Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:57

Die techniek is ondertussen bij mij wel verouderd van makkelijk met een springzadel en korte beugels op een paard van van 175 komen tot zonder krukje net op een pony van 147 komen :D
Of was het niet alleen de techniek die verouderd is >;)

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:58

Hahaha _O-

SjonnieZ

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:01

DuoPenotti schreef:
Die techniek is ondertussen bij mij wel verouderd van makkelijk met een springzadel en korte beugels op een paard van van 175 komen tot zonder krukje net op een pony van 147 komen :D
Of was het niet alleen de techniek die verouderd is >;)


slijtage speelt helaas hier ook een rol speelt ja :Y)

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:03

SjonnieZ schreef:
Avalanche schreef:
Klopt, SjonnieZ, een krukje voorkomt idd geen ongemak voor het paard, maar zonder krukje is het ongemak voor het paard veel groter met dezelfde (gebrek aan) techniek.

Ik snap ook niet zo goed waarom correct opstijgen niet aangeleerd wordt.



Eens.. ik gebruik inmiddels ook al jaren een krukje.
Ben wel blij dat ik het ooit zonder geleerd heb.
Onderweg heb je niet altijd de mogelijkheid om vanaf een obstakel met dezelfde hoogte als een krukje op te stappen en dan is het beheersen van de techniek wel prettig.

Eens hoor :j al lukt het bij mijn eigen niet, die is 1.75 en ik 1.60 :') dat is fysiek onmogelijk.

Maar bij heel veel paarden lukt het me nog steeds prima idd en ik vind echt dat mensen allebei zouden moeten kunnen :j


DuoPenotti schreef:
Die techniek is ondertussen bij mij wel verouderd van makkelijk met een springzadel en korte beugels op een paard van van 175 komen tot zonder krukje net op een pony van 147 komen :D
Of was het niet alleen de techniek die verouderd is >;)

Ik zeg niets O:)

Maar same :')

Lenteklokje
Berichten: 356
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 10:43

pjer schreef:
Het kan zijn dat hij gaat lopen omdat hij geleerd heeft dat zodra jij zit hij mag vertrekken en dan gaat hij steeds een beetje eerder al. Overigens zou ik ook aanraden om met krukje op te stappen maar ook dan moet hij gewoon netjes wachten tot jij het sein om te vertrekken geeft.


Dag Pjer, nee hij wachtte voorheen tot ik klaar was met alles goed doen en dan pas na de staphulp ging hij lopen. Hij zit ook in de uitprobeerfase :-) heeft weer iets nieuws ontdekt. laatst wilde hij ook zijn been niet geven met hoeven krabben en dat doet hij nu weer netjes. En een buitenruitje rustig maken is nu weer de volgende uitdaging. Hij is echt goed beleerd en dat wil ik zo houden. Ik snap dat krukjesverhaal, ga ik zeker proberen ook maar het gaat mij erom dat hij pas mag gaan lopen als ie de hulp krijgt. Bedankt voor het meedenken

Lenteklokje
Berichten: 356
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 10:47

Caira schreef:
stap 2 is het leren wachten. Wat je kunt doen is 1 teugel iets strakker aannemen en zijn hoofd iets inbuigen tijdens het opstijgen. Dus je maakt het weglopen oncomfortabel en je laat los als hij weer blijft staan. .

Caira dit lijkt me een goed tip, 1 teugel iets strakker aannemen, de linkerteugel (dus aan de kant waar ik opstap0, of de rechter teugel?

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:49

Als hij gaat stappen terwijl je nog niet zit, dan pak je op dat moment iets meer teugel en zet je hem stil. Je kan neem ik aan wel even je balans houden om dat te doen? Dus stil zetten met je linker hand. Belonen met je stem, rustig gaan zitten en hand ontspannen, je ding doen en dan weg stappen.

Vaak is het maar een paar keer nodig om 'in te grijpen' tot ze weten dat het een no go is om weg te stappen terwijl jij nog geen commando hebt gegeven.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:53

SjonnieZ schreef:
Ik kom ook uit het krukjeloze tijdperk en heb altijd geleerd dat de broek het zadel als eerste raakt en niet de bips.
.


Rijd jij met zo'n Chinese kinderbroek, waarvan de billen bloot zijn?

