paard gaat stilstaan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 17:25

Hij heeft al jaren geen last meer van zijn voeten dus is het nu niet relevant om daarop door te gaan :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:36

Jij kent je paard het beste, maar ik wil toch even aangeven dat mijn paard dit exact zo doet met maagzweren. Daar krijgt hij pas echt last van als hij gaat bewegen en het maagzuur rond beweegt. Hij staat ook niet met oren plat in zn nek, hij spant enkel zn buikspieren aan alsof ie je been niet wil voelen en dan gaat ie gewoon niet meer vooruit.

Rizette

Re: paard gaat stilstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:08

Het verbaast me dat je blijft zeggen dat het geen pijn is. Als het paard niet onderzocht is kun je alleen maar denken dat je het weet maar niet uitsluiten.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 21:33

Het verbaast mij dat ik kennelijk moet blijven bewijzen waarom ik van mening ben dat het geen pijn is. Net alsof ik in een beklaagdenbank zit. Ik heb over dat onderwerp nu wel genoeg geschreven.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:59

Inoterry, gaat hij ook niet om als je hem omtrekt zeg maar dus ipv rechtdoor/achteruit opzij. (Ik bedoel het niet zo hard als dat het nu er staat natuurlijk)
Vaak willen paarden die niet willen lopen nog wel afwenden zeg maar dan is hij weer in beweging en vanuit daar weer proberen door te stappen? Wie weet al geprobeerd hoor maar schiet me te binnen :-)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 22:38

Achterwaarts doet hij niet moeilijk over. Zijwaarts krijgen lukt niet

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 23:52

Inoterry schreef:
Achterwaarts doet hij niet moeilijk over. Zijwaarts krijgen lukt niet

Wat doet hij dan als je zijwaarts vraagt?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 02:12

Behalve vanuit zijn ooghoek naar mij staan kijken alsof ik gek geworden ben, eigenlijk niks :+ .

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 04:07

Als ik mijn dokter moet geloven, heb ik ook geen pijn. Maar ja, ik voel het toch echt, bijna altijd.. Dus iemand kan wel iets zeggen, maar of het ook echt zo is.. Staken gebeurt wel vaak doordat een paard pijn heeft, of geen vertrouwen in de ruiter heeft of het niet naar zijn zin heeft. Zou je niet toch nog even verder laten onderzoeken? Heb je hem de laatste tijd niet overvraagd waardoor het hem te veel werd en daardoor dit is gaan doen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 06:03

Het is ontzettend moeilijk om pijn of ongemak uit te sluiten via bokt. Bovendien, hoe weet je écht zeker dat het aan de rijderij ligt en geen onderliggend fysiek probleem?
Bovendien is het makkelijker om gedrag terug te voeren op lichamelijke klachten. Want anders zou jij -als ruiter/mens- wel eens de oorzaak kunnen zijn. Dat is confronterend....

Ik denk eerder dat hij is 'ondervraagd', je moet al regelmatig compromissen sluiten lees ik.

Dat duidt op gedragsproblemen, niet op lichamelijk ongemak.

Ik denk dat het paard het voorlopig wel overleefd als je eens een tijdje in de gedragskant duikt en rijtechnisch zaken gaat oplossen.

Mocht het gedrag heel duidelijk opspelen op specifieke momenten. Bijvoorbeeld net na aansingelen/opstijgen, bij het vragen van een belastende oefening etc. Zou ik dat eens fysiek gaan uitpluizen.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 08:39

Inoterry schreef:
Behalve vanuit zijn ooghoek naar mij staan kijken alsof ik gek geworden ben, eigenlijk niks :+ .

