Paard staat niet stil met opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 12:15

Ik ga het proberen Nouk. Ik moet ook veel consequenter worden. Hij weet dat ik te lief voor hem ben, maar ik wil hem absoluut niet verpesten. Er moet verandering in komen en dat begint vandaag.
Ik laat nog wel even naar mn zadel kijken door Fugers. Je weet nooit wat er mis kan zijn. Als alle mogelijke medische klachten uit de weg zijn geholpen, kan het heuse opvoedspelletje opnieuw beginnen!!
Ach ja, het is allemaal de moeite waard.....
Hoe gaat het met jouw manneke?? En met de verhuizing???

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:25

Wat susan zegt is heel goed. Maar het kan ook een andere reden hebben. Niet willen dat jij er op stapt. Dit kan omdat het pijn doet. Dit kan omdat hij zich onzeker voelt als jij er op zit. En het kan ook dat hij geestelijk er nog niet aan toe is. Je methode van rijden speelt ook een grote rol.

Ik kom vaak zulke paarden tegen.
Even een voorbeeld uit mijn praktijk.

De eigenaar van een bont paard kon niet op zijn paard komen. Het paard vluchten in de achteruit. Zette je hem in de hoek. Dan vloog hij over de eigenaar heen. Er was gewoon niet op te komen. Deze man was echt helemaal niet zo verkeerd in zijn handelen. Mischien wat onzeker door het paard en wat hard.
Ik was toevallig bij hem om wat te vragen. Hij vroeg aan mij of ik met dit paard wilde werken. Hij was er al een halfjaar mee bezig met geen enkele vooruitgang. Omdat ik veel van zulke paarden kan leren heb ik dus ja gezegt. En ik had toevallig ook tijd.
Samen met de eigenaar gingen we het paard ophalen. Zijn vrouw die het paard anders altijd te pakken kreeg was die ochtend al enkele uren bezig geweest om hem te vangen. De eigenaar kreeg hem ook niet te pakken. Nou ja ik wilde toch aan de gang, dus ik de wei in. En met een beetje taxtiek greeg ik hem zonder veel moeite te pakken. Op naar de stal om hem op te zadelen. Het paard stond als versteend terwijl het werd opgezadeld door zijn eigenaar. De eigenaar zij dan ook dat je hem altijd moest vast zetten omdat hij anders zo begon te draaien.
Omdat ik altijd van af de basis werk heb ik het over genomen. Het paard weer afgezadeld en los gemaakt. Eerst enkel met de zadel deken op de rug zwaaien. Een hoop gedraai en gedoe. Maar toen stond hij stil en kon ik hem rustig opzadelen. Dit door veel herhalen en belonen, en het belangrijkste rust in mij zelf.
Hoofdstel werd altijd over het halster gedaan omdat hij anders er vandoor ging. Ik het hoofdstel over mijn schouder gedaan en richting de bak gelopen. Hem daar weer los gelaten en wat grondwerk oefeningen gedaan. Na 5 minuten was hij rustig en heel goed te sturen en te stoppen. Halster af hoofdstel om. Geen probleem, en nu er op. Ja daar ging hij. Als een speer naar achteren. Onmogelijk om er zo op te komen. Ik gewoon rustig met hem mee gelopen totdat hij stil stond. Belonen en weer proberen. Na enkele minuten van voet in de beugel en terug bleef hij rustig ontspannen staan en kon ik er zo op stappen. Direct toen ik er op zat ging hij heel hard stappen. Reageerde niet op bit en dacht maar aan een ding rennen. Dus met mijn lichaam en lichte teugel hulp op een kleine volte laten stappen, net zo lang dat hij weer rustig werd. En op het moment dat hij gewoon rustig ontspannen bleef stil staan viel in een keer om ombekende reden de linker teugel van het bit. Gevol een paniekerig paard. Met die ene teugel en mijn zit weer op de volte en gewoon rustig ontspannen blijven zitten. Elke beweging liet hem nog harder rennen. Na enkele minuten was hij weer rustig en vond ik het wel welletjes.
Maar het leuke was, wat al direct na deze training was te zien. Dat hij de eigenaar overal volgde. Het volgde iedereen die de leiding nam. De eigenaar was helemaal verbaast zo van dat doet hij anders nooit. Maar de weken en maanden er na was hij nog verbaasder. Want het paard kwam naar hem toe in de wei. En het liet zonder moeite nu iemand opstappen. Het paard was rustig geworden.

