Paard heeft buiten geen rem, wat nu?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Re: Paard heeft buiten geen rem, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:20

Leer je paard een duidelijk stemhulp. Dan heb je een extra ondersteunende rem. Ik leer al mijn paarden dit aan en werkt super. Ook wanneer ze nerveus worden kan deze stemhulp rust brengen.

Je hoeft dan ook niet te sleuren in de mond.

Martingaal of Tieleman zou ik ook aandoen. Slof werkt te hard in en kan heel veel narigheid brengen bij verkeerd gebruik.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:02

Ik heb er ook zo een die heerlijk heet wordt in het bos en alleen met veel druk terug te rijden is. In de bak op een los teugeltje te rijden, maar in het bos wordt ze te enthousiast. Ik heb haar nu bijna 8 jaar en alles geprobeerd, maar niks gaf de oplossing.

Sinds een paar maanden heb ik er een hackamore aan gehangen en madam is weer op een los teugeltje te rijden. Geen druk meer, alleen als het nodig is oppakken en ze komt terug. Nu zal ik dit nooit als eerste optie aanraden, eerst alle andere stappen doorlopen, maar zowel met als zonder bit moest ik echt veel druk zetten om haar terug te krijgen.

Laten we wel er bij zeggen dat mijn paard super betrouwbaar is en er nooit gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Ze stond altijd op tijd stil als dat nodig was, maar ik moest gewoon veel te veel spierkracht gebruiken om dat voor elkaar te krijgen en sinds ze de hack om heeft is dat probleem opgelost. Ik hoef niet meer te trekken en zij heeft een heerlijk losse teugel in alle gangen. Niet de oplossing die ik voor ogen had, maar wel 1 die werkt en daar moet je gewoon naar op zoek.

Ik heb wel de hoop dat als de gewoonte in is gesleten om op 1 keer oppakken terug te komen dat we terug kunnen naar een side pull of een touwhalster, want dat vind ik wel het prettigste om mee te rijden. Bij de hack moet je wel na blijven denken en niet (in wat voor situatie dan ook) als een malle aan de teugels gaan hangen met alle gevolgen van dien.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:48

Marith_Ov schreef:
Ik heb er ook zo een die heerlijk heet wordt in het bos en alleen met veel druk terug te rijden is. In de bak op een los teugeltje te rijden, maar in het bos wordt ze te enthousiast. Ik heb haar nu bijna 8 jaar en alles geprobeerd, maar niks gaf de oplossing.

Sinds een paar maanden heb ik er een hackamore aan gehangen en madam is weer op een los teugeltje te rijden. Geen druk meer, alleen als het nodig is oppakken en ze komt terug. Nu zal ik dit nooit als eerste optie aanraden, eerst alle andere stappen doorlopen, maar zowel met als zonder bit moest ik echt veel druk zetten om haar terug te krijgen.

Laten we wel er bij zeggen dat mijn paard super betrouwbaar is en er nooit gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Ze stond altijd op tijd stil als dat nodig was, maar ik moest gewoon veel te veel spierkracht gebruiken om dat voor elkaar te krijgen en sinds ze de hack om heeft is dat probleem opgelost. Ik hoef niet meer te trekken en zij heeft een heerlijk losse teugel in alle gangen. Niet de oplossing die ik voor ogen had, maar wel 1 die werkt en daar moet je gewoon naar op zoek.

Ik heb wel de hoop dat als de gewoonte in is gesleten om op 1 keer oppakken terug te komen dat we terug kunnen naar een side pull of een touwhalster, want dat vind ik wel het prettigste om mee te rijden. Bij de hack moet je wel na blijven denken en niet (in wat voor situatie dan ook) als een malle aan de teugels gaan hangen met alle gevolgen van dien.

Een hackamore zou ik alleen aanraden bij ervaren ruiters met een paard dat géén gevaarlijk gedrag vertoont.
Als TS dit zou gebruiken en dan toch kracht zou zetten, breek je zo de neus van je paard.

Ik kan je tip wel snappen, ik reed zelf mijn sensibele merrie ook op de hackamore buiten. Maar die ging er niet zomaar zonder rem in een rotvaart vandoor.
En er is uiteraard voordien ook veel geoefend op de hulpen.

Het is inderdaad wel zo dat sommige paarden bitloos beter reageren, maar dan zou ik eerder de TS aanraden om een sidepull met bit te proberen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:16

Oef, mijn paard zou heeeeel vervelend worden van steeds een paar passen galop en weer terug. Niet omdat ie niet luistert, maar daarmee maak ik hem echt wel heter.

