Welk bit voor jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Welk bit voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:22

Zelf zou ik zeggen wacht tot het gebit heeft gewisseld en dat is rond 5.5.
Ik zou zeggen begin bitloos, leer het dier alle hulpen vanaf de grond en dan vanaf de rug aan en denk dan eens wat voor bit je nodig hebt of miss niet eens.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:48

Ik gebruik een trust flexi soft. Echt super fijn. Paard blij en ik blij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:15

nicky_rilana schreef:
Janneke2 schreef:
Dat experiment gaat niet goed met je scheenbeen, maar wellicht kun je iets knutselen met een hoefijzer...?

'Gebroken ding' heeft twee ""steunpunten" op de hoefijzers / lagen,
en dan is het mogelijk dat 'het ding kiept', bitring naar achter en punt de andere kant op.

Ik hoef niet te knutselen heb gewoon een schedel liggen en 2 paarden. Maar dan nog trek je en gaat de punt niet naar boven in het gehemelte. Ik wil morgen, als ik tijd heb wel wat foto's maken met mijn schedel maar het lukt niet om te trekken aan mijn teugels en dan de punt naar boven te laten wijzen. Vandaar nog steeds de vraag hoe moet ik het doen om het wel te kunnen?

heb je al geknutselt??
denk als je de bitringen naar beneden drukt en ze ook nog eens onder de kin samen knijpt gaat het gebroken stukje om hoog, inderdaad maar zo rijden we toch niet?? mag ik hopen

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:34

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:50

Ik heb even geknutseld.
Het is een schedel dus de huid moet je er bij denken, voor de tong heb ik even sokken gepakt.

Afbeelding

Zoals normaal zie je dat de tong bijna de gehele mond vult.

Afbeelding
Zie hier het paard met bit in.
Normaal houd een paard zijn hoofd wat meer verticaal maar dit is alleen even voor het zicht hoe het eruit ziet.

Afbeelding

Hierbij trek in aan de teugels. Dit gebeurt er bij ren paarden. Deze lopen namelijk wel meer horizontaal. Het bit schuift dan dus naar achteren tegen de tanden aan.(punt gaat niet in zijn gehemelte)

Loopt je paard wat meer nageefelijk dan trek je wat meer van beneden.

Afbeelding
Als je deze foto kantelt zodat het hoofd het zelfde is als mijn schedel dan krijg je ongeveer dit effect

Afbeelding

Nogsteeds gaat het bit niet in zijn gehemelte.
Afbeelding
En hier ook niet.

Afbeelding
Zelfs als ik helemaal van onder trek draait het middenstuk maar prikt het nog steeds niet in zijn gehemelte.

Afbeelding
Pas als ik het bit naar boven duw met mijn vingers zoals bij een notenkraker gebeurt dan kruipt het bit iets naar boven. Maarja hoe kun je met teugels duwen?

Als ik ergens een fout heb gemaakt in mijn foto's wil ik het graag horen, want dan kan ik het nog anders proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:01

helder en duidelijk, en op de onderste foto: zo rij ik niet, de meeste niet mag ik hopen

onderste foto: zelfs dan nog kan de tong het niet omhoog drukken

mooi experiment

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:43

Notenkraker effect kan men alleen bekomen door: het bit met de bitringen onder de onderste lip te krijgen en vervolgens dit bit omhoog te duwen. Ik wil de eerst persoon die dit kan met zijn teugels, vanuit het zadel nog zien...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:35

