Poekkie schreef:MCE schreef:wat Manon al aangeeft, begin met de warming up aan de andere kant tot 3/4 van de bak, als je na enige tijd voelt dat het paard - en jij zelf - ontspant kun je hoefslag een keer volgen in stap, dan merk je gauw genoeg of de spanning terug komt, dan draaf je korte stukjes aan, maak in "de enge hoek" weer eens volte in stap als het goed gaat belonen en weer aandraven
niet focussen op "wat moet " maar bezig zijn met "wat kan"
Zo veel verschillende meningen![]()
Dit zou ik dan weer niet doen, ik merk dat ze in stap veel meer tijd hebben om sneller te focussen op iets en iets bijzonder eng te vinden terwijl ze er in een drafje zo voorbij gaan. Belonen zou ik ook niet doen, die hoek moet gewoon normaal worden, er is toch niets om te belonen alsof het een kunstje is?
Gewoon ontspanning zoeken en in draf er door. Bij wegschieten of spanning opbouwen terugdraaien en nog eens doen. Niet te veel tralala om maken.
Waarom zou je niet belonen als ze iets doen wat ze spannend vinden?
Dat jij het niet spannend vindt koopt je paard niks voor.

Er zijn verschillende manieren om te reageren op schrikreacties. Welke je toe past hangt af van wat voor paard je onder je hebt, welk type schrikreactie het dier geeft, hoe ver dat dier staat in de opleiding en waarmee ie het snelste ontspant.
Ik heb hier eentje staan die ik bij spanning laat aangalopperen. Heb ook eentje staan die ik steeds een stukje voor de plek waar ze "weg springt" (als ze zo'n dag heeft) naar stap laat gaan en dan "bij" het enge weer een overgang naar draf. (ze blijft dus wel aan het werk.)
De oudste kan ik in een schouderbinnenwaarts zetten en zo wel eens e.e.a oplossen. Bij de jongste helpt het vaak ook als ik de binnen hoefslag neem of een volte draai tussen de binnenhoefslagen en dan naar het "enge" toe wijk. Soms helpt het om voor het punt van spanning "af te wenden" of op de binnenhoefslag te komen en geleidelijk aan later en later "afwenden" tot ze er gewoon langs gaan.
Je kan echt een heel lijstje met manieren maken om een paard 1. met je focus bij jou te krijgen 2. er aan te herinneren dat ie moet gehoorzamen en 3. uiteindelijk ook te laten ontspannen.
Maar welke werkt hangt in mijn ervaring echt af van de situatie in het geheel, karakter paard, wat ze kennen, waar ze goed op reageren...