Deze man had altijd haast. Wilde snel lekker buiten gaan rijden. Haast is bij alle paarden altijd verkeerd. Daarbij begreep hij niet waarom het paard dit deed. Waardoor hij het voor zich zelf levens gevaarlijk maakte door door te zetten. Want dit paard is met alle gevolgen van die over hem heen gerend. Gekneusde ribben, kaak breuk enz.
Nu weet hij waarom het paard dit doet. Omdat het zich niet zeker voelt met iemand op zijn rug. Het paard was daarbij nog heel gevoelig op zijn bewegings reflectoren in zijn oog hoeken. Elke beweging stond hij doods angsten uit.
Door deze ervaring weet hij nu hoe hij zonder problemen kan opstappen.

Dit was een heel extreem geval. Een paard gaat niet zomaar opzij als je wilt opstappen. Het heeft er zeker een reden voor. Aan jouw om die reden te vinden. Laat het zadel na kijken. Ga is na hoe jullie relatie is. Ga is na op wat voor een manier je rijden, met dwang enz.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:35

Fijn dat het staken in elk geval weer over is. En goed dat je er toen een fysio bijgehaald hebt. (Al hoop ik dat die beter was als de fysio die in eerste instantie bij mijn paard geweest was)

Nadat de rugproblemen bij mijn paard geconstateerd waren, heb ik ook Fugers langs laten komen om een nieuw zadel te laten aanmeten. Omdat mijn paard (toen 5 jaar) volop in ontwikkeling was / is heb ik ervoor gekozen om een zadel te nemen waar je gemakkelijk de boombreedte van kan aanpassen. (heb nu een Wintec Pro dressuur zadel) Ik heb in bijna anderhalf jaar tijd al 2 keer een nieuwe boom erin gezet.

Mijn paard is een stuk breder en voller geworden. Dat zal bij jouw paard ook wel gebeuren. Zeker omdat je schrijft dat er met hem erg weinig gewerkt was, totdat jij hem kocht. Dus als 5-jarige, waar je nu lekker mee aan het trainen bent, is het heel aannemelijk dat zijn lichaam veranderd. En het kan zelfs dat een zadel dat een paar maanden geleden nog prima lag, nu niet meer zo goed ligt.
Zeker als hij ook nog eens narrig gaat doen met opzadelen.
Als het zadel inmiddels wat aan de smalle kant is, kan het best dat hij nu al wat last heeft van z'n spieren. Dan zou een weekje longeren wel fijn zijn om die spieren een beetje bij te laten komen. In alk geval kan het een hoop problemen voorkomen om zo snel mogelijk (weer eens) goed naar je zadel te laten kijken.

succes!

(ben trouwens wel benieuwd hoe het verder gaat met je "lastige"puber Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Suzan op 12-03-04 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:37

Over het algemeen is het aangeleerd gedrag. 'Ik ga draaien en zei stapt dan niet op'. Leuk spelletje..

Nacino had dit ook. Wat ik dan denk... 'Ow wil je draaien jongen? Is goed hoor, draai maar. Maar wel om mij heen in hele kleine rondjes tot je het beu bent.' Evil me? Nee, dat wil hij toch..

Laat hem om je heen draaien door zijn achterhand weg te drijven/ duwen. Vraag hem na een rondje of vier weer stil te staan en probeer nogmaal op te stappen. Weer draaien? Owkee, weer draaien! Maar weer die rottige rondjes totdat JIJ zegt dat hij stil mag staan.

Misschien 10x, misschien 50x nodig, ik weet niet hoe hardnekkig hij is. Maar als je op de grond zijn respect al niet krijgt, hoe dan wel in het zadel?

Nu probeert hij het nog wel eens, 1 rondje en hij weet het weer!

Zoals gezegd moeten natuurlijk wel alle lichamelijk klachten uitgesloten worden. Ook vind ik wel dat grondwerkoefeningen zeker heel goed zouden zijn. 'Win' zijn respect voor jou op de grond, dan ben je al een heel eind.