Mooie illustratie, maar niet helemaal een weerspiegeling van de werkelijkheid. En het is een dubbel gebroken bit of zie ik dat verkeerd?
Waar de vergelijking nu scheef gaat is het puntje spieren die je uiteraard mist bij je schedel. De invloed van de beweging van de lippen en de tong worden nu niet meegeteld en die zijn nogal bepalend voor welke kant de knik van het bit op gaat. Daarnaast heb je de tong mooi gesimuleerd qua ruimte, maar ook het weefsel van het gehemelte begint natuurlijk veel eerder dan je bij een schedel kan zien, wachten tot je in het daadwerkelijke bot gaat zitten porren is misschien ook wel 10 stappen te ver.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:43

mooney schreef:
Mooie illustratie, maar niet helemaal een weerspiegeling van de werkelijkheid. En het is een dubbel gebroken bit of zie ik dat verkeerd?
Waar de vergelijking nu scheef gaat is het puntje spieren die je uiteraard mist bij je schedel. De invloed van de beweging van de lippen en de tong worden nu niet meegeteld en die zijn nogal bepalend voor welke kant de knik van het bit op gaat. Daarnaast heb je de tong mooi gesimuleerd qua ruimte, maar ook het weefsel van het gehemelte begint natuurlijk veel eerder dan je bij een schedel kan zien, wachten tot je in het daadwerkelijke bot gaat zitten porren is misschien ook wel 10 stappen te ver.

Dat zie je verkeerd. Het is duidelijk enkel gebroken. Ik denk dat door het gebrek aan lippen en spieren, de hoek kleiner kan worden dan in een echte paardenmond eerlijk gezegd. Want met ondersteuning van lippen enz krijg je hem helemaal nooit zo geplooid. + dat dit ook nog eens een ruim bit is in vergelijking met de schedel. Een passend bit + huid en spieren krijg je volgens mij nooit in zo’n scherpe hoek.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:45

Hi TS!
Ik had dezelfde vragen. Samen met een bit fitter heb ik deze video gemaakt. Ik heb uiteindelijk voor het anatomisch besproken bitje gekozen..hij bevalt super!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:02

Ayasha schreef:
mooney schreef:

Dat zie je verkeerd. Het is duidelijk enkel gebroken. Ik denk dat door het gebrek aan lippen en spieren, de hoek kleiner kan worden dan in een echte paardenmond eerlijk gezegd. Want met ondersteuning van lippen enz krijg je hem helemaal nooit zo geplooid. + dat dit ook nog eens een ruim bit is in vergelijking met de schedel. Een passend bit + huid en spieren krijg je volgens mij nooit in zo’n scherpe hoek.

Klopt, door de extreme hoek dacht ik bij de een na laatste foto twee koppelstukjes te zien, maar dat is niet zo. Bit is inderdaad te groot.
Ik heb het ook niet zozeer over de hoek, maar meer over de richting waarin het bit wordt gedrukt door de overige krachten.
Ik ben niet anti enkelgebroken hoor, dus is ook geen aanval. Maar ik wil enkel zeggen dat een vergelijking met schedel (logischerwijs) niet een 1 op 1 situatie is met de werking in de mond van een levend en compleet paard.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:34

Het is inderdaad een enkel gebroken. Ik ben blij dat jullie zeggen dat het bit te groot is. Ik denk als deze schedel nog leefde dan was het een paard geweest, en geen pony. Ik heb de schedel nog nooit gemeten maar dit zal ik eens doen en dan ook kijken hoe groot het hoofd van mijn paarden zijn.

De maar van het bit is 11 cm. Dit is al vrij klein. Zeker als je nog voor een dubbel gebroken gaat heb je maar weinig ruimte met lippen in de mond.
Overgens loopt het paard op de foto met het zelfde bit in.

Mooney je most zeker spieren, dit maakt het voor mij niet makkelijker. Maar als ik dit bit in mij paard leg dan licht het recht in zijn mond en dat is met een schedel al moeilijker te simuleren. Als het bit recht is kan dit dus niet naar boven zoals je ziet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:28

