Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9944
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:24

Elisa2 schreef:
Natuurlijk ziet het er anders uit maar ik doelde dat een prof een Tinker net zo makkelijk voor elkaar zal krijgen. :-)
Alleen die rijden vaak geen tinkers. :D

Denk dus inderdaad dat het beeld vertekend.

En “voor elkaar” is bij een vierjarige in balans onder de ruiter, in verbinding vanuit been naar de hand.

Ik vraag me dan echt af wat je traint als je daar niet naar streeft omdat het te zwaar zou zijn voor een vierjarige.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:00

Precies :-)

Het zou überhaupt het streefdoel moeten zijn om het paard dressuurmatig goed te houden.

LaPluche

Berichten: 2021
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:07

Ik vind het heel erg tof om. jullie berichten te lezen. Beide lijken erg veel verstand te hebben van het paard en het correct rijden ervan.
Ik ben er nog niet zo lang, maar kan genieten van de kennis van jullie.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:17

Bedankt, dat is een leuk compliment. :o

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:09

Met een combinatie van Kwpn en Tinker, en een paar Tinkers op een warmbloed training stal, kan ik wel zeggen dat die warmbloed prof ruiter echt veel meer moeite heeft met die Tinker :o Dus in mijn ervaring is dat echt niet zo. Beide type paarden hebben naar mijn mening ook een andere manier van opleiden nodig. Los van de individuele verschillen.

Verder qua training voor een 4-jarige denk ik dat TS het echt hartstikke goed doet. Mijn twee 4-jarigen lopen beide 2-3 keer per week. De een heeft intensievere trainingen dan wat TS doet, de ander juist lichter. Het hangt zo enorm van het individu af. Beide hebben ook andere werkpunten en doelen in de training.

Zo heb ik ze vandaag beide aan de longe gehad. De ene had als doel een nette galop laten zien. Wat voor haar lichamelijk vrij eenvoudig is, maar mentaal was het even “stuk”. De ander ben ik juist veel bezig met correct lichaamsgebruik in de draf. En het is juist dat de groenste van de 2 de galop training had vandaag, en de meest ervaren de draf; daar galoppeer ik aan de longe echt nog niet mee. Terwijl onder het zadel is het andersom :D

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat is té intensief voor een 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:30

Niet mee eens, ze zullen alleen goed gereden moeten worden omdat er niks afgedwongen kan worden en ze kunnen wat langer nodig hebben om los te komen maar een goede ruiter dwingt ook niks af bij een warmbloed. En ja, ik heb ook ervaring met tinkers dressuurmatig.