Aan het been zonder zweepje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prima2Donna

Berichten: 858
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:39

Amber_anne schreef:
Dit is geen positieve bekrachtiging maar een negatieve bekrachtiging. Je haalt iets vervelends (het been) weg.
[ [url=m/vHZK8N.jpg]Afbeelding[/url] ]

In dit geval is het beide. Negatieve bekrachtiging want je oefent druk uit en dan haal je dat weg. Positieve bekrachtiging in het geval dat je er snoep achteraan geeft.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:52

Anastasia24 schreef:
pol013 schreef:
deze snap ik helemaal als het het hebt over het aanleren van de hulp. En dan is ie zeker heel fair.

Maar niet als je het hebt over een grotere reactie op een kleinere hulp. En dat is wat TS wil volgens mij.


Terug naar het grondwerk. :+ Bij een paard onbekend met grondwerk kun je prima 10 minuten lang staan met je hand op zijn flank zonder dat hij zijn achterhand verplaatst. Na 1-2 keer(soms vaker) snappen ze dat en hoef je maar een vinger te leggen en stappen ze opzij.
Zelfde met hoe ik menig ''dood voor het been'' paarden heb geleerd weer gevoelig te worden. Been eraan houden, kuit druk houden, stapt hij weg, druk weg en evt een snoepje vooral in het begin. Dan sta je in het begin 10 minuten onhandig met je benen om de buik, maar dat bouwt zich af naar een klein kneepje\er überhaupt aan denken wat tempo erbij te doen. En dat bouw je weer uit in iedere gang.
Het is niet gebruikelijk zo maar ik heb nogal veel manege ''opknap'' paarden en ''luie'' tinkers bijgereden, geloof me, geduld loont. Ik had geen zweep en alle paarden stonden letterlijk stil zonder zweep. Het is een positieve bekrachtiging (je krijgt snoep als je loopt ipv je krijgt een tik als je niet loopt). Dat werkt (overigens met alles) veel beter.
Het is gewoon een tip van wat ik heb geleerd, :j Ik kreeg pbtjes van mensen die dat interessant vonden dus ik dacht misschien hielp het ts ook wel.

Maar wat als het paard het prima snapt, maar gewoon tot de conclusie komt dat bewegen vermoeiender is dan stilstaan en dat beendruk ook best geschikt is om een half uurtje op de gaan slapen?
Denk dat deze methode goed kan werken, maar zeker niet voor het type paard die de beloning van het lekker nietsen met een beetje druk groter vind dan al dat saaie gesport in een bak. :D

pol013

Berichten: 9019
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:30

Dat vraag ik me dus ook af sunnda. Al kunnen ook luie paarden prima reageren op de intentie van een beweging (bij grondwerk) maar onder de man is dat echt een stuk complexer is mijn ervaring.
Dan zou de motivatie moeten komen van de snoepjes maar dat is wel verrekte lastig als je paard wil leren echt te reageren op de hulp en zelfstandig voorwaarts te blijven. Want je moet toch altijd stoppen om er weer een snoepje in te krijgen.

Het concept begrijp ik prima. De werkelijke toepasbaarheid.....

DuoPenotti

Berichten: 30114
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:40

Ik begrijp ook het idee.
Maar wat als ze wel aanstappen op de kuit, dus wel een gewenste reactie, maar daar dan te flauw op reageren.
Je wilt ze op een gegeven moment ook echt laten vertrekken, hup actie er in en niet net zachtjes aan hobbelen.

Moonlight17
Berichten: 2352
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:01

Blokkeer je niet onbewust de voorwaartse beweging met je zit?

Ik dacht dat mijn merrie echt flegmatiek was op het been. Bleek ik gewoon zelf op de rem te zitten en nu kan ik het tempo gewoon veranderen zonder beenhulp en op mijn zithulpen.

