Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Barvrouwke schreef:[ Afbeelding ]
Elastische bandage gebruiken. Als je je armen breed zet (bij paniek) dan schiet de bandage zo omhoog van je armen af.
Best interessant om te ervaren hoeveel impact het ellebogen wijd te zetten op je balans heeft
lichtheid schreef:Je moet ook niet je ellebogen aansluiten, je moet je armen gewoon los laten en ze af laten hangen.
Het is niet "doen" maar "niets doen". Je handen denkbeeldig in je schoot leggen.
MyWishMax schreef:Het is net te kort en te weinig verschillende hoeken om helemaal te zien. Maar het ziet er wel uit alsof je je ellebogen breed zet om handen op de plek te houden. Ze zouden wat verder voor je uit mogen, dus handen minder naar je toe. Ik probeer telkens te denken dat er stokjes naar het bit zitten, als je handen terughaalt vallen ze er vanaf af. Je wilt ze tegen het bit aan houden, dus moet je het gevoel hebben handen naar voren te duwen. Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kanvinden.
Voor balans enzovoorts heb je echt iemand nodig die er verstand van heeft en in het echt meekijkt.
lichtheid schreef:Nogmaals, de oplossing voor al je problemen bestaat niet uit iets doen maar uit NIET DOEN.
"Gewoon gaan zitten", bewust je evenwicht zoeken vanuit je zit en je bovenarmen af laten hangen, je handen in je schoot leggen, ZONDER ENIGE INSPANNING.
VERGEET je teugellengte, neem de teugels gewoon rustig in contact, de rest komt (veel) later.
Je handen moeten helemaal niet naar voren, ze moeten rustig en ontspannen vrijwel op je buik liggen, je handen moeten alleen maar noor voren kunnen geven als je paard hier om vraagt.
Boompje1985 schreef:Probeer eens de teugels los te laten (misschien met begeleiding of aan de longeerlijn) en je armen gewoon te laten hangen. Zo ga je ook in draf en galop, vergeet figuren maar schakel in gangen en tempo. Zo leer je goed hoe je armen horen te hangen.
MyWishMax schreef:Ik ben ook niet van handen op de buik, dan zie je juist vaak dat het meebewegen met de mond niet meer lukt. Hand moet juist onafhankelijk van lijf kunnen bewegen.
Maar vraag ook eens aan instructie of ellebogen wijder gaan als je contact wilt houden als paard wat omhoog komt. Zo ziet het er ook wat uit, dat je ipv scharniert met arm naar achter en voren, je juist naar buiten gaat? Herken je dat?
Ook zonder teugels kan je controleren of je teugels gebruikt om balans te houden
tennan schreef:Op je filmpjes zie ik inderdaad een vrij lange teugel, waardoor je wat scharniert in je polsen, ellebogen en schouders. Teugels korter, schouders laten afhangen en polsen recht houden gaat je dan al een andere houding geven. Je lijkt wel heel mooi rustig en zacht met je hand! Als je iets dieper kunt gaat zitten (j́e zwaartepunt ligt vrij hoog) en je paard de aanleuning laat aannemen, kun je je hand in wezen naar het bit toe 'duwen'.
Toch valt het mij, van wat ik ervan kan zien, best mee hoor! Je hebt je armen lang niet zo wijd en verkrampt als ik aan de hand van je beschrijving dacht.
Princesj schreef:Heb je het gevoel dat je zelf stabiel in je romp bent? Als ik naar de filmpjes kijk krijg ik namelijk het gevoel dat je je romp corrigeert door je elleboog af te draaien?
xIrlijn schreef:Princesj schreef:Heb je het gevoel dat je zelf stabiel in je romp bent? Als ik naar de filmpjes kijk krijg ik namelijk het gevoel dat je je romp corrigeert door je elleboog af te draaien?
Oei, dit vind ik moeilijk om te zeggen. Waaruit merk je dat je niet stabiel in je romp bent? Het zou namelijk best kunnen. Ik weet wel dat ik soms te veel steun in het zadel zoek en mijn benen wat optrek..
lichtheid schreef:MyWishMax schreef:Ik ben ook niet van handen op de buik, dan zie je juist vaak dat het meebewegen met de mond niet meer lukt.
Hand moet juist onafhankelijk van lijf kunnen bewegen.
Kijk nog eens naar de video die ik postte.
lichtheid schreef:MyWishMax schreef:Ik ben ook niet van handen op de buik, dan zie je juist vaak dat het meebewegen met de mond niet meer lukt.
Hand moet juist onafhankelijk van lijf kunnen bewegen.
Kijk nog eens naar de video die ik postte.
Ayasha schreef:In die tijd hadden ze amper klepels. Puur voor het stilzitten maakt het bij die zadels geen jota uit op welk deel je gaat zitten.Zijn niet de moderne dwingers die wij nu kennen.
renate561 schreef:Barvrouwke schreef:[ Afbeelding ]
Elastische bandage gebruiken. Als je je armen breed zet (bij paniek) dan schiet de bandage zo omhoog van je armen af.
Best interessant om te ervaren hoeveel impact het ellebogen wijd te zetten op je balans heeft
Hiermee heb ik dus mijn pols gebroken bij een val
lichtheid schreef:
senna21 schreef:Dit los je niet op door alleen aandacht te hebben voor de ellebogen. Mijn indruk is dat je geen onafhankelijke zit hebt en niet in balans zit. Je benen liggen ook niet helemaal ontspannen en correct.
Het gaat om het hele plaatje. (vermoedelijk gaat het wel helpen als je je beugel een gaatje verlengt)
Een goede balans voelt aan alsof je door je paard wordt gedragen. Je romp en schouders zijn ontspannen. Je kunt hulpen geven zonder dat dit iets veranderd aan je balans.
Wat voor mij een eyeopener was: "met paardrijden zit je niet stil, maar beweeg je mee met de impuls van je paard". En dat voelt heel rustig.
Centered Riding werkt door je visualisatie van de beweging. En dat is een enorm krachtig hulpmiddel.