Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:13

minder doen met het paard kan zeker een voordeel zijn (bevriende instructie gaf dat ook al aan) dan ga je er alleen naar toe, poetsen, knuffelen ect. een keer longeren en als het mogelijk is overdag een keer (of vaker) voor de wagen en in het wekend met de bareback pad, met of zonder bit fijn buiten rijden

zou kiezen voor de middenweg, kijk de komende tijd hoe dat gaat en of je er tevreden mee bent, kun je volgend voorjaar kijken of je het weer dressuurmatig gaat oppakken, kan het paard - zonder al te veel fysieke inspanningen - goed herstellen, naast je 40 urige werkweek ook voor u minder stresss denk ik

tip: het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit, of zoals de engelse zeggen: less is more

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:29

Als je paard steeds medische problemen heeft, zou je toch eens moeten kijken naar wat deze stal je te bieden heeft en of dat goed genoeg is voor je paard.

Als ik het "woord" manege hoor, ga ik er toch vanuit dat zij weinig buiten komt . En niet echt contact maakt met soortgenoten.
Misschien een idee om naar een stalling te kijken waar zij meer buiten komt of misschien zelfs een uitloopstal. Voor haar luchtwegen ook fijn.
Weet niet of jij die mogelijkheid hebt.

Voor de rest zou ik gewoon doen wat jullie samen leuk vinden en gewoon rustig aan opbouwen.
Ga lekker buiten rijden, wandelen en mennen en als je voelt dat zij fitter wordt kan je het dressuur rijden weer gaan oppakken.
Zou haar nu niet gaan pushen als zij nog herstellende is.

Heel veel succes.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:29

Hangt ook allemaal af van hoe een buitenrit en de menritjes bij TS eruit zien. Als zij in het weekend lange ritten van 3 uur wil maken met flinke stukken draven en galop, dan zal ze toch echt ook ddw 1 of 2 keer iets moeten doen om het paard ook conditioneel maar ook qua spieren/banden/pezen fit te krijgen/houden om dat soort buitenritten in het weekend te kunnen doen. Anders pleeg je roofbouw. Dan is ddw alleen poetsen, tutten, beetje stappen etc niet genoeg.

Als de bosritten rustige ritjes zijn van max een uur, vnl stappen en alleen een klein drafje en/of galopje, dan hoeft er ddw niet veel te gebeuren.
Maar hoe die buitenritten er gemiddeld uitzien is niet duidelijk in dit verhaal maar maakt alle verschil.

Een paard waar zo vaak iets (verschillends) mee mis is, kan natuurlijk domme pech zijn, maar 9 van de 10 keer is er dan toch iets niet helemaal lekker in het totale management. Kan in het voer zitten, kan in huisvesting zitten, kan in niet genoeg maar ook teveel beweging zitten, kan in verkeerde opbouw zitten. Ik zou TS aanraden eens goed met haar dierenarts in gesprek te gaan en alle punten onder de loupe te nemen en naar een goed management/bewegingsplan en opbouw te komen. Een paard van 18 hoef je echt niet af te schrijven, maar gewoon gezien de medische geschiedenis heel weloverwogen opbouwen en goed les (geen manege lessen maar persoonlijke begeleiding), dan kun je echt nog wel dressuur rijden met dit paard.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:35

Ik zou zelf dit paard niet meer fanatiek gaan rijden. Het beestje is al aardig op leeftijd en heeft zo te lezen de nodige lichamelijke problemen. Lijkt me geschikt voor nog wat recreatie ritjes, maar geen intensieve dressuur. Als je dat zelf wel graag wil zou ik rond kijken voor aan ander paard. Als je deze wil houden dan in het weekend wat bosritjes doen en door de week andere dingen doen. Het paard geeft duidelijk aan dat het niet meer gaat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:52

Paardenfann4 schreef:
Ik zou zelf dit paard niet meer fanatiek gaan rijden. Het beestje is al aardig op leeftijd en heeft zo te lezen de nodige lichamelijke problemen. Lijkt me geschikt voor nog wat recreatie ritjes, maar geen intensieve dressuur. Als je dat zelf wel graag wil zou ik rond kijken voor aan ander paard. Als je deze wil houden dan in het weekend wat bosritjes doen en door de week andere dingen doen. Het paard geeft duidelijk aan dat het niet meer gaat.