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:26

Citaat:
Maar wat als het paard het prima snapt, maar gewoon tot de conclusie komt dat bewegen vermoeiender is dan stilstaan en dat beendruk ook best geschikt is om een half uurtje op de gaan slapen?
Denk dat deze methode goed kan werken, maar zeker niet voor het type paard die de beloning van het lekker nietsen met een beetje druk groter vind dan al dat saaie gesport in een bak. :D


... dit gaat niet echt over het jonkie van TS.
Maar een paard is een dier van beweging.
.... een paard dat niet wil bewegen 'daar is iets mee'.
Bij manegepaarden (of moderne dressuurpaarden) is het vaak stijfheid.
Saai is natuurlijk ook een optie.

Dressuur is wat mij betreft lekker sporten, gymnastieken, rekken, strekken en wat krachtpatsen.
... en daarvoor of daarna een lekkere wandeling. (En soms in plaats van. ;) )

lies

Berichten: 9646
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:36

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp ook het idee.
Maar wat als ze wel aanstappen op de kuit, dus wel een gewenste reactie, maar daar dan te flauw op reageren.
Je wilt ze op een gegeven moment ook echt laten vertrekken, hup actie er in en niet net zachtjes aan hobbelen.


Dat vind ik wel een goeie vraag en eigenlijk is het precies mijn probleem. Mijn paard reageert wel, maar lauwtjes.. Als ik wil aandraven is dat wel met lichte kuitdruk, maar actief aandraven lukt gewoon niet. Een tik met de zweep voelt dan niet eerlijk, omdat ze wel reageert. In feite doet ze wat ik wil, alleen niet actief genoeg.
Ben wel benieuwd hoe men dit oplost.
En liefst zonder zweep, want ik kan niet met dat ding, zeker niet in mijn linkerhand :')

DuoPenotti

Berichten: 30114
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:40

lies schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik begrijp ook het idee.
Maar wat als ze wel aanstappen op de kuit, dus wel een gewenste reactie, maar daar dan te flauw op reageren.
Je wilt ze op een gegeven moment ook echt laten vertrekken, hup actie er in en niet net zachtjes aan hobbelen.


Dat vind ik wel een goeie vraag en eigenlijk is het precies mijn probleem. Mijn paard reageert wel, maar lauwtjes.. Als ik wil aandraven is dat wel met lichte kuitdruk, maar actief aandraven lukt gewoon niet. Een tik met de zweep voelt dan niet eerlijk, omdat ze wel reageert. In feite doet ze wat ik wil, alleen niet actief genoeg.
Ben wel benieuwd hoe men dit oplost.
En liefst zonder zweep, want ik kan niet met dat ding, zeker niet in mijn linkerhand :')


Voor mijn ruin werkt het als ik veel overgangen maak.
In het begin moet ik de gedachte van flitsend weg maar even parkeren, want dat gebeurt toch niet, niet met en niet zonder zweep.
En als ineens is hij los en dan reageert hij wel goed, ook dan pas word hij nageeflijk, want ja dat werkt uiteraard samen.
Dan beloon ik hem wel heel goed met de stem en een kriebel op de hals.

Maar de methode blijven drukken tot reactie, geen idee hoe ik daar lekker vlot weg mee zou kunnen oefenen. Maar zou ook dat wel graag willen weten, want wie weet werkt dat beter dan wat ik nu doe

pol013

Berichten: 9019
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:09

Als je het vanuit de leerprincipes bekijkt zou de theorie van anastaicia ook echt veel logischer zijn om met steeds heeel klein hulpjes te blijven geven tot je de gewenste reactie krijgt en dan stoppen met je hulp en heel erg belonen. En dat te herhalen. Zo heb ik ze hier ook een hele serie kunstjes aangeleerd. Kriebletjes op het been blijven geven tot ze zelf bedenken om 1 spier aan te spannen en zo door te werken tot ze 'spaanse pas' kunnen.
Uitdaging te paard daarbij is dat je been stil er er genoeg af houden moeilijker is bij een paard die niet 100% aan het been is en je daarmee te vaak per ongeluk een mini hulp geeft en daarmee in een cirkel komt. Als je echt steengoed bent kán het wel... maar dat zijn er maar heel weinig.

