Paardenponyx schreef:Ik begin eigenlijk indd met los rijden, gewoon op een “langere teugel” te rijden. Ze begint wel met heel veel energie te stappen en na enkele minuten kalmeert ze en heeft ze een hele fijne lange stap. Dan merk ik dat ze weer energieker wordt en sneller gaat stappen,
nek gaat omhoog en dan draaft ze vanzelf aan. Ik neem haar dan rustig terug met mijn zit en een “ho maar”. Dit gaat zo paar keer door totdat ze echt niet meer wilt stappen , dan begint dat bokken etc.
Behalve het rijden doe ik wat vrijheidsdressuur met haar aan de hand en netjes aan de hand lopen zodat ze niet ik mn ruimte komt etc. Ik werk niet met voer beloning. Ik ben zelf ook echt niet van het straffen. Ik hoor vaak dat ik te lief ben als ruiter en wel eens wat harder mag worden. Van vorige eigenaar dus ook gehoord dat zij wat strenger gereden moet worden, vandaar dat ik haar een tik in de nek heb gegeven en mijn stem heb verhoogd. Ik heb het paard echt niet in elkaar geslagen. Zweepje op de nek en gezegd: pas op he, dat doen we niet!
Paard is röntgen gekeurd, foto’s van benen, hoeven, rug en nek. Osteopaat laten kijken, die kon niks vinden. Verder 100% gezond!
Ik zeg ook niet dat je haar in elkaar geslagen hebt... Ik zeg wel dat timing erg belangrijk is bij belonen en straffen. Is je timing verkeerd, dan leer je je paard mogelijk iets helemaal anders aan dan je haar wil aanleren. Op het moment dat jij gevallen bent en haar een tik op de nek geeft, is het initieel gedrag waarvoor je haar wil straffen al voorbij en straf je onbedoeld het gedrag dat op dat moment gesteld wordt (bv zich laten pakken, blijven staan,...).
Te lief zijn hoeft niets met straffen te maken te hebben. Het is belangrijk dat je zelf goed weet wat je wil, waar jou grens ligt en je je grenzen duidelijk, maar rustig en correct communiceert naar je paard toe. Stappen is stappen om maar iets te zeggen. Als je onzeker bent, communiceer je misschien niet duidelijk genoeg naar je paard. Sommige paarden weten dan niet wat je van hen verwacht en nemen het over.
Ook in het voorbeeld bij het aandraven als je nog wil stappen: je neemt haar nu terug als ze al in draf is. Ook is je timing en aangeven van je grens van belang. Als je voelt dat ze gaat aandraven, grijp dan al in (bv ophouding maken), in plaats van wanneer ze al in draf is.
Sommige paarden hebben veel tijd nodig om los te rijden en in te stappen, anderen willen al snel aan het werk. Probeer daar een balans in te vinden. Jij bepaalt wanneer je gaat draven, maar je kan je paard misschien wel enigszins tegemoetkomen door minder lang te stappen.
Daarnaast: als ze zoveel energie heeft, is het misschien ook een optie om haar eerst even te longeren vooraleer je gaat rijden. Mogelijk kan ze dan ook al wat energie kwijt.