Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nicky_rilana schreef:Janneke2 schreef:Dat experiment gaat niet goed met je scheenbeen, maar wellicht kun je iets knutselen met een hoefijzer...?
'Gebroken ding' heeft twee ""steunpunten" op de hoefijzers / lagen,
en dan is het mogelijk dat 'het ding kiept', bitring naar achter en punt de andere kant op.
Ik hoef niet te knutselen heb gewoon een schedel liggen en 2 paarden. Maar dan nog trek je en gaat de punt niet naar boven in het gehemelte. Ik wil morgen, als ik tijd heb wel wat foto's maken met mijn schedel maar het lukt niet om te trekken aan mijn teugels en dan de punt naar boven te laten wijzen. Vandaar nog steeds de vraag hoe moet ik het doen om het wel te kunnen?
mooney schreef:Mooie illustratie, maar niet helemaal een weerspiegeling van de werkelijkheid. En het is een dubbel gebroken bit of zie ik dat verkeerd?
Waar de vergelijking nu scheef gaat is het puntje spieren die je uiteraard mist bij je schedel. De invloed van de beweging van de lippen en de tong worden nu niet meegeteld en die zijn nogal bepalend voor welke kant de knik van het bit op gaat. Daarnaast heb je de tong mooi gesimuleerd qua ruimte, maar ook het weefsel van het gehemelte begint natuurlijk veel eerder dan je bij een schedel kan zien, wachten tot je in het daadwerkelijke bot gaat zitten porren is misschien ook wel 10 stappen te ver.
Ayasha schreef:mooney schreef:Mooie illustratie, maar niet helemaal een weerspiegeling van de werkelijkheid. En het is een dubbel gebroken bit of zie ik dat verkeerd?
Waar de vergelijking nu scheef gaat is het puntje spieren die je uiteraard mist bij je schedel. De invloed van de beweging van de lippen en de tong worden nu niet meegeteld en die zijn nogal bepalend voor welke kant de knik van het bit op gaat. Daarnaast heb je de tong mooi gesimuleerd qua ruimte, maar ook het weefsel van het gehemelte begint natuurlijk veel eerder dan je bij een schedel kan zien, wachten tot je in het daadwerkelijke bot gaat zitten porren is misschien ook wel 10 stappen te ver.
Dat zie je verkeerd. Het is duidelijk enkel gebroken. Ik denk dat door het gebrek aan lippen en spieren, de hoek kleiner kan worden dan in een echte paardenmond eerlijk gezegd. Want met ondersteuning van lippen enz krijg je hem helemaal nooit zo geplooid. + dat dit ook nog eens een ruim bit is in vergelijking met de schedel. Een passend bit + huid en spieren krijg je volgens mij nooit in zo’n scherpe hoek.
Gini schreef:Ik vind de foto's met de schedel wel interessant, maar ook ik zie een paar punten die iets verder van de werkelijkheid liggen.
1. Sok versus tong. Je ziet dat de sok onder druk van het bit ruimte maakt voor dat bit. Waar het bit ligt wordt de sok smal en het volume verplaatst zich naar de voorkant van de mond. Een paard kan natuurlijk wel bewegen met zijn tong, maar hij kan niet het volume van de tong verplaatsen. Bij de meer neerwaartse druk zie je dat de sok ook "overstroomt" iets wat in real life ongewenst is natuurlijk.
Op de voorlaatste foto zie je goed wat ik bedoel met dat de sok ruimte maakt. Je ziet duidelijk een deuk. Als de sok daar meer rechtdoor zou lopen, zou het bit ook dichter bij het gehemelte komen te liggen.
2. Nu ligt het bit als het ware op de tong. In deze simulatie ga je dus inderdaad eerder een knijpwerking op de tong kunnen demonstreren. In werkelijkheid hangt het bit aan de bakstukken. Wanneer het paard de mond zou openen zonder bakstukken valt het bit tegen de voortanden of zelfs uit de mond. Op deze foto's heeft het bakstuk geen rol.
Maar ik vind het wel heel interessant om te zien hoor, nicky_rilana. Op deze foto's is alvast geen prikeffect in het verhemelte waar te nemen.
nicky_rilana schreef:Gini schreef:Ik vind de foto's met de schedel wel interessant, maar ook ik zie een paar punten die iets verder van de werkelijkheid liggen.
1. Sok versus tong. Je ziet dat de sok onder druk van het bit ruimte maakt voor dat bit. Waar het bit ligt wordt de sok smal en het volume verplaatst zich naar de voorkant van de mond. Een paard kan natuurlijk wel bewegen met zijn tong, maar hij kan niet het volume van de tong verplaatsen. Bij de meer neerwaartse druk zie je dat de sok ook "overstroomt" iets wat in real life ongewenst is natuurlijk.
Op de voorlaatste foto zie je goed wat ik bedoel met dat de sok ruimte maakt. Je ziet duidelijk een deuk. Als de sok daar meer rechtdoor zou lopen, zou het bit ook dichter bij het gehemelte komen te liggen.
2. Nu ligt het bit als het ware op de tong. In deze simulatie ga je dus inderdaad eerder een knijpwerking op de tong kunnen demonstreren. In werkelijkheid hangt het bit aan de bakstukken. Wanneer het paard de mond zou openen zonder bakstukken valt het bit tegen de voortanden of zelfs uit de mond. Op deze foto's heeft het bakstuk geen rol.
Maar ik vind het wel heel interessant om te zien hoor, nicky_rilana. Op deze foto's is alvast geen prikeffect in het verhemelte waar te nemen.
Je hebt gelijk over de sok, maar de tong kan zeker ook klem komen te zitten tussen het bit, als je maar hard genoeg trekt.
[ [url=m/F0abYk.jpg]Afbeelding[/url] ]