Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paardenfann4 schreef:Ik zou zelf dit paard niet meer fanatiek gaan rijden. Het beestje is al aardig op leeftijd en heeft zo te lezen de nodige lichamelijke problemen. Lijkt me geschikt voor nog wat recreatie ritjes, maar geen intensieve dressuur. Als je dat zelf wel graag wil zou ik rond kijken voor aan ander paard. Als je deze wil houden dan in het weekend wat bosritjes doen en door de week andere dingen doen. Het paard geeft duidelijk aan dat het niet meer gaat.
Paardenfann4 schreef:Ik zou zelf dit paard niet meer fanatiek gaan rijden. Het beestje is al aardig op leeftijd en heeft zo te lezen de nodige lichamelijke problemen. Lijkt me geschikt voor nog wat recreatie ritjes, maar geen intensieve dressuur. Als je dat zelf wel graag wil zou ik rond kijken voor aan ander paard. Als je deze wil houden dan in het weekend wat bosritjes doen en door de week andere dingen doen. Het paard geeft duidelijk aan dat het niet meer gaat.
Paardenfann4 schreef:Een fries van 18 jaar vind ik wel aardig op leeftijd ja. Niet elk paard is hetzelfde en wordt fluitend 25 jaar. Het beestje geeft duidelijk aan dat ze het niet fijn vind om nog fanatiek te rijden. Dus dan zou ik dat persoonlijk zelf ook niet meer doen. Het management zou zeker onder de loep genomen moeten worden, neem aan dat de TS dat ook wel doet.
Ninx schreef:Paardenfann4 schreef:Ik zou zelf dit paard niet meer fanatiek gaan rijden. Het beestje is al aardig op leeftijd en heeft zo te lezen de nodige lichamelijke problemen. Lijkt me geschikt voor nog wat recreatie ritjes, maar geen intensieve dressuur. Als je dat zelf wel graag wil zou ik rond kijken voor aan ander paard. Als je deze wil houden dan in het weekend wat bosritjes doen en door de week andere dingen doen. Het paard geeft duidelijk aan dat het niet meer gaat.
18 jaar is niet oud.....
Als een paard dan al tegen zoveel grenzen aanloopt, is het toch tijd om te kijken naar voeding, manier van houden, manier van trainen.
Je tweede zin heb ik veel moeite mee... als je dit paard wilt houden? Inruilen voor een jong exemplaar?
Daar word ik een beetje verdrietig van, dat makkelijke afschuiven van paarden die niet/ niet meer beantwoorden aan je doel.
9 uit 10 keer ligt de oorzaak van haperingen bij onszelf, je bent verplicht dat altijd eerst te onderzoeken.
pateeke schreef:Ik lees vooral in je bericht dat dressuur voor jullie beiden niet ontspannend is en jullie het niet zo leuk lijken te vinden.
Er zijn nog zoveel andere leuke dingen te doen met je paard. Dus zoek iets wat jullie wel ligt zou ik zeggen. Je kan nog altijd af en toe eens dressuur rijden als jullie daar zin in hebben. Maar dat hoeft m.i. echt geen 5x per week te zijn. Ik rij de laatste tijd ook niet veel en het grootste deel van de tijd als ik ga rijden, ga ik ook gewoon buiten rijden (stappen, soms klein stukje draf). Voor ponylief en mezelf is dat gewoon het meest ontspannend. Af en toe rijden we ook wel ns dressuur als we daar beide zin in hebben of heel soms zelfs eens springen. Daarnaast doen we ook wel eens hersenwerk of in ga gewoon naar stal om hem buiten te zetten.... je kan echt zoveel meer met je paard doen dan dressuur rijden.
AmoorM schreef:Zo he, wat een reacties zeg! In ieder geval dank jullie wel daarvoor! Ik ga niet op iedereen persoonlijk reageren, maar even één groot bericht.![]()
Ik denk wel dat sommigen het groter maken dan het is. Ik heb geen intenties om paardlief weg te doen of om te ruilen voor een jonger exemplaar! Het is m'n eigen paard.