Been er aan blijven houden werkt logischerwijs eerder desensibiliserend/ is geschikt voor de basis van het aanleren. Voor je het weet beschouwd je paard je been als een 2e singel. Die zit ook steeds aangesloten en dat vinden ze ook prima.

Daarbij werkt 'been aanhouden' ook eerder remmend op je zit. Je kunt moeilijk heel los meebewegen én je been aanklemmen. Dus ook van daaruit zie ik de logica niet zo snel.

Overigens werkt zelf 'sneller denken' (en bewegen) vaak wel heel goed. Dus denken aan sneller gaan en een fractie sneller lichtrijden kan wel positieve ondersteunde hulp zijn.

Gaabje
Berichten: 942
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:12

Wat ik wel eens bij een paard heb gedaan wat wel hielp voor dat paard, was na de lichte hulp hakken omhoog en ligt verlicht gaan zitten (genoeg ruimte aan de voorkant) tot het paard aandraafde of aangalopeerde. Voor dat paard had ik het idee dat je echt even in de extremen moest gaan zitten om tot een midden uit te komen. Dus vraag om een hele grote reactie als op de kleine hulp matig gereageerd wordt. De verschillen worden dan wat duidelijker heb ik het idee. Maar goed dit was bij 1 paard, geen idee of dit ook bij jouw paard helpt.

roosa

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:37

Ook een beetje flegmatiekje hier.
Ook 4 jaar.
Die rijd ik met de benen eraf.
Ik vertik het ook om een zweep bij te pakken.
En dat hoeft ook niet.
Pas als ik wat wil krijgt ze been.
Geen reactie komt er echt wel een flink been in.
Gaat prima zo.

Prima2Donna

Berichten: 858
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:56

DuoPenotti"
[quote="lies schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik begrijp ook het idee.
Maar wat als ze wel aanstappen op de kuit, dus wel een gewenste reactie, maar daar dan te flauw op reageren.
Je wilt ze op een gegeven moment ook echt laten vertrekken, hup actie er in en niet net zachtjes aan hobbelen.
[/quote

Dat vind ik wel een goeie vraag en eigenlijk is het precies mijn probleem. Mijn paard reageert wel, maar lauwtjes.. Als ik wil aandraven is dat wel met lichte kuitdruk, maar actief aandraven lukt gewoon niet. Een tik met de zweep voelt dan niet eerlijk, omdat ze wel reageert. In feite doet ze wat ik wil, alleen niet actief genoeg.
Ben wel benieuwd hoe men dit oplost.
En liefst zonder zweep, want ik kan niet met dat ding, zeker niet in mijn linkerhand :')


Voor mijn ruin werkt het als ik veel overgangen maak.
In het begin moet ik de gedachte van flitsend weg maar even parkeren, want dat gebeurt toch niet, niet met en niet zonder zweep.
En als ineens is hij los en dan reageert hij wel goed, ook dan pas word hij nageeflijk, want ja dat werkt uiteraard samen.
Dan beloon ik hem wel heel goed met de stem en een kriebel op de hals.

Maar de methode blijven drukken tot reactie, geen idee hoe ik daar lekker vlot weg mee zou kunnen oefenen. Maar zou ook dat wel graag willen weten, want wie weet werkt dat beter dan wat ik nu doe

Precies dit! Schakelen is de clue. In het begin moet je niet willen dat het gelijk zo snel gaat. Het paard komt net van stal, uit de wei/paddock relaxed met z'n vriendjes. De ruiter en het paard moeten beide inkomen, van standje ontspanning naar standje aanspanning. Door steeds te schakelen houd je je paard aan en komt ie beter aan je been. Van mijn instructrice heb ik de tip gekregen om na de overgang altijd te checken of mijn paard scherp is. Stap-draf of draf-galop na de overgang gelijk naar voren schakelen. Zo leert ze dat ze actief moet zijn, ook in overgangen. Overgangen terug heeft ze de neiging om scheef te worden. Dus, actief houden en dan trekt ze vanzelf weer recht. Het verschil tussen het begin vd rit en het einde is echt bizar!

