Nageeflijk rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:31

Yenni schreef:
Dank jullie wel, allemaal tips en stof om over na te denken. De klik met mijn instructrice is wel heel fijn alleen deze manier van rijden werkt voor mijn pony niet maar wel voor haar paarden.

Heel fijn hoe je hierover nadenkt en ook reageert! Dat mag ook eens gezegd worden! Succes TS

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:01

Yenni schreef:
Hallo beste bokkers
Ik stel deze vraag omdat ik er beter van wil worden, er van wil leren en weer plezier wil krijgen in het rijden.

+:)+
Twee uitstekende doelen!
Citaat:
Sinds 3 maanden les ik bij een nieuwe instructrice die mij heeft geleerd om mijn pony nageeflijk te rijden door middel van de buitenteugel begrenzen en met de binnenteugel hem naar beneden te vragen en hem los te maken. Mijn pony is in 3 maanden tijd zoveel bijgekomen in rugspieren.

Basiskennis anatomie voor ruiters: de spieren die je naast de wervelkolom voelt bij het poetsen maken de rug hol.
(Zoals een kennis van mij zich uitdrukt:'moeder natuur regelt altijd 'gas en rem''.)
Uiteraard willen we als ruiters een 'bolle' rug, je dier doet dit met zijn 'buik'spieren.

...er gaan dus idd een paar dingen niet goed.
Prima dat je dit opmekt!

...en ik heb les gehad van een instructrice die als standaard grapje had: 'ik ga gratis les geven, maar je betaalt 1 euro voor elke keer dat ik moet zeggen 'blijf van de binnenteugel af'.' Moraal van het verhaal: die binnenteugel is verleidelijk.
Citaat:
Nu komt het probleem, hij houd zijn hoofd in de lucht of ruim voor de loodlijn. Ik moet onwijs veel kracht gebruiken om hem naar beneden te vragen,

Arme jullie.
...leuk rijden en samen plezier hebben kunnen goed samengaan met dressuur en gymnastiek - maar niet zo, dus.

Het regelement van de FEI heeft het over de happy atlethe, die zich edelmoedig overgeeft aan de ruiter, over harmonie en dat het dier de indruk geeft spontaan te doen wat jij vraagt/ wil.

(En ik ben van de school 'dat ieder paard nageeft op een bijzetteugel', dat 3 gram genoeg is en dat kneepjes een uitzondering zijn - aanleuning is de reactie van het paard op een betrouwbare, stabiele en stille hand. Waarbij 'stil' betekent dat je in stap en galop meegaat met de pendelbeweging van de hals, maar dus nooit extra druk zet.)
Citaat:
op de lange zijdes loopt hij fijn nageeflijk en laat daar ook los maar zodra ik een volte in rij dan gaat zijn hoofd weer omhoog en ik merk dat ik niet genoeg kracht heb om hem dan te begrenzen.

'Wel sakkerloot nog aan toe, hoe heb ik het nu' - heb jij het dan nog verkeerd gedaan ook...?!

Dit klinkt mij in de oren als een balansprobleem van je paard. (En dat moet jij dan met kracht oplossen?! Ik zou wel eens willen weten hoe iemand dit dan voor zich ziet....)
Een goed gereden paard heeft de buikspieren ter beschikking om het balansprobleem op te lossen, maar met deze instructie lukt dat niet meer, want je dier moet zo veel kracht 'in de bovenlijn' zetten, terwijl de 'onderlijn' de oplossing kan geven.
Citaat:
Pony is goed aan het been, een keer kuit en hij is weg. Ik wilde een nieuwe manier van trainen proberen door hem met de voorkant met rust te laten en veel figuren rijden, wijken, schouderbinnenwaarts, slangenvoltes te rijden om hem los te maken, door te schakelen in de gangen wil ik gaan proberen om het achterbeen er meer onder te rijden en dat hij op deze manier nageeflijk word.

+:)+
Citaat:
Alleen mijn instructrice vind dat geen goede aanpak want hij is al voor mijn been en we rijden al veel figuren..

...briefje naar haar opleiding ofzo?
Ik vind het bij de wilde spinnen af!

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:56

Yenni schreef:
Dank jullie wel, allemaal tips en stof om over na te denken. De klik met mijn instructrice is wel heel fijn alleen deze manier van rijden werkt voor mijn pony niet maar wel voor haar paarden.

Als de klik fijn is en je haar vertrouwd waarom laat je haar anders niet is rijden op je paard? Sommige dingen moet je echt voelen om daar weer verder mee te gaan. Hoeft natuurlijk geen heel uur te zijn.
Mijn instructrice heeft ook wel is op mijn paard gereden en toen voelde zij toch dingen die van de grond moeilijk te zien waren. Vervolgens pakken wij dat weer op in de training. Het helpt echt enorm want als jij iets aangeeft wat je voelt weet zij precies waar je het over hebt.

