Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:45

Hilary schreef:
Ik had juist een fijne ervaring met Joker. Ik weet dat ik scheef ben, maar dacht naar links. Op Joker bleek ik juist wat scheef te zijn naar rechts (meer druk op mijn rechterbeugel en een beetje inknikken naar links). Mijn paard blijkt mij dus scheef te zetten naar meer druk op m'n linkerbeugel en inknikken naar rechts. Wist ik veel.

Ook dacht ik dat ik niet zo goed kon galopperen, maar op Joker ging dat juist heel fijn. En Joker doet het gewoon niet als je het zelf niet goed doet, dus zo'n directe feedback vond ik erg fijn.

Ik heb ook wel eens op zo'n andere simulator gereden, ben z'n naam even kwijt, maar die beweegt uit zichzelf, zelf lift je mee. Die vond ik lastiger qua beweging, wat meer het idee van het paard van C&A. Was wel leuk om te proberen wissels te springen trouwens :') Ik had destijds de mazzel dat ie op Horse Event stond en ik toen vanuit m'n opleiding naar meewerkte. We mochten buiten de openingstijden even met dat ding spelen.

Ik denk dat jij Otto bedoeld

haffiefreak

Re: Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:46

Is Joker te vergelijken met Otto?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:52

haffiefreak schreef:

Zo te zien zijn het 2 hele verschillende "paarden"

Otto heb ik wel eens les op gehad, maar zoals die beweegt doet mijn paard dat niet.
Op Otto kon ik heel makkelijk zitten in de galop, maar op mijn eigen paard toch niet :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:08

haffiefreak schreef:

Ik denk van niet. Op Otto kan je volgens mij aardig uit balans of tegen de beweging zitten en dan doet hij gewoon zijn ding. Als je scheef gaat hangen op Joker pleur je eraf :D

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:57

is joker eigenlijk hetzelfde als een flexchair of zijn dat 2 verschillende dingen? en als dat zo is, wat is dan het verschil tussen deze 2?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:00

Is zo n Joker duur, dan wel een les? Ivm allergie kan ik niet meer met paarden bezig zijn maar mijn lijf heeft het wel hard nodig eigenlijk. En er zit niemand in de buurt. De dichtbijzijnde is 100 km of zo

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:12

Joker en Otto heb ik als aardig verschillend ervaren.

Joker is even wennen om op te zitten, je evenwicht is hier enorm van belang. Zonder cap op kom je er (bij Roos Dyson iig) niet op. Ik zat een tikkie te ver achterover en toen ik dat corrigeerde merkte ik dat het bewegen met /op Joker gemakkelijker ging. Het voorwaarts rijden op de zit heb ik goed kunnen testen. Dat mis ik nog iets op het paard.

Bij Otto ging het ook om balans maar je zit al steady, daar kiep je niet zomaar van af. Daar gaat het met behulp van het digitale scherm in op details, door te kijken dus.
Bij Joker heb ik het anders ervaren omdat je puur focussed op je zit, geen beeldscherm om naar te kijken. Na de Joker training kon ik ook direct op het paard opstappen en het toepassen ervaren in een les.

De beweging van Otto vind ik niet te vergelijken met de paarden die ik rij.
Flexchair vind ik meer vergelijkbaar met Otto dan met Joker, mbt het scherm waarmee je werkt.

Maar van zowel Otto als Joker heb ik wat opgestoken. Al moet ik zeggen dat ik het in combi met een les prettiger vond.
Er komt naar het schijnt een vernieuwde versie van Joker aan. Op deze zou je ook moeilijkere oefeningen kunnen testen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:20

karuna schreef:
Is zo n Joker duur, dan wel een les? Ivm allergie kan ik niet meer met paarden bezig zijn maar mijn lijf heeft het wel hard nodig eigenlijk. En er zit niemand in de buurt. De dichtbijzijnde is 100 km of zo

Ik betaal 45 euro los en wat minder in combi met les, maar ik denk dat dat per instructeur en situatie verschillend gaat zijn.Misschien dat je je bij een clinic groepje kunt aansluiten, die wel in buurt zitten. Mijn instructeur reist half Nederland en België rond voor clinics/lessen.

