Pony laat zich vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:39

Hoe is ze aan de longe?
Hier op stal stond ook een haflinger met hetzelfde probleem, alleen dan voor de kar (onder het zadel was ze nog niet beleerd). Ze liet zich gewoon vallen, ook vanuit draf.
Bij deze pony bleek de tong afgebonden te zijn geweest (lag bijna doormidden), en het tongbeen was gebroken geweest en verkeerd aan elkaar gegroeid.
Hoe is ze trouwens met aansingelen? Doet ze dan ook vreemd?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:40

Een paard gaat niet vanuit het niets ineens vallen........ als het verder nergens mee protesteert geloof ik niet dat het protest is........ eerder pijn

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:37

Het is vreemd, maar ik heb een dergelijk verhaal wel al eens eerder gehoord van iemand. Een paardje wat gewoon dacht: ik ga liggen. Dat was ook wel bij het inrijden, maar Hannelore (meisje wat dit paard in reed) sprong er dan ook steeds vanaf. Uiteindelijk is er iemand op gegaan die het lef had erop te blijven zitten, en hem te drijven en slaan met de zweep tot ie weer op stond. Na een paar keer was het over.

Maar goed: dat paardje ging echt gewoon netjes liggen. Zoals ik je verhaal lees, valt deze gewoon ineens omver. Dus toch een iets ander verhaal, en ik vind het toch een beetje vreemd. Een paard wilt best wel klieren, maar of ze dat ook doen in zo'n mate dat ze zichzelf kunnen bezeren? Want dat is hier toch wel het geval, hij/zij kan zich zo een been breken. Misschien toch een vorm van ataxie, of een andere zenuwafwijking... Is dat ook wel onderzocht?

Als je zeker weet dat het geen lichamelijk probleem is zou ik er rustig mee beginnen, stap en later wat in draf, en dan bovenbeschreven remedie toepassen. Succes!

McLoessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:49

Het gebeurd idd vaker dat een paard dit gewoon uit verzet doet. Een paard zorgt er dan heus wel voor dat hij zichzelf niet zeer doet. De buurman van ons had een paard die het alleen op zachte ondergrond deed. Harde aanpak lijkt me heel nuttig.
Succes!

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:57

en ik kan me dus niet voorstellen dat een paard denkt, zo,nu heb ik geen zin meer dus ik laat me mooi vallen......nee dat geloof ik niet! denk eerder dat er iets niet goed zit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:00

ankie1 schreef:
en ik kan me dus niet voorstellen dat een paard denkt, zo,nu heb ik geen zin meer dus ik laat me mooi vallen......nee dat geloof ik niet! denk eerder dat er iets niet goed zit.

ben ik dus met je eens........... een paard kan wel gaan liggen uit protest maar dan zal deze eerst gaan staken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:05

Wij hadden een paar jaar geleden een Norikerruin die was zo vreselijk lui, dat wil je niet weten, als je hem naar de wei bracht, ging ie er onderweg bij liggen, ging je onder het zadel rijden, dan moest je er voortdurend op blijven letten dat ie niet door z'n hoeven zakte en voor de huifkar was het helemaal een ramp Scheve mond meneer ging regelmatig gestrekt!

Toen besloten was dat ie verkocht moest worden, moest ik hem uitproberen: alleen mee het bos in, toen was het een heel ander paard, er ging een hele trucendoos open, er werd vanalles uit de kast getrokken om mij eraf te krijgen en terug naar huis te kunnen Extreme duivel

Hij is uiteindelijk verkocht, is recreatief knuffelpaard geworden en is er nooit meer bij gaan liggen Knipoog

Hij had gewoon een bloedhekel aan werk.....net als ik

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 20:47

gijsenkim"]
[quote="ankie1 schreef:

ben ik dus met je eens........... een paard kan wel gaan liggen uit protest maar dan zal deze eerst gaan staken
[/quote]

Maar dan moet het paard het toch altijd doen en niet alleen onder het zadel Haha!

Maar als er een sterker iemand opzit doet ze het bijna nooit toch raar

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:51

Hoeft natuurlijk niet...... misschien heeft het wel schreeuwend pijn met het zadel op

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 20:53

Lijkt me niet erg logische er gaat iemand opzitten die haar een beetje aanpakken kan en ze doet het niet en bij een kind wel...