Blijven drukken tot reactie werkt denk ik best goed om een paard te laten lopen dat niet 'wil' lopen. Maar om hem scherper te krijgen is niet de beste methode.

beestenfreak

Berichten: 1315
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:57

Die van mij is ook erg flegmatiek maar die heb ik al een heel stuk beter gekregen met clickertraining. Je kunt de reactie op je been/stemcommando hiermee belonen, in het begin zal het nodig zijn om na iedere juiste reactie te stoppen en er een snoepje in te stoppen maar met de clicker (of een hele enthousiaste 'braaaf!' heb je in ieder geval het juiste moment van belonen te pakken. Dit kun je steeds verder gaan uitbreiden naar een paar passen voorwaarts zonder extra te drijven, een heel rondje, twee rondjes, etc. Uiteindelijk is de voedselbeloning niet meer nodig als het gewenste gedrag eenmaal bevestigigd is. Het is natuurlijk wel handig als je paard het principe van de clicker al kent, hier kun je prima vanaf de grond mee beginnen. Ik geloof er echt in dat het mogelijk is om een paard beter voorwaarts te krijgen met enkel positieve bekrachtiging/intrinzen (misschien zelfs nog wel beter dan met negatieve bekrachtiging) maar het vergt wel een hele goede timing en je moet de juiste motivator voor je paard zien te vinden. De meeste paarden doen het prima met negatieve bekrachtiging maar dit werkt niet bij alle paarden even goed.
Hier staat ook een fijne uitleg:
https://www.thewillingequine.com/post/c ... ide-with-r

oji

Berichten: 4285
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:11

Deze is jong, dus de vraag is ook, is ie flegmatiek of is het gewoon nog niet begrijpen, niet met de aandacht erbij of niet de balans hebben om in 1 tempo door te lopen?

Ik heb ook een jonkie, op zich een energiek en zeker geen flegmatiek dier, maar wel zoekende en in de bak op de korte zijde heeft hij de neiging in tempo af te nemen. Ook op het rechte zoekend in tempo.
Dan kan een beenhulp die misschien net niet begrepen wordt of niet opgemerkt omdat zo'n jonkie ook met zijn concentratie nog alle kanten op gaat en niet altijd volle focus op jou heeft, best eens aangevuld worden met een tikje op de schouder of achter de kuit. Meer gewoon om duidelijk te zijn, hey vriend, let op en blijf doorlopen ook op die korte zijde. Als ze meer kracht, balans en focus krijgen komt dat vanzelf goed. Wat wel heel belangrijk is, is dat je niet tijdens die beenhulp of tikje de voorwaartse reactie vervolgens gaat afremmen. Dus als hij daarop wat naar voren schiet of als hij in galop aanspringt (ongeacht of dat de goede of verkeerde galop is) dan blijf ik wel een stukje (zeg half rondje) doorrijden daarin voordat ik hem weer terugneem. Been of tikje en dan meteen de misschien overdreven reactie terugnemen, dan gaan ze het niet begrijpen.

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:58

pol013 schreef:
Dat vraag ik me dus ook af sunnda. Al kunnen ook luie paarden prima reageren op de intentie van een beweging (bij grondwerk) maar onder de man is dat echt een stuk complexer is mijn ervaring.
Dan zou de motivatie moeten komen van de snoepjes maar dat is wel verrekte lastig als je paard wil leren echt te reageren op de hulp en zelfstandig voorwaarts te blijven. Want je moet toch altijd stoppen om er weer een snoepje in te krijgen.

Het concept begrijp ik prima. De werkelijke toepasbaarheid.....