18 jaar aardig op leeftijd? Valt best mee. Min vorige paard liep met 24 jaar nog een paar keer per week. Reed geen wedstrijden maar werd wel dusdanig getraind. Dressuur, sprongetje, longeren, grondwerk, buitenrit... mijn opvolger is inmiddels weer 16 en ook die is verre van oud. Alleen moet je ze goed houden. Dus goed management en goed voer. Veel buiten, genoeg hooi (niet uit plastic) en passend krachtvoer. Niet blind kilo’s scheppen terwijl het niet nodig is. Goede smid (weinig smeden die goed kunnen bekappen voor een paard zonder ijzers), zadel op tijd laten checken, elk jaar tandarts en regelmatig osteopaat.

Het is voor een paard helemaal niet nodig om 5 dagen te worden getraind. Daarbij is 5 dagen rijden op den duur heel saai. Ik doe werkelijk vanalles met ze. Je zegt dressuur is niet geschikt voor ons. Maar wat is dressuur dan? Uiteindelijk zijn de beginselen van dressuur niet veel anders dan buiten rijden. Je gebruikt alle gangen alleen niet rechtdoor maar in een zandbak met een omheining. Het rijden zelf wordt er niet anders van. Op basis van het verhaal denk ik eerder dat er teveel doorgedrukt wordt in wat ruiter en paard niet kunnen of willen. Dat heeft echter niks met dressuur te maken maar alles met verstand en gevoel...

In jouw geval zou ik me eerder afvragen waarom het paard steeds opnieuw iets mankeert. Is je management wel goed? Wat kan er worden veranderd? Is hij happy? Wat kun je doen om z’n weerstand te verhogen? Je focust je alleen maar op de vraag wel of niet rijden en hoe veel maar naar mijn idee sla je hetgeen over wat echt belangrijk is in deze..

Paardenfann4

Re: Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:59

Een fries van 18 jaar vind ik wel aardig op leeftijd ja. Niet elk paard is hetzelfde en wordt fluitend 25 jaar. Het beestje geeft duidelijk aan dat ze het niet fijn vind om nog fanatiek te rijden. Dus dan zou ik dat persoonlijk zelf ook niet meer doen. Het management zou zeker onder de loep genomen moeten worden, neem aan dat de TS dat ook wel doet.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:59

Een keertje wandelen, je vader een keer per week of per 2 weken een ritje voor de wagen (nu misschien nog niet, ze lijkt nog niet hersteld. Of heel rustig opbouwen) en jij in het weekend als het weer het toe laat een rondje bos.
Desnoods een keer in de les meerijden maar dan voor jezelf. Beetje stappen, klein drafje.
Beetje loslaten denk ik, niks 'moet'.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:10

Ik rij behoorlijk fanatiek (vind ik zelf) omdat ik weer op concours wil en ik train die van mij 4x in de week onder het zadel en 1 dag aan de (dubbele) longe. Maar als die braaf is stop ik ook gerust na 20 minuten.

Om het dier wel een beetje conditioneel in orde te houden zou ik door de week 2x gaan rijden/dressuur. Idealiter op dinsdag en donderdag. Op de andere dagen kun je wat longeerwerk of ander grondwerk doen en denk ook aan vrije dagen voor het herstel.

Op de dagen dat je gaat rijden zou ik de dressuur aanpassen aan wat je ook van pas komt op de buitenritten in het weekend. Dan gaat het dus vooral om gehoorzaamheid en met een lichte contactteugel in balans op eigen benen. Niet te ingewikkeld maken met dressuurhouding en oefeningen. Lekker over de (binnen)hoefslag, een keer een grote volte en van hand veranderen. En vooral veel overgangen en tempowisselingen om gehoorzaamheid aan het been te krijgen.
En er staat nergens dat je ook galop moet oefenen in de bak, dus als dat moeizaam gaat dan sla je dat toch over? Of je oefent wel de overgang (voor de handigheid en gehoorzaamheid) en gaat dan na een paar sprongen of halve volte oid bewust weer in draf.

