Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Trouwens ik ben het WEL met je eens om met paarden die moeilijk op te stijgen zijn om dat op de gang te doen. Paarden durven namelijk niet gek te doen op de stenen.
Dat durven ze ECHT niet. Ik heb ook moeilijkere bange beesten eerst op de gang gezet, keertje hangen, keertje zitten.........gewoon met rust. Ze doen namelijk echt niet gek op de stenen, ze durven niet!
Dus alsjeblieft, zeg nooit dat een paard iets NIET doet, want het is en blijft een dier. sonjabelgium schreef:Nogal uitéénlopende adviezen zo! Mijn advies? Roep hulp in van iemand die écht weet waar ze mee bezig zijn
pony25 schreef:het gaat erom dat je er weer op kunt en na een tijdje kan je er weer gewoon op.
. Het gaat er HELEMAAL! niet om dat je er weer op kunt op dit moment! Het gaat er namelijk om, dat het paard nu het vertouwens in haar kwijt is geraakt, omdat zij net 1 stap te vlug wilde gaan en dat heeft uiteindelijk voor paniek gezorgd. En voor je die vertrouwens niet terug hebt, zou ik er ook niet opgaan, zodat je dingen niet erger maakt als dat ze zijn.
Nistria schreef:Vandaag heb ik voor de 10e keer ofzo op mijn jonge ruin gezeten.
Hij pakt(e) alles heel fijn aan en na een paar rondjes aan de longe ging ik los. We hebben dit al een keer of vijf gedaan en dit ging netjes.
Nu reed ik precies hetzelfde, rondjes draven op de hoefslag veel sturen, lekker voorwaarts rijden.
De man die bij mij was zei; rij maar flink naar voren, het maakt niet uit als hij in galop valt. Dus ik was lekker aant het draven, tegen het galopperen aan... Op het moment dat Brutus (Toptimist) wilde aangalopperen raakte hij helemaal in paniek, denk ik.. Hij begon als een idioot te rennen zonder te bokken. Als hij bang is gaat hij nml altijd rennen en hij bokt niet. Maarja dit had hij nog nooit los gedaan. (eens moet de 1e keer zijn..) dus ja.. recht op het draad af en een noodstop maken om vervolgens de andere kant op te rennen... Aangekomen bij het draad vlieg ik er voorover afIk heb best pijn nu...
![]()
Toen alle sterretjes voor mijn ogen weg waren en Bruutje ook weer tot rust was gekomen wilde ik opnieuw opstappen.. Meneer raakte dus helemaal in paniek. Hij zat weer vast aan de longe en zodra ik ging hangen vloog hij weer uit angst weg. Z'n ogen kwamen bijna zn kop uit zo bang was hij geworden...
We wisten hier helaas geen raad hiermee, en mijn begeleider heeft veel ervaring maar hij heeft zelf een gezinnetje thuis en wilt geen risico's lopen. Ik kon er niet meer op komen. We zijn rustig gebleven want het is een paardje die veel vertrouwen moet hebben. en na nog even gelongeerd te hebben, veel gepraat, veel beloond enz enz echt alle rust... kwam ik er nog niet op...
HELP!! wat moet ik nu??
Ik heb nog even met hem gewandeld zodat hij weer rustig werd, morgen proberen we het weer van voor af aan...
Iemand nog tips??
PS het is een eerlijk dier, hij heeft nog nooit een pas verkeerd gedaan met zadelmak maken en hij was echt bang...
, en zeker niet door het paard naar je toe te trekken met 1 teugel, of bij zijn oor vast te pakken , in een hoekje te zetten, oogkleppen om te doen enz enz .... Mensen met dat soort truukjes, hebben geen enkel geduld met de paarden en willen het zo snel mogelijk af gehandeld hebben.
[***] schreef:- waarom beginnen aan een jong paard met zo weinig ervaring? (ja ik ben het met je eens iedereen moet ervaring op doen, maar waarom niet vanaf het begin iemand meegenomen die wel verstand van zaken heeft?) Door dus zo aan te modderen met je paard, heb je nu wel gezien waar dat toe heeft geleden. (dit is niet om je af te zeiken, maar meer om je met je neus in de feiten te drukken dat het ook anders kon)
n
)
) Samsam"]
[quote="[***] schreef:- waarom beginnen aan een jong paard met zo weinig ervaring? (ja ik ben het met je eens iedereen moet ervaring op doen, maar waarom niet vanaf het begin iemand meegenomen die wel verstand van zaken heeft?) Door dus zo aan te modderen met je paard, heb je nu wel gezien waar dat toe heeft geleden. (dit is niet om je af te zeiken, maar meer om je met je neus in de feiten te drukken dat het ook anders kon)
n
Pipo schreef:
Trouwens ik ben het WEL met je eens om met paarden die moeilijk op te stijgen zijn om dat op de gang te doen. Paarden durven namelijk niet gek te doen op de stenen. Dat durven ze ECHT niet. Ik heb ook moeilijkere bange beesten eerst op de gang gezet, keertje hangen, keertje zitten.........gewoon met rust. Ze doen namelijk echt niet gek op de stenen, ze durven niet!
.
.
), dan zou ik iemand regelen om er eerst een aantal keer op te gaan zitten. Je hoeft hem niet geheel te laten inrijden door die persoon, maar even het opstappen weer laten bevestigen.
, zo vader zo dochter
).
Pipo schreef:Natasha ik vind die helper niet ideaal, als het paard wel gek doet dan ligt die helper onder het paard. Lijkt mij ook niet de bedoeling