan het been te krijgen is.

Verder is het geloof ik al wel overduidelijk dat persoon 1 niet weet waar hij over praat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:38

Citaat:
Ik weet zeker dat Morrie bij consequent () aanpakken heel fijn aan het been te krijgen is.

ben ik alweer mee bezig, maar er moet gewoon iemand constant tegen me roepen dat ik niet iedere stap mag drijven........tja, vroeger wisten ze het er wel in te rammen..... Schijnheilig

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:41

Mij is altijd geleerd dat als je paard goed gaat je alleen maar mag zitten (of lichtrijden natuurlijk Tong uitsteken ) en alles zo houden als het is.

Als je paard niet doorloopt of reageert is het een keer met het been, en als het nodig is dan been en tik. (dan nog niet, dan hebben we ruzie)

Als je iedere pas drijft, dan lijkt het mij dat je van die klapperende benen krijgt en dat je paard er (zoals al gezegd) immuum van wordt en helemaal niet meer reageert.

Persoon 2 dus...

Mijn bijrijdster moet volgens haar instructrice ook bij elke pas drijven, maar dat mag ze van mij niet...

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:55

Mij is op de manege altijd geleerd iedere pas aan te drijven.. Op manegepaarden maar ook op privépaarden.. Toen ik ergens anders ben gaan lessen is dus ook mij verteld dat dit niet goed is en dat ik alleen moet drijven als het nodig is.
Als je altijd anders bent gewend is het heel erg moeilijk af te leren, nog steeds heb ik de neiging om constant te drijven. Het gevolg hiervan is dus ook dat mijn paard niet goed voor mn been is.. Beetje jammer maar ik ben hard bezig om het weer goed te krijgen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:57

sluit me aan bij de meesten hier, enkel drijven wanneer dat nodig is, anders stomp je je paarden af en moet je echt beginnen stampen, en dat is niet de bedoeling. volgens mij is het echt heel belangrijk dat je been en kuit altijd stil zijn, weliswaar mee'verend' met de beweging, maar ze moeten zeker niet constant drijven of klapperen! Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:37

ik heb altijd geleerd om je kuit wel aan je paard te houden, dus wel contact houden maar niet drijven. en dan als je tempo wilt opvoeren 1x harder aandrukken.

de draver waar ik op rij vloog nl wel steeds vooruit als ik een beenhulp gaf en nu ik mijn been er constant licht aanhou niet meer!

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:42

normaal gesproken is het wel pers 2 maar als je een oefening doet bijvoorbeeld wijken, dan drijf je wel bij iedere pas om hem naar links of rechts te laten gaan! mis bedoeld persoon 1 dat wel

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:55

ik ga voor iets anders.

om een goede aanleuning te hebben, heb je een 3punts contact nodig met je paard. als eerste het contact met je been, je geeft je paard ondersteuning maar zorgt er wel voor dat hij op zijn eigen benen loopt. daarnaast het je contact door je zit hulpen je gaat mee in de bewegingen en probeert je paard niet te storen met je zit, als laatste heb je contact met de paarden mond, een licht contact waar je ieder moment op in kan spelen.

nou terug naar jou vraag.

je moet proberen je paard zo aan het lopen te hebben dat hij op een erg lichte beenhulp reageert, je paard moet op een goede kuithulp reageren, je blijft je paard ondersteunen als je paard terug valt in tempo geef je een beenhulp.

waarschijnlijk hebben zowel 1 als 2 ergens gelijk maar beschrijven het net wat anders.

maar het blijft ten alletijden zeer belangrijk dat je paard scherp op je been reageert.

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:19

Persoon 2 heeft gelijk. het is mij in ieder geval zo geleerd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:39

Citaat:
maar je ziet zo vaak dat de benen van een ruiter vrolijk in de maat tegen z'n paard aan schoppen

o ja, nog een kleinigheidje bij de antieke, ouderwetse manier waarop ik heb leren rijden: in die tijd moest je onzichtbare hulpen geven, niemand mocht zien dat je aandrijt ef iets met je handen doet, i.t.t. tot wat ik nu zie bij sommige mensen die in de huidige tijd hebben leren rijden.

