Stout gedrag, bokken en wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 20:07

Nee! Staat nu echt heel veel op stal (waar ik zelf heel ontevreden over ben) maar ze gaat over een maand 24/7 naar buiten met een inloopstal.

Maar als ik naar haar toe ga dan zet ik haar even eerst in de bak om even de energie uit te rennen maar daar zit echt 0 beweging in. Huppelt een paar pasjes als ik haar een beetje aanmoedig en gaat daarna beetje in de bak staan en op het gemakje naar links en rechts kijken. Maar zodra ik opstap dan is ze meteen aan.

996981 schreef:
Klinkt als een fris paard. Staat hij genoeg buiten? Al eens geprobeerd ff te longeren voor je erop gaat? In de winter zijn veel paarden frisser

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:12

Oh wat goed dat je haar zo grondig hebt laten keuren en nakijken.
Fijn om te weten dat het niets lichamelijks lijkt te zijn.

En dat je haar niet terug wilt brengen snap ik ook hoor! (Ik kocht een 'goedgekeurd' paard dat na 2 dagen kreupel bleek. Hij mocht terug, maar ik koos ervoor dat niet te doen. Te gek op het paard)

Heeeeel lang geleden reed ik een engels volbloed die ik niet in moest stappen maar ingalopperen. Dit omdat hij anders niet te doen was. Die werd zo 'heet' van t idee dat hij straks wat zou mogen doen.. Als ik m gewoon na t opstappen 4 rondjes liet galopperen was de 'druk van de ketel'. Wie weet is zoiets wel de oplossing?

Heel veel sterkte met de zoektocht nogmaals.
En lekker veel grondwerk doen zodat jullie band op de grond helemaal vertrouwd is, dat is ook fijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:15

Paardenponyx schreef:
Ik begin eigenlijk indd met los rijden, gewoon op een “langere teugel” te rijden. Ze begint wel met heel veel energie te stappen en na enkele minuten kalmeert ze en heeft ze een hele fijne lange stap. Dan merk ik dat ze weer energieker wordt en sneller gaat stappen,
nek gaat omhoog en dan draaft ze vanzelf aan. Ik neem haar dan rustig terug met mijn zit en een “ho maar”. Dit gaat zo paar keer door totdat ze echt niet meer wilt stappen , dan begint dat bokken etc.

Behalve het rijden doe ik wat vrijheidsdressuur met haar aan de hand en netjes aan de hand lopen zodat ze niet ik mn ruimte komt etc. Ik werk niet met voer beloning. Ik ben zelf ook echt niet van het straffen. Ik hoor vaak dat ik te lief ben als ruiter en wel eens wat harder mag worden. Van vorige eigenaar dus ook gehoord dat zij wat strenger gereden moet worden, vandaar dat ik haar een tik in de nek heb gegeven en mijn stem heb verhoogd. Ik heb het paard echt niet in elkaar geslagen. Zweepje op de nek en gezegd: pas op he, dat doen we niet!

Paard is röntgen gekeurd, foto’s van benen, hoeven, rug en nek. Osteopaat laten kijken, die kon niks vinden. Verder 100% gezond!

Ik zeg ook niet dat je haar in elkaar geslagen hebt... Ik zeg wel dat timing erg belangrijk is bij belonen en straffen. Is je timing verkeerd, dan leer je je paard mogelijk iets helemaal anders aan dan je haar wil aanleren. Op het moment dat jij gevallen bent en haar een tik op de nek geeft, is het initieel gedrag waarvoor je haar wil straffen al voorbij en straf je onbedoeld het gedrag dat op dat moment gesteld wordt (bv zich laten pakken, blijven staan,...).

Te lief zijn hoeft niets met straffen te maken te hebben. Het is belangrijk dat je zelf goed weet wat je wil, waar jou grens ligt en je je grenzen duidelijk, maar rustig en correct communiceert naar je paard toe. Stappen is stappen om maar iets te zeggen. Als je onzeker bent, communiceer je misschien niet duidelijk genoeg naar je paard. Sommige paarden weten dan niet wat je van hen verwacht en nemen het over.

