Lotgenoten gezocht: geen plezier meer in rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:35

Ik zelf heb er geen last van, maar ik help iemand die wel veel spanning heeft gehad. Zij is er eens goed afgevallen en heeft een oogkas verbrijzeld met springen. Paarden voelen het heel erg aan als de ruiter gespannen is en kunnen dan zelf ook gespannen raken en ander gedrag gaan vertonen. Ik spring het paard nu 1x per week en zij heeft er laatst ook al weer een sprongetje/parcoursje mee gesprongen na mij en heeft er weer plezier in.

Ga het denk ik vooral zoeken in begeleiding. Lessen, zowel dressuur, springen als cross. En bij dressuur vooral aan basis werken, balans en spanning afvloeien (bij jou en paard). Dit kun je inderdaad ook al goed meepakken met grondwerk. Ademhalen of zelfs ademhalingsoefeningen meepakken. En niet over je eigen grenzen (of iig niet te ver) gaan zodat je niet op het punt komt dat je helemaal niet meer durft te springen.

Btw, Ik zie dat je bij mij in de buurt woont. Ik wil je ook best een keer komen helpen. Het mooist is natuurlijk dat je er dan zelf op gaat. Maar mocht je dat graag willen, wil ik er ook best een keer op klimmen. Ik heb ook een klein crossweitje als je het ook in het veld wat wil oefenen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:38

Volgens mij heb jij helemaal niet het juiste paard. Ik zou er ook geen lol in hebben op deze manier, en ook niet krijgen. Ik zou het paard dus verkopen en als je wel een paard wilt hebben, zou ik dan een leerpaard kopen. Het is je hobby en het kost veel geld, het moet wel leuk blijven. Zeker naast je studie die veel energie kost, moet het opstappen en wegrijden zijn, want zoals je zelf merkt, als dat niet zo is, gaat het aan je vreten. Voor een paard als die van jou is er zeker een liefhebber, maar voor jou werkt dit niet
Een angstige ruiter met een te groen paard is vragen om problemen

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:20

Shadow0 schreef:
equitation schreef:
Kan alleen als er iemand telkens met je meekijkt want een paard trekt je ook graag vaaj iets uit het zadel zodat hij weer onder je vandaan kan lopen of zet je iets op rechts of links zodat die buiging kan ontwijken maar dat soort dingen leer je alleen herkennen als iemand heel regelmatig van de grond meekijkt.

Volgens mij mis je dan een hele belangrijke instructeur die je altijd mee hebt: je paard. Die geeft meestal prima aan of een hulp duidelijk was of niet, of de ontspanning er is of niet en of jullie elkaar snappen.

Daarbij is het best prima dat er iemand meekijkt, want zeker dingen die je nog niet zelf hebt ervaren kun je ook niet altijd aan je paard uitleggen... maar paardrijden is toch in de eerste plaats samenwerking met je paard.

En dat paarden je graag uit het zadel trekken of onder je vandaan lopen herken ik eigenlijk helemaal niet. Paarden willen zo graag, zo ontzettend graag meewerken en in balans zijn, als je ze daar maar een beetje de kans toe geeft zullen ze dat doen.

Ach jij snapt mijn post duidelijk niet... Als je paard je alles kon aanleren, hadden we allemaal geen les nodig, joe! Net alsof het een paard geen moeite kost om te leren in balans te lopen etc. en af en toe geen spierpijn heeft en zich dan af en toe wil onttrekken. Maar dat voel je dan vast allemaal altijd perfect, knap hoor en fijn voor je. TS komt ook vast verder qua rijden met jouw bijdrage.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:38

Citaat:
Kan alleen als er iemand telkens met je meekijkt want een paard trekt je ook graag vaaj iets uit het zadel zodat hij weer onder je vandaan kan lopen of zet je iets op rechts of links zodat die buiging kan ontwijken maar dat soort dingen leer je alleen herkennen als iemand heel regelmatig van de grond meekijkt.

Qua manier van lesgeven: het heeft vooral zin als je lesgever je er op attendeert - en de remedie weet.
(Uit het zadel trekken ken ik van manegepaarden - graag een onafhankelijke zit plus zachte hand.)
Onder je vandaan lopen: doorgaans is je dier op de voorhand gevallen. Je eigen navel naar binnen en evt tenen efkes naar elkaar toe draaien (twee 'vertragende' hulpen).
Paard zet je op links of rechts: de verticale balans is verloren gegaan. De 'harde' teugel iets laten vieren, andere hand opzij en naar voor - en graag het midden weer opzoeken.
Citaat:
Volgens mij mis je dan een hele belangrijke instructeur die je altijd mee hebt: je paard. Die geeft meestal prima aan of een hulp duidelijk was of niet, of de ontspanning er is of niet en of jullie elkaar snappen.

