Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 18:41

bettyvn schreef:
Sadira schreef:
Bij een paard dat flegmatiek is, is het ontzettend belangrijk heel consequent te zijn, en je hulpen ALTIJD opbouwend te geven, beginnend met een hele lichte hulp. Het is namelijk ontzettend makkelijk om erin verstrikt te raken dat je telkens je hulpen moet gaat escaleren, wat tot schoppen of veel tikken met de zweep leidt. Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven belonen voor de kleine dingetjes, des te gemotiveerder zal het paard namelijk worden.

ik denk dat dit heel belangrijk is. mijn paard kan ook heel flegmatiek zijn, gewoon omdat zijn koppie er niet bij is. steeds strenger worden met zweep of spoor word hij alleen maar dwarser van. als hij er met zn koppie maar half bij is, en hij mist de eerste kleine hulp is hij heel boos als ik 2e keer harder in komt

ik ben echt uit mn confordzone gegaan met mijn paard. een keertje bitloos en zonder zadel rijden, en voelen hoe veel ik hem eigenlijk help om overeind te blijven, laat staat nog scherper maken. en hoewel ik echt super super super ben van het van been naar mn hand rijden, heb ik mijn paard echt gemotiveerd met echt even stilstaan en belonen als hij het goede antwoord geeft op mijn vraag. hij hielt een hele diagonaal middendraf op het achterbeen niet vol, en wilde het dan niet eens proberen. nu moet ik hem soms om op te starten met een halve lange zeide, of sommige moeilijkere dingen na 2 passen al even een pauzetje gunnen. het idee dat hij iedere keer op de rem zou mogen, zorgde er voor dat hij altijd zn achterhand in gedachte bleef houden. ook moet ik daarna iedere keer bij stap beginnen en zo weer opbouwen.
ik hoef wel echt mijn bekken te kantellen en paard staat stil, het is wel fijn als die rem niet gelijk een snok in zn mond is, maar dattie soms beetje uit elkaar valt vind ik dat mag kunnen.

bij jezelf nagaan dus of je er niet stiekem ergens een handrem op hebt zitten, en kijken hoe je je paard kunt motiveren om minder flegmatiek te zijn (kan per paard verschillen.) een lekkere buitenrit of balkjes wat breder leggen kunnen ook uitnodigen om beetje meer porrie er in te doen. een keertje zitles nemen kan ook inzichten brengen (als ik mn bekken vast zet vliegt mijn paard op de rem)

uiteindelijk denk ik nu, dat als je je paard op 2 pinken wilt kunnen rijden, je daar zelf mee moet beginnen. jij bent de verstandige van de 2, dus jij zal je moeten aanpassen.

Heel herkenbaar! De afwisseling houdt mijn paard actief. Dus ene dag naar t bos, andere dag springen en dressuurmatige oefeningen doen. Mijn paard is op 2 pinken te krijgen, dus je doet al snel te veel aan de voorkant.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:47

DreamGuide schreef:
Nado schreef:
Ik zou me eerst afvragen of dit het karakter is of dat het aangeleerd is. In alle gevallen zou ik bedenken hoe ik het rijden leuk kan maken voor het paard. Heel kort gaan rijden, beginnen met 5 minuten, zorgen dat het paard plezier heeft in voorwaarts gaan en weer afstappen voor het paard zelf het plezier verliest. Dit heel langzaam opbouwen als het goed gaat naar 10 minuten. Je paard moet altijd het gevoel hebben dat hij nog wel meer had gewild/ kunnen doen. Zo van: hè? Nu al klaar? Zo creeër je looplust/plezier want de volgende keer heeft hij er weer zin in.

Je moet niet de verkeerde opvatting hebben dat een flegmatiek paard geen plezier heeft in het werk, want dat hoeft zeker niet zo te zijn.

Die van mij loopt heerlijk met grote blije oren, sjokkend door de bak.

@TS, de gouden tip heb ik helaas niet, heb al heel veel geprobeerd. Consequent zijn helpt het beste maar ook daarmee is het niet zo één, twee , drie opgelost.

Blijft toch een beetje in de aard van het beestje zitten. Je moet in ieder geval vermijden om er gefrustreerd van te raken want dat werkt averechts. :)

Ik denk dat we een beetje hetzelfde bedoelen. Je wil graag dat je paard blij wordt van het rijden samen. Als een paard flegmatiek toont omdat het door eerdere ervaring geen plezier heeft, dan zou mijn advies kunnen werken. Als een paard, zoals dat van jou, gewoon niet zo’n voorwaarts karakter heeft, dan moet je van dat paard niet willen dat hij superscherp en vlot is tijdens het rijden en juist genieten van het blije gesjok samen. Zo’n paard heeft weer andere, net zulke fijne kwaliteiten. Je zult je als ruiter aan je paard moeten aanpassen om er allebei plezier in te hebben en te houden.

Lindsey_99

Re: Flegmatiek paard, hoe pakken jullie het aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:56

Ik heb ook een flegmatiek paard, en merk veel verschil als ik wat minder frequent rijdt. Dan is hij echt weer voorwaarts en gaat met de oortjes rechtop en goedgemutst aan het werk. Dus zo af en toe krijgt hij eens een paar dagen vakantie. Dat valt trouwens vaak samen met rotweer want er is geen binnenbak ;)