Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Geen idee hoe paardlief gaat reageren, geen idee hoe de bak eruit ziet, of er spannende dingen gaan gebeuren, maar wel een stapje in de richting om er mee om te leren gaan. ingvdh schreef:Voorheen een keer hypnose geprobeerd maar dat hielp voor geen meter bij mij. Ik heb toen gekozen voor EMDR bij iemand die veel mensen met paarden hielp. Dat heeft bij mij enorm geholpen. Ik heb twee sessies gehad en in plaats van helemaal vast te lopen in mijn gedachten en als er dan iets gebeurde compleet niet meer in staat om iets te doen anders dan gillend door de baan stop roepend ( maar ja, daar reageerde het paard dan ook weer niet echt positief op) kan ik nu handelen en gewoon doorrijden. Ik denk niet meer bij elke enge plek dat er iets ergs kan gebeuren etc.
Maar ik heb daarnaast ook nog hulp gehad van een enorm fijn instructrice. Zij hielp me mijn grenzen te bewaken, ik wilde altijd 10 stappen in een doen om er vervolgens weer 10 omlaag te donderen. Nu zijn we stapje voor stapje dingen aan het opbouwen gegaan. De eerste maanden zijn we amper rijtechnisch bezig geweest alleen maar een fijn en veilig gevoel creëren. We zijn begonnen aan een touwtje en als het goed ging een paar passen draf.
Janneke2 schreef:In dit soort gevallen roep ik 'ga niet om met angst, er is zoveel leuker gezelschap!' Draai de angst (als in die te gevoelige alarmbel) de nek om.
Dat kan op meerdere manieren, een van de bekendste heet emdr.
Hier op bokt hebben we Jetm, eventueel kun je bij haar emdr te paard doen.
Elisa2 schreef:Oef dat vind ik best een grote stap in eens, krijg je dan wel goede begeleiding wbt angst?