Rijden op/met gevoel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:04

Doe een blinddoek op... :=
En dan maak ik eigenlijk geen grapje. Bij mij is het juist andersom nu. Ik ben 3 jaar blind geweest en heb toen ook doorgereden. Ik kon niet anders dan rijden op gevorl, ook voor de primaire dingen als zelf in evenwicht blijven etc. Daardoor ben ik me ontzettend bewust geworden van wat mijn paard me laat voelen en wat mijn lichaam(ssignalen) voor effect heeft op het paard. Daardoor raakten mijn paard en ik op de kleinste lichaamssignalen op elkaar ingespeeld.
Nu, niet meer blind, moet ik juist leren om dat extreme gevoel een beetje los te laten en ook ‘gewone’ techniek te leren. Ik heb het nu wbt het voorbeeld wat ik net gaf, niet meer nodig om te voelen of ik nog wel recht/in evenwicht op mijn paard zit en dan zit het me dus juist in de weg. Met centered riding heb ik toentertijd defenities leren koppelen aan wat ik voelde en nu is het tijd om te leren wat ik daarmee kan. Maar dat is offtopic :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:10

Besje schreef:
Het meisje bvb deed niets bijzonders, en toch liep mn paard relax, met correct ruggebruik, neusje er een beetje uit. Het beeld waar wij somszo naartoe "werken" komt bij haar vanzelf.

Precies wat Sizzle ook zegt, wie heeft het paard zo goed opgeleid dat ie dit zo "heel makkelijk" laat zien? ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:14

Paardrijden is in mijn beleving vooral het correct toepassen van theoretische, technische kennis over biomechanica toe kunnen passen om je paard onder de man ontspannen en het hierdoor in balans te kunnen rijden gecombineerd met Je eigen fysieke en mentale zelfbeheersing. Van daaruit ontwikkel je ruitergevoel.

Mensen die netjes zitten en ogenschijnlijk weinig doen rijden niet altijd op gevoel. Vele liften slechts mee op de rijkunst van de vorige ruiter. Gaandeweg verslechterd het paard dan in plaats van dat het verbeterd. Al vaak gezien helaas dat het heel wat leek in de eerste instantie, maar na een paar jaar is het paard kapot, erg stout of ‘toch niet talentvol genoeg’.

Met goede instructie is het aller, aller belangrijkste, want daarmee ontwikkel je alle bovenstaande punten. Verder is een gezond lijf, zelfbeheersing en doorzettingsvermogen wel handig.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:46

Het is al vaker genoemd in dit topic maar ik vind Centered Riding een goede tip om met gevoel te rijden. Echt een stroming met aandacht voor de ruiter, lichaamsbewustzijn en connectie met het paard.
Als je geïnteresseerd bent kun je hier een instructeur bij jou in de buurt vinden.

En wat Eatshay zegt vind ik ook een mooie :)