Ik zou de flexchair en Joker niet als hetzelfde kunnen zien. Flexchair vindt ik nog te veel op een stoel lijken. Een stoel heeft geen wrongen en lepel die je corrigeren of beperken.
Joker is een neppaard waar je op gaat rijden als een echt paard. Deze is alleen 100% bomproof :+
Je komt met je rijkleding aan en je zadel naar locatie. Legt je zadel er op, doet je cap op en laarzen aan. Stapt op met een krukje, gaat zitten, pakt de teugels op en gaat rijden.

Bij de flexchair werk je dan weer wel met sensoren en kunnen ze metingen doen. Joker is wat dat betreft meer afhankelijk van de instructeur.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:46

haffiefreak schreef:
Ik denk dat jij Otto bedoeld

Ja!
0000 schreef:
haffiefreak schreef:

Ik denk van niet. Op Otto kan je volgens mij aardig uit balans of tegen de beweging zitten en dan doet hij gewoon zijn ding. Als je scheef gaat hangen op Joker pleur je eraf :D

Dit vat het wel aardig samen ja :') Op Otto krijg je digitale feedback, op Joker krijg je directe feedback van Joker zelf. Zit je bijvoorbeeld veel te duwen in je rijden, dan schuift Joker rustig over de grond naar voren :D

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:28

In Doldersum zit paard en harmonie, zij heeft verschillende rijsimulatoren, de Joker, Anky freerider, draf en een galopsimulator.

Sinds een aantal weken heeft ze de Joker erbij en geeft hier verschillende workshops op haar locatie en op eigen locatie.

Ze maakt ook gebruik van de Franklin Balls en is gecertificeerde instructrice hierin.
Daarnaast is ze level 2 Centered riding instructrice.

Ik zag haar niet op de kaart van jetm staan. Dus vandaar dat ik het hier benoem.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:29

myk_en_shant schreef:
In Doldersum zit paard en harmonie, zij heeft verschillende rijsimulatoren, de Joker, Anky freerider, draf en een galopsimulator.

Sinds een aantal weken heeft ze de Joker erbij en geeft hier verschillende workshops op haar locatie en op eigen locatie.

Ze maakt ook gebruik van de Franklin Balls en is gecertificeerde instructrice hierin.

Ik zag haar niet op de kaart van jetm staan. Dus vandaar dat ik het hier benoem.

Wat goed dat je dat benoemt, Centered Riding collega Jeanine van der Zijden hoort er zeker bij !
Zij is absoluut een aanrader.
Ik heb de kaart niet gemaakt maar ik ga Jeanine even tippen dat ze zich aan gaat melden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:32

jetm schreef:
myk_en_shant schreef:

Wat goed dat je dat benoemt, Centered Riding collega Jeanine van der Zijden hoort er zeker bij !
Zij is absoluut een aanrader.
Ik heb de kaart niet gemaakt maar ik ga Jeanine even tippen dat ze zich aan gaat melden.

Een echte aanrader dat is Jeanine zeker, ik les nu 2 jaar, wekelijks bij haar, verschillende workshops gehad van haar en afgelopen september een trainingsmidweek bij haar gedaan. Mijn houding is zoveel veranderd, ik ben een rugpatiënt en ik kan weer pijnvrij paardrijden.

Toscar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:58

Wat een leuke recensie over de lessen op Joker!

Ook ik heb een Joker voor mijn lessen, een enorm waardevolle tool om ruiters (maar ook niet-ruiters!) bewust te laten worden van hun eigen balans en invloed van hun lichaam.

Zodra een ruiter bij mij plaatsneemt op Joker begint de reis. Hoe zit je normaal op je paard? Hoe volg je de stapbeweging?
Lukt dit ook op Joker? Zo niet (en dat zie ik al zodra ze gaan zitten, aan hun opstapeling :9 ) gaan we puzzelen: Hoe zet je je lichaam zo in dat je vrijelijk kunt bewegen? Zodat jouw paard jou dus kan bewegen?

Zet je je ergens vast in je lichaam? Op een echt paard kom je daar meestal mee weg, de meeste paarden blijven wel lopen. Op Joker zul je meteen ervaren wanneer je de beweging blokkeert (bewegen wordt dan of heel moeilijk, of zelfs bijna onmogelijk).

Je hebt er zeker geen kracht voor nodig om dit te doen, want als we samen de juiste opstapeling en manier van bewegen hebben gevonden rijdt hij erg fijn!

Vooral bij het doorzitten krijg ik vaak te horen: "Ohh kon ik maar zo fijn doorzitten op mijn eigen paard!"

