Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shadow0 schreef:equitation schreef:Kan alleen als er iemand telkens met je meekijkt want een paard trekt je ook graag vaaj iets uit het zadel zodat hij weer onder je vandaan kan lopen of zet je iets op rechts of links zodat die buiging kan ontwijken maar dat soort dingen leer je alleen herkennen als iemand heel regelmatig van de grond meekijkt.
Volgens mij mis je dan een hele belangrijke instructeur die je altijd mee hebt: je paard. Die geeft meestal prima aan of een hulp duidelijk was of niet, of de ontspanning er is of niet en of jullie elkaar snappen.
Daarbij is het best prima dat er iemand meekijkt, want zeker dingen die je nog niet zelf hebt ervaren kun je ook niet altijd aan je paard uitleggen... maar paardrijden is toch in de eerste plaats samenwerking met je paard.
En dat paarden je graag uit het zadel trekken of onder je vandaan lopen herken ik eigenlijk helemaal niet. Paarden willen zo graag, zo ontzettend graag meewerken en in balans zijn, als je ze daar maar een beetje de kans toe geeft zullen ze dat doen.
Citaat:Kan alleen als er iemand telkens met je meekijkt want een paard trekt je ook graag vaaj iets uit het zadel zodat hij weer onder je vandaan kan lopen of zet je iets op rechts of links zodat die buiging kan ontwijken maar dat soort dingen leer je alleen herkennen als iemand heel regelmatig van de grond meekijkt.
Citaat:Volgens mij mis je dan een hele belangrijke instructeur die je altijd mee hebt: je paard. Die geeft meestal prima aan of een hulp duidelijk was of niet, of de ontspanning er is of niet en of jullie elkaar snappen.
Citaat:Paarden willen zo graag, zo ontzettend graag meewerken en in balans zijn, als je ze daar maar een beetje de kans toe geeft zullen ze dat doen.
Citaat:Ach jij snapt mijn post duidelijk niet... Als je paard je alles kon aanleren, hadden we allemaal geen les nodig, joe! Net alsof het een paard geen moeite kost om te leren in balans te lopen etc. en af en toe geen spierpijn heeft en zich dan af en toe wil onttrekken. Maar dat voel je dan vast allemaal altijd perfect, knap hoor en fijn voor je. TS komt ook vast verder qua rijden met jouw bijdrage.
Dorine92 schreef:Volgens mij heb jij helemaal niet het juiste paard. Ik zou er ook geen lol in hebben op deze manier, en ook niet krijgen. Ik zou het paard dus verkopen en als je wel een paard wilt hebben, zou ik dan een leerpaard kopen. Het is je hobby en het kost veel geld, het moet wel leuk blijven. Zeker naast je studie die veel energie kost, moet het opstappen en wegrijden zijn, want zoals je zelf merkt, als dat niet zo is, gaat het aan je vreten. Voor een paard als die van jou is er zeker een liefhebber, maar voor jou werkt dit niet
Een angstige ruiter met een te groen paard is vragen om problemen
Dorine92 schreef:Volgens mij heb jij helemaal niet het juiste paard. Ik zou er ook geen lol in hebben op deze manier, en ook niet krijgen. Ik zou het paard dus verkopen en als je wel een paard wilt hebben, zou ik dan een leerpaard kopen. Het is je hobby en het kost veel geld, het moet wel leuk blijven. Zeker naast je studie die veel energie kost, moet het opstappen en wegrijden zijn, want zoals je zelf merkt, als dat niet zo is, gaat het aan je vreten. Voor een paard als die van jou is er zeker een liefhebber, maar voor jou werkt dit niet
Een angstige ruiter met een te groen paard is vragen om problemen
Janneke2 schreef:En er is het wat trieste gezegde 'dat de basis zo moeilijk is, dat velen dit maar overslaan'.
Als 'Spaanse' ruiter doe ik niet zo veel met das Skala der Ausbildung -
maar het begint met ontspannen.
Losrijden is een kunst.
Hoe krijg je je dier in balans, soepel, ontspannen en met de aandacht bij jou?
(Tegen de tijd dat dit gelukt is, is de rest niet zo moeilijk meer...)
Prima2Donna schreef:@Lijsken ja dat is het ding, in de les wordt er continu gezegd wat je moet doen en dat helpt mij heel erg.
nikkel schreef:Zoals met zoveel onderwerpen over dit probleem .De combi is er niet. Je kan moeilijk je hele leven aan de hand worden begeleid, door een instructeur. Zoek een bombproef automaatje. Beter voor jezelf, beter voor het paard.
Janneke2 schreef:En er is het wat trieste gezegde 'dat de basis zo moeilijk is, dat velen dit maar overslaan'.
Als 'Spaanse' ruiter doe ik niet zo veel met das Skala der Ausbildung -
maar het begint met ontspannen.
Losrijden is een kunst.
Hoe krijg je je dier in balans, soepel, ontspannen en met de aandacht bij jou?
(Tegen de tijd dat dit gelukt is, is de rest niet zo moeilijk meer...)
nikkel schreef:Zoals met zoveel onderwerpen over dit probleem .De combi is er niet. Je kan moeilijk je hele leven aan de hand worden begeleid, door een instructeur. Zoek een bombproef automaatje. Beter voor jezelf, beter voor het paard.
nikkel schreef:Als een paard in ongunstige omstandigheden voor een hindernis komt, dan nemen sommige paarden het over in het geval dat de afstand ongunstig is. Bijv. door het maken van een extra grote galop sprong, i.p.v. onmogelijk kort bijna onder de hindernis te zijn. Het paard strekt zich dan heel erg.