DA voor de 2e keer, toch echt een RT-probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:35

Ik reageer niet meer, want ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat Mark eerst zegt: het gaat zo rot en een dag later staat er dan een reactie dat het weer helemaal super gaat. Ik geloof daar niet in, sorry.

Veel succes Mark, eerlijk waar, verder sluit ik me aan bij de woorden van Jippie en bij de laatste reactie van Koortje, al had ik het misschien iets genuanceerder gezegd Knipoog.

Pegassus97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:44

MarkKH schreef:

Ik sta open voor alle ideeën.... en sta nog steeds achter mijn beslissing om toen een eigen paard te kopen.... je eerste paard verkloot je toch wel, schreef Monty Roberts, ik denk dat hij gelijk heeft.... en ik ga mijn stinkende best doen om de schade te beperken....

Gaaaap
Dit is zo iets idioots Boos!
Dit is bij mij na verschillende paarden nog NIET gebeurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:55

Mark, ik krijg altijd het idee dat je nog niet zo lang rijd. Dat geeft niets, die periode hebben we allemaal gehad.

Maar ik hoor jou praten over, achterhand eronder, aanleuning enz enz. Iemand die in het stadium is waar ik je in inschat moet in mijn ogen daar helemaal niet bezig zijn, gewoon omdat dat niet mogelijk is. Die krijgt het idee dat hij dingen doet die hij helemaal niet doet. Realistisch leren lesgeven is heel moeilijk, dat valt mij in de praktijk regelmatig op. Ik hoor te vaak mensen zeggen, tja de aanleuning word beter, en dan kijk ik en denk???????????Het paard geeft niet eens na, hoe kunnen instructeurs hun leerlingen zulke onzin wijsmaken?

Probeer in een stappenplan te gaan paardrijden. 1. een goede onafhankelijke zit 1. controle tempo 2 controle houding. Als je die drie in het gewone door de bak voor elkaar krijgt, dan kan je eens nadenken over aanleuning. Na aanleuning komt het achterbeen meer onder laten plaatsen pas.

JE moet weten in welke volgorde iets mogelijk is, anders hou je jezelf voor de gek.

Om bepaalde dingen voorelkaar te krijgen zul je voorwaarden moeten hebben. Helaas is het zo dat de meeste de voorwaarden nooit voorelkaar hebben.

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 10:42

Eh.... waarom twijfelen jullie eigenlijk allemaal aan de instructie en niet aan het oordeel van de dierenarts?
Dat hij geen topruiter is betekent niet automatisch dat hij z'n paard de ziekte in rijdt.
Zouden dan niet alle manegepaarden, en alle paarden waar enkel beginners op rijden, kreupel moeten zijn? Manege ruiters willen juist maar al te graag hun paard in de krul rijden. Niet voorwaarts maar
zagen, zagen, en nog maar eens zagen... Dat is wat er op de meeste maneges gebeurd.
Zowiezo zijn er erg veel paarden die niet voorwaarts-neerwaarts worden gereden...
Allemaal kreupel dan?
Er word voorbij gegaan aan nogal wat jaartjes ervaring alsof het niks is.

Ik denk zelf dat er even verder gekeken zou moeten worden naar een eventuele andere oorzaak. Misschien beslag, of bodem of wat dan ook wat het lopen beinvloed en waardoor ze haar schouderspieren overbelast. Misschien heeft ze wel gewoon een rare bok gemaakt en daarna spierpijn gehad, vervolgens die schouder ontzien en zo een spierprobleem ontwikkelt...

Laten we niet aan de oorzaak van de kreupelheid voorbij gaan om vervolgens mark en z'n instructie een complex aan te praten. Want ik heb een hoop ruiters gezien die een heel stuk minder zijn dan mark, en ook een eigen paard bezitten en net zoveel willen bereiken. En dan hebben die paarden misschien wel een beetje rugpijn maar ze zijn niet allemaal kreupel. Het moet dus op z'n minst een combinatie van factoren zijn.
Ik vind wel dat de prioriteiten anders zouden moeten zijn bij het rijden. Eerst aan een stabiele zit werken, vervolgens paard goed aan het been, recht enz.. laat de rest dan een logisch gevolg zijn. Ik heb mark zien rijden en ik denk eerder dat hij daarmee zelf rug en nekklachten ontwikkelt dat dat nikita dat zou doen.

daanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:20

welke dierenarts Tong uitsteken

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:19

Ik ga uit van een kundige DA, die niet zomaar lukraak roept dat het een RT-probleem is, maar daar goed naar gekeken heeft.

Ten eerste, ga ik helemaal met Apple mee dat ik het heel dapper vindt van Mark om dit topic te openen en dan toe te geven aan zijn eigen gebreken OK dan!
Ik denk dat dat ook al aangeeft dat hij zeker wle nadenkt over wat hij doet en niet zomaar wat aankl**t.

Wij zijn destijds ook met Tiko begonnen met onvoldoende ervaring, hebben wel les genomen maar achteraf gezien heel erg slecht les gekregen en zodoende heel veel fouten gemaakt, die met goede instructie voorkomen hadden kunnen worden. En wij waren nog veel erger, we hadden namelijk ook nog eens een groen paard. Achteraf zie je in welke fouten je allemaal gemaakt hebt, en wat een geluk wij hebben gehad met Tiko's goede karakter. Anders had het allemaal heel anders af kunnen lopen. We hebben er uiteindelijk veel langer over gedaan dn nodig, om hem fatsoenlijk aan het lopen te krijgen, en zijn ook heel lang bezig geweest om de door ons zelf ingereden fouten er weer uit te rijden. Maar je leert er wel heel veel van, en hij liep een jaar geleden toch op een goed L-niveau mee (in de les) tussen alle sportponies, en dat voor een tinker....