Samengevat: train niet te lang, maar wel bewust en doelgericht en wees creatief.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:49

Paardenfann4 schreef:

18 jaar is niet oud.....
Als een paard dan al tegen zoveel grenzen aanloopt, is het toch tijd om te kijken naar voeding, manier van houden, manier van trainen.
Je tweede zin heb ik veel moeite mee... als je dit paard wilt houden? Inruilen voor een jong exemplaar?
Daar word ik een beetje verdrietig van, dat makkelijke afschuiven van paarden die niet/ niet meer beantwoorden aan je doel.

9 uit 10 keer ligt de oorzaak van haperingen bij onszelf, je bent verplicht dat altijd eerst te onderzoeken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:55

Ik heb het gevoel dat je gewoon ervaring en overzicht mist.
Zoek en coach en volg die volledig. Liefst geen die je moet betalen, maar een oudere paardenman/vrouw waarmee het klikt. Die hebben zoveel liefde voor paarden dat ze iemand die Echt wil luisteren, best willen helpen. Alleen hebben ze het opgegeven om met goede raad te staan zwaaien, omdat de meest onervaren ruiters jammergenoeg ook die zijn die het minst willen luisteren. De grootste roepers op stal, moet je ook niet hebben. Gewoon iemand die al vele jaren zijn ding doet en waarbij het allemaal wel lukt op de manier die jij ook wel zou willen. Zo iemand zal je het zelf moeten vragen.

Verder nog een paar bedenkingen:
- ik begrijp dat je vooral wil rijden. Een paard is evenwel geen brommer, het blijft een levend wezen waarvoor jij totaal verantwoordelijk bent.
- als je echt wil dressuren, koop dan een ander paard. Eentje dat wat dressuurmatig geschoold is. Maar let op, verwacht ook dan geen wonderen. Dressuren leer je levenslang, niet na 100 uur. Je moet er gewoon van houden om beter te leren rijden ondanks alle beperkingen van jezelf en je paard.

- als je je huidig paard wil houden, dan sluit ik me aan bij de anderen. Er is alleen niet bij verteld dat hij op rustdagen buiten moet kunnen. Elke volledige dag boxrust is er een van achteruitgang ( behalve bij bepaalde kwetsuren natuurlijk).

- manegelessen zijn zo verkeerd niet hoor. Eenmaal je in jouw juiste niveaugroep geraakt, en je echt wil luisteren, zal je wel bijleren. Een van de nooit vertelde voordelen is dat je ook de anderen met dezelfde problemen ziet worstelen en dat vermijd je eigen frustraties.
Pas als je het gevoel hebt dat alles te gemakkelijk is, dan ben je toe aan privéles.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:57

Ik zou geen dressuur gaan rijden als ie niet voorwaarts is, maar het gewoon lekker houden bij af en toe 'n buitenrit wanneer het jou/jullie schikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:04

Koend:
Zoek en coach en volg die volledig. Liefst geen die je moet betalen, maar een oudere paardenman/vrouw waarmee het klikt. Die hebben zoveel liefde voor paarden dat ze iemand die Echt wil luisteren, best willen helpen. Alleen hebben ze het opgegeven om met goede raad te staan zwaaien, omdat de meest onervaren ruiters jammer genoeg ook die zijn die het minst willen luisteren. De grootste roepers op stal, moet je ook niet hebben. Gewoon iemand die al vele jaren zijn ding doet en waarbij het allemaal wel lukt op de manier die jij ook wel zou willen. Zo iemand zal je het zelf moeten vragen.