Allereerst: martingaal of thiedeman, slofteugel is irritant met z'n dubbele teugels plus je wilt niet per ongeluk je paard teveel 'opsluiten' en hem zo nog heter maken. Martingaal en thiedeman voorkomen dattie z'n hoofd zo omhoog slaat.

Dan: draven. Heel veel draven. Kies lekkere slalom paadjes uit, teugels lekker lossig en op eigen benen laten draven. Gaat ze te hard: kleine ophouding dat ze terug komt in tempo, vervolgens gewoon de druk er weer af. Dan is het voor haar een hele duidelijke grens met directe beloning. Haar ineens heel erg terug in tempo nemen is verwarrend, want eerder was het tempo net voor ze te hard ging wel goed.

Dan: galopperen. Zorg dat je al flink hebt gedraaft, liefst een beetje moe maar als ze dat niet wordt in elk geval de scherpe kantjes eraf. Kies een veilig en overzichtelijk pad en galopeer aan zonder extra druk op de teugels te nemen. Nu ga je gewoon hetzelfde doen als in draf. Te hard is een kleine ophouding zodat ze terug komt in tempo maar ze hoeft niet gelijk echt op de rem. Daarna direct spanning weer van de teugel. Beetje blijven neuriën en genieten en als ze teveel terugkomt in tempo (mocht dat überhaupt gebeuren) dan weer extra aansporen tot het tempo dat je wilt. Dit is voor haar duidelijk: relaxt galopperen maar het is de ruiter die het tempo bepaald.

Wat nou als ze niet terugkomt op een kleine ophouding:
Gevaarlijk advies, het is echt belangrijk dat je hiermee goed omgaat anders maak je het probleem 1000x erger, overleg ook zeker met de eigenaar. Maar als een paard zo enthousiast wordt dat ze niet meer reageren op een kleine ophouding dan kan je kijken naar een scherper bit.
Daarbij is het heeeeeel erg belangrijk dat je absoluut niet gaat trekken of constante druk geeft (en vervang de thiedeman voor een martingaal). Reageert ze een paar ritjes goed met het scherpere bit en kan je relaxt buiten galopperen dan switch je weer terug naar je oude bit.

Denk je dat je toch (onbewust) teveel druk gaat geven met een scherper bit dan gewoon niet doen.

Ook nog een belangrijke die ik mis je verhaal; hoe doet ze bij de eigenaar als ze alleen gaan buitenrijden?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:21

Er staan al veel goede tips. Veel draven, veel figuren rijden.

Heb je al eens geprobeerd om teugels los te gooien en met je zit af te remnen?

Ooit koos ik er bij een paard voor om hem niet af te remmen maar als hij vaart minderde hem weer aan te sporen. Maar daarvoor moet je én de ruimte hebben én het hangt van het karakter van het paard af. Ook op een pony gereden die zichzelf dood zou rennen, die moest op een mini-volte gezet worden om af te remmen buiten en in de bak.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:29

ikke schreef:
Hutcherson schreef:
Heel vervelend, want je kunt zo eigenlijk je paard niet blind vertrouwen. Mijn ervaring is dat je een paard op zo'n moment niet om kunt trekken en ook niet meer op je zit terug kunt rijden. Beest is veel sterker dan jij, dus qua kracht ga je het niet winnen.
Je kunt een paard een noodrem aanleren door je hand aan 1 teugel naar voren te schuiven en druk te zetten. Paard leert dan uit reflex meteen stil te staan. Klinkt zweverig maar moet je maar eens filmpjes van opzoeken. Een tiedeman teugel kan ook een uitkomst zijn. Die werkt alleen als paard hoofd te hoog gooit.
Wat ook kan helpen is op een gecontroleerd overzichtelijk stuk aan te galloperen op commando (stem of been hulp), 3 passen te gallopperen en dan weer terug nemen. Laat hem dus niet te hoog in de bol komen dat je de controle verliest. Daarvoor moet je alweer terug zijn in draf en belonen bij goed gedrag. Dan doe je dat nogmaals en na een aantal keer ga je 4 passen galop en terug. Zo breidt je t elke keer iets uit. Vergt controle en je geeft het niet gelijk alles uit handen.

Dat is gewoon Parelli's one-rein-stop.
Noem dat dan ook gewoon bij z'n naam, googled wat simpeler.

Ik vraag me af hoe we dit toch noemde pre-pareli??

