Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Wat ik zou doen, maar ik weet dat het een heel specifieke methode is en dat je "ervoor moet zijn" en dat het ook op nuances aankomt, maar goed, ik deel het toch.
In het kort komt het neer op: erken de ontevredenheid of angst van het paard. Wij zijn als mens altijd zo hard bezig met het dier onze zin te laten doen. Negatievere gevoelens zoals angst, ontevredenheid, woede, geen zin, verveling, verdriet, worden wel herkend, maar moeten altijd gecorrigeerd worden. "Ongewenst" gedrag moet aangepast worden. Is het paard angstig of heeft die gewoon geen zin om langs de lange zijde te lopen, dan is dat iets wat opgelost dient te worden en men is er op gebrand om dat dier toch langs de lange zijde te krijgen. De gevoelens en wensen van het paard worden genegeerd van zodra het de mens niet uitkomt. Het paard wordt eigenlijk voortdurend beknot.
Ik heb geleerd dat het fijner is om naar mijn paard te luisteren en haar negatieve gevoel niet alleen te herkennen, maar ook te erkennen en haar daar zelfs af en toe mee te volgen. Dit houdt in dat ik in bepaalde situaties inderdaad het o zo gevreesde 'mijn paard haar zin geef'.Vindt het paard bv. een bepaalde lange zijde eng, dan zou ik 1 les die lange zijde zelf op eigen initiatief vermijden. Gaan we lekker werken op de volte of wordt de middellijn de nieuwe lange zijde. Kan goed zijn dat je dan beiden zo met je werk bezig bent en niet met het "Kom op, je moet en zal langs die zijde, luister nou, *been* *teugel* *vecht*" dat je voordat het goed en wel beseft zo de lange zijde op draaft. Geef je paard af en toe het teken van 'I hear you' en handel daar ook naar.
Absolem schreef:Ik ben elke keer zodra ik die langs die enge zijde moest Travers gaan rijden.
Hij kon niet anders dan opletten waar die zijn voeten neer zette want anders ging ie op z'n waffel.
Bij mij was de oorzaak overigens dat ie steeds een buurmeisje in de bosjes zag spelen en er een konijnen hol zat. Dat was een zeer geschikte reden om onder het saaie bak werk uit te komen volgens hem. In het bos vrijwel geen problemen namelijk. Zelden schrikken. En anders weer goed terug te nemen.
Janneke2 schreef:Absolem schreef:Ik ben elke keer zodra ik die langs die enge zijde moest Travers gaan rijden.
Hij kon niet anders dan opletten waar die zijn voeten neer zette want anders ging ie op z'n waffel.
Bij mij was de oorzaak overigens dat ie steeds een buurmeisje in de bosjes zag spelen en er een konijnen hol zat. Dat was een zeer geschikte reden om onder het saaie bak werk uit te komen volgens hem. In het bos vrijwel geen problemen namelijk. Zelden schrikken. En anders weer goed terug te nemen.
....
Paarden zijn prooidieren en het gevaar zit in de struiken.
Jouw dier was gewoon bang.
Instinct enzo.
Spaar mij gepraat over 'onder het werk uit willen komen' van brave paarden.
Struikgewas in het bos is wellicht verdacht, maar zolang een dier er geen verdachte dingen heeft gezien (en er ook geen 100x langs moet met druk en gedoe) is vaak niet zo'n issue.
(Ziet het dier iets wat gevaarlijk kan zijn : op een buitenrit laat je dat bosje letterlijk achter je, scheelt enorm.)
(Travers, renvers, schouderbinnenwaarts / buitenwaarts: het zijn de "moeilijker varianten" op de volte. Het stretchen aan de buitenkant van de correcte volte, SB, travers etc. geeft ontspanning.
Het moeilijke leidt af - en wat leiders doen is onder andere opdrachten geven.)
Janneke2 schreef:'..en los gaat hij er wel langs', tja: dan is hij los. En beslist zelf.
Dat is toch anders met een ruiter op de rug.
Ook is er het spelletje: zet een andere ruiter in het zadel, die niets weet van het gedoe op plek X.
...soms zijn paarden gewoon bang van de onbewuste 'ik zet mij schrap' reactie van de mens.