schrijf je, ben dat helemaal met je eens hoor, maar waar vind je die, iemand die liefde voor het vak over wil dragen is of zijn uitgestorven of doet het ook niet meer voor niets (zou wel moeten)

voor vele is het (big) business, symptoombestrijden, snel resultaat, goed opleiden van paard en ruiter neemt - vooral in het begin- veel tijd in beslag,

als je het voor niets doet/of de tijd neemt : zal je wel niet goed zijn of klantjes willen winnen,

de ware intentie wordt niet gezien of men durft zich als ruiter niet bloot te geven en de oorzaak aan te pakken dan moet je wel sterk in de schoenen staan denk ik
om te durven aangeven dat je veel in de basis mist

maar daar zou de oplossing kunnen liggen niet alleen voor TS

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:37

Paardenfann4 schreef:
Een fries van 18 jaar vind ik wel aardig op leeftijd ja. Niet elk paard is hetzelfde en wordt fluitend 25 jaar. Het beestje geeft duidelijk aan dat ze het niet fijn vind om nog fanatiek te rijden. Dus dan zou ik dat persoonlijk zelf ook niet meer doen. Het management zou zeker onder de loep genomen moeten worden, neem aan dat de TS dat ook wel doet.

Dat is denk ik het punt ja. Sommige paardenrassen (vooral de primitievere) kunnen wel 40 jaar worden. Maar van Friezen heb ik inderdaad gehoord dat die meestal niet zo oud worden.18 is dan een leeftijd om het rustiger aan te gaan doen.Het voordeel dat ts op een manege staat is dat ze als ze ,als ze toch meer wil,dan af en toe een manegepaard kan inhuren.Dit is mijn visie erop,zo zou ik het doen,maar heb zelf nooit een Fries gehad.Wel veel gezien bij stalgenoten.Overigens vind ik zo'n braaf paard waar je fijn mee kunt buitenrijden goud waard!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:34

Ninx schreef:
Paardenfann4 schreef:

18 jaar is niet oud.....
Als een paard dan al tegen zoveel grenzen aanloopt, is het toch tijd om te kijken naar voeding, manier van houden, manier van trainen.
Je tweede zin heb ik veel moeite mee... als je dit paard wilt houden? Inruilen voor een jong exemplaar?
Daar word ik een beetje verdrietig van, dat makkelijke afschuiven van paarden die niet/ niet meer beantwoorden aan je doel.

9 uit 10 keer ligt de oorzaak van haperingen bij onszelf, je bent verplicht dat altijd eerst te onderzoeken.

Het is zo ver ik begrepen heb niet haar eigen paard maar een bijrijdpaard. Vandaar mijn opmerking. Ik doe nooit een dier weg, dus dat bedoelde ik er ook niet mee. Maar als ze fanatiek wil rijden, dan is dit paard niet zo geschikt. Dus is het misschien slimmer om rond te kijken voor een ander verzorgpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:45

Zo he, wat een reacties zeg! In ieder geval dank jullie wel daarvoor! Ik ga niet op iedereen persoonlijk reageren, maar even één groot bericht. :)

Ik denk wel dat sommigen het groter maken dan het is. Ik heb geen
intenties om paardlief weg te doen of om te ruilen voor een jonger exemplaar! Het is m'n eigen paard.

Paardlief staat op 'n manege gestald en ze komt elke dag overdag buiten. Ik las iets over boxrust (?) :? Dit is niet aan de orde.

Wij hebben zelf het voerbeleid in de hand. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer, met seniores priores en luzerne. Als vitamine krijgt ze Pavo vital vitamine korrel. Dit in overleg met de behandelend dierenarts in Emmeloord.

Rijtechnisch hebben we nog veel te verbeteren. Een B proef zouden we nog niet door komen. Simpele dingen als aan het been rijden, galloperen, losgelatenheid, overgangen zijn niet goed bevestigd. Gewoon de basis zeg maar. Dit ligt echt niet alleen aan het paard. Ik heb 'n tijdje les gehad op een ander paard. (bewust gekozen voor ervaring op doen) en ik kom ook zeker te kort.

Mijn vraag is daarom meer wat is haalbaar als combinatie? Willen we überhaupt nog dit als doel hebben om te verbeteren? Dus gericht nog trainen of is het verstandiger om het los te laten en lekker buiten te rijden, af en toe wat dressuur als we zin hebben. Een we zien wel wat we vandaag doen mentaliteit. Ik vind het belangrijk om plezier te houden en een goede balans te vinden tussen wat we kunnen en doelen. Dit vind ik nu lastig ivm haar gezondheid, ervaring etc. Is het niet trekken aan een dood paard bij wijze van als ik 4x per week wil dressuren en buiten rijden etc? Is het niet verstandiger om te zeggen ze gaat gedeeltelijk met pensioen en we gebruiken haar voor de leuke dingen zoals een bosritje of een manege les en geen doelen en trainingen etc meer?

