Been geven voor dummies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:18

Opzich eens met hierboven, maar een kleine kanttekening:

Je bent alles nog aan het leren en zo te lezen doe je dat supergoed! Over de stijgbeugels kan ik je helaas geen tips geven, ik klooi daar na 20 jaar nog mee als ik op een nieuw paard rij. Het truukje van je oksel is leuk, maar ik heb korte armen en lange benen. :+

Ben je er van bewust dat je misschien per ongeluk dubbele signalen aan een paard geeft. Hoe heb jij je handen als je wilt draven? Want misschien dat je onbewust de rem erop hebt terwijl je been geeft. Dan snapt een paard dat natuurlijk niet helemaal. Hetzelfde wat iemand anders al aanhaalde: knijp je misschien onbewust met je bovenbenen? Ook dat is voor het paard een signaal om langzamer te gaan. Ik ben slecht in het onder woorden te brengen hoe je de handen moet openen en moet toestaan met de hand (dat zegt een instructeur soms, en ik doe zonder na te denken dus hoe ik alles stap voor stap uit moet leggen?) Maar vast dat jouw instructeur dat wel kan.

Succes en vooral veel plezier!

Edit: wat bij sommige paarden ook helpt, is om te denken dat je aandraaft. Denk jezelf in draf en zeg het hardop: drrraf!

Shetieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:56

Voor de stijgbeugels: ze moeten aan je enkel zitten als je je voeten eruit haalt en ontspant.

Voor het geven van de benen: maak je paard duidelijk dat je iets van hem wilt. Probeer dit met je energie. Tip: adem hierbij in en maak je groot (ga dus goed rechtzitten). Druk dan lichtjes met je hiel tegen z'n buik. Maak hem alert. Geef dan een klein tikje met je been. Word nog groter en denk/zeg komaan (tegen je paard). Geef dan een harder tikje met je been. Word nog groter en een heel klein beetje boos en moedig hem nog eens aan. Geef nu nog eens benen (nog wat harder). Maak jezelf zo groot als kan en moedig hem aan. Geef nog eens benen (even hard als daarvoor) en een tikje met je zweep op de hals. Maak je wat bozer (je moet maar een beetje boos zijn dit is voor je energie). Geef benen (wat harder) en een tikje op z'n kont. Word nog groter en bozer en geeft hem nog harder benen en een harder tikje. Ga zo door tot een reactie. Je mag meteen stoppen als hij naar draf gaat (je moet dus niet altijd alles doen). Beloon hem daar dan ook voor dan weet hij dat het goed was (doe dat door een klopje te geven op zijn nek en/of goed zo te zeggen ook ontspannen en goed uitademen. Heel belangrijk dat je elke keer weer bij het begin begint. Denk ook in je hoofd hij gaat reageren. Als je dit altijd doet ga je elke keer veel minder moeten doen. Blijf proberen en denk eraan iedereen is zo begonnen.