'Ellebogen aansluiten', wanneer leer ik het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:30

Kijk hier eens naar, een hele "moderne manier" om te rijden:

renate561

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:39

Humpiedumpie schreef:
renate561 schreef:
download een app die om de zoveel tijd een (zachte) trilling geeft

Heb je hier tips voor?

Pfoe, ik zou zo snel geen specifieke app weten. Maar ik zit te denken aan bijvoorbeeld een hardloop app, voor het trainen met intervallen.

renate561

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:40

Barvrouwke schreef:
[ Afbeelding ]
Elastische bandage gebruiken. Als je je armen breed zet (bij paniek) dan schiet de bandage zo omhoog van je armen af.
Best interessant om te ervaren hoeveel impact het ellebogen wijd te zetten op je balans heeft :oo

Hiermee heb ik dus mijn pols gebroken bij een val :)

Boompje1985

Re: 'Ellebogen aansluiten', wanneer leer ik het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:56

Probeer eens de teugels los te laten (misschien met begeleiding of aan de longeerlijn) en je armen gewoon te laten hangen. Zo ga je ook in draf en galop, vergeet figuren maar schakel in gangen en tempo. Zo leer je goed hoe je armen horen te hangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:08

lichtheid schreef:
Je moet ook niet je ellebogen aansluiten, je moet je armen gewoon los laten en ze af laten hangen.
Het is niet "doen" maar "niets doen". Je handen denkbeeldig in je schoot leggen.

Dat dus, met tennisballen en handdoeken enz ga je jezelf alleen maar een gespannen arm-houding aanleren en dat is precies wat je niet wil.
Afhankelijk van je figuur is ellebogen aansluiten ook sowieso geen haalbaar iets. Heb je een smalle taille dan ga je alleen maar een onnatuurlijke, gespannen houding aanleren. :)

Ga asjeblieft niet aan de slag met bandages en andere middelen die je armen binden. Dat is IMO gewoon vragen om ongelukken. :\ Zet iemand langs de kant de je er op wijst of neem X aantal punten in de bak waarbij je er telkens aan moet denken wanneer je er langs komt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:16

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik moet er constant aan herinnerd worden om m’n schouders te ontspannen en m’n ellebogen aangesloten te houden.
Wat bij mij redelijk goed werkt is een deuntje wat ik blijf zingen in m’n hoofd (hardop is niet verstandig, ik kan namelijk niet mooi zingen maar hárd): hoofd schouders knie en teen knie en teen. Dan ben ik me er steeds van bewust wat ik doe. Of een beetje aangepast: hoofd schouders knie en teen handen laag etc. :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 09:21

MyWishMax schreef:
Het is net te kort en te weinig verschillende hoeken om helemaal te zien. Maar het ziet er wel uit alsof je je ellebogen breed zet om handen op de plek te houden. Ze zouden wat verder voor je uit mogen, dus handen minder naar je toe. Ik probeer telkens te denken dat er stokjes naar het bit zitten, als je handen terughaalt vallen ze er vanaf af. Je wilt ze tegen het bit aan houden, dus moet je het gevoel hebben handen naar voren te duwen. Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kanvinden.

Voor balans enzovoorts heb je echt iemand nodig die er verstand van heeft en in het echt meekijkt.

Sorry, ik heb nauwelijks beeldmateriaal van de afgelopen twee jaar :( Als je een voorbeeld hebt zou dat super zijn, maar deze uitleg is al fijn. Ik kan volgen wat je bedoelt en ga dit zeker proberen! En ik ga mijn instructrice vragen of zij kan zien waar mijn balans(probleem) zit.

lichtheid schreef:
Nogmaals, de oplossing voor al je problemen bestaat niet uit iets doen maar uit NIET DOEN.

"Gewoon gaan zitten", bewust je evenwicht zoeken vanuit je zit en je bovenarmen af laten hangen, je handen in je schoot leggen, ZONDER ENIGE INSPANNING.
VERGEET je teugellengte, neem de teugels gewoon rustig in contact, de rest komt (veel) later.
Je handen moeten helemaal niet naar voren, ze moeten rustig en ontspannen vrijwel op je buik liggen, je handen moeten alleen maar noor voren kunnen geven als je paard hier om vraagt.

