Paard valt over z’n ‘tenen’

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:33

Een 19-jarige Fries die door de benen zakt, zou ik mij meer zorgen om hartproblemen gaan maken.

upendo

Re: Paard valt over z’n ‘tenen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:45

Dan zou 'ie voor de kar helemaal moeten hyperventileren ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:05

Lithya schreef:
Een 19-jarige Fries die door de benen zakt, zou ik mij meer zorgen om hartproblemen gaan maken.

Welnee, als je het hele topic leest, dan weet je al dat dit niet aan de orde is.

Omdat het paard voor de wagen dit probleem niet heeft, denk ik dat het paard een slappe achterhand heeft en zou ik in overleg met een veearts en een goede smid oefeningen gaan doen die de achterhand versterken. Vanaf de grond en onder het zadel.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:34

Ineke2 schreef:
Lithya schreef:

Welnee, als je het hele topic leest, dan weet je al dat dit niet aan de orde is.

Omdat het paard voor de wagen dit probleem niet heeft, denk ik dat het paard een slappe achterhand heeft en zou ik in overleg met een veearts en een goede smid oefeningen gaan doen die de achterhand versterken. Vanaf de grond en onder het zadel.

Dat heb ik gedaan. Een paard welke door beide achterbenen zakt is nooit een positief punt. Het is geen jonkie die nog aan krachten moet winnen. Het is een paard welke al 3 jaar op lokatie staat, waar al aardig wat mee is gedaan en de laatste tijd door de achterbenen begint te zakken. Althans dat is wat er door ts wordt gezegd. Een paar welke eerst niet struikelt en daar “opeens” mee begint, is vaak een paard met hart problemen. Daarbij staan Friezen wel bekend om hun aortarupturen.

Daarbij zie ik niet of dit paard nog veel voor de kar staat, wat dan de ondergrond is en wat er wordt gevraagd van het paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:42

Filmpje kan je op YouTube plaatsen en dan hier de link neerzetten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:46

Ts schrijft dat het paard op het harde loopt voor de kar. Hoevaak dat is kan ik ook niet achterhalen, sowieso niet of dit probleem “ pas” speelt of al langere tijd.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:57

Ik verplaats dit topic naar Paarden Welzijn omdat het daar beter past.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:11

Landen op de punt van de hoef wijst vaak op knieproblemen, knieschijf blijft dan hangen waardoor de hoef in de "ruststand" blijft en het paard struikelt. Binnendoor bekappen, veel achterwaarts laten gaan en eventueel inspuiten van een van de knieschijf pezen kan dit probleem verhelpen.

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 00:04

Elisa2 schreef:
Dat kan, maar ohz worden ze ook anders belast en de rug wordt belast. Het is wel gunstig dat het voor de wagen niet gebeurd. Heb je weleens les met hem? Zo ja wat zegt de instructie er van? Fijn dat de eigenaar het wel gaat navragen bij de DA.

Sinds kort een nieuwe instructie, ze zegt te weinig activatie en het lastig vinden de omschakeling van oefeningen goed zijn benen te plaatsen.
Overigens deze week niet door zn benen gezakt

Hij had wel tijdens de les momenten dat hij z’n benen aan het zoeken was soortvan, bij het inzetten van een oefening is die omschakeling lastig. Dan verdwijnt een stabiel ritme en is zijn achterhand wat onstabieler, maar niet zo erg dat ie daarover struikelt

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 00:05

JMJ schreef:
Landen op de punt van de hoef wijst vaak op knieproblemen, knieschijf blijft dan hangen waardoor de hoef in de "ruststand" blijft en het paard struikelt. Binnendoor bekappen, veel achterwaarts laten gaan en eventueel inspuiten van een van de knieschijf pezen kan dit probleem verhelpen.

Ik sprak gister hier ook iemand over, ik wil wel kijken of ik meer oefeningen kan vinden voor zijn knieën. Weet jij dat toevallig?