Kan ik goed in mee.
Wij klauteren op een dier, dan is het aan ons om het dier in rijkunstig evenwicht te brengen.

Citaat:
Paarden willen zo graag, zo ontzettend graag meewerken en in balans zijn, als je ze daar maar een beetje de kans toe geeft zullen ze dat doen.

Klopt.
Het zijn lieve dieren.
Citaat:
Ach jij snapt mijn post duidelijk niet... Als je paard je alles kon aanleren, hadden we allemaal geen les nodig, joe! Net alsof het een paard geen moeite kost om te leren in balans te lopen etc. en af en toe geen spierpijn heeft en zich dan af en toe wil onttrekken. Maar dat voel je dan vast allemaal altijd perfect, knap hoor en fijn voor je. TS komt ook vast verder qua rijden met jouw bijdrage.

Tuurlijk heeft een paard soms spierpijn - het is een vraag hoe je daar mee omgaat. Na een zware dag werk (een pittige les oid) een dag vooral wandelen is zo gek nog niet.

Verticale balans aanleren is een aantal weken lang ingewikkeld, daarna gaan de meeste paarden het prettig vinden - zij het dat de spieren er in eerste instantie aan moeten wennen.

(Let wel: ik heb jaren les gehad van militairen. Die zijn niet van de softe, maar alle 'fouten' van het paard waren ruiterfouten. De dieren werden vriendelijk behandeld.)

Ladyson

Re: Lotgenoten gezocht: geen plezier meer in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:45

Ik heb ook een periode gehad dat ik alleen steeds maar vaker ging lessen (2x per week), omdat het in de les wel lukte en alleen niet. Ik ben daarna van instructeur gewisseld en toen kon ik opeens prima uit de voeten met 1x per maand lessen..

Met eventing leg je overigens de lat ook wel heel hoog voor jezelf. Ik ben al blij als ik 1 vd 3 onderdelen voor elkaar heb. Ik vind het stressvol om op alle drie te kunnen presteren.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:46

Dorine92 schreef:
Volgens mij heb jij helemaal niet het juiste paard. Ik zou er ook geen lol in hebben op deze manier, en ook niet krijgen. Ik zou het paard dus verkopen en als je wel een paard wilt hebben, zou ik dan een leerpaard kopen. Het is je hobby en het kost veel geld, het moet wel leuk blijven. Zeker naast je studie die veel energie kost, moet het opstappen en wegrijden zijn, want zoals je zelf merkt, als dat niet zo is, gaat het aan je vreten. Voor een paard als die van jou is er zeker een liefhebber, maar voor jou werkt dit niet

Jij verwoord iets directer dan wat ik schreef, maar volledig met je eens!
En paardrijden kan zo onwijs gaaf en leuk zijn... met het juiste paard.

AmigoSil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:48

Hier nog iemand die zich volledig herkent in jouw situatie. Drie jaar geleden een paard gekocht om dressuurwedstrijden mee te rijden. Ik heb ook al sinds ik klein ben de droom ooit Z te rijden. Mijn vorige paarden waren braaf, maar konden dit niveau niet aan, door oudere leeftijd of blessures. Nu mijn merrie die tijdens de les van mijn instructrice de sterren van de hemel loopt, maar als ik thuis moet trainen, alles om de rijbak heen ziet en erop reageert, maar ik krijg haar niet zo lekker aan het lopen.

Daar komt bij dat ik erg druk ben, met mijn gezin, eigen bedrijf en nog paar dagen in dienst van baas. Als ik een paar dagen niet kan rijden, gaat het rijden daarna weer stuk minder. Ik heb enorme spanning op wedstrijd, omdat iedereen zijn agenda omgooit zodat ik op wedstrijd kan, en dan ben ik bang dat we "falen". Roep al maanden dat ik haar ga verkopen, zodat iemand die beter kan rijden, plezier van haar kan hebben en dat ik er dan een hele brave, trage pony voor terug koop. Alleen er is zoveel ellende in de paardenhandel en op de dagen dat het goed gaat met trainen, ben ik zo blij en geniet ik er zo van.