Is dat niet gewoon een kronkel in de kop Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:54

maar ze valt zo uit galop neer........... vind ik heel vreemd, echt heel vreemd.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 20:57

Ja wij ook

Maar ja ze laten er nu niemand meer op en zij gaat alleen nog maar voor de kar en dan is ze braaf..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:06

pearl_tje schreef:
Ja wij ook

Maar ja ze laten er nu niemand meer op en zij gaat alleen nog maar voor de kar en dan is ze braaf..

nu je het zegt........... chardon had er ook zo een........... niks meer mee te beginnen in de dressuur....... voor de kar gehad liet hij zich ook vallen....... dikke knol ernaast gezet die gewoon doorliep als het paard zich liet vallen en toen was het ineens over...........

wellicht kan het wel..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:39

Ik ken ook een paard dat zich gewoon schaamde als er iemand op zijn rug zat, en dat ineens ontzettend ging showen voor de kar, oortjes erop, en karren maar.

Als een paard ineens de combi maakt: bak = werk/hard aanpakken/ vrijheidsdressuur (weet jij veel wat ze met die pony vroeger hebben uitgevreten) dan kon dat er weleens heel moeilijk uit te krijgen zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:56

jeetje, wat een raar beest! maar het klinkt als verzet, hij doet het met niets anders, en heeft gewoon in de gaten dat hij dan even een pauze krijgt denk ik. nou jah, dat hoop ik voor je.behalve streng optreden weet ik er ook niet echt wat voor. waar staat die haflinger dan? misschien ken ik hem wel?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:26

McLoessie schreef:
Het gebeurd idd vaker dat een paard dit gewoon uit verzet doet. Een paard zorgt er dan heus wel voor dat hij zichzelf niet zeer doet. De buurman van ons had een paard die het alleen op zachte ondergrond deed. Harde aanpak lijkt me heel nuttig.
Succes!

Het wil er bij mij niet in dat een dier zich vanuit galop zo laat vallen. Vanuit stap, ik heb geen zin, boem - ja okee. Maar vanuit galop, dat lijkt me wel heel sterk. Het lijkt me een goede keuze om dat dier niet meer onder het zadel te rijden. Of het nou verzet is of pijn, het is het niet waard om je nek ermee te breken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:07

Heb je er nu al wel of niet opgezeten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:08

ArwenLune schreef:
Of het nou verzet is of pijn, het is het niet waard om je nek ermee te breken.

Volgens mij had ik dat al eerder gezegd Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 03:56

Moeilijk geval om zo te beoordelen. Maar probeer bij het rijden in de bak meer van de hoefslag af te gaan zodat je het spannend houdt voor haar. En let in de wendingen vooral op dat je geen druk op je binnenhand hebt maar op je buiten teugel. Kom goed in met je binnenbeen en leun een beetje op je buiten been.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 10:47

Nope de keuze is gemaakt om er niet op te rijden Haha!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:31

Wat gaan jullie er dan mee doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:33

Voor de kar. Dat staat er...

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:34

o...pfff lekker wakker...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:03

de merrie bij ons deed het ook vaker, buiten liep ze gewoon de gracht in en ging daar op haar kont zitten, ik viel er nooit vanaf, maar ik wist gewoon niet wat te doen, mijn moeder is er op gekropen en ze deed het zelfde, mama heeft gewoon met de zweep op haar kont geslaan dat ze er zelf uit moest, ik kan je zeggen dat die merrie na de rit dat ze er met ruiter en zonder enige hulp behalve een tik op haar kont zelf uit moest raken
heeft ze het echt nooit meer gedaan!!! Haha!
dus, zoals al eerder vermeld
AANPAKKEN DAT PAARD!

Yellowfreaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:33

Ik denk ook idd dat er iets fout zit.
En pharagirlke gaan zitten, is iets anders dan zich op de grond laten vallen.
En wat bedoel je (pharagirlke) met deze zin?

mama heeft gewoon met de zweep op haar kont geslaan dat ze er zelf uit moest, ik kan je zeggen dat die merrie na de rit dat ze er met ruiter en zonder enige hulp behalve een tik op haar kont zelf uit moest raken

????

Uitleg...