10 jarig paard accepteert geen been en bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:57

sunnysoes schreef:
Het paard is 10 jaar. Komt onder meer van een manege af.
Dit paard heeft hoogstwaarschijnlijk al zeven jaar ervaringen opgedaan met diverse eigenaren die allemaal een reden hadden om het paard weer te verhandelen. Veel succes voor jou en jouw project.

Citaat:
Het afgelopen jaar heeft hij op een manege gestaan en was er eigenlijk niets met hem gedaan...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 09:59

Qimm schreef:
sunnysoes schreef:
Dit paard heeft hoogstwaarschijnlijk al zeven jaar ervaringen opgedaan met diverse eigenaren die allemaal een reden hadden om het paard weer te verhandelen. Veel succes voor jou en jouw project.

Citaat:
Het afgelopen jaar heeft hij op een manege gestaan en was er eigenlijk niets met hem gedaan...

Ik had haar al een privé berichtje gestuurd. Met de vraag haar reactie te verwijderen. Maar helaas... ik ben mij namelijk heel bewust dat ik een project heb gekocht.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:04

Je hebt 2x per week les? Wat zegt je instructrice er van? Die ziet het beest irl lopen, wij niet. Zij ziet ook je zadel, enz enz.

Edit: ik haal 2 topics door elkaar. Iemand anders had 2x per week les . Maar: je hebt wel les
Laatst bijgewerkt door Devic op 08-05-20 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 10:05

Mk1978 schreef:
Je hebt 2x per week les? Wat zegt je instructrice er van? Die ziet het beest irl lopen, wij niet. Zij ziet ook je zadel, enz enz.

Spanning, en stress.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:08

Je bent pas 2,5 week met hem bezig toch? Ik zou het nog niet opgeven. Zoals je het beschrijft heb ik wel het idee dat er een stijgende lijn in zit. Totilas liep ook niet als God door de baan na 2 weken . Geduld... dat bijten heeft hij nu 1x gedaan. Als hij dat blijft doen kan je altijd nog onderzoeken laten doen. Ben wel heel benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 10:22

Mk1978 schreef:
Je bent pas 2,5 week met hem bezig toch? Ik zou het nog niet opgeven. Zoals je het beschrijft heb ik wel het idee dat er een stijgende lijn in zit. Totilas liep ook niet als God door de baan na 2 weken . Geduld... dat bijten heeft hij nu 1x gedaan. Als hij dat blijft doen kan je altijd nog onderzoeken laten doen. Ben wel heel benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen!

Thanks! Ik geef ook niet zomaar op! Ik was gewoon benieuwd naar herkennings verhalen en meningen :)

Poekkie

Re: 10 jarig paard accepteert geen been en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:33

Ik kan weinig zinnigs inbrengen, maar wil je wel complimenteren voor hoe rustig je het oppakt en aanleert.

Hier op stal staan mensen die hun paard dan maar vastbinden aan een paal bij het opstappen ipv rustig op te bouwen. _-:( Dus zo vanzelfsprekend is het allemaal niet.

Hopelijk valt het kwartje snel bij hem.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:23

Je doet het goed, maar vergeet het woord "oppakken", dat doen we niet met paarden, we nemen ze mee, letterlijk en figuurlijk veel lichter.

Denk over het volgende eens een tijdje na, het is een kern uitspraak van een heel oude en ongelooflijk geroutineerde paardenman:

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Succes.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:32

Kijk eens wat filmpjes van feather Light of Tristan tucker. Leer je paard eerst vanaf de grond ontspannen op druk ipv weg rennen. En pas dit vervolgens toe onder het zadel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:52

Mousmous schreef:
Ik heb een zeer vlugge rillerige ruin, die ook bang voor het been is. Opstappen is moeilijk geweest, wilde al vluchten. Eerst klop ik hem aan beide kanten op zijn buik en nu ik inmiddels rustig op kan stappen blijf ik als ik zit een poosje stilstaan.. |Dan ga ik met mijn armen rondjes draaien (hij is ook gevoelig voor de ruiter boven hem), om en om, en steeds belonen. Dan, en dat vond ie erg eng, maar nu niet meer, ga ik met mijn been, eerst links en dan rechts, heen en weer van voren naar achteren tot ie ontspant, daarna tegelijk met mijn benen heen en weer, drijven doe ik niet want dat zou niet logisch zijn als ie niet naar voren mag. Inmiddels reageert ie veel minder extreem op mijn been. Hij kon echt in paniek vluchten. Nu staat ie lekker rustig en accepteert het allemaal. Het rijden gaat daarna ook beter.