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 00:07

Ineke2 schreef:
Ts schrijft dat het paard op het harde loopt voor de kar. Hoevaak dat is kan ik ook niet achterhalen, sowieso niet of dit probleem “ pas” speelt of al langere tijd.

Niet vaak! 1 keer per maand ongeveer, al zijn we nu wel aan het trainen voor eind zomer meer menritjes te maken om een ander paard 2span te leren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:09

ivdlx schreef:
Elisa2 schreef:
Dat kan, maar ohz worden ze ook anders belast en de rug wordt belast. Het is wel gunstig dat het voor de wagen niet gebeurd. Heb je weleens les met hem? Zo ja wat zegt de instructie er van? Fijn dat de eigenaar het wel gaat navragen bij de DA.

Sinds kort een nieuwe instructie, ze zegt te weinig activatie en het lastig vinden de omschakeling van oefeningen goed zijn benen te plaatsen.
Overigens deze week niet door zn benen gezakt

Hij had wel tijdens de les momenten dat hij z’n benen aan het zoeken was soortvan, bij het inzetten van een oefening is die omschakeling lastig. Dan verdwijnt een stabiel ritme en is zijn achterhand wat onstabieler, maar niet zo erg dat ie daarover struikelt

Ik denk dat ik wel een beetje begrijp wat je schijft, heb dit wel vaker gezien. Toch kunnen hier ook nog wel onderliggende factoren een rol spelen, vast zitten in de rug bijvoorbeeld. Zeker bij een paard op die leeftijd kan het eigenlijk nauwelijk slapte zijn.

Alhoewel, zoals hier boven gezegd wordt..slappe kniebanden kunnen wel een rol spelen. Dan willen ze ook nog weleens door een achterbeen zakken ineens tijdens het lopen. De DA zou dat wel moeten kunnen beoordelen.

Ik zou hem toch even laten nakijken als het binnen de mogelijkheden ligt.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 14:36

ivdlx schreef:
JMJ schreef:

Ik sprak gister hier ook iemand over, ik wil wel kijken of ik meer oefeningen kan vinden voor zijn knieën. Weet jij dat toevallig?

Achterwaarts laten gaan, dat mag gewoon aan de hand, balkjes draven en als paard wat sterker wordt rechtuit galopperen in een enigszins verzamelde galop.
Licht binnendoor bekappen zorgt er ook voor dat de knieschijf minder makkelijk blijft hangen,waardoor het paard struikelt.

Hier een kort filmpje in slow motion waar de linker knieschijf van het paard blijft hangen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:09

Wat een onzinverhaal. Een paard waar de knie vast blijft zitten daar zit hij in zijn beweging ook even vast. Precies zoals je in het filmpje ziet. Deze tilt zijn benen gewoon niet op in de bak. Feit dat hij het op de weg voor de kar wel doet geeft aan dat er niets met het paard is. Gewoon achterbeen activeren dan is het goed. Het is een trainingsprobleem, geen lichamelijk probleem.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:04

janderegelaa schreef:
Wat een onzinverhaal. Een paard waar de knie vast blijft zitten daar zit hij in zijn beweging ook even vast. Precies zoals je in het filmpje ziet. Deze tilt zijn benen gewoon niet op in de bak. Feit dat hij het op de weg voor de kar wel doet geeft aan dat er niets met het paard is. Gewoon achterbeen activeren dan is het goed. Het is een trainingsprobleem, geen lichamelijk probleem.

Jij weet het beter dan de DA?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 23:26

JMJ schreef:
janderegelaa schreef:

De dierenarts heeft bij dit paard niet gezegd dat de kniebanden slap zijn. Dat verzin jij.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:36

janderegelaa schreef:
JMJ schreef:

De dierenarts heeft bij dit paard niet gezegd dat de kniebanden slap zijn. Dat verzin jij.