Yenni

Re: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:37

@kirrietje: mijn instructrice heeft vaker op mijn pony gereden, ze vind hem ook sterk en moet ook veel druk gebruiken maar haar lukt het wel. Dan laat hij ook los, hij zette de kaken op elkaar. Sinds hij bij de tanarts is geweest zet hij de kaken niet meer op elkaar trouwens.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 11:38

Verder dank jullie wel voor jullie reacties. Het hele proces zal veel tijd nodig hebben maar ik wil er graag aan gaan werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:46

Yenni schreef:
@kirrietje: mijn instructrice heeft vaker op mijn pony gereden, ze vind hem ook sterk en moet ook veel druk gebruiken maar haar lukt het wel. Dan laat hij ook los, hij zette de kaken op elkaar. Sinds hij bij de tanarts is geweest zet hij de kaken niet meer op elkaar trouwens.

Wij kunnen niet zien wat er gebeurt dus mogen niet oordelen over jou instructrice van sommigen, maar als je instructrice echt kracht gebruikt om hem rond te rijden moet je toch echt op zoek naar een andere

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:07

Kracht mag nooit een van de hulpen zijn, helemaal niet voor het ‘nagevelijk’ rijden, dat komt door het dragen van het achterbeen waarbij er een stabiele verbinding is tussen achter en voorhand.

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:04

Ik heb jarenlang gereden zoals dat nu van jou gevraagd wordt, heel snel mee stoppen!

Je verliest je lol in het rijden en je paard nog meer! Nageeflijkheid is een direct gevolg van een voorwaarts gereden paard dat netjes tussen twee benen en twee handel loopt en zich gaat voegen naar het werk.

Ik zit helaas nog steeds met een paard dat ik het verkeerd heb aangeleerd en die, als ik contact opneem met het bit, gelijk overreageerd door voor kameel te gaan spelen...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:45

Wat ontzettend vervelend dat je hier tegenaan loopt. Ik begrijp heel goed dat het rijden niet leuk meer is als je met veel kracht en druk moet rijden.

Goed nieuws, het kan ook anders! Wat ik zou adviseren is iemand te zoeken die kan helpen de pony te trainen en in dat proces jou meeneemt en je leert te kijken en te voelen. Mijn vermoeden is dat jij het gevoel van een echt fijne aanleuning ook nog een beetje moet ontwikkelen en dat maakt het heel lastig om een pony te rijden die het niet goed heeft aangeleerd. Het is vaak enorm verhelderend om hem dan eerst eens een aantal keer na te rijden en te voelen hoe hij is als hij door iemand anders correct losgereden is en zo op te bouwen naar het weer helemaal zelf doen. Timing van je hulpen is super belangrijk in dit werk en als je dat goed doet versnelt dat het proces enorm.

Het stukje wat je schrijft over nageeflijk op de lange zijde en omhoog komen in een volte doet me vermoeden dat hij niet echt nageeflijk en door het lijf is maar een beetje in de houdgreep loopt. Zodra je dan ook maar iets verandert, zoals gaat sturen, ben je die houding meteen weer kwijt. Dat is niet de bedoeling en inderdaad niet fijn of leuk rijden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 18:17

Ik ben er inmiddels mee aan de slag gegaan en heb dit met mijn instructrice besproken, de werking van de tandarts/osteopaat begint nu lijkt het zijn vruchtte af te werpen. Ik ben hem nu zo aan het rijden dat ik mijn buitenteugel begrens en mijn binnenteugel te laten (wel op contact) pony reageerd hier goed op. Komt gemakkelijker omlaag en blijft dit vooral in draf ook. Zelfs als ik hem op de volte stuur. We komen van ver en moeten nog een heel eind maar het plezier begint zeker terug te komen. Hij blijft nu al grote deels tijdens het draven nageeflijk. In stap en galop vind hij en ik nog lastig. We komen er wel. Dank jullie wel voor alle support, vriendelijke en steunende reacties. Dit is een kant van bokt die ik niet vaak zie. :+:

hveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:08

Dat is erg lastig, maar ik denk wel dat je moet rijden zoals jij dat wil.
Veel succes!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:08

Het heet niet voor niets nageven en niet na trekken. Als je je paard op de juiste manier traint, dat wil zeggen dat hij goed in zijn verticale balans blijft in de oefeningen, schouders gelijk dan geeft het paard jouw de nageeflijkheid. Dit is niet in 1 uurtje gefixed maar vraagt gerichte rechtricht training. Een nageeflijk paard is ongelooflijk zacht in je handen en voelt ontspannen van top tot staart. Daar komt geen trekken aan te pas.