Ik heb er over na zitten denken na al jullie reacties. In ieder geval doen we nu de komende weken extra rustig aan. Krijg nog een telefoontje van de dierenarts over herstel periode. In het weekend gaan we nu naar buiten en door de weeks wat wandelen. Als ze weer meer conditie heeft zien we wel verder.

Dank jullie voor je input! :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:20

pateeke schreef:
Ik lees vooral in je bericht dat dressuur voor jullie beiden niet ontspannend is en jullie het niet zo leuk lijken te vinden.
Er zijn nog zoveel andere leuke dingen te doen met je paard. Dus zoek iets wat jullie wel ligt zou ik zeggen. Je kan nog altijd af en toe eens dressuur rijden als jullie daar zin in hebben. Maar dat hoeft m.i. echt geen 5x per week te zijn. Ik rij de laatste tijd ook niet veel en het grootste deel van de tijd als ik ga rijden, ga ik ook gewoon buiten rijden (stappen, soms klein stukje draf). Voor ponylief en mezelf is dat gewoon het meest ontspannend. Af en toe rijden we ook wel ns dressuur als we daar beide zin in hebben of heel soms zelfs eens springen. Daarnaast doen we ook wel eens hersenwerk of in ga gewoon naar stal om hem buiten te zetten.... je kan echt zoveel meer met je paard doen dan dressuur rijden.

Dat kun je ook juist precies andersom zien. Dressuur zou juist paard en ruiter blij moeten maken. Maar dan ben je geen dressuur aan het rijden om de 'proefjesdressuur' maar om de fine tuning van je hulpen en het sterker en leniger maken van je paard. En dat is super gaaf :D Misschien soms lastig, maar kán echt een mega mooi gevoel geven.

OM een paard in conditie te houden zou ik wel proberen om minimaal 3 keer in de week echt te werken. En die 3 keer moeten dan ook echt tellen. Dan kun je prima de andere dagen gewoon prullen met waar je zin in hebt.
En waarom zou dat raar zijn? Om iets anders te doen met je paard? Misschien in de wereld van jouw pensionstal. Maar er is heel veel meer leuks te doen.

Ik denk zelf: als je het goed (functioneel) doet, is lekker blijven werken met een paard het beste wat je kunt doen om een gezonde oude dag te verzorgen. De meeste paarden in Nl bewegen eerder te weinig van te veel. Zelfs als ze heel wat uren buiten staan.
Je zult alleen op zoek moeten naar manieren die jullie wél leuk en motiverend vinden.
En denk niet: mijn paard is al te oud om nog te motiveren (tenzij er al echt sprake is van slijtage) Ik heb een 24 jarige voormalige luilak die juist ieder jaar fanatieker lijkt te worden...Ik doe niet aan preventief minder doen met hem. Ik kies er juist voor om eerder de grens nog op te zoeken. Kom er vanzelf achter waar die dan ligt. Kan ik dan altijd nog bij weg gaan blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:42

AmoorM schreef:
Zo he, wat een reacties zeg! In ieder geval dank jullie wel daarvoor! Ik ga niet op iedereen persoonlijk reageren, maar even één groot bericht. :)

Ik denk wel dat sommigen het groter maken dan het is. Ik heb geen intenties om paardlief weg te doen of om te ruilen voor een jonger exemplaar! Het is m'n eigen paard.

Paardlief staat op 'n manege gestald en ze komt elke dag overdag buiten. Ik las iets over boxrust (?) :? Dit is niet aan de orde.

Wij hebben zelf het voerbeleid in de hand. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer, met seniores priores en luzerne. Als vitamine krijgt ze Pavo vital vitamine korrel. Dit in overleg met de behandelend dierenarts in Emmeloord.