Ik rijd op deze manier en het is heel toepasbaar. Wel is het zaak dat je goed kunt clickeren en de theorie er achter snapt. Ik clicker bij elke vorm van werken die wij doen. En kost mij veel minder tijd, moeite en energie dan op de traditionele manier.

lletam

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 16:58

Leuk en leerzaam om alle reacties te lezen. En vooral de verschillende manieren die voorbij komen. Er zijn meerdere wegen naar Rome;)
Voor mij werkt grondwerk en voer beloning op de grond prima, onder het zadel doe ik het niet (meer) omdat je voor dat snoepje stil moet staan waardoor ie juist weer terug gaat denken ipv naar voren. Ik probeer hem zelf naar vóren te blijven denken en dat is een heel proces, ook gezien zijn leeftijd natuurlijk. Maar ik denk wel dat het goed is nu al met de intentie van die scherpte te rijden. Zelfde dat de intentie is om geen zweepje nodig te hebben maar het kan wel nodig zijn in een bepaalde fase.

lletam

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 11:30

Wat me wel opvalt nu bijv in de jonge paarden competities en op wedstrijden, is dat veel paarden zowel met spoortje en zweep gereden worden. Ja, dan krijg ik hem wel scherp maar is dit ook onderdeel van de opleiding? Moet ik niet zo bang/voorzichtig zijn om hem af te stompen?

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 11:45

lletam schreef:
Wat me wel opvalt nu bijv in de jonge paarden competities en op wedstrijden, is dat veel paarden zowel met spoortje en zweep gereden worden. Ja, dan krijg ik hem wel scherp maar is dit ook onderdeel van de opleiding? Moet ik niet zo bang/voorzichtig zijn om hem af te stompen?


Dat heeft niks met opleiding te maken! Dat is africhten net als ze met circusdieren doen. Als je een paard wil opleiden neem je daar de tijd voor, in 1e instantie zonder zwepen of sporen, en breng je sowieso niet uit op jonge leeftijd..........Nu "moeten" veel paarden in een paar maanden zadelmak en klaar gemaakt worden voor hun 1e wedstrijden terwijl ze zelden degelijk aan de hulpen staan. Ik verbaas met te vaak over hoe slecht veel paarden aan de hulpen staan en ook hoe slecht het gros van de ruiters ( ook op "hoger" niveau) zitten, hulpen geven. Beenhouding, zit, handhouding etc. is vaak om te huilen en in dat op zicht is het vaak een wonder dan een paard überhaupt snapt wat de ruiter bedoeld.

Dus neem de tijd, scherp worden ze vanzelf wel, als je ze goed opleidt. Er zijn simpele regels: "als je ergens snel wil komen moet je langzaam gaan" en "eerst moet de ruiter op het paard wachten en daarna moet het paard ( leren) wachten op de ruiter" . En beide kosten tijd, veel tijd maar dan zijn de "trucjes" kinderspel ( en lijken vanzelf te komen) i.p.v. krampachtig aangeleerde kunstjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:37

lletam schreef:
Mijn 4 jarige loopt inmiddels super braaf zijn rondjes. Hij is wat aan de flegmatieke kant dus ik probeer heel bewust hem te leren scherp aan het been te worden. Om duidelijker door te komen nu een kort springzweepje erbij. Nu heb ik het idee dat hij precies weet wanneer ik het stokje erbij heb en wanneer niet. Ik wil juist zonder zweepje kunnen rijden en hem leren voor een lichte kuitdruk aan te trekken.

Hoe voorkom je dat je paard 'aan de zweep' gaat lopen ipv aan je been?

(Uiteraard les en geduld; ben zeer tevreden met hoe hij het doet :)


Altijd voorwaarts trainen wat je voorde training onder zadel kunt starten aan de longe of los in de cirkel. Als je erop zit zo min mogelijk aanleggen v.jouw been.

