Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janneke2 schreef:Zonder filmpje is het natuurlijk gokken.
Maar als blije ruiter van een (eigenwijze) Spaanse schone wil ik graag twee fabels benoemen.
"Pony is te sterk voor mijn dochter". (Sorry, als een paard kracht WIL gebruiken heeft de sterkste man niets in te brengen....)
"Spanjaarden zijn niet de makkelijksten."
.... Spanjaarden zijn braaf en mensgericht, maar ook gefokt voor stierevechten en voorzien van temperament. Qua rijkunst zijn ze erg gevoelig voor gewicht.
... waar ik veel kinderen mee de mist in zie gaan
(... uiteraard, OF dit geldt voor de combinatie van Spanjaard met dochter van TS is een gok zonder filmpje...)
... veel kinderen 'willen' wenden
(correcte hulpen: gewicht op binnen, binnenhand iets naar binnen en liefst naar voor)
... en dan doen ze: binnenhand naar achter en gewicht naar buiten -
de hulpen voor schouderbinnenwaarts (zij het onvriendelijk uitgevoerd).
ZOU dit aan de orde zijn, dan spreken we over een BRAAF paard...
Een dier dat keurig doet wat de ruiter vraagt.
Thiedeman is "meer van hetzelfde", er van uitgaande dat kracht de oplossing is.
'Less is more': nadat de bak is afgezet letten op gewichtshulpen en '' sturen'' met een touwtje om de hals.Citaat:Dochter krijgt haar niet meer op de volte ook omdat ze over de schouder helemaal weg loopt met haar hoofd naar binnen. Dochter houdt wel Buitenteugel en been eraan maar pony is te sterk.
(...)
Hoofd omhoog, pakt niet het bit vast.
.... klinkt mij in de oren als braaf paard krijgt de hulpen voor schouderbinnenwaarts.
Braverd doet hoofd naar binnen en wendt niet af...
(Verliest wel balans en doet hoofd omhoog.)
Maar de braverd pakt niet het bit vast (denkt niet van 'meiske kan me wat').
(Die buitenhulpen: 'been er aan' : wil nog wel eens drijven met de kuit zijn, erg onlogisch als je een wending in wil -
en buitenteugel 'er aan' klinkt wat vaag. Tenzij het is, dat dochter keihard aan links trekt en het dier het hoofd rechts blijft houden - als gezegd, zonder beeld blijft het wat gokken.)
Grondwerk is natuurlijk altijd goed, maar als dochter de hulpen voor schouderbinnenwaarts geeft, is goede rijles nodig. Liefst van iemand die benul heeft van rijden met gewichtshulpen.
And PLEASE mind: hoe harder iedereen roept 'dat het dier zo sterk is', hoe groter de kans dat dochterlief op buiten blijft zitten in de wending.
draveradora schreef:Deed het eerst in draf maar vandaag zelfs in stap. Dochter krijgt haar niet meer op de volte ook omdat ze over de schouder helemaal weg loopt met haar hoofd naar binnen. Dochter houdt wel Buitenteugel en been eraan maar pony is te sterk.
Ik vraag mij af of dit ooit gaat werken of gewoon geen combi is.
Bij mij is er niets aan de hand geen spanning of wat dan ook. Ook niets te merken van de blessure die ze heeft gehad . Met poetsen etc wel braaf.
Ze heeft denk ik wel een verleden uit Spanje. Snel wel wat heet en houdt ook niet van vreemde of andere mensen in de bak. Dan krijgt ze ook vluchtgedrag.
Maar nu gebeurd het dus terwijl wij alleen samen in de bak zijn.
Stappen hebben we al een hele tijd gedaan en juist omdat dat goed ging weer eens draven.
Vorige week ging het 1 x wel goed. Er was niets anders dan anders.
Beemsterkaas schreef:Oh wat erg voor je dochter dat ze zo vaak in tranen is![]()
Dit is een uitstekende kans om voor eens en voor altijd goed te leren begrenzen. Als ze dat met deze pony leert, zal ze dat wellicht met elk paard kunnen later![]()
Omdat de pony echt de bak uit rent (dat wil je als moeder niet natuurlijk), zal je een instructeur nodig hebben die heel goed à la minute instructies kan geven en haar hier mee door kan loodsen.
Ze zal moeten leren voelen hoe ze dat ene moment van uitbreken kan herkennen en voor kan blijven met haar rijden.
KootMiraDrum schreef:draveradora schreef:Helaas in juni een peesblessure en sinds december weer opgebouwd. Pees is weer helemaal oké.
Met een blessure ontlasten ze die plek maar belasten ze een andere plek, meestal.
Heb je de pony al laten onderzoeken verder, bv door een osteopaat?
Diertje doet het niet voor niets.
draveradora schreef:Gewichtshulpen net in stap gedaan met dochter en haar overdreven laren kijken naar de kant waar ze naartoe ging. Dit hielp idd. En afzetten idd ook goede tip. Tnx
draveradora schreef:Mijn dochter is niet 6 maar 10 dat staat er ook. De pony is 6. Pony is 1.47. Ik dacht miss ook zou een thiedeman een tijdelijke optie zijn ja. Maar totaal geen ervaring mee.
.Citaat:En ik zou wegblijven van het idee dat de pony te sterk is. Dan denkt je dochter misschien dat ze harder moet trekken en dat is het punt niet. Zoals iemand al zei, elke pony is per definitie veel sterker, het gaat om de handigheid
draveradora schreef:Gewichtshulpen net in stap gedaan met dochter en haar overdreven laren kijken naar de kant waar ze naartoe ging. Dit hielp idd. En afzetten idd ook goede tip. Tnx