Paardlief staat op 'n manege gestald en ze komt elke dag overdag buiten. Ik las iets over boxrust (?)Dit is niet aan de orde.
Wij hebben zelf het voerbeleid in de hand. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer, met seniores priores en luzerne. Als vitamine krijgt ze Pavo vital vitamine korrel. Dit in overleg met de behandelend dierenarts in Emmeloord.
AmoorM schreef:Rijtechnisch hebben we nog veel te verbeteren. Een B proef zouden we nog niet door komen. Simpele dingen als aan het been rijden, galloperen, losgelatenheid, overgangen zijn niet goed bevestigd. Gewoon de basis zeg maar. Dit ligt echt niet alleen aan het paard. Ik heb 'n tijdje les gehad op een ander paard. (bewust gekozen voor ervaring op doen) en ik kom ook zeker te kort.
Mijn vraag is daarom meer wat is haalbaar als combinatie? Willen we überhaupt nog dit als doel hebben om te verbeteren? Dus gericht nog trainen of is het verstandiger om het los te laten en lekker buiten te rijden, af en toe wat dressuur als we zin hebben. Een we zien wel wat we vandaag doen mentaliteit. Ik vind het belangrijk om plezier te houden en een goede balans te vinden tussen wat we kunnen en doelen. Dit vind ik nu lastig ivm haar gezondheid, ervaring etc. Is het niet trekken aan een dood paard bij wijze van als ik 4x per week wil dressuren en buiten rijden etc? Is het niet verstandiger om te zeggen ze gaat gedeeltelijk met pensioen en we gebruiken haar voor de leuke dingen zoals een bosritje of een manege les en geen doelen en trainingen etc meer?
Ik heb er over na zitten denken na al jullie reacties. In ieder geval doen we nu de komende weken extra rustig aan. Krijg nog een telefoontje van de dierenarts over herstel periode. In het weekend gaan we nu naar buiten en door de weeks wat wandelen. Als ze weer meer conditie heeft zien we wel verder.
Dank jullie voor je input!
MCE schreef:minder doen met het paard kan zeker een voordeel zijn (bevriende instructie gaf dat ook al aan) dan ga je er alleen naar toe, poetsen, knuffelen ect. een keer longeren en als het mogelijk is overdag een keer (of vaker) voor de wagen en in het wekend met de bareback pad, met of zonder bit fijn buiten rijden
zou kiezen voor de middenweg, kijk de komende tijd hoe dat gaat en of je er tevreden mee bent, kun je volgend voorjaar kijken of je het weer dressuurmatig gaat oppakken, kan het paard - zonder al te veel fysieke inspanningen - goed herstellen, naast je 40 urige werkweek ook voor u minder stresss denk ik
tip: het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit, of zoals de engelse zeggen: less is more
AmoorM schreef:MCE schreef:minder doen met het paard kan zeker een voordeel zijn (bevriende instructie gaf dat ook al aan) dan ga je er alleen naar toe, poetsen, knuffelen ect. een keer longeren en als het mogelijk is overdag een keer (of vaker) voor de wagen en in het wekend met de bareback pad, met of zonder bit fijn buiten rijden
zou kiezen voor de middenweg, kijk de komende tijd hoe dat gaat en of je er tevreden mee bent, kun je volgend voorjaar kijken of je het weer dressuurmatig gaat oppakken, kan het paard - zonder al te veel fysieke inspanningen - goed herstellen, naast je 40 urige werkweek ook voor u minder stresss denk ik
tip: het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit, of zoals de engelse zeggen: less is more
Dit is dus inderdaad een beetje wat ik in mijn achterhoofd heb! Gewoon iets minder gaan doen. Of ipv echt dressuurmatig rijden een bareback pad kopen met 'n bitloos hoofdstel en gewoon lekker rond hobbelen. Alleen dan moet die knop nog om dat het "zonde" is.