Doordat je vaak op social media prachtige paarden voorbij ziet komen, die super lopen, wordt ik nog onzekerder over mijn eigen kunnen. En ik weet dat je daar niet naar moet kijken, maar krijg dat maar uit je hoofd. Ik heb besloten om even niks te "moeten"en lekker een tijdje thuis te trainen en dan kijken we over paar maanden wat het ons brengt. Ik hoop dat je hier goede adviezen krijgt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 23:22

Dorine92 schreef:

Ik ga hier in mee. TS, ik lees jouw post niet als iemand die het plezier in paardrijden kwijt is, maar het plezier in zijn eigen paard. Tuurlijk hou je van je paard, maar een paard heb je in eerste instantie voor je eigen plezier, en als jij het allerliefst eventing wil rijden met een braaf paard, moet je of 4x in de week gaan lessen of dit paard verkopen.

Paarden zijn te duur om te houden als je er niet zoveel plezier aan hebt. Er is helemaal niks mis met een paard verkopen omdat je ambities ergens anders liggen dan dit paard waar kan maken.

Mocht je hem nog niet weg willen doen, zou ik hem in training zetten. Dat is duur, maar een paard dat maar een beetje staat te staan omdat je er zelf niet zoveel voldoening meer uithaalt, is ook duur.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 23:41

En misschien een andere instructeur? Ik heb ook jaren gelest bij iemand waarbij ik in de les superfijn reed, maar het alleen niet voor elkaar kreeg. Ik kreeg toen een andere instructeur die me het wel goed kon uitleggen en laten voelen, waardoor het ook lukte als ik zelf reed. Dat kan echt een wereld van verschil maken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:19

En er is het wat trieste gezegde 'dat de basis zo moeilijk is, dat velen dit maar overslaan'.

Als 'Spaanse' ruiter doe ik niet zo veel met das Skala der Ausbildung -
maar het begint met ontspannen.
Losrijden is een kunst.
Hoe krijg je je dier in balans, soepel, ontspannen en met de aandacht bij jou?

(Tegen de tijd dat dit gelukt is, is de rest niet zo moeilijk meer...)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:27

Janneke2 schreef:
En er is het wat trieste gezegde 'dat de basis zo moeilijk is, dat velen dit maar overslaan'.

Losrijden is een kunst.

Dit vind ik een hele mooie en goede!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:39

Prima2Donna schreef:
@Lijsken ja dat is het ding, in de les wordt er continu gezegd wat je moet doen en dat helpt mij heel erg.

Ik pak even deze opmerking er tussen uit. Heb je ook geprobeerd om te snappen waarom je instructeur je iets laat doen? Dat is namelijk de basis om het alleen ook te kunnen. Enerzijds voelen wat er gebeurd, en vervolgens daarop reageren.

Je kunt dus ook eens je les anders aanpakken. Begin eens met tegen je instructeur zeggen wat je voelt. Is je paard traag of voorwaarts? Plakt die aan een been? Gelijke druk op de teugels? Veel of weinig druk op de tegels? Gaat er een schouder uit of niet? Etc.

Vraag dan aan je instructeur of die dit herkent en wat de oorzaken en consequenties zijn van een bepaald gevoel.

En vervolgens, hoe los je dat dan op?

En dan pas ga je dat uitvoeren en kijken of je de oplossing juist aanbiedt en welk effect dat geeft.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:43

Zoals met zoveel onderwerpen over dit probleem .De combi is er niet. Je kan moeilijk je hele leven aan de hand worden begeleid, door een instructeur. Zoek een bombproef automaatje. Beter voor jezelf, beter voor het paard.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:52

nikkel schreef:
Zoals met zoveel onderwerpen over dit probleem .De combi is er niet. Je kan moeilijk je hele leven aan de hand worden begeleid, door een instructeur. Zoek een bombproef automaatje. Beter voor jezelf, beter voor het paard.

Sorry, maar dat vind ik echt onzin.

Bij mijn eerste paard dacht ik ook dat ik nooit zelfstandig aan de slag zou kunnen.
En ja, ik heb wekelijks/ elke 2 weken les gehad met hem. Maar op gegeven moment kon ik ook gewoon zelf aan de slag.

Wel vind ik het heel erg verschillen wie je les geeft. Bij de een sla je het beter op, of begrijp je het beter, zodat je het zelf ook kunt.
Tuurlijk, een paard kan geen match zijn met de ruiter. Maar dat kan ook nog komen.