Handen op mijn buik is juist iets wat ik af wil leren, omdat ik les krijg volgens het principe je handen onafhankelijk van de rest van je lichaam voor het zadel en de mond van het paard volgen :) Maar ik ben het met je eens dat je niet meer dan nodig moet willen doen en zoveel mogelijk ontspanning moet zoeken. Ik ga mijn best doen!

Boompje1985 schreef:
Probeer eens de teugels los te laten (misschien met begeleiding of aan de longeerlijn) en je armen gewoon te laten hangen. Zo ga je ook in draf en galop, vergeet figuren maar schakel in gangen en tempo. Zo leer je goed hoe je armen horen te hangen.

Dit was ik inderdaad al van plan! Goed idee om op deze manier ook overgangen te rijden, dit ga ik proberen.

Dorothea: grappige tip! Die ga ik ook (in mijn hoofd haha) inzetten :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:27

Ik ben ook niet van handen op de buik, dan zie je juist vaak dat het meebewegen met de mond niet meer lukt. Hand moet juist onafhankelijk van lijf kunnen bewegen.

Maar vraag ook eens aan instructie of ellebogen wijder gaan als je contact wilt houden als paard wat omhoog komt. Zo ziet het er ook wat uit, dat je ipv scharniert met arm naar achter en voren, je juist naar buiten gaat? Herken je dat?

Ook zonder teugels kan je controleren of je teugels gebruikt om balans te houden

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:45

Op je filmpjes zie ik inderdaad een vrij lange teugel, waardoor je wat scharniert in je polsen, ellebogen en schouders. Teugels korter, schouders laten afhangen en polsen recht houden gaat je dan al een andere houding geven. Je lijkt wel heel mooi rustig en zacht met je hand! Als je iets dieper kunt gaat zitten (j́e zwaartepunt ligt vrij hoog) en je paard de aanleuning laat aannemen, kun je je hand in wezen naar het bit toe 'duwen'.

Toch valt het mij, van wat ik ervan kan zien, best mee hoor! Je hebt je armen lang niet zo wijd en verkrampt als ik aan de hand van je beschrijving dacht.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:51

Heb je het gevoel dat je zelf stabiel in je romp bent? Als ik naar de filmpjes kijk krijg ik namelijk het gevoel dat je je romp corrigeert door je elleboog af te draaien?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 10:36

MyWishMax schreef:
Ik ben ook niet van handen op de buik, dan zie je juist vaak dat het meebewegen met de mond niet meer lukt. Hand moet juist onafhankelijk van lijf kunnen bewegen.

Maar vraag ook eens aan instructie of ellebogen wijder gaan als je contact wilt houden als paard wat omhoog komt. Zo ziet het er ook wat uit, dat je ipv scharniert met arm naar achter en voren, je juist naar buiten gaat? Herken je dat?

Ook zonder teugels kan je controleren of je teugels gebruikt om balans te houden

Wow ja, nu je het zegt, dit herken ik heel erg! Wat goed dat je dit ziet. Ga dit meteen navragen in mijn les. Stukje zonder teugels rijden/zitles om te kijken hoe mijn balans is ga ik proberen :)

tennan schreef:
Op je filmpjes zie ik inderdaad een vrij lange teugel, waardoor je wat scharniert in je polsen, ellebogen en schouders. Teugels korter, schouders laten afhangen en polsen recht houden gaat je dan al een andere houding geven. Je lijkt wel heel mooi rustig en zacht met je hand! Als je iets dieper kunt gaat zitten (j́e zwaartepunt ligt vrij hoog) en je paard de aanleuning laat aannemen, kun je je hand in wezen naar het bit toe 'duwen'.

Toch valt het mij, van wat ik ervan kan zien, best mee hoor! Je hebt je armen lang niet zo wijd en verkrampt als ik aan de hand van je beschrijving dacht.

Dat is fijn om te horen, bedankt! En heel fijn je tips. Met iets dieper zitten bedoel je meer in het zadel door meer mijn bekken kantelen denk ik?

Princesj schreef:
Heb je het gevoel dat je zelf stabiel in je romp bent? Als ik naar de filmpjes kijk krijg ik namelijk het gevoel dat je je romp corrigeert door je elleboog af te draaien?