Ik vind dit heel goed advies :j

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:31

Paar dagen verder... ik was benieuwd of hij nog naar je been gebeten heeft bij het opstijgen?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 08:43

Mk1978 schreef:
Paar dagen verder... ik was benieuwd of hij nog naar je been gebeten heeft bij het opstijgen?

Lief dat je er aan denkt! Ik werk met hem om de dag. En hij heeft niet meer gebeten! Ik denk dat het een eenmalig iets was... misschien teveel prikkels gehad die dag. Het is een erg sensibel paard wat op veel kleine dingen reageert.
Ik heb inmiddels ook een ander bit erin een men stangetje. Hierdoor was hij een stuk rustiger met zijn hoofd.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:18

Klinkt goed!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 09:47

Gister mede door jullie advies. Toch een stap terug gedaan. Zo heb ik eerst gelongeerd met zadel en hoofdstel op. Gedaan tot hij ontspande, veel belonen met brokjes. Uiteindelijk had ik een relaxt drafje aan de longe en toen besloten om nog even op te stappen. Ging goed. Kon beide kan relaxt rondjes stappen. Na 10 minuten afgestapt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:06

sunnysoes schreef:

:roll:
1. Dat wist TS.
2. Heel veel ‘projecten’ ontstaan door incompetente eigenaren die het op het paard steken. Hoe vaak een paard verkocht is zou mij weinig boeien. Heb hier ook eentje lopen die op zes jaar verschillende keren verkocht en terug gebracht was en op een correctie stal gestaan had. Kennis is niks waard als je niet daadwerkelijk wil communiceren.

TS: eigenlijk zou je dit paard ‘gewoon’ moeten aan pakken als een onbeleerd paard. Hij kent mennen maar zo te lezen is ie eigenlijk met moeite zadelmak.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:53

Hoi NZ92, ik ben heel benieuwd hoe het met jullie gaat!! :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 01:57

Het is al 10dgn na je reactie, maar ik lees wel wat herkenbare dingen, dus ook ik zeg; terug naar 0.

Ten eerste doe ik dat met elk nieuw paard. Zelfs paarden die we kennen voor aankoop, blijken soms toch iets verborgen te hebben waardoor hun vertrouwen niet optimaal is en soms ook lichamelijk verborgen gebreken en de combinatie daarvan.

Je weet nooit wat een paard allemaal heeft meegemaakt, maar als je samenwerkt, kom je vaak wel dingen tegen waarvan je denkt; hier is iets niet goed gegaan.

Wij hebben nu een half jaar een 13jr merrie en die had bij sommige mensen een reputatie met rijden. WE hebben weinig tijd door verbouwing, dus ze staat lekker te staan en we konden mooi aan elkaar wennen bij de dagelijkse dingen zoals uitmesten en voeren etc.

We zijn ook begonnen met aanraken, lichaam checken, longeren, zadeltje eropt etc. Ze gaf behoorlijke bokpartijen aan de longe, maar zag haar ook vrij scheef hangen met haar hoofd in galop.
Tandarts kwam en we zagen dat haar tong compleet door is geweest en ze had echt flinke haken met plekken in haar wangen.
Als haar tong zo door is geweest, moet dat wel ergens meer schade hebben opgeleverd. Dat gaan we nu bekijken.
Nu we dat weten vinden we haar alleen maar nog braver dan we haar al vonden, want dan ben je behoorlijk rot behandeld en dan doet ze het eigenlijk prima.