Oh ja,..wacht noodstop. :+ ;)

Niet banketstaaf bedoeld hoor. Maar ik kende deze methode ook niet als Pareli's one rein-stop.

TS, je zal inderdaad eerst moeten zorgen dat je op eigen terein tempo controle hebt. En dat de noodstop knop erop zit.
Alleen moet je die niet nodig hebben, of zou je die niet nodig moeten hebben bij een gewone galop in het bos.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:48

Al heel veel goeds gezegd, en de verschillende oplossingen hangen af van het karakter van je paard.

Maar er zijn gewoon paarden die buiten een beetje heet en energiek blijven tijdens/na een stevig galopje. Als je verder gewoon controle hebt en makkelijk kan rondrijden. Hoe erg is het dan dat je paard tijdens een flinke galop even heet en sterk is? En dat je even een keer moet doorpakken om te stoppen?

Er zijn er maar weinig die hun paard zo strak aan de hulpen hebben dat ze vol gas kunnen en dan met een kleine zithulp naar een rustige stap.
Kan wel, maar vergt heel erg veel training.

Ik zou sowieso een aantal van de gegeven tips volgen. Zodat je paard beter gaat luisteren en beter kan ontspannen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:03

NatasjavE schreef:
ikke schreef:
Dat is gewoon Parelli's one-rein-stop.
Noem dat dan ook gewoon bij z'n naam, googled wat simpeler.

Ik vraag me af hoe we dit toch noemde pre-pareli??

Oh ja,..wacht noodstop. :+ ;)

Niet banketstaaf bedoeld hoor. Maar ik kende deze methode ook niet als Pareli's one rein-stop.

TS, je zal inderdaad eerst moeten zorgen dat je op eigen terein tempo controle hebt. En dat de noodstop knop erop zit.
Alleen moet je die niet nodig hebben, of zou je die niet nodig moeten hebben bij een gewone galop in het bos.

Ja, dan trok je ze gewoon om. Sommige manegepaarden waren wat minder subtiel dan andere......

Ik heb er ook eentje gehad; allemaal leuke, lieve, aardige, goed bedoelde tips, maar als ze een bek van beton hebben, heb je een heel ander probleem!

Die betonnen bek heb ik wel weer goed gekregen (kostte wat tijd) maar dat over-enthausiaste gejakker is nooit over gegaan en waarschijnlijk jakkert ze nu nog met enige regelmaat over de eeuwige weides, gewoon omdat het kan :j

Ik had daar een flinke Pelham in hangen en dan kon ik d'r op een losse teugel zo hard laten gaan als IK wilde. Ze wist dondersgoed wat er zou gebeuren als ze niet luisterde.
Als tegenprestatie voor goed luisteren mocht ze met enige regelmaat knallen over een veilig pad en dat deed ze dan ook vol overgave! Ooit geklokt op 42km/h en dat was niet voluit.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:38

Ik weet uiteraard niet waar jij heb leren paardrijden Ikke. Maar ik heb het anders geleerd.
Nou heb ik ook niet zo lang op manegepaarden gereden. Misschien dat het daar aan ligt.
Maar tijdens crossless leerde wij de paarden aan wat jij(en andere?) Pareli’s one-rein-stop noemt.
Op de manege overigens ook. Als klein gupje kon ik echt een paard niet omtrekken.
En in die tijd had vrijwel niemand in NL van Pareli gehoord.

Maakt verder niet uit. Een paard hoort het wel te kennen. Hoe je het ook noemt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:11

NatasjavE schreef:
Ik weet uiteraard niet waar jij heb leren paardrijden Ikke. Maar ik heb het anders geleerd.
Nou heb ik ook niet zo lang op manegepaarden gereden. Misschien dat het daar aan ligt.
Maar tijdens crossless leerde wij de paarden aan wat jij(en andere?) Pareli’s one-rein-stop noemt.
Op de manege overigens ook. Als klein gupje kon ik echt een paard niet omtrekken.
En in die tijd had vrijwel niemand in NL van Pareli gehoord.

Maakt verder niet uit. Een paard hoort het wel te kennen. Hoe je het ook noemt.

Er is ook niks nieuws aan maar googlen op Parelli's one-reinstop levert wel het snelste resultaat in de huidige tijd. Dat was mijn punt.

Ik heb ook wel andere paarden gereden op diezelfde manege; van die types die je, bijna letterlijk, op twee pinken kon rijden. Maar sommigen hadden de subtiliteit van een blok beton.....