Sky_As

Berichten: 4782
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:30

Voorwaarts is een mindset, en niks Lichamelijks (ja, het lichamelijke is een gevolg van een voorwaartse mindset).
Featherlight en Warwick Schiller hebben er mooie filmpjes van.
Ik zou nooit sporen gebruiken om ze voorwaarts te krijgen. Een zweepje kun je er in het begin wel bij pakken, maar het aller belangrijkste is vooral belonen op het juiste moment.
Dus alle focus op het voorwaarts denken, met je hele lijf mee zijn. En dan dus voorwaarts rijden tot je een moment voelt waarop je paard zelf even voorwaarts trekt als het ware.

Voel je dat moment direct belonen en alle hulp weghalen. Dit herhalen en je zult voelen dat je paard op steeds minder zelf voorwaarts gaat.

(making the right thing easy and the wrong thing hard)
Warwick heeft een heel mooi filmpje waarbij hij uitlegt hoe het spinnen van een paard hoort... Zal eens kijken of ik hem terug kan vinden.

Daar zie je hetzelfde principe.
Vaak stop je als ruiter op het verkeerde moment met je hulp waardoor je de onbewust het verkeerde leert.

Sky_As

Berichten: 4782
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Aan het been zonder zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:44

Dit filmpje is wel mooi om te kijken om het principe te snappen. Het is een vrij lang filmpje, maar voor mij was het een heel groot aha moment

https://youtu.be/Q5TNASEdi3c

lletam

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 10:17

Prima2Donna schreef:
DuoPenotti"
[quote="DuoPenotti schreef:
Ik begrijp ook het idee.
Maar wat als ze wel aanstappen op de kuit, dus wel een gewenste reactie, maar daar dan te flauw op reageren.
Je wilt ze op een gegeven moment ook echt laten vertrekken, hup actie er in en niet net zachtjes aan hobbelen.
[/quote

Dat vind ik wel een goeie vraag en eigenlijk is het precies mijn probleem. Mijn paard reageert wel, maar lauwtjes.. Als ik wil aandraven is dat wel met lichte kuitdruk, maar actief aandraven lukt gewoon niet. Een tik met de zweep voelt dan niet eerlijk, omdat ze wel reageert. In feite doet ze wat ik wil, alleen niet actief genoeg.
Ben wel benieuwd hoe men dit oplost.
En liefst zonder zweep, want ik kan niet met dat ding, zeker niet in mijn linkerhand :')


Voor mijn ruin werkt het als ik veel overgangen maak.
In het begin moet ik de gedachte van flitsend weg maar even parkeren, want dat gebeurt toch niet, niet met en niet zonder zweep.
En als ineens is hij los en dan reageert hij wel goed, ook dan pas word hij nageeflijk, want ja dat werkt uiteraard samen.
Dan beloon ik hem wel heel goed met de stem en een kriebel op de hals.

Maar de methode blijven drukken tot reactie, geen idee hoe ik daar lekker vlot weg mee zou kunnen oefenen. Maar zou ook dat wel graag willen weten, want wie weet werkt dat beter dan wat ik nu doe

Precies dit! Schakelen is de clue. In het begin moet je niet willen dat het gelijk zo snel gaat. Het paard komt net van stal, uit de wei/paddock relaxed met z'n vriendjes. De ruiter en het paard moeten beide inkomen, van standje ontspanning naar standje aanspanning. Door steeds te schakelen houd je je paard aan en komt ie beter aan je been. Van mijn instructrice heb ik de tip gekregen om na de overgang altijd te checken of mijn paard scherp is. Stap-draf of draf-galop na de overgang gelijk naar voren schakelen. Zo leert ze dat ze actief moet zijn, ook in overgangen. Overgangen terug heeft ze de neiging om scheef te worden. Dus, actief houden en dan trekt ze vanzelf weer recht. Het verschil tussen het begin vd rit en het einde is echt bizar!