We longeren nog wel voor het rijden, maar ze is ook al mee naar buiten geweest. Inmiddels rijden we haar met een side pull.
Maar we vragen niks. Doen wat stuur oefeningen, belonen heel veel, gaan ook vaak gewoon een tijdje stil staan en dan volledige ontspanning zoeken. Als we aandraven wil ze wel wat vlot vooruit en dat laten we juist gaan. Niet meteen afstraffen dat ze iets te hard gaat. We vragen haar vooruit en dat doet ze, dus we grijpen daar niet hard in. Na een aantal passen, komt ze terug.

Een paard leert door herhaling en door vragen en gevolg. Als je iets wil en dat geeft elke keer stress, strijd of eventueel zelfs pijn, gaat een paard dat aan elkaar koppelen.

Je moet bij dit soort paarden heel erg op jezelf letten. Altijd hetzelfde zijn, zelf niet gaan stressen, geen spanning krijgen en vooral nuet boos worden! Dat hjeeft geen nut en brengt jullie nergens. Je weet nog niet eens waarom het beestje iets doet, dus het zou ook niet eerlijk zijn.

Gewoon les past niet bij zo een projectje. Je moet iemand hebben die wat meer vanuit horsemanship denkt en werkt. Dat verleden hoeft niet uitgespit, maar zulke mensen werken meer vanuit het paard en zien beter wat wel of niet gaat werken.
Dressuurmatig rijden is nu nog niet van toepassing. En als je nu een goede basis legt, kan je dat nog jaren met veel plezier doen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:49

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat TS. Ik denk dat jouw paard zo reageert omdat hij 1. nog erg groen is en niet begrijpt wat je van hem vraagt en 2. niet in balans is. Als je dan dingen gaat vragen die niet mogelijk zijn raakt hij nog meer in de stress.

Je schrijft bijvoorbeeld dat hij heel erg naar binnen komt op de volte en je dat probeert op te lossen door hem om je binnen been te buigen. Dit gaat niet werken. Het paard komt waarschijnlijk zo naar binnen omdat hij zijn gewicht op het binnenbeen heeft, hij kan dan geen stelling naar binnen aannemen, dan raakt hij nog meer uit balans. Je moet het verticale evenwicht herstellen en dit los je niet op met je binnenbeen. Ik zou in stap gaan werken aan die verticale balans en dan kleine stukjes draf mee gaan pakken zodra je paard rechter op twee teugels is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:56

Undefined schreef:
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat TS. Ik denk dat jouw paard zo reageert omdat hij 1. nog erg groen is en niet begrijpt wat je van hem vraagt en 2. niet in balans is. Als je dan dingen gaat vragen die niet mogelijk zijn raakt hij nog meer in de stress.

Je schrijft bijvoorbeeld dat hij heel erg naar binnen komt op de volte en je dat probeert op te lossen door hem om je binnen been te buigen. Dit gaat niet werken. Het paard komt waarschijnlijk zo naar binnen omdat hij zijn gewicht op het binnenbeen heeft, hij kan dan geen stelling naar binnen aannemen, dan raakt hij nog meer uit balans. Je moet het verticale evenwicht herstellen en dit los je niet op met je binnenbeen. Ik zou in stap gaan werken aan die verticale balans en dan kleine stukjes draf mee gaan pakken zodra je paard rechter op twee teugels is.

Dat laatste stuk zijn ze nog helemaal niet aan toe en dat is nou net het probleem. Je moet beginnen bij 0 en als een paard vertrouwen heeft, de hulpen snapt en op eigen benen kan lopen, komt dat ook wel.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:41

Net zolang je been eraan houden tot hij het accepteert. Voorkomen dat je met je been eraf gaat rijden. Je moet altijd je been aan kunnen leggen, als dat niet lukt moet je juist je been er zoveel mogelijk aan zijn buik plakken. Tussendoor halt zetten en met je benen wiebelen. Opzij zetten voor je binnenbeen.

Tussendoor maak je veel overgangen en buig je hem alle kanten op. Maar altijd onthouden dat je been aan zijn buik moet blijven liggen. Gezien zijn leeftijd, de ernst van het probleem en het feit dat je dit op internet vraagt denk ik dat je wel eventjes verder bent voordat je dit onder de knie hebt.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:09

superpony schreef:
Het is al 10dgn na je reactie, maar ik lees wel wat herkenbare dingen, dus ook ik zeg; terug naar 0.