Oei, dit vind ik moeilijk om te zeggen. Waaruit merk je dat je niet stabiel in je romp bent? Het zou namelijk best kunnen. Ik weet wel dat ik soms te veel steun in het zadel zoek en mijn benen wat optrek..

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:58

MyWishMax schreef:
Ik ben ook niet van handen op de buik, dan zie je juist vaak dat het meebewegen met de mond niet meer lukt.
Hand moet juist onafhankelijk van lijf kunnen bewegen.

Kijk nog eens naar de video die ik postte.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:05

xIrlijn schreef:
Princesj schreef:

Oei, dit vind ik moeilijk om te zeggen. Waaruit merk je dat je niet stabiel in je romp bent? Het zou namelijk best kunnen. Ik weet wel dat ik soms te veel steun in het zadel zoek en mijn benen wat optrek..

Dat zou dan goed het geval kunnen zijn! Ik zou kijken naar en instructeur die zich specifiek bezig houd met jouw houding, zodat je een meer onafhankelijke zit kan ontwikkelen. Zij kan je vast ook helpen met het probleem van je ellebogen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:20

Dit los je niet op door alleen aandacht te hebben voor de ellebogen. Mijn indruk is dat je geen onafhankelijke zit hebt en niet in balans zit. Je benen liggen ook niet helemaal ontspannen en correct.
Het gaat om het hele plaatje. (vermoedelijk gaat het wel helpen als je je beugel een gaatje verlengt)
Een goede balans voelt aan alsof je door je paard wordt gedragen. Je romp en schouders zijn ontspannen. Je kunt hulpen geven zonder dat dit iets veranderd aan je balans.
Wat voor mij een eyeopener was: "met paardrijden zit je niet stil, maar beweeg je mee met de impuls van je paard". En dat voelt heel rustig.
Centered Riding werkt door je visualisatie van de beweging. En dat is een enorm krachtig hulpmiddel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:42

lichtheid schreef:
MyWishMax schreef:
Ik ben ook niet van handen op de buik, dan zie je juist vaak dat het meebewegen met de mond niet meer lukt.

Dat heb ik voor mijn reactie al gedaan en ik heb een andere mening. in het filmpje blijven de handen stil en wordt het contact los vast op sommige moment omdat het paard zijn hoofd altijd beweegt tijdens lopen. Ze bewegen daar niet onafhankelijk van het lijf in e stukken die ik heb gekeken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:57

lichtheid schreef:
MyWishMax schreef:

In die tijd had men een andere opvatting over de goede plaats in het zadel. Hij zit letterlijk stil, (op de militaire manier) op de klepel van het zadel, en daarmee achter de beweging van het paard.
Natuurlijk doet hij veel goed, maar het doorzitten op deze manier is ontzettend storend en zwaar voor het paard. Ook de handbeweging is stug, vanuit de 'opdracht' om helemaal stil te zitten. Deze opvatting van stil-zitten is in de jaren 60 langzaamaan veranderd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:58

Jij legt het beter uit, senna21. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:59

In die tijd hadden ze amper klepels. Puur voor het stilzitten maakt het bij die zadels geen jota uit op welk deel je gaat zitten. := Zijn niet de moderne dwingers die wij nu kennen.
Hij zit gewoon in het midden van het paard (dat ook geheel anders gebouwd is dan wij kennen.) dus nee, hij zit echt niet zo ver naar achter.
Omwille van de langere, soepelere teugel is die heel stille handhouding ook niet storend.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-20 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:03

Ayasha schreef:
In die tijd hadden ze amper klepels. Puur voor het stilzitten maakt het bij die zadels geen jota uit op welk deel je gaat zitten. := Zijn niet de moderne dwingers die wij nu kennen.