Ik vind de foto's met de schedel wel interessant, maar ook ik zie een paar punten die iets verder van de werkelijkheid liggen.
1. Sok versus tong. Je ziet dat de sok onder druk van het bit ruimte maakt voor dat bit. Waar het bit ligt wordt de sok smal en het volume verplaatst zich naar de voorkant van de mond. Een paard kan natuurlijk wel bewegen met zijn tong, maar hij kan niet het volume van de tong verplaatsen. Bij de meer neerwaartse druk zie je dat de sok ook "overstroomt" iets wat in real life ongewenst is natuurlijk.
Op de voorlaatste foto zie je goed wat ik bedoel met dat de sok ruimte maakt. Je ziet duidelijk een deuk. Als de sok daar meer rechtdoor zou lopen, zou het bit ook dichter bij het gehemelte komen te liggen.
2. Nu ligt het bit als het ware op de tong. In deze simulatie ga je dus inderdaad eerder een knijpwerking op de tong kunnen demonstreren. In werkelijkheid hangt het bit aan de bakstukken. Wanneer het paard de mond zou openen zonder bakstukken valt het bit tegen de voortanden of zelfs uit de mond. Op deze foto's heeft het bakstuk geen rol.

Maar ik vind het wel heel interessant om te zien hoor, nicky_rilana. Op deze foto's is alvast geen prikeffect in het verhemelte waar te nemen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:19

Gini schreef:
Ik vind de foto's met de schedel wel interessant, maar ook ik zie een paar punten die iets verder van de werkelijkheid liggen.
1. Sok versus tong. Je ziet dat de sok onder druk van het bit ruimte maakt voor dat bit. Waar het bit ligt wordt de sok smal en het volume verplaatst zich naar de voorkant van de mond. Een paard kan natuurlijk wel bewegen met zijn tong, maar hij kan niet het volume van de tong verplaatsen. Bij de meer neerwaartse druk zie je dat de sok ook "overstroomt" iets wat in real life ongewenst is natuurlijk.
Op de voorlaatste foto zie je goed wat ik bedoel met dat de sok ruimte maakt. Je ziet duidelijk een deuk. Als de sok daar meer rechtdoor zou lopen, zou het bit ook dichter bij het gehemelte komen te liggen.
2. Nu ligt het bit als het ware op de tong. In deze simulatie ga je dus inderdaad eerder een knijpwerking op de tong kunnen demonstreren. In werkelijkheid hangt het bit aan de bakstukken. Wanneer het paard de mond zou openen zonder bakstukken valt het bit tegen de voortanden of zelfs uit de mond. Op deze foto's heeft het bakstuk geen rol.

Maar ik vind het wel heel interessant om te zien hoor, nicky_rilana. Op deze foto's is alvast geen prikeffect in het verhemelte waar te nemen.

Je hebt gelijk over de sok, maar de tong kan zeker ook klem komen te zitten tussen het bit, als je maar hard genoeg trekt.

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:01

Vreselijk ja. Dan maakt het helemaal niet meer uit wat je precies in de mond hebt liggen, dat is gewoon touwtrekken en geen paardrijden meer.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:34

nicky_rilana schreef:
Gini schreef:

Je hebt gelijk over de sok, maar de tong kan zeker ook klem komen te zitten tussen het bit, als je maar hard genoeg trekt.

[ [url=m/F0abYk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pfff..ik moet bijna braken als ik dit zie. Hoop zo dat die hele stang en trens verboden gaat worden. Maar daar hadden we het niet over.
Ik zou ook zeggen ga je paard eerst bitloos beleren en als het paard het evenwicht heeft gevonden en het sturen snapt dan eens een bit in gaan hangen.
Zelf mijn paard ook zo beleerd. Nu ben ik begonnen aan wennen aan het bit, heb een ongebroken kunststof zacht bit en die wordt goed verdragen. Die van Trust was wat aan de dikke kant, heb nu een Sprenger.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:34

Bij mijn 3 jarige begonnen met een Dtrens van Sprenger 14mm. Maar ze bleef haar tong optrekken. De trust dubbel gebroken Trust kantelde ze haar hoofd. Ik heb nu een Fager Alexander en dit gaat tot nu toe super! Aanrader!