De belangrijkste vraag is eerder of TS kiest om tijd/moeite erin te stoppen om een team te worden met dit paard. Of dat ze hier geen zin in heeft (wat natuurlijk ook geen schande is) en het dier wil verkopen. En eventueel op zoek naar een ander (bijrijd)paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:20

Janneke2 schreef:

Losrijden is een kunst.

Het skala begint ook met ontspanning :j

Voor de rest helemaal mee eens.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:37

nikkel schreef:

Dit is erg overtrokken hoor. Je kan ook je weg vinden met een paard. In dit verhaal is duidelijk dat er nog zat is waar ze in kunnen groeien.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:49

Als je de openingspost eens goed doorleest, dan kan je lezen dat het minder gaat op vreemd terrein, zonder instructrice. sommige paarden zijn nu eenmaal wat sensitiever als ze op pad gaan. De trailer in etc. Als het paard niet van groot af gesprongen had, dan waren de gevolgen veel groter geweest voor ruiter en paard. TS mag het paard wel dankbaar zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:57

Allereerst: ja dat is herkenbaar. Ik ben ook al diverse keren de wanhoop nabij geweest. Niks lukte. Geduld werd niet beloofd. En dat is NIET leuk. Heb er echt om staan janken als een klein kind.
Tot zover niks geks dus :+

Wat ik vooral lees (en herken) in je verhaal: met les kun je het. Dat is goed nieuws. Het zit er dus in.
Maar het gat tussen je vaardigheden aan bod laten komen met en zonder begeleiding is nog heel groot.
Als je dan vervolgens probeert dat óók nog eens te doen onder stressvolle omstandigheden gaat het echt 'mis'.

Die kloof zou je dus sowieso moeten proberen te overbruggen. Kun je daar bewust aan werken met je instructeur? Dat ze bewust haar mond regelmatig houdt. Jouw het even zelf laat uitprutsen. Jou laat nadenken? Je alleen helpt met dat nadenken. Het nog een keer laat proberen. En dán pas met de juiste aanwijzing komt?
En zelf vaker gaan oefenen. In je eentje naar een cross terrein gaan. Maak het jezelf de eerste keer makkelijk en ga naar een terrein waar je recent getraind hebt. Neem dezelfde hindernisssen als in je training. Dan ga je een keer naar datzelfde terrein en springt ook een paar nieuwe hindernissen. Dan ga je een keer naar een heel nieuw terrein etc.
Zo maak je de stapjes naar een cross en alles zelfstandig doen steeds kleiner. Dat werkt echt!

Dan wat betreft je paard: als je zelf wat onzeker kunt worden (en dat hebben veeeeeel meer ruiters dan dat jij denkt) heb je wel echt heel veel aan een paard die af en toe ook zelf de boel even voor je over wil nemen.
Dat kunnen paarden zijn die wat brutaler zijn. Of een paard met wat meer ervaring. Het eerste zal wellicht een nieuw paard kopen betekenen. Het tweede kan je bereiken door je paard door een ander te laten uitbrengen. Dat kan echt een flinke boost geven. Je werkt nu inderdaad met een beruchte combi groen+groen. Dat is gewoon heel moeilijk.

Die kosten? Je echt absoluut #) (als je het financieel aan kunt) Maar een paard met meer ervaring kopen is ook niet goedkoop. En iedere maand geld betalen en niet blij zijn is ook een relatief zware financiële last.

Dus ja: het kan 'aan het paard' liggen. Niet dat er iets mis is met je paard. Maar eventing rijden vergt wel een redelijk specifiek setje eigenschappen.
Ik heb er 1 gehad waar alles gewoon fluitend mee ging. Nuchter paard alles easy peasy.
Toen dus 1 die gewoon niet passend was. Gaat het nooit mee lukken.
En nu weer een hele scherpe brutale en gaat alles weer bijna 'als vanzelf'. (bijna dan, want het is gewoon keihard blijven werken aan mijn vaardigheden natuurlijk)

Om het plezier terug te krijgen zul je wel wat kleinere stapjes en doelen moeten stellen denk ik. Ben blij met een goed training. Geniet van een goede les. Ga zelf de kleinere stapjes opzoeken en waardeer daar elke vooruitgang. Loopt ze thuis in de dressuur 5 minuten goed? GOed gedaan!!! Wie weet lukt het de volgende keer 10 minuten.
Train je brein om de goede dingen te zien ipv wat (nog!) niet goed gaat.