Kijk eens naar het doorzitten in draf van deze meneer. Hij zit letterlijk te stuiteren op zijn paard. voorbeeld vanaf 3.40
Dat was destijds helemaal prima, maar nu denken we daar anders over.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 27-05-20 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:04

Ik wil het je wel eens zien nadoen op zo'n zadel eerlijk gezegd. :) Tis zo ongeveer te vergelijken met zonder zadel rijden.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:39

renate561 schreef:
Barvrouwke schreef:
[ Afbeelding ]
Elastische bandage gebruiken. Als je je armen breed zet (bij paniek) dan schiet de bandage zo omhoog van je armen af.
Best interessant om te ervaren hoeveel impact het ellebogen wijd te zetten op je balans heeft :oo

Hiermee heb ik dus mijn pols gebroken bij een val :)

Hoe dan? Bij mij schiet hij heel makkelijk omhoog, als ik een arm omhoog doe? Of had je een bandage met teweinig rek of te strak opgeknoopt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:57

lichtheid schreef:
Kijk hier eens naar, een hele "moderne manier" om te rijden:

[ Video ]

Dit vind ik nou geen schoolvoorbeeld van hoe ik het wil zien.
Paard is onrustig in de aanleuning en hand idd voor de buik maak beweegt absoluut niet met de beweging van het paard mee.
Je ziet steeds een losvastlosvast verbinding op de teugels.

Nee, dit illustreert absoluut niet hoe ik een stille hand tov de mond van mijn paard wil hebben :n
(en het illustreert ook geen happy athlete als ik de hele houding van 't paard zo bekijk).

Hand niet vastzetten op je buik, maar voor je houden, voor 't zadel, boven de manenkam en meeveren met de natuurlijke bewegingen die het paard met de hals maakt.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:56

Je bedoelt waarschijnlijk dat het paard niet in de krul en achter de teugel gezet is maar integendeel de beschikking heeft over zijn lichaam zodat het een natuurlijk evenwicht kan handhaven onder de ruiter.

Dat wat je als "los vast" omschrijft noemen we lichtheid, het is hier het paard dat het contact met de hand onderhoudt, zoals het hoort, ook wel aanleuning genoemd.
De ruiter zit hier in een Military zit. Het paard gaat voor de loodlijn in een natuurlijke houding zoals dat in de FEI reglementen bedoeld is: "De harmonische ontwikkeling van het paard en zijn natuurlijke eigenschappen."

Getoonde ruiter behoort tot de absolute top in military riding.

Nederigheid....

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 15:04

Ik neem het zeker mee Princesj! Bedankt voor het meedenken.

senna21 schreef:
Dit los je niet op door alleen aandacht te hebben voor de ellebogen. Mijn indruk is dat je geen onafhankelijke zit hebt en niet in balans zit. Je benen liggen ook niet helemaal ontspannen en correct.
Het gaat om het hele plaatje. (vermoedelijk gaat het wel helpen als je je beugel een gaatje verlengt)
Een goede balans voelt aan alsof je door je paard wordt gedragen. Je romp en schouders zijn ontspannen. Je kunt hulpen geven zonder dat dit iets veranderd aan je balans.
Wat voor mij een eyeopener was: "met paardrijden zit je niet stil, maar beweeg je mee met de impuls van je paard". En dat voelt heel rustig.
Centered Riding werkt door je visualisatie van de beweging. En dat is een enorm krachtig hulpmiddel.

Yes ik begin dit ook steeds meer in te zien dankzij alle reacties. Bedankt voor het nog eens samenvoegen en de tip van de beugels. Het ‘gedragen worden door het paard’ heb ik gelukkig al een aantal keer mogen voelen, dus ik snap wat je bedoelt en waar ik heen moet! (Alleen de weg er naartoe vind ik lastig := ). Ik zie nu een aantal keer centered riding voorbij komen, daar ga ik ook meer informatie over opzoeken.

Wat betreft de filmpjes van Lichtheid: ik heb te weinig kennis om er inhoudelijk iets van te zeggen. Maar ik lees met interesse de discussie erover mee :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:23

Jammer dat het altijd meteen zo neerbuigend moet worden als iemand een andere mening heeft.
Ook met een net contact hoef je een paard niet meteen in de krul te trekken en achter de teugel te rijden.

Maar ook in jouw beredenering is dit dus geen goed contact, want het is los vast dus onderhoudt het paard het contact niet goed. Wat logisch is, want de handen zijn stil ten opzichte van de ruiter, maar niet ten opzichte van de natuurlijke bewegingen van de hals van het paard