Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marith_Ov schreef:Ik heb er ook zo een die heerlijk heet wordt in het bos en alleen met veel druk terug te rijden is. In de bak op een los teugeltje te rijden, maar in het bos wordt ze te enthousiast. Ik heb haar nu bijna 8 jaar en alles geprobeerd, maar niks gaf de oplossing.
Sinds een paar maanden heb ik er een hackamore aan gehangen en madam is weer op een los teugeltje te rijden. Geen druk meer, alleen als het nodig is oppakken en ze komt terug. Nu zal ik dit nooit als eerste optie aanraden, eerst alle andere stappen doorlopen, maar zowel met als zonder bit moest ik echt veel druk zetten om haar terug te krijgen.
Laten we wel er bij zeggen dat mijn paard super betrouwbaar is en er nooit gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Ze stond altijd op tijd stil als dat nodig was, maar ik moest gewoon veel te veel spierkracht gebruiken om dat voor elkaar te krijgen en sinds ze de hack om heeft is dat probleem opgelost. Ik hoef niet meer te trekken en zij heeft een heerlijk losse teugel in alle gangen. Niet de oplossing die ik voor ogen had, maar wel 1 die werkt en daar moet je gewoon naar op zoek.
Ik heb wel de hoop dat als de gewoonte in is gesleten om op 1 keer oppakken terug te komen dat we terug kunnen naar een side pull of een touwhalster, want dat vind ik wel het prettigste om mee te rijden. Bij de hack moet je wel na blijven denken en niet (in wat voor situatie dan ook) als een malle aan de teugels gaan hangen met alle gevolgen van dien.
ikke schreef:Hutcherson schreef:Heel vervelend, want je kunt zo eigenlijk je paard niet blind vertrouwen. Mijn ervaring is dat je een paard op zo'n moment niet om kunt trekken en ook niet meer op je zit terug kunt rijden. Beest is veel sterker dan jij, dus qua kracht ga je het niet winnen.
Je kunt een paard een noodrem aanleren door je hand aan 1 teugel naar voren te schuiven en druk te zetten. Paard leert dan uit reflex meteen stil te staan. Klinkt zweverig maar moet je maar eens filmpjes van opzoeken. Een tiedeman teugel kan ook een uitkomst zijn. Die werkt alleen als paard hoofd te hoog gooit.
Wat ook kan helpen is op een gecontroleerd overzichtelijk stuk aan te galloperen op commando (stem of been hulp), 3 passen te gallopperen en dan weer terug nemen. Laat hem dus niet te hoog in de bol komen dat je de controle verliest. Daarvoor moet je alweer terug zijn in draf en belonen bij goed gedrag. Dan doe je dat nogmaals en na een aantal keer ga je 4 passen galop en terug. Zo breidt je t elke keer iets uit. Vergt controle en je geeft het niet gelijk alles uit handen.
Dat is gewoon Parelli's one-rein-stop.
Noem dat dan ook gewoon bij z'n naam, googled wat simpeler.
NatasjavE schreef:ikke schreef:Dat is gewoon Parelli's one-rein-stop.
Noem dat dan ook gewoon bij z'n naam, googled wat simpeler.
Ik vraag me af hoe we dit toch noemde pre-pareli??
Oh ja,..wacht noodstop.![]()
![]()
Niet banketstaaf bedoeld hoor. Maar ik kende deze methode ook niet als Pareli's one rein-stop.
TS, je zal inderdaad eerst moeten zorgen dat je op eigen terein tempo controle hebt. En dat de noodstop knop erop zit.
Alleen moet je die niet nodig hebben, of zou je die niet nodig moeten hebben bij een gewone galop in het bos.
NatasjavE schreef:Ik weet uiteraard niet waar jij heb leren paardrijden Ikke. Maar ik heb het anders geleerd.
Nou heb ik ook niet zo lang op manegepaarden gereden. Misschien dat het daar aan ligt.
Maar tijdens crossless leerde wij de paarden aan wat jij(en andere?) Pareli’s one-rein-stop noemt.
Op de manege overigens ook. Als klein gupje kon ik echt een paard niet omtrekken.
En in die tijd had vrijwel niemand in NL van Pareli gehoord.
Maakt verder niet uit. Een paard hoort het wel te kennen. Hoe je het ook noemt.
Kelly_ann schreef:Al heel veel goeds gezegd, en de verschillende oplossingen hangen af van het karakter van je paard.
Maar er zijn gewoon paarden die buiten een beetje heet en energiek blijven tijdens/na een stevig galopje. Als je verder gewoon controle hebt en makkelijk kan rondrijden. Hoe erg is het dan dat je paard tijdens een flinke galop even heet en sterk is? En dat je even een keer moet doorpakken om te stoppen?