Welk voerbeleid? Als in: welk hooi voer je? Kun je dat uitzoeken of heb je te nemen wat de stalling inkoopt?
Maagzweren en voordroog is bijvoorbeeld een bekende combi die nog regelmatig genegeerd wordt. Datzelfde kun je zeggen van sommige produkten van Pavo. Ook daarvan is bekend dat sommige paarden er slecht op reageren.
AmoorM schreef:
Rijtechnisch hebben we nog veel te verbeteren. Een B proef zouden we nog niet door komen. Simpele dingen als aan het been rijden, galloperen, losgelatenheid, overgangen zijn niet goed bevestigd. Gewoon de basis zeg maar. Dit ligt echt niet alleen aan het paard. Ik heb 'n tijdje les gehad op een ander paard. (bewust gekozen voor ervaring op doen) en ik kom ook zeker te kort.

Mijn vraag is daarom meer wat is haalbaar als combinatie? Willen we überhaupt nog dit als doel hebben om te verbeteren? Dus gericht nog trainen of is het verstandiger om het los te laten en lekker buiten te rijden, af en toe wat dressuur als we zin hebben. Een we zien wel wat we vandaag doen mentaliteit. Ik vind het belangrijk om plezier te houden en een goede balans te vinden tussen wat we kunnen en doelen. Dit vind ik nu lastig ivm haar gezondheid, ervaring etc. Is het niet trekken aan een dood paard bij wijze van als ik 4x per week wil dressuren en buiten rijden etc? Is het niet verstandiger om te zeggen ze gaat gedeeltelijk met pensioen en we gebruiken haar voor de leuke dingen zoals een bosritje of een manege les en geen doelen en trainingen etc meer?

Ik heb er over na zitten denken na al jullie reacties. In ieder geval doen we nu de komende weken extra rustig aan. Krijg nog een telefoontje van de dierenarts over herstel periode. In het weekend gaan we nu naar buiten en door de weeks wat wandelen. Als ze weer meer conditie heeft zien we wel verder.

Dank jullie voor je input! :D

Over het rijden: alles kan maar je zult er energie in moeten stoppen. Een goede instructeur is hierbij cruciaal. In jouw geval is een instructeur die traint op proefjesdressuur dus een slecht recept. Je gaat beter voor een instructeur die je leert hoe je een paard correct rijdt en traint want dat is zeker niet hetzelfde, zoals POl013 al aangeeft.

In welke regio zit je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:49

De maagzweren zijn helemaal onder controle. Met de kliniek hebben we een voerbeleid gemaakt. Volgens kan ik dit beter afstemmen met de dierenarts dan met bokt. Begrijp mij niet verkeerd hoor. Ik maak een topic aan voor advies en daar mag iedereen op reageren. Maar nu krijg ik advies over iets wat niet heel relevant is voor mijn vraagstelling.

Mijn vraagstelling is zou je met een 18 jarig paard wat al het een en ander onder de leden heeft gehad en geen echte potentie heeft voor bakwerk nog fanatiek mee aan de slag gaan?

Over de les heb je zeker een punt! Ik ga mochten we dit willen zeker naar kijken.

Earth

Re: Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:57

Waarom moet het perse rijden zijn? Je kunt idd ook lekker gaan rond rommelen in de bak, ga lange teugelen, ga grondwerk doen, ga vrijheidsdressuur doen. Zoek iets wat je ook kunt doen en wat niet zoveel energie kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:00

MCE schreef:
minder doen met het paard kan zeker een voordeel zijn (bevriende instructie gaf dat ook al aan) dan ga je er alleen naar toe, poetsen, knuffelen ect. een keer longeren en als het mogelijk is overdag een keer (of vaker) voor de wagen en in het wekend met de bareback pad, met of zonder bit fijn buiten rijden

zou kiezen voor de middenweg, kijk de komende tijd hoe dat gaat en of je er tevreden mee bent, kun je volgend voorjaar kijken of je het weer dressuurmatig gaat oppakken, kan het paard - zonder al te veel fysieke inspanningen - goed herstellen, naast je 40 urige werkweek ook voor u minder stresss denk ik

tip: het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit, of zoals de engelse zeggen: less is more