En als je hem verder inbuigt dus echt haaks afdraaien zeg maar.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 12:34

@Kelly_ann, voor mij is het geen enkel probleem om te bekennen dat ik zelf voor dit paard eigenlijk tekort schiet. Ik heb niet veel lef en ben als ruiter niet de meest snelste en handigste. Maar Od is een gebruikmaker daarvan, geen misbruikmaker. Hij wil doorgaans echt wel voor me werken. En als hij dan aangeeft dat hij iets niet wil, blijf ik tegenwoordig heel rustig, zonder de hulpen duidelijker of minder te maken, vragen wat ik wil. Dan loopt hij even de andere kant op, vertraagd even, komt tot de conclusie dat ik er toch weer niet op inga, en doet daarna weer gewoon zijn best voor me. Sinds ik er zo mee omga is het echte staken en verzetten zodanig minder geworden dat ze op de huidige stal heel lang hebben gedacht dat hij zo makkelijk en braaf te rijden is. Totdat mijn instructrice er op ging. Dat was best een interessante rodeo show. En zoveel vroeg ze niet van hem, gewoon ontspannen voorwaarts lopen. Iets wat hij de dag daarvoor gewoon netjes bij mij deed. Mijn huidige instructeur stond toen les te geven en heeft mijn paard dus een paar keer bokkend voorbij zien komen. Hij heeft ook al aangegeven er niet op te gaan zitten. Ook is er een paar maanden geleden een stalgenoot af gevallen die normaal echt lijm aan zijn reet heeft en verder heel vriendelijk en correct rijd. Hij stapt op, wil Od meteen in stap hebben, Od zegt "NEE" en hij zij iets te duidelijk "JA" dus lag hij er binnen 10 seconden alweer naast. Hij heeft het daarna nog erg netjes opgelost en Od vond hem een stuk leuker toen ze samen gingen springen :+ .

Alleen normaal doet hij zoiets dus 1 keer, misschien 2 keer bij mij en daarna blijft het weer een tijdje goed gaan. Nu is het dus standaard elke dag geworden en zullen we er doorheen moeten. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik er anderhalve week voordat hij hiermee begon er af ben gevallen. Hij schrok ergens van en draaide razendsnel om. Toen hing ik er nog aan maar die bok die hij 20 meter verder gaf was teveel van het goeie. Ik ben wel weer opgestapt nadat de wond op mijn neus was verzorgd, er zat een scherp randje aan mijn zweep :+ . Toen ik weer opstapte werd hij boos, hij vond dat hij klaar was. Ik heb een boksalvo uitgezeten en daarna ging hij weer gewoon zijn best doen en heb ik nog best fijn gereden. Maar Od is ook enorm sensibel. Als ik teveel onrust in mijn hoofd heb, laat hij me niet eens opstappen.

Phuddle, Als ik heb echt inbuig komt hij in beweging om de balans weer op te lossen, meer echt niet. Het enige wat hij nog doet is achterwaarts, en dat houd hij nog best lang vol ook.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:38

Mmmmm en net zolang achteruit tot hij voorwaarts wil? #justthinking.

En anders kijken of je er een spel van kunt maken dat hij er anders over gaat nadenken. Dus eerst vanaf de grond en vanuit daar opbouwen naar ohz? Desnoods dmv bepaalde targets ofzo dat hij leert dat er voor hem ook iets te halen valt zeg maar. Krijg een beetje het idee dat hij denkt ik ga stilstaan want het levert hem te weinig op om moeite te doen zeg maar. Iets met denkend vermogen van de druif

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 12:47

Ik heb al 1 keer bijna 1 volle ronde achterwaarts gereden, vond hij prima :+ . Zolang het maar niet naar voren is.

Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen met targets eigenlijk :o . Maar als ik longeer krijg ik hem wel naar voren in elk geval. De ene dag is hij wat enthousiaster dan de andere maar hij loopt wel. Ik zou ook niet weten hoe ik dat moet doen, werken met targets :o .
Op het moment dat hij naar voren gaat beloon ik hem ook duidelijk. Maar ik heb de laatste tijd niet veel meer van hem gevraagd dan ontspannen voorwaarts omdat ik bang ben om het te triggeren.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:58

Ik wil je er wel een keer mee helpen? Ik ben geen expert hoor erin, maar voor mijn paard werkte het destijds wel om haar hoofd aan te krijgen zeg maar.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 13:06

Prima, thanks :D . Zodra er weer mensen van buitenaf welkom zijn laat ik het wel weten :)

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:07

Inoterry schreef:
Prima, thanks :D . Zodra er weer mensen van buitenaf welkom zijn laat ik het wel weten :)

Prima! X