Ook in het voorbeeld bij het aandraven als je nog wil stappen: je neemt haar nu terug als ze al in draf is. Ook is je timing en aangeven van je grens van belang. Als je voelt dat ze gaat aandraven, grijp dan al in (bv ophouding maken), in plaats van wanneer ze al in draf is.
Sommige paarden hebben veel tijd nodig om los te rijden en in te stappen, anderen willen al snel aan het werk. Probeer daar een balans in te vinden. Jij bepaalt wanneer je gaat draven, maar je kan je paard misschien wel enigszins tegemoetkomen door minder lang te stappen.
Daarnaast: als ze zoveel energie heeft, is het misschien ook een optie om haar eerst even te longeren vooraleer je gaat rijden. Mogelijk kan ze dan ook al wat energie kwijt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:16

Oke, nu ik het terug lees zou frisheid echt goed kunnen. Je eist gehoorzaamheid, maar ze kan haar energie niet kwijt. En als je dan vaak met de hand remt dan gaan ze bokken.

Longeren haar eens van te voren zodat ze ff lekker kan galopperen en haar energie kwijt kan. Maak je ook niet druk als je daarna gaat rijden over het aan de teugel lopen maar laat haar lekker met de neus eruit.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:17

Sowieso zijn paarden na iedere verhuizing van slag. Kan tot wel 6 maanden duren voordat ze zichzelf zijn. Eerst naar een handelaar, nu naar jou. Wellicht heeft iemand daarvoor het paard ook nog wel geprobeerd. Veel verhuizingen achter elkaar maken dat het mentaal erg veel kan zijn.

Ik denk dat ik dit paard terug had gebracht, wetende dat veel medische zaken al uitgesloten zijn en dit gedrag ook bij eerdere eigenaren naar boven kwam. Dan moet je gewoon echt een zekere ruiter zijn om hier veilig doorheen te prikken en dat zou ik echt niet kunnen zijn. Ben een angsthaas eerste klas. Ik zou dus kritisch kijken of dit echt iets is wat je aan kan en of je dat ook wilt.

Gezien je het paard niet weg wil brengen zou ik in dat geval vanaf de grond een paar weken gaan werken. Lessen in grondwerk, misschien korte teugelen en zeker in longeren. Samen langzaam elkaar leren kennen. Daarna met een fijne instructeur erbij een keer gaan rijden. Niet meteen teveel of te lang. Wellicht eerst starten met wat rustig grondwerk aan de longe bijvoorbeeld en daarna nog even erop. Kijken of je daarmee de rust kunt bewaren. En van te voren op de grond loswerken kan bestaan uit een paar rondjes even lekker galopperen, maar ook hier is de kunst om je paard niet teveel te laten rondrennen maar beheerst op jouw lichaamstaal overgangen te maken.

Ik ben daarmee juist ook eigenlijk altijd tegen 'het er flink uit laten racen'. Zowel in de bak als op buitenrit. Ik weet dat veel mensen het doen, maar eerlijk is eerlijk, ik zie bij de meesten het probleem alleen maar groter worden ipv kleiner doordat het paard op een gegeven moment weet dat het eerst even een paar kilometer in rengalop mag of een paar rondjes door de bak mag scheuren. Dat zou iets zijn wat ik juist niet aan wil leren. Moet er wat overtollig energie uit kan dat bij mij eventueel van te voren aan een longeerlijn, maar dan nog probeer ik vrij snel over te gaan van een paard dat lukraak rondjes rent naar eentje die gecontroleerd op commando van stap naar draf of galop gaat en weer terug.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:18

Je schrijft dat ze opeens begon te exploderen. Maar je voelde ook al dat ze paar keer plannen had om er vandoor te gaan. Ze heeft dus wel signalen afgegeven, alleen reageerde je daar niet goed (genoeg) op. In plaats van haar steeds goed op tijd terug te pakken, zoals je schrijft, zou je kunnen kijken of je met kalmeren verder komt. Ze kent jou amper, ze kent de omgeving niet, en ze mag blijkbaar ook niet aangeven dat ze het spannend vindt. En over een maand moet ze weer verhuizen.
Misschien eerst aan de hand met haar werken én de omgeving verkennen. Nog mooier als je dat kunt doen met een vast paardenmaatje waar ze steun aan heeft.

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 20:18

Bedankt voor je reactie! Ik durf van mezelf te zeggen dat ik paarden in het algemeen goed kan aanvoelen dus dat is inderdaad een pluspunt. Ik heb al eens geprobeerd dat als ze wat drukker is om haar te laten draven maar dan vertrekt ze dus ook bokkend of ze gaat in draf maar moet zich heel erg inhouden, gaat met haar nek schudden, continu niezen en mini stapjes draven. Nek in de lucht. Dan krijg ik haar ook niet meer rustig.