Nou, dat kun je ook! Zeg ik dan. Hoe zou je op je eigen paard doorzitten? Kun je dat voordoen hier op Joker? (terwijl ze al heerlijk aan het doorzitten zijn). Een (meestal minieme) verandering in hun houding veroorzaakt dan dat het ritme van het fijne doorzitten verstoord wordt. Dan vraag ik ze weer de correctie terug te maken zodat ze het fijne ritme weer te pakken krijgen.

Dit zijn de eye-openers waar de ruiters mee aan de slag kunnen.

Maar, zoals hierboven al gezegd: Het meest nuttige is om een les op Joker te combineren met een aanvullende rijles met je eigen paard of pony. Omdat je met je eigen paard dan toch onbewust weer in je 'oude' beweegpatronen' vervalt, en je dat moeiteloze gevoel wat je op Joker hebt ervaren met je eigen paard of pony niet meer te pakken krijgt.
Tijdens zo'n aanvullende rijles gaan we samen weer op zoek naar dat fijne, moeiteloze gevoel.

En de paarden.... als we dat gevoel weer te pakken hebben, ontspannen zichtbaar, vaak met een zucht, of ze gaan vloeiender bewegen onder je.

Zonder deze feedback van de echte paarden, zou ik maar onzin hebben staan verkopen. Zij hebben voor mij het laatste woord :knuffel:

En dan is het aan de ruiter om hiermee aan het oefenen te gaan, en te blijven 'luisteren' naar de feedback van hun paard/ pony.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:08

Ik kende Otto wel, zelf nooit op gezeten, maar Joker klinkt wel heel fijn en ik denk dat het voor mij ook wel goed zou zijn. Helaas niemand in de buurt :(

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:34

Ik heb 1 keer zo'n les gehad en er eerst niet heel veel aan gehad, totdat ik in stap mijn pony harder en langzamer moest laten stappen doormiddel van mijn zit. Toen kwam weer in me op hoe het toen op Joker voelde en dat wanneer ik ontspannen zit, ik op Joker veel stabieler zit en dus ook op het paard zelf.

Wuppie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 14:15

Caresse07 schreef:
Dit lijkt me wel wat voor mij om mijn houding te verbeteren.

Jet zit niet heel ver uit de buurt dus zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn :)

Zeker eens proberen! Ik heb van de week bij Jet mijn tweede les op Joker gehad en wederom prima bevallen :j :j :j een echte aanrader nogmaals!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:50

Ik heb ook wel eens zo'n les op Joker gehad. Ik vond het op dat moment erg leerzaam, maar heb er uiteindelijk weinig aan gehad. De stap tussen Joker en de realiteit is te groot.. Ik zou het fijner vinden als ik eerste les op Joker zou krijgen om vervolgens met dezelfde instructrice les te krijgen op mijn eigen paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:12

Lys_PPA schreef:
Ik heb ook wel eens zo'n les op Joker gehad. Ik vond het op dat moment erg leerzaam, maar heb er uiteindelijk weinig aan gehad. De stap tussen Joker en de realiteit is te groot.. Ik zou het fijner vinden als ik eerste les op Joker zou krijgen om vervolgens met dezelfde instructrice les te krijgen op mijn eigen paard.

Dat kan, dat is wat ik ook heb gedaan. Ik weet niet waar je vandaan komt maar Roos Dyson geeft regelmatig clinics op verschillende plekken waarbij dat de opzet is. Je kan haar vinden via 'gepaard met een lach' op social media bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:16

0000 schreef:
Lys_PPA schreef:

Dat kan, dat is wat ik ook heb gedaan. Ik weet niet waar je vandaan komt maar Roos Dyson geeft regelmatig clinics op verschillende plekken waarbij dat de opzet is. Je kan haar vinden via 'gepaard met een lach' op social media bijvoorbeeld.

hoe groot is het verschil in de rug van Joker (otto of hoe ze mogen heten) en het eigen paard

kun je dan jezelf zo ontspannen dat je ook op het eigen paard kunt zitten
ik ben dar zo benieuwd naar

lijkt me op een stilstaan paard wat gelijkmatig beweegt makkelijker om je te concentreren op je ontspanning dan op een eigen paard die van alles en nog wat kan schrikken en meestal ook niet zo gelijkmatig blijft bewegen als Joker, kun je dan de eigenontspanning ook volhouden

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:23

Wuppie78 schreef:
Caresse07 schreef:
Dit lijkt me wel wat voor mij om mijn houding te verbeteren.

