paard ohz trainen met clicker?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sarah999
Berichten: 39
Geregistreerd: 06-11-20
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:37

Waarom zou je het afbouwen? Hoefwijzer doet dit. (Ze geef geen les maar is vlogger, je kan haar vinden op YouTube)

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:58

Ik ben ook overgegaan op rijden met clicker.
We hebben een tinker, die ik nu aan het doorrijden ben.

Waar mijn dochter en ik samen begonnen ons jonkie op te leiden, zijn onze zienswijzen uiteindelijk wat uit elkaar gegroeid.
Mijn dochter is afgestapt van het werken met druk, en over naar werken zonder druk en clickeren.

Ons paard kan goed tussen ons schakelen, toch heb ik geprobeerd om ook haar manier van werken een kans te geven en ben ik ook met de clicker begonnen.

Met sommige dingen met grondwerk gingen dingen super, bijvoorbeeld krachtige overgangen (aanspringen in galop). Nadeel van het direct belonen op het moment, was dus dat het wel weer even wat moeite en overtuiging koste om paardlief uit te leggen dat, als er niet geklikt wordt, hij nog best een rondje mag doorgalopperen.
Toen ik begon te clickeren onder het zadel stond hij in eerste instantie gelijk stil na het aanspringen in galop... (hij verwachtte namelijk een "klik")
Was dus even een balans zoeken in: wanneer geef je de klik. En voor mij vooral de juiste timing.

Ik was eerst best kritisch, leek me erg onhandig, voeren tijdens het rijden (ik moet er steeds voor halthouden), toch ben ik om.

Zowel met grondwerk als onder het zadel gaat alles met sprongen vooruit, en het belangrijkste: ik heb een buitengewoon gemotiveerd paard. (Tja, tinkers doen ALLES voor eten)

Ik werk overigens nog steeds "met druk", maar wel met de clicker.

O ja, bijkomstig voordeel van de clicker: mocht ik ooit met paard in een noodsituatie komen:
na een "klik" staat ie bovenop zijn rem :+

PB

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 14:24

hoefnageltje schreef:
Ik ben ook overgegaan op rijden met clicker.
We hebben een tinker, die ik nu aan het doorrijden ben.

Waar mijn dochter en ik samen begonnen ons jonkie op te leiden, zijn onze zienswijzen uiteindelijk wat uit elkaar gegroeid.
Mijn dochter is afgestapt van het werken met druk, en over naar werken zonder druk en clickeren.

Ons paard kan goed tussen ons schakelen, toch heb ik geprobeerd om ook haar manier van werken een kans te geven en ben ik ook met de clicker begonnen.

Met sommige dingen met grondwerk gingen dingen super, bijvoorbeeld krachtige overgangen (aanspringen in galop). Nadeel van het direct belonen op het moment, was dus dat het wel weer even wat moeite en overtuiging koste om paardlief uit te leggen dat, als er niet geklikt wordt, hij nog best een rondje mag doorgalopperen.
Toen ik begon te clickeren onder het zadel stond hij in eerste instantie gelijk stil na het aanspringen in galop... (hij verwachtte namelijk een "klik")
Was dus even een balans zoeken in: wanneer geef je de klik. En voor mij vooral de juiste timing.

Ik was eerst best kritisch, leek me erg onhandig, voeren tijdens het rijden (ik moet er steeds voor halthouden), toch ben ik om.

Zowel met grondwerk als onder het zadel gaat alles met sprongen vooruit, en het belangrijkste: ik heb een buitengewoon gemotiveerd paard. (Tja, tinkers doen ALLES voor eten)

Ik werk overigens nog steeds "met druk", maar wel met de clicker.

O ja, bijkomstig voordeel van de clicker: mocht ik ooit met paard in een noodsituatie komen:
na een "klik" staat ie bovenop zijn rem :+

PB



Leuke reactie!
En goed te lezen dat je het toch een kans hebt gegeven en enthousiast bent.

Het 'direct' stoppen nadat hij iets 'goed' heeft gedaan ipv nog even doorgaan klinkt bekend, dat is toch even puzzelen.
Paard gaat wel erg vooruit en is inderdaad gemotiveerd!

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:32

Ik wou bovenstaande inderdaad als tip toevoegen, zorg er voor dat je click goed gescheiden houd van andere zaken. Ik werk ook met voerbeloning tijdens het rijden maar een "goedzo"met een hoge stem zorgt er nu voor dat ik stil sta :P Nou heb ik dat opgelost om braaf te zeggen als er geen voerbeloning gekoppeld zal zijn. Ik vond een clicker gedoe tijdens het rijden en op stem werkt het ook, al schijnt het iets minder effectief te zijn.