Dit is dus inderdaad een beetje wat ik in mijn achterhoofd heb! Gewoon iets minder gaan doen. Of ipv echt dressuurmatig rijden een bareback pad kopen met 'n bitloos hoofdstel en gewoon lekker rond hobbelen. Alleen dan moet die knop nog om dat het "zonde" is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:03

Dressuurmatig werk is in mijn ogen belangrijk om je paard 'goed te houden', dus ook voor jullie. Het gezegde is niet voor niets "Het paard is er niet voor de dressuur, de dressuur is er voor het paard." Maar zoals jij naar dressuurwerk kijkt is het wel heel eenzijdig; ik hoor je vooral praten over hard werken, weinig talent, geen zin in de bak en fanatiek aan de slag moeten gaan. Als ik er zo naar zou kijken zou ik dressuur rijden ook niet leuk vinden :)

Probeer het eens op een andere manier. Ook buiten kan je dressuurmatig aan de slag. Neem tijdens je buitenrit eens wat meer overgangen mee, oefen je galop eerst op een mooi recht ruiterpad, als dat lekker loopt op een pad met bochtjes.
Werk aan jezelf. Als je houding, zit en balans verbeteren (evt door les te nemen op een leerpaard) zal je zien dat het met je eigen paard toch makkelijker wordt.

Moet je echt zware doelen stellen aan jezelf? Nee, maar je paard zal langer lekker in zijn vel blijven als hij wat meer gegymnastiseerd word. Een galopje is voor elke (gezonde) combinatie haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:13

AmoorM schreef:
MCE schreef:

Dit is dus inderdaad een beetje wat ik in mijn achterhoofd heb! Gewoon iets minder gaan doen. Of ipv echt dressuurmatig rijden een bareback pad kopen met 'n bitloos hoofdstel en gewoon lekker rond hobbelen. Alleen dan moet die knop nog om dat het "zonde" is.

als je er zo in staat is het geen "zonde", nu in tijd en ontspanning investeren levert per saldo meer op, dan nu door blijven stressen omdat het moet, bovendien heeft een paard geen 5 á 6 dagen werk nodig, wat ik al eerder aangaf: kwaliteit is beter dan kwantiteit,

alle succes en hoop dat je de knop vind,

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:30

Ik zou ook eerder denken aan gymnastiseren ipv dressuur. En dat kun je op verschillende manieren doen! Je zou zelfs op deze leeftijd nog prima kunnen overschakelen naar western, mocht je dat meer passen..

Ik zou wel, heel gedoseerd, met je paard aan de slag gaan. Als je niet een B proefje kunt rijden klinkt het mij alsof je paard echt overal compenseert. Dat merk je misschien tijdens het buitenrijden niet zo, maar is er wel (bewijs het niet kunnen galopperen). Kan specifieke slijtage in de hand werken, dat wil je niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:33

@blijheid ik heb in het bos een tijdje (toen het savonds nog licht was) dressuur oefeningen gedaan. Overgangen, pasjes wijken en de galop geoefend. Eigenijk ging dit heel goed!

Nu ik er zo over na denk ligt het hem ook meer in dat mocht ik de keuze hebben zou ik met haar lekker veel buiten rijden. Maar helaas werk ik 5 dagen per week (straks 4!)en kan ik dit minder. Hierdoor het gevoel te moeten dressuren in de bak. Het is dus niet omdat we het leuk vinden. Als ik een paard zou hebben wat hier geschikt voor zou zijn, zou ik er met een heel ander gevoel op zitten. Mijn vader heeft wel de mogelijkheid om door de weeks naar buiten te gaan met haar voor de wagen. Ik denk dat het beter is om haar dat te gunnen en dat ik moet accepteren dat ik nu minder kan doen.

Snoopysnoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:33

Even een stukje over het flegmatieke. Mijn paard had dit ook heel erg tot ik naar een andere instructrice ben gegaan die ons heeft geholpen met clickertraining. Miss iets om een naar te kijken? Ik had iig een heel ander paard wat super graag wilde werken en stond te wachten tot ze iets mocht doen. Ik zou dit iig wel met een instructrice doen omdat je paard wel moet snappen dat ze niet zomaar en overal om snoep mag gaan bedelen.