Jet zit niet heel ver uit de buurt dus zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn :)

Zeker eens proberen! Ik heb van de week bij Jet mijn tweede les op Joker gehad en wederom prima bevallen :j :j :j een echte aanrader nogmaals!

Ik heb inmiddels een afspraak staan voor volgende week :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:31

Interessant thema. Bestaat dit ook voor de westernruiters? Of anders gezegd: kan je er even goed je westernzadel op pleuren?

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:43

Akshay schreef:
Bij de lessen op JOKER rijd ik overigens op mijn eigen zadel.

Is dat gebruikelijk, dat je je eigen zadel overal op Joker mag gebruiken?

Het lijkt me namelijk niet heel zinvol om tips te krijgen op een ander zadel.
En past elk zadel op Joker?

Ik rijd met een Wintec Wide met het allerbreedste maat kopijzer (dressuurmodel).
Blijft zo'n zadel überhaupt wel liggen op zo'n Joker? (van een gewoon zadelsteuntje kiepert die ook al af) Want dat zadel ligt toch los op Joker?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:22

Of een westernzadel past durf ik niet met zekerheid te zeggen maar een breed zadel is volgens mij geen probleem hoor.

En ja, ik merkte echt dat ik ook op mijn eigen paard makkelijker kon zitten. Wat je doet op Joker is het intrainen van het gevoel wat je moet hebben. En hoewel het inderdaad iets moeilijker is om dat dan ook tijdens het rijden vol te houden, is het grote voordeel dat je het gevoel gaat herkennen. Dat maakt dat je makkelijker de klik kan maken. Het is geen wondermiddel natuurlijk, je moet met de info die je krijgt gaan trainen en blijven oefenen, anders herval je in je oude gewoonten.

Er is uiteraard verschil tussen op je paard zitten of op Joker en als ik eerlijk ben, mijn paard is stabieler hoor! Op Joker kan je heel erg inzoomen, finetunen en gevoel trainen. En dat neem je mee in je rijden.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:54

hoefnageltje schreef:
Akshay schreef:
Bij de lessen op JOKER rijd ik overigens op mijn eigen zadel.

Is dat gebruikelijk, dat je je eigen zadel overal op Joker mag gebruiken?

Het lijkt me namelijk niet heel zinvol om tips te krijgen op een ander zadel.
En past elk zadel op Joker?

Ik rijd met een Wintec Wide met het allerbreedste maat kopijzer (dressuurmodel).
Blijft zo'n zadel überhaupt wel liggen op zo'n Joker? (van een gewoon zadelsteuntje kiepert die ook al af) Want dat zadel ligt toch los op Joker?

Ik had er toen een thorowgood met extra extra wijde kopijzer. Ze legde er toen iets onder, maar het kon wel gewoon

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:51

MCE schreef:
hoe groot is het verschil in de rug van Joker (otto of hoe ze mogen heten) en het eigen paard

kun je dan jezelf zo ontspannen dat je ook op het eigen paard kunt zitten
ik ben dar zo benieuwd naar

lijkt me op een stilstaan paard wat gelijkmatig beweegt makkelijker om je te concentreren op je ontspanning dan op een eigen paard die van alles en nog wat kan schrikken en meestal ook niet zo gelijkmatig blijft bewegen als Joker, kun je dan de eigenontspanning ook volhouden

Ik begeleid voornamelijk (niet alleen) ruiters met angst en Joker is dan fantastisch als braaf paard.
Je kunt je heel goed focussen op je eigen lijf en spanning en ontspanning in je lijf gaan herkennen.
Bij angst spelen er vaak meer zaken maar vertrouwen in houding en zit kan op Joker heel goed uitgeprobeerd worden en ook Joker kun je ook heel goed visualisaties doen en daarmee lichamelijke reacties op spannende situaties uitproberen en trainen.

Natuurlijk heb je op je eigen paard te maken met een levend wezen dat reageert op situaties. Maar je kan als ruiter op Joker wel vertrouwen opbouwen en patronen om leren buigen.

Als ik volgend jaar een beter plekje voor Joker heb wil ik ook heel graag EMDR op Joker gaan geven om zo ruiters met angst te begeiden in het rijden.