Daarbij werkt het vooral goed voor nieuwe dingen aanleren, of soms motivatie terug te winnen. Je wil natuurlijk voorkomen dat je paard alleen nog voor het snoepje aan het werk gaat. Maar het kan echt! Die van mij is wel zenuwachtig ohz maar met een paar wortels op zak, ontspant ze toch echt een stuk sneller als we met iets spannends bezig gaan :j Het haalt ook even haar gedachtes van het spannende af. Nouja je zult wel begrijpen, ik ben er heel enthousiast over en ik denk dat het echt heel goed is dat er steeds meer mensen zijn die dit gaan toepassen.

tamary

Berichten: 29307
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:46

Sarah999 schreef:
Waarom zou je het afbouwen? Hoefwijzer doet dit. (Ze geef geen les maar is vlogger, je kan haar vinden op YouTube)

Afbouwen doe je altijd. Je klikt niet meer voor de echte basis dingen en ook niet meer voor 1-2 passen gewenst, maar gaat meer inspanning vragen voor de click. Doe je dat niet, dan zal je paard zich ook niet gaan inspannen en zoeken naar het antwoord/meedenken met werk en oefeningen. En groot deel van de motivatie is ook om paard in leer/denkmodus te houden ipv stress of afwezige robotstand.

VogeltjeM

Berichten: 3767
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:28

En een "ga zo door"-signaal wil ook echt helpen. Als click zeg ik "X!", en als hij het goed doet, maar nog even zo verder moet doen voor de click komt, zeg ik "suuuper". Als hij dat hoort, weet hij dat hij goed bezig is, nog even moet volhouden en dat de click bijna komt. Ook snapt hij het principe van afbouwen. Ik draaf nu rustig een aantal rondjes voordat ik click, behalve als ik natuurlijk aan iets nieuws werk.

Sarah999
Berichten: 39
Geregistreerd: 06-11-20
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:40

tamary schreef:
Sarah999 schreef:
Waarom zou je het afbouwen? Hoefwijzer doet dit. (Ze geef geen les maar is vlogger, je kan haar vinden op YouTube)

Afbouwen doe je altijd. Je klikt niet meer voor de echte basis dingen en ook niet meer voor 1-2 passen gewenst, maar gaat meer inspanning vragen voor de click. Doe je dat niet, dan zal je paard zich ook niet gaan inspannen en zoeken naar het antwoord/meedenken met werk en oefeningen. En groot deel van de motivatie is ook om paard in leer/denkmodus te houden ipv stress of afwezige robotstand.


Ja natuurlijk beloon je niet meer voor 1 of 2 passen. Maar ik ken mensen die een probleem hebben ohz en die dit oplossen met de klikker. Probleem opgelost? Dan is de klikker niet meer nodig. Ze bouwen het snel af en raken de klikker nooit meer aan. Dit is toch niet de bedoeling!

koend
Berichten: 1268
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:44

[/quote]
[/quote]

Ja natuurlijk beloon je niet meer voor 1 of 2 passen. Maar ik ken mensen die een probleem hebben ohz en die dit oplossen met de klikker. Probleem opgelost? Dan is de klikker niet meer nodig. Ze bouwen het snel af en raken de klikker nooit meer aan. Dit is toch niet de bedoeling![/quote]

Wat is daar mis mee. Het klikkeren is toch het middel en niet het doel?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: paard ohz trainen met clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:36

Ik clicker ook heel graag met mijn ruin die wat 'flegmatisch' is en na elke hulp de vraag stelt 'maar wat haal ik daaruit?'. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het 'cherry on top' principe gebruik, ik geef mijn hulp met r- (niet verder dan een bepaald punt escaleren natuurlijk) en met een click en snoepje na het gedrag. Voor ons werkt dit heel goed, hij weet precies wat ik bedoel, wat hij eruit haalt, naar welk gevoel ik op zoek ben en dat hij nee mag zeggen.

Naast de tips die hierboven al genoemd zijn gebruik ik zelf graag stemhulpen, zo kan ik het heel makkelijk koppelen vanaf de grond. Ik denk dat je vanuit het intrinzen inspired grondwerk je dit echt heel goed door kan trekken naar het rijden. Misschien 5 min rijden, wat grondwerk om 'op te laden', en weer 5 min rijden?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:28

Cera_D schreef:
Ik clicker ook heel graag met mijn ruin die wat 'flegmatisch' is en na elke hulp de vraag stelt 'maar wat haal ik daaruit?'. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het 'cherry on top' principe gebruik, ik geef mijn hulp met r- (niet verder dan een bepaald punt escaleren natuurlijk) en met een click en snoepje na het gedrag. Voor ons werkt dit heel goed, hij weet precies wat ik bedoel, wat hij eruit haalt, naar welk gevoel ik op zoek ben en dat hij nee mag zeggen.

Naast de tips die hierboven al genoemd zijn gebruik ik zelf graag stemhulpen, zo kan ik het heel makkelijk koppelen vanaf de grond. Ik denk dat je vanuit het intrinzen inspired grondwerk je dit echt heel goed door kan trekken naar het rijden. Misschien 5 min rijden, wat grondwerk om 'op te laden', en weer 5 min rijden?


Hij is overigens absoluut niet lui meer en heel goed aan de hulpen (zolang hij geen slechte dag heeft ;) ) ook doet hij mega erg zn best met alles hoewel hij het allemaal echt heel lastig vindt. En dat is toch echt wel te danken aan het clickeren :j