Zo kreeg ik ook eens ergens een paard mee voor een strandrit: ik moest alleen gaan, goed opletten en als het niet ging, geen risico's en gewoon terug komen. Die manegebaas kende mij al langer maar blijkbaar kreeg ik een portret mee met een reputatie. Zelfs de stalmeiden zeiden nog dat ik voorzichtig moest zijn terwijl die meiden mij ook al langer kenden. nounou, phoephoe, dat zal wat worden.......

Dus even rustig uitgeprobeerd; stapje, drafje, bochtje, niks aan de hand, braaf paard :? Kom ik op het strand, stapje, drafje, niks :? Nou, klein galopje dan? Ook niks; braaf paard :? Leeg stuk strand, nou vooruit dan, geef eens gas.... ik werd zo ongeveer afgeschoten.... Oeps, wacht, dit stuk is een km lang, laat ik alvast beginnen met stoppen dus ik ga wat meer zitten, paard stopt! :? Ik kon nog net voorkomen dat ik er voorover af dook :o Stuk verderop, beter voorbereid, leeg strand; toe maar. Nou, de brandweer zou er poepjaloers op geweest zijn, hij ging HARD! Maar ik ging weer rustig zitten, paard komt netjes terug galopje, drafje, stapje, niks aan de hand. Teugels waren al die tijd volstrekt overbodig; alleen om een beetje links of rechts te sturen, wat ie heel beheerst deed.

Waarschijnlijk is dit een ex-racer geweest en daar moet je vanaf blijven. Hij was op twee pinkjes te sturen, super braaf, keurig netjes opgevoed en de conditie van een stoomlocomotief. Binnen 200mtr was ie weer fris en fruitig <3

Die opvoeding ontbreekt er duidelijk aan bij het paard van TS.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:37

Kelly_ann schreef:
Al heel veel goeds gezegd, en de verschillende oplossingen hangen af van het karakter van je paard.

Maar er zijn gewoon paarden die buiten een beetje heet en energiek blijven tijdens/na een stevig galopje. Als je verder gewoon controle hebt en makkelijk kan rondrijden. Hoe erg is het dan dat je paard tijdens een flinke galop even heet en sterk is? En dat je even een keer moet doorpakken om te stoppen?

Ik zit er ook zo pragmatisch.
En om dan maanden niet te gaan galopperen buiten. Vind ik ergens ook wel sneu. Want blijkbaar vindt het paard het heerlijk. Afwisselen kan wel een idee zijn. Niet altijd galopperen. Zéker niet steeds op dezelfde paden. Kies juist een eens een smal kronkelpaadje uit. Of alleen het eerste stuk van huis af. Of juist al heel snel aan het begin een stuk galopperen, de hele buitenrit galopperen Of of of... gewoon testen wat voor jullie werkt.

Ga wel bij jezelf even na of je alles ook precies zo doet zoals thuis in de bak. Voeg wat dressuur werk toe aan je buitenrit. En controleer even extra of je echt alles subtiele stappen naar een normale overgang terug zelf wel echt doorloopt. Want ergens hebben we zelf som ook wel de neiging om wat abrupter en grover in te grijpen na een flinke galop. Martingaal kan geen kwaad.
En in een uiterst geval inderdaad een ander bit. Werkte bij die van mij trouwens helemaal niet. Die dacht bij een scherper bit echt helemaal 'dikke doei'.
En in de bak nog meer werken aan overgangen.

En dat is allemaal geen garantie voor succes. Mijn 24 jarige flikt het mij ook nog steeds wel eens. Dan ben ik blij dat ik geen kuikentjes vast heb zullen we maar zeggen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:45

Of op een pad omhoog gaan galopperen, als je die beschikbaar hebt. Dan heb je wat eerder het opgeluchte effect zal ik maar zeggen

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:18

Lastig, hoor! Ik rij ook regelmatig buiten en de mijne kan soms ook alleen maar hard. Een martingaal heb ik ook geprobeerd, maar dat helpt niet tegen hard gaan. Wat wel helpt is de constante druk op de teugels eraf halen en heel veel schijnovergangen in draf. Als je in draf al met kleine ophoudingen ervoor kunt zorgen dat hij doet wat je wilt, dan ben je al op de helft. Datzelfde ook doen in galop. Maar dat kan alleen als je de constante druk eraf haalt. Steeds trekken aan de teugels werkt totaal niet. Maar steeds even laten weten dat jij er bent en dat jij het tempo bepaald, dat werkt wel. Blijft trouwens wel een kwestie van oefenen.