Ik merk dat ik op een punt ben dat ik gewoon niet meer durf te rijden met haar.. vind het zo zo jammer!

pateeke schreef:
Het zou op zeker moment (onbewust) aangeleerd kunnen zijn, maar ook dan was er wellicht een oorzaak voor die er nu misschien niet meer is. Ik zou er niet zelf mee aan de slag gaan, maar hulp inschakelen van een professional die je hierbij kan helpen om er op de juiste manier mee om te gaan.
Verder lees ik in je bericht dat je een explosie voelt aankomen. Dat is positief. Als je het voelt aankomen, kan je dan al ingrijpen. Wel is het dan belangrijk om te achterhalen wat je paard je duidelijk wil maken. Op een of andere manier bereikt je paard haar grens, ze laat merken dat ze tegen haar grens aanzit, als de spanning / energie dan niet kan wegvloeien op een "gepaste" manier krijg je inderdaad een explosie. Als je weet waar haar grens ligt, waarop ze reageert, kan je de spanning laten afvloeien vooraleer ze ontploft.
Bij een nieuw paard is dat vaak moeilijk te weten, wat haar spanning oplevert omdat jullie elkaar nog niet goed kennen. Daarom zou ik nu vooral investeren in jullie onderlinge band en communicatie (als je echt zeker weet dat ze geen fysieke klachten heeft).

Pallatin

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:25

Waarom wil je haar niet terugbrengen?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:27

Celebi schreef:
Ik ben daarmee juist ook eigenlijk altijd tegen 'het er flink uit laten racen'. Zowel in de bak als op buitenrit. Ik weet dat veel mensen het doen, maar eerlijk is eerlijk, ik zie bij de meesten het probleem alleen maar groter worden ipv kleiner doordat het paard op een gegeven moment weet dat het eerst even een paar kilometer in rengalop mag of een paar rondjes door de bak mag scheuren. Dat zou iets zijn wat ik juist niet aan wil leren. Moet er wat overtollig energie uit kan dat bij mij eventueel van te voren aan een longeerlijn, maar dan nog probeer ik vrij snel over te gaan van een paard dat lukraak rondjes rent naar eentje die gecontroleerd op commando van stap naar draf of galop gaat en weer terug.

Ik denk dat het niet zo zwart-wit moet zijn.
Mijn pony spaart zijn energie ook voor als ik erop ga; hem op voorhand longeren is weinig effectief. Ik heb ook lang aangelopen tegen zijn hoge energie en geprobeerd hem bij mij te houden, niet uit te laten razen. Dat zorgde enkel voor meer spanning. Nu laat ik hem vaak wel even uitrazen als hij daar nood aan heeft, maar binnen bepaalde grenzen. Dat wil zeggen: hij mag draven en dan zo snel gaan als hij wil, maar hij mag niet in galop en ik bepaal waar we heen gaan. Dat werkt voor ons goed. Hij wordt er rustiger van in zijn hoofd. Hij kan zijn energie eruit lopen, maar ik behoud de controle. Als hij zijn moment om uit te razen heeft gehad, gaan we weer verder aan het werk wat dan ook beter lukt. Hij heeft er niet mee geleerd dat hij kan beslissen wat we doen of zo, er zijn ook momenten dat hij er geen behoefte aan heeft.
Laatst bijgewerkt door pateeke op 10-12-23 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:30

Celebi schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens.

Plus dat paarden een geweldige conditie krijgen als ze steeds eerst gaan rennen.
Dan begint het met 10 minuten galopperen, maar binnen een paar maanden moeten ze een half uur lopen voor je er daadwerkelijk op kunt. :=

Ik longeer wel eens van tevoren, maar dan liever gewoon gecontroleerd. Niet enkel galopperen, niet moe maken, maar overgangen om ze geconcentreerd te krijgen.
Gaan ze een keer aan de race, dan kan dat best even, maar niet minuten lang.