Ik heb ook nooit beweerd dat het de kniebanden zijn, maar de pezen van de knieschijf en ja de DA heeft dit geconstateerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:49

JMJ schreef:
janderegelaa schreef:

Ik heb ook nooit beweerd dat het de kniebanden zijn, maar de pezen van de knieschijf en ja de DA heeft dit geconstateerd.

Wat jij laat zien op je filmpje noem je een proximale patella fixatie. En dat is iets heel anders dan wat het paard van TS heeft en wordt veroorzaakt door de binnenste knieband.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 01:31

JMJ schreef:

TS noemt helemaal geen dierenarts... Het waren Bokkers die met het idee van de knie op de proppen kwamen op de laatste bladzijde.
Toch echt wel wat beter lezen hoor voor je iemand als janderegelaa te slim af wilt zijn...

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 23:42

janderegelaa schreef:

Afgelopen tijd ben ik actiever gaan rijden en hij ‘struikelt’ minder. Mijn instructrice zegt ook dat bij het inzetten van een oefening hij ook lichtjes struikelt, alsof hij niet weet waar zijn voeten zijn en hoe hij die het best kan neerzetten.
Dit haalt niet weg dat hij nog steeds op zijn tenen land, wat niet de bedoeling is. Tjebbe heeft ook momenten in training even rust, dan draven of stappen we met lange teugel op zijn tempo. Ik heb dan ook dat hij ‘struikelt ‘. DA heb ik nog niet gezien helaas.
Ik oefen nu ook meer met achteruit lopen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 00:12

Hoe kun je nu actiever gaan rijden als je geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent?
Een dierenarts dit laten bekijken zou het eerste zijn wat je moet doen.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:20

Haar instructie heeft ook aangegeven dat het rijden actiever mag. Daarnaast heb je dan direct informatie voor de veearts, of hij het dan wel/niet ook doet.

Heb je het al met de smid besproken? Of zelf foto's gemaakt van de hoeven, en die eens goed bekeken? Misschien heeft hij te lange tenen? Dan kan het ook moeilijk worden om uit het zand omhoog te komen, de voet goed te kunnen afrollen.

Een tip: als je nog eens filmt, of voor de veearts of smid, kan het soms handig zijn om met een pantykousje het behang binnenboord te houden.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:36

Mijn paard doet ik ook, een 14 jarige Fries. Bij hem zit het probleem in zijn SI gewricht. Ooit is hij gevallen (in de wei) en heeft vermoedelijk veel pijn in de spieren rondom zijn SI gewricht gehad. De DA vermoedt dat hij hierdoor die spieren op een verkeerde manier is blijven gebruiken/ontwikkelen waardoor regelmatig zijn SI gewricht vastzit. Hierdoor gaat hij ook struikelen achter. Zakt als het ware met 1 been door de achterhand. Als het echt niet opgelost kan dan komt de DA en spuit hij het SI gewricht in maar meestal kan ik het zelf oplossen door 3 weken te longeren, hem actief te houden en lang en laag te laten lopen zodat die spieren oprekken. Balkjes meenemen is ook super dan rekken de spieren ook. Ook zet de hoefsmid hem binnendoor op ijzers om hem extra te ondersteunen als het ware.

En zoals janderegelaa ook zegt, hoe meer training van de achterhand, hoe sterker deze wordt en hoe minder het probleem voorkomt. Dat is ook mijn ervaring.

Ik weet niet of dit het probleem van jouw paard ook is maar het kwam me zo bekend voor dat ik mijn ervaring ook deel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:37

Hoe is de bodem van de rijbaan?

En bij wat voor oefeningen struikelt hij bij de inzet?

Jammer dat hij nog niet nagekeken is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:20

Het zou mijn keuze niet zijn om nog op dit paard te rijden voordat de VA er een uitspraak over heeft gedaan. Een instructeur heeft geen röntgenogen. Een paard laat niet gauw ongemak zien, maar als het eenmaal (voor de kijkers) lichte 'afwijking' toont, is er vaak al meer aan de hand. Zeker bij Friezen op deze leeftijd, is mijn eigen ervaring.