Lenteklokje
Berichten: 356
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 10:55

MarliesV schreef:
Als hij gaat stappen terwijl je nog niet zit, dan pak je op dat moment iets meer teugel en zet je hem stil. Je kan neem ik aan wel even je balans houden om dat te doen? Dus stil zetten met je linker hand. Belonen met je stem, rustig gaan zitten en hand ontspannen, je ding doen en dan weg stappen.


Marlies, ja hij gaat stappen in de seconde dat ik mijn been erover heen zwaai, hoe kan ik dan de teugel aannemen, zit ik me vanaf de laptop te bedenken....

SjonnieZ

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:58

Rocamor schreef:
SjonnieZ schreef:
Ik kom ook uit het krukjeloze tijdperk en heb altijd geleerd dat de broek het zadel als eerste raakt en niet de bips.
.


Rijd jij met zo'n Chinese kinderbroek, waarvan de billen bloot zijn?


Noop die zijn niet handig want dan moet je blijven staan ;)
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 05-05-23 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:59

Maar dan raakt je broek toch altijd als eerste het zadel. Zachtjes of met een plof

Lenteklokje
Berichten: 356
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 11:04

herhalen schreef:
Nooit te oud om toch een krukje te gaan gebruiken, de nieuwe inzichten geven toch aan dat het beter is voor het paard en zadel. Het is niet dat mensen een krukje gebruiken omdat ze er anders niet opgeraken maar voor het welzijn van het paard.


mmmm ik lees veel voorstanders van krukjes. Ik snap de nieuwe inzichten hoor. Ik rijd al 35 jaar maar nooit een krukje bij huis gehad. :( Vroeger wel eens voor de gein uitgeprobeerd met de D-pony. Die werd er juist een beetje zenuwachtig van. Want hij moet dan wel exact worden opgesteld daar waar het krukje staat. En als je dan hier rijdt en dan weer daar, of ergens een poort open moet maken, dan staan er ook geen krukjes.
Ik vind het bij dit paard fijn om eerst een rondje te lopen naast hem in de bak, aanvoelen hoe loopt hij erbij, dan aansingelen, tuig checken en dan opstijgen (zo heb ik dat geleerd)

SunnyHorse
Berichten: 1279
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:10

Even los van gebruik krukje, zou ik ook pijn proberen uit te sluiten. Pijn vanwege een blessure of ander ongemak in het lijf.

SjonnieZ

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:16

Juriska schreef:
MarliesV schreef:
Als hij gaat stappen terwijl je nog niet zit, dan pak je op dat moment iets meer teugel en zet je hem stil. Je kan neem ik aan wel even je balans houden om dat te doen? Dus stil zetten met je linker hand. Belonen met je stem, rustig gaan zitten en hand ontspannen, je ding doen en dan weg stappen.


Marlies, ja hij gaat stappen in de seconde dat ik mijn been erover heen zwaai, hoe kan ik dan de teugel aannemen, zit ik me vanaf de laptop te bedenken....



Stoppen met de beweging en naast het zadel hangen, met bovenlijf licht steunend op het zadel, het paard corrigeren. Dit vraagt wel om balans bij jezelf en een sterk been.

SjonnieZ

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:22

Juriska schreef:
herhalen schreef:
Nooit te oud om toch een krukje te gaan gebruiken, de nieuwe inzichten geven toch aan dat het beter is voor het paard en zadel. Het is niet dat mensen een krukje gebruiken omdat ze er anders niet opgeraken maar voor het welzijn van het paard.


mmmm ik lees veel voorstanders van krukjes. Ik snap de nieuwe inzichten hoor. Ik rijd al 35 jaar maar nooit een krukje bij huis gehad. :( Vroeger wel eens voor de gein uitgeprobeerd met de D-pony. Die werd er juist een beetje zenuwachtig van. Want hij moet dan wel exact worden opgesteld daar waar het krukje staat. En als je dan hier rijdt en dan weer daar, of ergens een poort open moet maken, dan staan er ook geen krukjes.
Ik vind het bij dit paard fijn om eerst een rondje te lopen naast hem in de bak, aanvoelen hoe loopt hij erbij, dan aansingelen, tuig checken en dan opstijgen (zo heb ik dat geleerd)



Dat laatste doe ik ook nog steeds en dan stop ik bij het krukje. Krukje pas ik ook regelmatig aan naar de voorkeursplek / kijkrichting van het paard.
En dan… niet onbelangrijk. Bij een krukje NIET swingend en draaiend opstappen.. ik herhaal NIET… gewoon erop gaan staan. Voet in de beugel en hup met dat been.