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 20:36

Ik heb ook al de gedachte gehad om haar terug te brengen maar het voelt als “falen” of dat ik er nog niet genoeg aan heb gedaan. Aan de andere kant, ik heb ook gewoon een fulltime baan en was opzoek naar een opstap klaar paard. Door het overlijden van mijn pony tijdje geleden was ik er weer klaar voor om een nieuwe te verwelkomen. Ik wou gewoon een braaf buitenrit paard waar je gewoon mee kan genieten in het bos, net als met mijn vorige pony’s. Daarom had ik ook gekozen voor een paard die al volwassen is en goed bereden, verkeersmak, etc etc. Natuurlijk snap ik dat een verhuizing ingrijpend is, tijd kost enzovoort. Alleen heb ik er nooit op gerekend dat ik eerst een heel project zou moeten ondergaan met een paard wat God weet hoe lang gaat duren voordat ik er fatsoenlijk mee kan rijden. Dat heb ik nooit ervaren met mijn vorige paarden en daarvoor mijn verzorgpaarden (toen ik een jaar of 13/14 was). Het is gewoon heel lastig om te beslissen wat ik hier nu mee moet want ik merk dat ik daar niet zeker genoeg voor ben. Ik zit er ook niet op te wachten om nog honderden euro’s te gaan uitgeven aan trainingen en professionals..

Celebi schreef:
Sowieso zijn paarden na iedere verhuizing van slag. Kan tot wel 6 maanden duren voordat ze zichzelf zijn. Eerst naar een handelaar, nu naar jou. Wellicht heeft iemand daarvoor het paard ook nog wel geprobeerd. Veel verhuizingen achter elkaar maken dat het mentaal erg veel kan zijn.

Ik denk dat ik dit paard terug had gebracht, wetende dat veel medische zaken al uitgesloten zijn en dit gedrag ook bij eerdere eigenaren naar boven kwam. Dan moet je gewoon echt een zekere ruiter zijn om hier veilig doorheen te prikken en dat zou ik echt niet kunnen zijn. Ben een angsthaas eerste klas. Ik zou dus kritisch kijken of dit echt iets is wat je aan kan en of je dat ook wilt.

Gezien je het paard niet weg wil brengen zou ik in dat geval vanaf de grond een paar weken gaan werken. Lessen in grondwerk, misschien korte teugelen en zeker in longeren. Samen langzaam elkaar leren kennen. Daarna met een fijne instructeur erbij een keer gaan rijden. Niet meteen teveel of te lang. Wellicht eerst starten met wat rustig grondwerk aan de longe bijvoorbeeld en daarna nog even erop. Kijken of je daarmee de rust kunt bewaren. En van te voren op de grond loswerken kan bestaan uit een paar rondjes even lekker galopperen, maar ook hier is de kunst om je paard niet teveel te laten rondrennen maar beheerst op jouw lichaamstaal overgangen te maken.

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 20:40

Dit deed ik wel altijd met mijn vorige pony’s en het werkte perfect voor hun. Ik denk dat het per paard verschilt. Als die van mij even konden gaan dan was het eruit en waren ze de hele rit gewoon koel in de kop en heel erg fijn en braaf.

Sherivey schreef:
Celebi schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens.

Plus dat paarden een geweldige conditie krijgen als ze steeds eerst gaan rennen.
Dan begint het met 10 minuten galopperen, maar binnen een paar maanden moeten ze een half uur lopen voor je er daadwerkelijk op kunt. :=

Ik longeer wel eens van tevoren, maar dan liever gewoon gecontroleerd. Niet enkel galopperen, niet moe maken, maar overgangen om ze geconcentreerd te krijgen.
Gaan ze een keer aan de race, dan kan dat best even, maar niet minuten lang.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:41

Het is absoluut geen falen, dat gevoel had ik gelijk een beetje toen je aangaf haar niet terug te willen brengen. Het is het niet!!!

Overigens is het een beetje onzin dat je na een half ff laten uitrazen eerst een half uur moet longeren. Het is koud op het moment en herfst. Veel paarden zijn fris. En met de spanning van de verhuizing kan dit dier gewoon ff der ei niet kwijt. Kans is groot dat je na een paar weken gewoon op kunt stappen en wegrijden.
Soms heb je gewoon van die bloedbeesten.