Ten eerste doe ik dat met elk nieuw paard. Zelfs paarden die we kennen voor aankoop, blijken soms toch iets verborgen te hebben waardoor hun vertrouwen niet optimaal is en soms ook lichamelijk verborgen gebreken en de combinatie daarvan.

Je weet nooit wat een paard allemaal heeft meegemaakt, maar als je samenwerkt, kom je vaak wel dingen tegen waarvan je denkt; hier is iets niet goed gegaan.

Wij hebben nu een half jaar een 13jr merrie en die had bij sommige mensen een reputatie met rijden. WE hebben weinig tijd door verbouwing, dus ze staat lekker te staan en we konden mooi aan elkaar wennen bij de dagelijkse dingen zoals uitmesten en voeren etc.

We zijn ook begonnen met aanraken, lichaam checken, longeren, zadeltje eropt etc. Ze gaf behoorlijke bokpartijen aan de longe, maar zag haar ook vrij scheef hangen met haar hoofd in galop.
Tandarts kwam en we zagen dat haar tong compleet door is geweest en ze had echt flinke haken met plekken in haar wangen.
Als haar tong zo door is geweest, moet dat wel ergens meer schade hebben opgeleverd. Dat gaan we nu bekijken.
Nu we dat weten vinden we haar alleen maar nog braver dan we haar al vonden, want dan ben je behoorlijk rot behandeld en dan doet ze het eigenlijk prima.

We longeren nog wel voor het rijden, maar ze is ook al mee naar buiten geweest. Inmiddels rijden we haar met een side pull.
Maar we vragen niks. Doen wat stuur oefeningen, belonen heel veel, gaan ook vaak gewoon een tijdje stil staan en dan volledige ontspanning zoeken. Als we aandraven wil ze wel wat vlot vooruit en dat laten we juist gaan. Niet meteen afstraffen dat ze iets te hard gaat. We vragen haar vooruit en dat doet ze, dus we grijpen daar niet hard in. Na een aantal passen, komt ze terug.

Een paard leert door herhaling en door vragen en gevolg. Als je iets wil en dat geeft elke keer stress, strijd of eventueel zelfs pijn, gaat een paard dat aan elkaar koppelen.

Je moet bij dit soort paarden heel erg op jezelf letten. Altijd hetzelfde zijn, zelf niet gaan stressen, geen spanning krijgen en vooral nuet boos worden! Dat hjeeft geen nut en brengt jullie nergens. Je weet nog niet eens waarom het beestje iets doet, dus het zou ook niet eerlijk zijn.

Gewoon les past niet bij zo een projectje. Je moet iemand hebben die wat meer vanuit horsemanship denkt en werkt. Dat verleden hoeft niet uitgespit, maar zulke mensen werken meer vanuit het paard en zien beter wat wel of niet gaat werken.
Dressuurmatig rijden is nu nog niet van toepassing. En als je nu een goede basis legt, kan je dat nog jaren met veel plezier doen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 00:25

Lief dat jullie het vragen. We zijn inderdaad terug naar 0 gegaan.
Veel longeerwerk met zadel, als hij zijn ergste spanning eruit heeft stap ik op. Wat we ook lang geoefend hebben.
Daarna stappen we eigenlijk veel eerst met een lange teugel, daarna pak ik hem wel op. De ene keer is hij gestrester dan de andere keer. Dit uit zich in gespannen stappen, slaan met zijn hoofd etc. Als hij relaxt is draven we ook even en daarna sluiten we af.
Ik beloon hem ook veel met voer, tijdens het rijden. De spanning is er nog maar het gaat echt stukken beter!
Het naar binnen vallen op de volte is voorbij, aan mijn been is hij best redelijk. Al met al een flinke vooruitgang weer!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:22

Veel succes gewenst.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:04

Wat leuk om te horen! En wat fijn ook voor het beestje dat je hem deze kans geeft _/-\o_

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 18:34

Hij knapt ook super fijn op! Gister heb ik hem ook een kwartiertje opgezadeld in de wei gelaten... gewoon om zadel te combineren met ontspannen en eten.