Samsam"]
[quote="Mist schreef:Mijn paard kent dat ook. Mijn instructeur met wie ik haar vroeger ingereden heb, liet mij dat doen (waarom precies weet ik niet meer, is inmiddels 12 jaar geleden!). Ik weet niet hoe dat meisje dat deed, maar ik/mijn paard kan dat zonder teugelhulpen, dus puur (in stilstand) op de beenhulpen, ze kan idd mijn voeten aanraken met haar neus. Kan volgens mij geen kwaad (zeker als je de teugels niet gebruikt) en het is imo meer een "gehoorzaamheidsoefening" om te reageren op je been.
Ik ben heeel benieuwd hoe jouw paard op jouw beendruk met zijn neus naar je tenen gaat? Mij is geleerd been is gas en als je niet vooruit wilt geen gas geven!
[/quote]
Hoe ga jij dan achteruit ?
ok.. in feite vraag ik gewoon overdreven stelling, door met het tegenovergestelde been iets naar achteren te leggen. De eerste keren zal het paard idd voorwaarts willen, maar als je dit vaker doet dan kennen ze het op een gegeven moment, op het begin kun je door zachte teugeldruk (of stem: hooo!) de voorwaartse beweging tegenhouden en de teugel van de hals afhouden om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Maar mijn paard is inmiddels bijna 17, dus na 12 jaar weet ze echt wel wat de bedoeling is
en hoef ik mijn teugels echt niet te gebruiken.
. Ik begrijp dat het "doe" moet zijn???