De vraag is alleen: past dat bij je doel?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:44

Heb je ook les? Want iemand vanaf de grond ziet wellicht andere signalen dan wat jij voelt. Wellicht dat het gedrag (het zou inderdaad in manegelessen heel goed aangeleerd gedrag kunnen zijn omdat ze pittig is en altijd afgeremd wordt) dan omgebogen kan worden door andere dingen te vragen of te doen dan 'de standaard'.
Werk je ook wel eens met balkjes e.d.? Dan moeten ze opletten, en met nadenken over wat ze moeten doen wordt ander gedrag lastiger gemaakt.
Heb je ook wel eens een buitenrit samen met een ander paard gemaakt? (korte rit zou ik maar doen...) want dat gaat vaak ook makkelijker.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:49

Als je een paard wil waar je op kan stappen en wegrijden en je er geen geld wil in stoppen voor trainingen en professionals, dan zou ik in jouw plaats het paard terugbrengen. Het paard past op dit moment duidelijk niet bij jou(w situatie / verwachtingen). Niet ieder paard past bij iedere ruiter. Daar is niets mis mee...
Wat zou voor jou en het paard het voordeel zijn van haar te houden en dus niet te "falen" voor je gevoel?

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 20:51

Ik heb wel eens les gehad inderdaad maar dat is echt jaren geleden. Ik reed eigenlijk alleen recreatief met mijn pony’s in het bos dus had daar geen les voor nodig, kon ze prima aanvoelen. Ik werk indd wel eens met balkjes maar niet zo vaak. Ik wil eerlijk gezegd ook niet eerst nog maanden met het paard in de bak rijden. Mijn doel was buiten rijden met het paard en zo heb ik haar ook gekocht: super braaf buitenrit paard. Ik heb nog geen rit gemaakt met een ander paard, wij hebben op stal geen andere bereden paarden helaas… ik heb haar ook gekocht omdat ze “makkelijk alleen te rijden is”.

Lindsey_99 schreef:
Heb je ook les? Want iemand vanaf de grond ziet wellicht andere signalen dan wat jij voelt. Wellicht dat het gedrag (het zou inderdaad in manegelessen heel goed aangeleerd gedrag kunnen zijn omdat ze pittig is en altijd afgeremd wordt) dan omgebogen kan worden door andere dingen te vragen of te doen dan 'de standaard'.
Werk je ook wel eens met balkjes e.d.? Dan moeten ze opletten, en met nadenken over wat ze moeten doen wordt ander gedrag lastiger gemaakt.
Heb je ook wel eens een buitenrit samen met een ander paard gemaakt? (korte rit zou ik maar doen...) want dat gaat vaak ook makkelijker.

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 20:52

Dankjewel voor je support!!

Benzz schreef:
Het is absoluut geen falen, dat gevoel had ik gelijk een beetje toen je aangaf haar niet terug te willen brengen. Het is het niet!!!

Overigens is het een beetje onzin dat je na een half ff laten uitrazen eerst een half uur moet longeren. Het is koud op het moment en herfst. Veel paarden zijn fris. En met de spanning van de verhuizing kan dit dier gewoon ff der ei niet kwijt. Kans is groot dat je na een paar weken gewoon op kunt stappen en wegrijden.
Soms heb je gewoon van die bloedbeesten.

De vraag is alleen: past dat bij je doel?

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 20:53

Ja dat is ook waar… ik vind het alleen ook zo oneerlijk voor het paard. Ze is echt zo enorm lief (vanaf de grond) en mensgericht. Vanaf de grond echt een gouden karakter!

pateeke schreef:
Als je een paard wil waar je op kan stappen en wegrijden en je er geen geld wil in stoppen voor trainingen en professionals, dan zou ik in jouw plaats het paard terugbrengen. Het paard past op dit moment duidelijk niet bij jou(w situatie / verwachtingen). Niet ieder paard past bij iedere ruiter. Daar is niets mis mee...
Wat zou voor jou en het paard het voordeel zijn van haar te houden en dus niet te "falen" voor je gevoel?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:57

Waarom niet eerst een paar dagen proberen met longeren vooraf? Sommige paarden hebben dat in de winter nodig. Zeker als ze weinig buitenkomen zoals je aangeeft. Als ze meer buitenkomt en meer gewend is heb je grote kans dat het niet meer nodig is en je een hartstikke braaf paard hebt.

