Yenni schreef:Hallo beste bokkers
Ik stel deze vraag omdat ik er beter van wil worden, er van wil leren en weer plezier wil krijgen in het rijden.
Twee uitstekende doelen!
Citaat:
Sinds 3 maanden les ik bij een nieuwe instructrice die mij heeft geleerd om mijn pony nageeflijk te rijden door middel van de buitenteugel begrenzen en met de binnenteugel hem naar beneden te vragen en hem los te maken. Mijn pony is in 3 maanden tijd zoveel bijgekomen in rugspieren.
Basiskennis anatomie voor ruiters: de spieren die je naast de wervelkolom voelt bij het poetsen maken de rug hol.
(Zoals een kennis van mij zich uitdrukt:'moeder natuur regelt altijd 'gas en rem''.)
Uiteraard willen we als ruiters een 'bolle' rug, je dier doet dit met zijn 'buik'spieren.
...er gaan dus idd een paar dingen niet goed.
Prima dat je dit opmekt!
...en ik heb les gehad van een instructrice die als standaard grapje had: 'ik ga gratis les geven, maar je betaalt 1 euro voor elke keer dat ik moet zeggen 'blijf van de binnenteugel af'.' Moraal van het verhaal: die binnenteugel is verleidelijk. Citaat:
Nu komt het probleem, hij houd zijn hoofd in de lucht of ruim voor de loodlijn. Ik moet onwijs veel kracht gebruiken om hem naar beneden te vragen,
Arme jullie.
...leuk rijden en samen plezier hebben kunnen goed samengaan met dressuur en gymnastiek - maar niet zo, dus.
Het regelement van de FEI heeft het over de happy atlethe, die zich edelmoedig overgeeft aan de ruiter, over harmonie en dat het dier de indruk geeft spontaan te doen wat jij vraagt/ wil.
(En ik ben van de school 'dat ieder paard nageeft op een bijzetteugel', dat 3 gram genoeg is en dat kneepjes een uitzondering zijn - aanleuning is de reactie van het paard op een betrouwbare, stabiele en stille hand. Waarbij 'stil' betekent dat je in stap en galop meegaat met de pendelbeweging van de hals, maar dus nooit extra druk zet.)
Citaat:
op de lange zijdes loopt hij fijn nageeflijk en laat daar ook los maar zodra ik een volte in rij dan gaat zijn hoofd weer omhoog en ik merk dat ik niet genoeg kracht heb om hem dan te begrenzen.
'Wel sakkerloot nog aan toe, hoe heb ik het nu' - heb jij het dan nog verkeerd gedaan ook...?!
Dit klinkt mij in de oren als een balansprobleem van je paard. (En dat moet jij dan met kracht oplossen?! Ik zou wel eens willen weten hoe iemand dit dan voor zich ziet....)
Een goed gereden paard heeft de buikspieren ter beschikking om het balansprobleem op te lossen, maar met deze instructie lukt dat niet meer, want je dier moet zo veel kracht 'in de bovenlijn' zetten, terwijl de 'onderlijn' de oplossing kan geven.
Citaat:
Pony is goed aan het been, een keer kuit en hij is weg. Ik wilde een nieuwe manier van trainen proberen door hem met de voorkant met rust te laten en veel figuren rijden, wijken, schouderbinnenwaarts, slangenvoltes te rijden om hem los te maken, door te schakelen in de gangen wil ik gaan proberen om het achterbeen er meer onder te rijden en dat hij op deze manier nageeflijk word.
Citaat:
Alleen mijn instructrice vind dat geen goede aanpak want hij is al voor mijn been en we rijden al veel figuren..
...briefje naar haar opleiding ofzo?
Ik vind het bij de wilde spinnen af!