Anders… zo kan ik je uit ervaring vertellen, lig je er bij de 3/4 swing/ hups ernaast := _O-

Lenteklokje
Berichten: 356
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 11:29

wauw tijdens het opstappen op het zadel gaan hangen, dat vraag ik me af of dat gaat lukken ha ha .....Nu moet ik eerlijk zeggen hij is best aan de maat maar daarbij ook een sterk stabiel paard, ben overtuigd dat het gaat lukken eerst zonder kruk dat hij dan weer netjes stil staat. Kan ik alsnog een krukje proberen

EvelienKiss

Berichten: 942
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:42

Het is al een beetje benoemd, maar voor de zekerheid de volgende tip (naast alle goede tips die zijn gegeven). Als je zit eerst een minuutje in rust stil staan zodat je het automatisch gaan lopen van je paard doorbreekt. En nu tijdelijk inzetten op deze automatische respons doorbreken door een ander te vragen het paard stil te houden. Als dat je niet zelf lukt dus…

Lenteklokje
Berichten: 356
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 11:51

EvelienKiss schreef:
Het is al een beetje benoemd, maar voor de zekerheid de volgende tip (naast alle goede tips die zijn gegeven). Als je zit eerst een minuutje in rust stil staan zodat je het automatisch gaan lopen van je paard doorbreekt. En nu tijdelijk inzetten op deze automatische respons doorbreken door een ander te vragen het paard stil te houden. Als dat je niet zelf lukt dus…

dag Evelien, een minuut stil staan is wel goed ook om de rust erin te krijgen. Het punt is dus dat ie gaat lopen in de seconde dat ik mijn been over zijn rug zwaai. Als ik mijn voet in de stijgbeugel steek is er nog niets aan de hand. Hij doet het slim op het moment dat ik boven zijn rug zweef en juist in die seconde kan ik hem niet inhouden. Verder heel braaf paard overigens. Normaliter met mijn zithulp al voldoende om halt te houden. Slim paard ook.

BarbaraNova

Berichten: 4229
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:56

Is het een verzorgpaard of manegepaard? T kan ook zijn dat je misschien wat zwaarder bent als zijn eigenaresse en hij dat ongemakkelijk vindt zonder krukje zodat hij weg stapt om zichzelf meer in balans te houden? Dan kan een krukje misschien ook helpen idd...niet rot bedoelt btw

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:03

Ik zou zelf dus wél terug afstijgen of het opstijgen onderbreken en meteen terug naar de grond. Het paard terug achteruit zetten waar het stond. Duidelijk HO naar je paard en opnieuw proberen.
Al kom ik niet aan rijden toe dan die dag, boeiend. Je doel is duidelijk, stilstaan tijdens het opstijgen doe daar dan ook alles voor. Blijf rustig, wordt niet boos of ongeduldig. Wees wel consequent.

Ik stap zelf met krukje op, maar ondanks dat op en afstijgen voor mijzelf heel lastig is, plof ik absoluut niet in het zadel! Rustig gaan zitten is wel zo eerlijk naar je paard toe.

Zebrastreep

Berichten: 9903
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:07

Het paard leren inparkeren. Mijn jonge paard loopt ook vaak al weg voordat ik zit maar ik merk dat het steeds meer een ding wordt en ze nu maar besluit om haast direct te gaan rennen. Het opstappen ging vaak ook rommelig waardoor ik onbewust waarschijnlijk al hulp gaf en zij denkt ik moet naar voren.

Zeker aan gaan werken , het kan erg gevaarlijk worden! Stalgenoot van mij is op straat er heel lelijk door gevallen omdat het paard spanning had met opstappen.


Ga eens een keer alleen opstappen oefenen en niet de focus op het rijden. Voor het aanleren zou ik zeker eens les nemen. Het is niet heel ingewikkeld maar even weten hoe en wat is wel belangrijk.


Ik ga vanmiddag ook bezig met alleen maar het opstappen en stilstaan.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:22

Juriska schreef:
mmmm ik lees veel voorstanders van krukjes. Ik snap de nieuwe inzichten hoor. Ik rijd al 35 jaar maar nooit een krukje bij huis gehad. Vroeger wel eens voor de gein uitgeprobeerd met de D-pony. Die werd er juist een beetje zenuwachtig van.

