Paard gaat staan en komt niet meer van haar plek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zazaza

Re: Paard gaat staan en komt niet meer van haar plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:52

Ik vind de gedachte van “winnen” van je paard al bizar, ik wil haar helemaal niet verslaan, ik wil haar gerust stellen en samen plezier hebben en Genieten van een buitenrij avontuur.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:02

Heb je mogelijkheid om paard op te laden en naar een natuurgebiedje te rijden? Daar is geen 'thuis' en is gewoon lopen en zien wel waar we eindigen. Daar is misschien de trigger van 'wil naar huis' weg.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 23:59

Hutcherson schreef:
Heb je mogelijkheid om paard op te laden en naar een natuurgebiedje te rijden? Daar is geen 'thuis' en is gewoon lopen en zien wel waar we eindigen. Daar is misschien de trigger van 'wil naar huis' weg.

Die mogelijkheid is er zeker, en wellicht een goed idee dankjewel!

Ik denk dat er inmiddels genoeg gezegd en gediscussieerd is over het “winnen” en de “methode” van Nico. Dit is dan ook niet wat ik zoek en over deze methode hoeft dus ook niet meer gereageerd te worden want dit sluit niet meer aan bij mijn topic :)
Ik zoek echt een manier waarin niet “winnen” voorop staat maar toch met rust een manier te vinden om haar hier doorheen te krijgen. Door het “willen winnen” en gejaag is dit gedrag hoogstwaarschijnlijk ontstaan bij haar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 00:32

Maar hoe goed is haar richtingsgevoel?

Ooit ergens gaan rijden met een stalgenoot en op een zeker moment wilde die pony alleen nog rechtsaf, elk weggetje opnieuw. Pony werd ook steeds wat zenuwachtiger. Niks schokkends maar hij vond er duidelijk wat van. Na een keer of vijf gingen we ook rechts (iets met ruiterpaden en zo) en toen was hij gerust gesteld. Hij wist namelijk haarfijn dat daar de vrachtwagen stond!

Met mijn oude merrie was ik eens een paar dagen bij een kennis om te rijden en alle dagen, steeds als het zuidwaarts ging, kreeg paard wat meer haast. Ondanks dat ze 300km van huis was, wist ze haarfijn dat zuid richting huis was, ook al woonde ze tijdelijk oost......

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 00:44

Mooi probleem om vooral je eigen geduld te oefenen :D .
Mijn toendertijd bijna jaarling weigerde voorbij een bepaald punt te lopen.
Heb toen het advies gevolgd van iemand die zei: heb geduld, zonder dwang.
Eerste paar keren heb ik het zelf opgegeven na iets minder dan een uur staan.
Uiteindelijk 1x ruim 3,5 uur gestaan (of eigenlijk ik uiteindelijk dan gezeten, erg leuk op de weg met allemaal fietsende dagjes mensen die vroegen of hij ziek was en alles wel goed ging) en paardlief deed niets anders dan een enkele keer wiebeltje naar links en rechts en besloot vervolgens op rust te gaan staan soezen -O- .
Maar na die 3,5 uur was hij het wel zat en kon ik doorlopen.
Vanaf dat moment geen problemen meer op zijn weigerpunt.
Ik ga dus mee met enkele voorgangers en zeg laat maar staan en wat er ook gebeurt niet terug naar stal.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:11

Ik weet niet hoe goed de achterwaarts is van je paard, maar bij mijn merrie was die goed aanwezig en kon ik er bij een gelijkwaardige situatie goed gebruik van maken.

Ik kwam niet verder dan 100m van stal. Dan blokkeerde ze en kon ik het schudden.
Naar stal wilde ze natuurlijk wel.

En dus hoofd richting stal en achterwaarts de kant op, die ik wilde, nml richting bos :D .

Na tig meter, wilde ze niet meer achterwaarts. Dan draaide ik haar rustig om met de neus richting bos.

Niet willen lopen?
Dan weer neus richting stal en weer achterwaarts.

Na een minuut of 20 dit rustig te herhalen, liep ze maar al te graag met neus richting bos.

Keer erop begon de stagnatie opnieuw.
Zelfde werkwijze.
Na 2 minuten wilde ze al netjes naar het bos.

Ik heb daarna nooit meer een probleem gehad met van stal wegkomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:36

Lastig probleem hoor het staken.

Ieder paard is anders. Dus je kunt van stal af gaan en beginnen met wandelen. Onderweg af en toe grazen, dus het is gezellig en paard krijgt vertrouwen in je.
Met mijn nieuwe paard heb ik de 1ste week alleen gewandeld. Hij was zo vd leg vd verhuizing. Later pas Ben ik er halverwege op gegaan en gekozen voor een rondje dat hij kende. Niet te ver van huis. Zo opgebouwd.

Later toen paard onderweg een keer ging staken streng geweest en met tik doorgepakt. Het was een probeerseltje. Dat heeft hij ook niet meer gedaan.

En een keer was hij bang van iets en gooide hij het anker uit heb ik hem laten kijken en na "kom maar, dit durf jij best", aansporing ging hij er langs.

Hercule ging soms staan vanuit dominantie. Wij lieten hem staan , gingen nooit terug en dan ging hij verder. Mijn dochter ooit in het bos de boterhammen gebracht. Hem genegeerd, haar peptalk gegeven en op een gegeven ogenblik was het klaar want hij wist dat ook mijn dochter nooit zou omdraaien.

Omdraaien heb ik met geen een paard ooit gedaan. Dan gaan we lopen. Succes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 07:52

Neem eens 2-3 uur de tijd en blijf op het punt van staken proberen om verder te komen. Opgeven is geen optie. Grote kans dat je dan op een gegeven moment een paard hebt wat wel doorloopt. In ieder geval moet jouw geduld groter zijn dan dat van het paard. En een keer de zweep er bij mag ook.
je mag ook wel 50m afstappen en er naast lopen, maar daarna moet je er weer op en weer verder.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 14:56

De situatie op die plek is niet veilig genoeg om uren te blijven staan totdat mevrouw haar geduld op is.. dus mijn plan is om over een tijdje gewoon het bos in te wandelen en daar op te stappen dat als ze daar gaat staken ik alle rust en ruimte heb om gewoon te blijven staan. We zijn vooral nu in de bak aan het werk, ook daar probeert ze me op dit moment te testen dus door dit door te pakken is dat een mooie opstap voor in het bos. Door persoonlijke omstandigheden is intensief rijden er even niet bij, maar rij haar nu zo 3x per week en wil over ongeveer 2 weken bij goed weer het bos in.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 00:23

Mijn paard staakt niet, maar heeft wel andere ondeugende dingen gedaan. Ik heb veel aan de trt methode en verder veel gehad aan de tip, maak ongewenst gedrag niet leuk. Dus combineer ongewenst gedrag met iets wat een paard liever niet doet. Jouw paard staakt. Dat wil jij niet. Ga op die plek flink met hem aan het grondwerken. Dus staken? Dan zet je hem flink aan het werk op een cirkel, zonder overigens boos te worden of irritatie te laten blijken, ook geen zweep erbij. Dat harde werken doet een paard liever niet. Iedere keer als hij staakt, zet je hem aan het werk. Als je vanuit die cirkel weer verder voorwaarts kan, mag hij rusten op een plek die jij kiest. Dat is zijn beloning. Hij zal uiteindelijk staken associëren met moeten werken en zal eieren voor zijn geld kiezen en over een paar maanden weet hij niet eens meer dat hij ooit wilde staken.