Citaat:
ik moest tijdens het lichtrijden iedere keer als ik ging zitten aandrijven

dat is curieus, ik moest aandrijven op het achterbeen van het paard, dus aan de kant waar het achterbeen van het paard onderzet, om en om drijven dus, ach ja maar dat is heel lang geleden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:41

Citaat:
o ja, nog een kleinigheidje bij de antieke, ouderwetse manier waarop ik heb leren rijden: in die tijd moest je onzichtbare hulpen geven, niemand mocht zien dat je aandrijt ef iets met je handen doet, i.t.t. tot wat ik nu zie bij sommige mensen die in de huidige tijd hebben leren rijden

Zover ik het nu begrijp is dat nog wel steeds de bedoeling.
Zo min mogelijk doen, met zo'n klein mogelijke hulp.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:45

Citaat:
Zo min mogelijk doen, met zo'n klein mogelijke hulp.

ik heb toevallig vorige week een aantal jonge mensen serieus zien dressuren (les) en het viel me op dat er enorm zichtbaar geschopt werd, gemept met de zweep en ook aan de teugels werd zichtbaar (voor mij vanaf de bakrand) gerotzooid met de teugels en er werd niets gezegd door degene die les stond te geven. Ik zat net te bedenken dat de rijmethodes wel erg veranderd zijn in 35 jaar en dat ik een wel erg ouderwetse manier van rijden heb *zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:48

1 woord
prut les

Vraag me dan ook meteen af wat de deskundigheid van de lesgever was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:52

smurf schreef:
dat is curieus, ik moest aandrijven op het achterbeen van het paard, dus aan de kant waar het achterbeen van het paard onderzet, om en om drijven dus, ach ja maar dat is heel lang geleden.....

Herkenbaar *LOL*
Probeer maar eens om en om te drijven in draf, pfffffff niet te doen hoor.
En hoe doe je dat ik galop? Gewoon blijven knijpen.
Ik stap zat ik altijd zo lekker mee te pompen in de beweging links-rechts-links-rechts.
In het begin moest ik op Lois gewoon met afgestoken benen rijden. Ongemerkt zat ik zo te pompen en daarvan ging Lois helemaal over de rooie. En dat was echt eng op dat slingeraampje van me Haha!

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:13

zeker persoon 2, er wordt tegen mij ook vaak gezegd dat mijn pony op zijn eigen benen moet lopen, maar dat lukt niet altijd. Als hij niet luisterd naar je ben geoon een tik(je) geven!

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:30

smurf schreef:
Citaat:
Alsjeblieft niet iedere pas drijven zeg! Is dat even een partij vermoeiend!!!

Onhandig ook, als je bijvoorbeeld zijgangen wilt rijden, moet je dan met 1 been harder "kloppen" ofzo?

zo heb ik 35 jaar geleden leren rijden, dat is nu achterhaald, maar ik kan het maar niet afleren, het is erin geslagen vroeger, om en om drijven op het achterbeen bij elke pas Scheve mond , gaat vokomen automatisch en inderdaad, ik word er doodmoe van.......

Dan moet je maar eens les nemen van mijn instructrise, Haha! Dan leer je het snel af haha ~~}> . Ik deed het nooit alleen op mijn pony omdat die van zich zelf erg lui WAS (gelukkig Knipoog ). en toen is het er zo ingeslopen en heb ik mezelf dat aangewend Boos! maar dat heeft gelukkig niet lang geduurd dankzij mijn instructrise.... Rolleyes

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:42

ik heb al een hele goede instructrice, maar een gewoonte die er 35 jaar inzit, ram je er niet in een jaartje uit. Misschien wel bij jonge mensen, maar als je zo oud bent als ik, leer je niet meer zo snel hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:24

Ik ben het ook eens met persoon 2.
Maar heb een paard maanden ijslanderles gehad (eerste les), en deze mevrouw vertelde dat je vooral bij het tolten, elke pas moet aandrijven.
Dit was een heel vermoeiende les, zal ik je vertellen...Heeft iemand hier ook ervaring mee...met het ijslandse rijden?

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:34

smurf schreef:
ik heb al een hele goede instructrice, maar een gewoonte die er 35 jaar inzit, ram je er niet in een jaartje uit. Misschien wel bij jonge mensen, maar als je zo oud bent als ik, leer je niet meer zo snel hoor!

jah daar kan je wel gelijk in hebben hoor ik wel vaker ma het was niet echt persoonlijk bedoeld ofzow.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:00

Persoon 2 heeft gelijk.

Mij is ook nog vrij recent (2 jaar geleden) geleerd om om en om te drijven. Nu heb ik ergens anders les en leer ik vooral simpel en economisch te rijden. Dus zo veel mogelijk reactie op zo weinig mogelijk hulp. Ideaal Cool