Nu de handelaar een berichtje doen dat je dit gedrag geconstateerd hebt. Dan heb je nog tijd zat om eventueel terug te brengen mocht het toch niet gaan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:59

Paardenponyx schreef:
Ja dat is ook waar… ik vind het alleen ook zo oneerlijk voor het paard. Ze is echt zo enorm lief (vanaf de grond) en mensgericht. Vanaf de grond echt een gouden karakter!

Dat kan je ook anders bekijken hé. Hoe eerlijk is het naar jezelf en het paard toe om haar te houden "omdat je niet wil "falen""? Doe je jezelf en het paard er niet tekort mee dit avontuur aan te gaan terwijl jij/jullie daar niet gelukkig van worden? Door haar niet te houden, geef je het paard ook de kans om bij iemand terecht te komen die om kan gaan met haar gedrag en daar raad mee weet en zo het welzijn van het paard ook kan verbeteren. Soms is loslaten, je gevoel volgen eerlijker voor iedereen. (Al is het van achter een scherm natuurlijk moeilijk om correct te oordelen over deze situatie).

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 21:00

Dat ga ik zeker eerst proberen!

Ik heb het paard wel contant gekocht.. geen betaal bewijs of dergelijke ontvangen dus ik weet niet of het zo makkelijk is om haar weer terug te brengen (voor hetzelfde bedrag)

996981 schreef:
Waarom niet eerst een paar dagen proberen met longeren vooraf? Sommige paarden hebben dat in de winter nodig. Zeker als ze weinig buitenkomen zoals je aangeeft. Als ze meer buitenkomt en meer gewend is heb je grote kans dat het niet meer nodig is en je een hartstikke braaf paard hebt.

Nu de handelaar een berichtje doen dat je dit gedrag geconstateerd hebt. Dan heb je nog tijd zat om eventueel terug te brengen mocht het toch niet gaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:15

Paardenponyx schreef:
Ik begin eigenlijk indd met los rijden, gewoon op een “langere teugel” te rijden. Ze begint wel met heel veel energie te stappen en na enkele minuten kalmeert ze en heeft ze een hele fijne lange stap. Dan merk ik dat ze weer energieker wordt en sneller gaat stappen,
nek gaat omhoog en dan draaft ze vanzelf aan. Ik neem haar dan rustig terug met mijn zit en een “ho maar”. Dit gaat zo paar keer door totdat ze echt niet meer wilt stappen , dan begint dat bokken etc.

Klinkt mij als een dier wat om één of andere reden spanning opbouwt.
Waarom stap je niet even af.. loop je een paard rondjes aan de hand zodat zij kan afvloeien en stap je dan weer op? Probeer het ongewenste gedrag vóór te zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:21

Gewoon terugbrengen. Je rijdt voor je lol en je zoekt een fijn en braaf paard. Die angst is niet zomaar weg dus als je hem nog terug kan brengen, meteen doen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:51

Suzanne F. schreef:
Gewoon terugbrengen. Je rijdt voor je lol en je zoekt een fijn en braaf paard. Die angst is niet zomaar weg dus als je hem nog terug kan brengen, meteen doen.

Precies dit. Kijk een keertje fris en vrolijk doen met wat bokken en zo is niet zo erg, maar dat ze nu al compleet aan staat op het moment dat je op stapt, dat is wachten tot het een keer mis gaat.

Het kan zelfs onder een verborgen gebrek worden geschaard omdat ze het bij eerdere eigenaren ook al deed. Als je kunt aantonen dat dit aan de handelaar is verteld, dan sta je sowieso heel sterk.

En laat je niet afschepen met 'je mag een nieuw paard uitzoeken.' Je hebt gewoon recht op je geld terug.
Stuur me even een bericht welke handelaar dit is, wellicht is het een louche figuur. Ik ken de markt een beetje ;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:16

Ze staat nu dus nog veel op stal. Ik zou de komende maand investeren in "de relatie". Lekker wandelen aan de hand en wat los in de bak of grondwerk of longeren. Als ze straks 24/7 buiten staat komt er ws een ander paardje onder vandaan. Hopelijk. Maar goed, zeker weten doe het het niet natuurlijk.
Ze is 14 komt van een handelsstal en je kent inmiddels 2 vorige eigenaren. Weet niet in welk tijdsbestek dit allemaal speelt maar als dat van de afgelopen paar jaren is, heeft ze veel meegemaakt en kan rust ook fijn zijn.
Dat 24/7 met inloop; is dat dan straks een blijvende situatie, of..?