Blijven drukken tot reactie werkt denk ik best goed om een paard te laten lopen dat niet 'wil' lopen. Maar om hem scherper te krijgen is niet de beste methode.[/quote]

Dat is ook een goed punt, ik heb het idee dat hij altijd een beetje ' in moet komen ', dus lekker beginnen met schakelen, regelmatig stukje stappen en zo de go opbouwen.
Dat vergt vooral voor mij bewustwording en loslaten.

Ik rijd hem gem 3x pw een half uurtje, daarnaast 1 of 2 x longe. Verder loopt ie buiten. Nu een week vrij omdat ik zelf op vakantie ga.
Krijg ik laatst de opmerking dat ik zo weinig met hem doe (?) want hij moet sterker worden en conditie opbouwen..

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:13

Ik lees veel adviezen die te maken hebben met dingen gebruiken die voor het paard niet fijn zijn, met als doel dat hij dan het gewenste gedrag gaat laten zien om de vervelende dingen te vermijden. Als je dit goed gebruikt kan het zeker werken maar het creëert niet de mindset van enthousiasme en een paard dat het zelf leuk vindt om te doen. Ik denk dat als er meer gezocht wordt naar "hoe kan ik het leuk maken voor mijn paard" en "hoe kan ik duidelijk maken welk gedrag een beloning oplevert", dat het veel bevredigender is voor zowel ruiter als paard. Dan gebruik je dus positieve reinforcement, iets wat bij hondentraining tegenwoordig de norm is, maar de paardenwereld is dit nog maar net aan het ontdekken. Interessant om te volgen zijn Shawna Karrash, maar ook de belgische Inge Teblick is hier mee bezig (https://www.clickeracademie.be/) en nog veel meer mensen ondertussen. Alexandra Kurland is ook een aanrader, en misschien vind je dit filmpje van Amable ook interessant https://www.youtube.com/watch?v=C9hNDzAhUa4 Succes!

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:34

TS, je paard kan gewoon vooruit blijven leren denken terwijl je stilstaat en beloont. Het is immers een mindset. Sterker nog als ik die van mij click ik loopt hij soms gewoon door in plaats van te stoppen en zijn beloning aan te nemen. Hij kiest dan zelf voor het lopen in plaats van de voerbeloning.

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:12

Sky_As schreef:
Voorwaarts is een mindset, en niks Lichamelijks (ja, het lichamelijke is een gevolg van een voorwaartse mindset).
Featherlight en Warwick Schiller hebben er mooie filmpjes van.
Ik zou nooit sporen gebruiken om ze voorwaarts te krijgen. Een zweepje kun je er in het begin wel bij pakken, maar het aller belangrijkste is vooral belonen op het juiste moment.
Dus alle focus op het voorwaarts denken, met je hele lijf mee zijn. En dan dus voorwaarts rijden tot je een moment voelt waarop je paard zelf even voorwaarts trekt als het ware.

Voel je dat moment direct belonen en alle hulp weghalen. Dit herhalen en je zult voelen dat je paard op steeds minder zelf voorwaarts gaat.

(making the right thing easy and the wrong thing hard)
Warwick heeft een heel mooi filmpje waarbij hij uitlegt hoe het spinnen van een paard hoort... Zal eens kijken of ik hem terug kan vinden.

Daar zie je hetzelfde principe.
Vaak stop je als ruiter op het verkeerde moment met je hulp waardoor je de onbewust het verkeerde leert.


Dit! het zit eerder in timing (ruiter reageert te traag) dan in hulpmiddelen.

Een paard moet voorwaarts leren denken.

En daarbij, schakelen, schakelen, schakelen...inderdaad in het begin nog niets flitsends willen maar hem later steeds scherper maken en dan even kijken wat voor jou paard het beste werkt qua schakelwerk. Bij de een is dat vooral naar voren, bij de ander is dat eerst terug en dan naar voren, bij de ene werkt het fijn in de draf, de ander pakt het weer makkelijker op in galop. Of bij stap/ draf overgangen.

Oja, en been er af! simpel houden en absoluut niet gaan duwen of been er aan houden etc. Maar wel scherp genoeg zijn in de timing van het been geven.