Dus je probeert het voor de gein een keer uit, en omdat die pony, die het niet gewend is, een compleet normale reactie heeft op iets wat totaal nieuw voor hem is, besluit je dat het niks is?
Juriska schreef:
Want hij moet dan wel exact worden opgesteld daar waar het krukje staat.

Opvoeding heet dat.

Juriska schreef:
Ik vind het bij dit paard fijn om eerst een rondje te lopen naast hem in de bak, aanvoelen hoe loopt hij erbij, dan aansingelen, tuig checken en dan opstijgen (zo heb ik dat geleerd)

Dat kan ook prima mét krukje.


Juriska schreef:
wauw tijdens het opstappen op het zadel gaan hangen, dat vraag ik me af of dat gaat lukken ha ha .....Nu moet ik eerlijk zeggen hij is best aan de maat maar daarbij ook een sterk stabiel paard, ben overtuigd dat het gaat lukken eerst zonder kruk dat hij dan weer netjes stil staat. Kan ik alsnog een krukje proberen

Maar hij gaat lopen om een reden, en dat is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ongemak, veroorzaakt door niet gebruiken van een krukje.
En hij kan best heel stabiel zijn maar een mens die aan een kant hangt, brengt ieder paard uit balans. En om niet om te vallen, gaat hij lopen.

De meest effectieve manier om onbalans op te lossen is opstappen met krukje, en dan heeft hij geen réden meer om te gaan lopen :)*


Ineke2 schreef:
Ik zou zelf dus wél terug afstijgen of het opstijgen onderbreken en meteen terug naar de grond. Het paard terug achteruit zetten waar het stond. Duidelijk HO naar je paard en opnieuw proberen.
Al kom ik niet aan rijden toe dan die dag, boeiend. Je doel is duidelijk, stilstaan tijdens het opstijgen doe daar dan ook alles voor. Blijf rustig, wordt niet boos of ongeduldig. Wees wel consequent.

Ik stap zelf met krukje op, maar ondanks dat op en afstijgen voor mijzelf heel lastig is, plof ik absoluut niet in het zadel! Rustig gaan zitten is wel zo eerlijk naar je paard toe.

En dan is er dit idd. Leer het je paard aan, geen stappen overslaan, focussen op het opstappen en niet op het rijden.
Ik stap met loshangende teugels op. Vind ik veel fijner ook nog, dan krampachtig paard tegen proberen te houden terwijl ik erop wil.

Anastasia24

Berichten: 2745
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:24

Paarden proberen niet uit ts, dus jouw paard geeft ongemak aan, of dat nou uit lichamelijk ongemak is of dat hij mentaal niet zo goed snapt wat jij bedoelt.
Waarom geen krukje als ik vragen mag? Fijner voor beide lijkt me? Ik geef altijd een snoepje als ik eenmaal beide beugels in heb, geloof me, ze wachten netjes tot ze dat snoepje in ontvangt hebben genomen. Er klopt toch iets niet in de basis die jullie hebben dus misschien even bespreken met je instructrice?

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:26

Ineke2 schreef:
Ik zou zelf dus wél terug afstijgen of het opstijgen onderbreken en meteen terug naar de grond. Het paard terug achteruit zetten waar het stond. Duidelijk HO naar je paard en opnieuw proberen.
Al kom ik niet aan rijden toe dan die dag, boeiend. Je doel is duidelijk, stilstaan tijdens het opstijgen doe daar dan ook alles voor. Blijf rustig, wordt niet boos of ongeduldig. Wees wel consequent.

Ik stap zelf met krukje op, maar ondanks dat op en afstijgen voor mijzelf heel lastig is, plof ik absoluut niet in het zadel! Rustig gaan zitten is wel zo eerlijk naar je paard toe.

Hier sluit ik me bij aan.
Maar zelfs halverwege het rijden ook nog een keer opstappen.
Netjes aandraven oefenen we 100 keer en het opstappen niet. Is ook gewoon een oefening. :)

Daarnaast zou ik de teugels een stuk strakker pakken bij het opstijgen zelf.
Niet nodig als ze braaf stil staan, wel bij 1 die aan de wandel gaat.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard stil niet meer stil tijdens opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:29

Dat laatste zou ik niet doen DP. Dan is het te verleidelijk om ze in de mond te gaan zitten en met je handen tegenhouden imo :) ik zou het opstijgen afbreken en terug opnieuw beginnen :)