En ook: Trek je niet te veel aan van wat je denkt te zien in je omgeving. Je bent echt absoluut niet de enige kneus die het niet zomaar lukt om te gaan eventen. Want wat sommige ruiters je ook doen geloven: het is MOEILIJK. Ik denk echt dat minimaal 25% (als het geen 50 is) van de ruiters die een poging doen nooit aan de finish van een cross komen)
Ik ben ook grandioos gefaald met mijn zelf ingereden paard. Kan er vanalles mee maar een cross zullen wij nooit samen rijden. Ik heb echt een brutaler paard moeten kopen. Nu weet ik weer hoe gaaf SGW is en heb ik het weer vreselijk naar mijn zin. Maar ben ook 5 jaar door jouw dal gegaan. Je bent niet alleen :(:)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-10-23 09:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:01

nikkel schreef:
Als het paard niet van groot af gesprongen had, dan waren de gevolgen veel groter geweest voor ruiter en paard. TS mag het paard wel dankbaar zijn.

Wat bedoel je hier precies mee?
(Mij ontgaat iets.)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:14

Als een paard in ongunstige omstandigheden voor een hindernis komt, dan nemen sommige paarden het over in het geval dat de afstand ongunstig is. Bijv. door het maken van een extra grote galop sprong, i.p.v. onmogelijk kort bijna onder de hindernis te zijn. Het paard strekt zich dan heel erg.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:22

Hoewel nikkel het iets botter omschrijft snap ik het punt wel.
Als het niet makkelijk loopt met je paard, uberhaupt of onder extremere omstandigheden, kun je absoluut een heel eind tot heel ver komen met geduld, training en het ontwikkelen van je eigen vaardigheden.

Maar om dat dan toe te passen in een cross is wel echt meteen het neusje van de zalm dan. De overtreffende trap. Dan moet je dat kunnen op 3 verschillende onderdelen. In 3 verschillende omgevingen. Waar je paard 3 keer anders op kan reageren. Na een flinke trailer rit. Waarbij je hem ook nog eens de hele dag van hot naar haar sleept over het terrein.

Ik snap dit zelf ook pas nu ik een paard gehad heb die overal gevoelig op reageerde. Op mij, op de mensen om me heen, op de omgeving, op de andere paarden. pfffffffff
(en dan zijn er altijd dus nog paarden die hier helemaal geen moeite mee hebben, en ruiters die dit veel simpeler kunnen begeleiden)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:27

Ik snap je gevoel, bij mij gaat het net iets anders omdat ik niet meer kan rijden na een ongeluk met paard. Daarom de overstap gemaakt naar het mennen, leuk maar niet zo leuk als rijden. Inmiddels is onze fries 23, hij is super braaf, kan alleen met hem weg maar de leeftijd en hoeven die niet mee willen werken de afgelopen 2 jaar geven voor mij steeds meer het gevoel klaar te zijn met de hobby paarden ( na ruim 42 jaar actief met paarden bezig te zijn geweest). Heb de fries aan huis staan, bos aan de overkant van de weg. Maar toch, het is de hobby niet meer zoals deze was toen ik nog fanatiek dagelijks kon rijden. Ik haal niet zoveel voldoening uit het mennen, mis het directe contact met het paard. Voor mij is de hobby nu nog sjouwen met hooi, verzorgen en poep scheppen, dat geeft al een hele poos niet meer de voldoening als eerder toen het en verzorgen en rijden was zeg maar.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:34

Het sensitiever, iets moeilijker, zijn, kan ook komen doordat het paard het gewoon leuk vind. Jeah, we gaan weer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:28

nikkel schreef:
Als een paard in ongunstige omstandigheden voor een hindernis komt, dan nemen sommige paarden het over in het geval dat de afstand ongunstig is. Bijv. door het maken van een extra grote galop sprong, i.p.v. onmogelijk kort bijna onder de hindernis te zijn. Het paard strekt zich dan heel erg.

Accoord, ik begrijp deze uitleg als de uitleg van 'het paard sprong groot'.
En TS viel er af, dus de dankbaarheid snap ik niet zo. (Het klinkt meer als een sneer.)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:44

Janneke2, als het paard nog een galopsprong voor de hindernis had genomen, zou het hele spul in de hindernis gekomen zijn. Het is absoluut geen sneer. De andere uitkomst had veel beroerder kunnen zijn.

Mij is het zelf ook wel eens overkomen. Crossen is iets anders dan een springparcours. Bij een springparcours kan je het paard min of meer plaatsen, bij het crossen is dat niet zo aan de orde en gaat het meer over voorwaarts.