Wel denk ik dat het voor Mark misschien slim is om even een stapje terug te doen, en zich eerst bezig te houden met de basis. En je kan die basis prima leren op Nikita, zou haar niet wegdoen Andere instructie zou je wel eens naar kunnen kijken, maar daar kan ik zo niet over oordelen.

Succes! En super dat het al weer vooruit gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:42

Mark ik denk dat je baadt zult hebben met een clinic van Antione de bodt dat gaat over het rechtrichten van uw paard je kan de informatie vinden op www.hoefkatrol.be kan ook nl zijn dat weet ik niet uit mijn hoof.Maar ik ken toch paarden met verkeerd ruggebruik die mank liepen en daarna weer goedgekomen zijn o.a. mijn eigen paard

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:09

silvana schreef:
Mark ik denk dat je baadt zult hebben met een clinic van Antione de bodt dat gaat over het rechtrichten van uw paard je kan de informatie vinden op www.hoefkatrol.be kan ook nl zijn dat weet ik niet uit mijn hoof.Maar ik ken toch paarden met verkeerd ruggebruik die mank liepen en daarna weer goedgekomen zijn o.a. mijn eigen paard

Iedere GOEDE instructeur is bezig met rechtrichten, daar hoef je niet perse voor naar AdB te gaan hoor (niet vervelend bedoeld),...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:54

Anouk dan kom je op betere manege's als ik .Sinds ik weet hoe het werkt zie ik pas hoeveel paarden er slecht lopen en met alle goede bedoelingen van dien slecht getraind worden.Ook door instructeurs die van Deurne komen.Maar helaas staan mensen niet altijd open voor aternatieven.Bovendien leer je het zelf te doen en vooral dat is belangrijk .Maar het is fijn als jij weet hoe je je paard goed moet recht richten.ook niet slecht bedoeld

Caroline81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:24

Ook al zou ik niet bij hem willen lessen is de instructeur van Mark zeker geen slechte instructeur! Instructrice kan ik niet over oordelen, ken haar niet persoonlijk.

@silvana: er zit nogal een verschil tussen manegelessen en priveles met een eigen paard. Een van de eerste dingen die je op de orun krijgt is rechtrichten en snel aan het been, deurne neem ik aan ook wel. Dus iedere gediplomeerde instructie moet weten hoe het hoort...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:35

als dat waar was caroline,zou antoine alleen maar manege paarden moeten behandelen?Ik denk dat uit wat julie zeggen al genoeg blijkt hoe weinig mensen eigenlijk begrijpen wat rechtrichten is .Maar ik heb geen zin in een welles nietes spelletje het was alleen een opmerking voor mark omdat er bij zijn paard duidelijk een probleem is wat mischien bij antoine optelossen is .Hierbij zeg ik niet dar hij de all mighty one is,maar je zou natuurlijk is verder kunnen kijken dan u neus lang is.De gene waar mark les van krijgt ken ik al helemaal niet dus wie zou ik zijn om de mensen te beoordelen ik heb alleen het idee dat hij vast gelopen is.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:37

silvana schreef:
Anouk dan kom je op betere manege's als ik .Sinds ik weet hoe het werkt zie ik pas hoeveel paarden er slecht lopen en met alle goede bedoelingen van dien slecht getraind worden.Ook door instructeurs die van Deurne komen.Maar helaas staan mensen niet altijd open voor aternatieven.Bovendien leer je het zelf te doen en vooral dat is belangrijk .Maar het is fijn als jij weet hoe je je paard goed moet recht richten.ook niet slecht bedoeld

Silvana, ik weet niet of ik op betere maneges kom dan jij, maar ik ben erg zorgvuldig met het kiezen van een instructeur. Het is uiteraard erg als jij andere ervaringen hebt met trainers, al dan niet werkend op een manege.

Juist door goede priveles leer je o.a. hoe je je paard recht moet richten. Ik zeg niet dat ik het in mijn eentje kan, dat zou ik niet eens willen, maar ik zorg er wel voor dat ik iemand aan de zijkant heb staan, minstens 1 x per week, die mij wel kan vertellen hoe het moet. Deurne of Orun zegt mij niet zoveel, ik kijk meer en liever naar hun eigen ervaring, de resultaten van hun leerlingen en hoe ik en het paard ons erbij voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:35

Voordat je met rechtrichten begint zullen er een aantal andere basisvoorwaarden voorelkaar moeten zijn. Helaas denk ik dat die nog niet in orde zijn bij Mark. Dus daar moet hij eerst aan werken, dan kan hij verder met zijn paard.

@silvana. Vaak is het een zeer moeilijke taak om uberhaupt tot een leerling door te dringen, leerlingen die werkelijk gemotiveerd zijn om te leren en er wat mee doen met wat je zegt zijn met een kaarslichtje nog niet te vinden.

Mensen die dus echt openstaan en dan ook echt openstaan zullen zeer snel vooruitgang boeken.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 23:48

Is Silvana sponsor of kennis oid van de heer de Bodt ofzo? Jeetje, doe niet zo belachelijk, alsof alleen hij goed les zou geven Verward Ik heb ondertussen meer negatieve verhalen over hem gelezen als goede, zoals bijvoorbeeld met je handen amper ter hoogte van je oren, erg bevorderlijk... maar goed, daar gaat het niet over nu!
Ik denk dat sommigen van de mensen die hier in het topic aan het woord zijn geweest, wel degelijk weten hoe en van wat voor een soort persoon ze les hebben. En ik denk ook dat als de DA verteld dat het een rijtechnisch probleem is, dat ik dat in deze context goed kan plaatsen... zoals Pipo al zei, je moet eerst de basis voor mekaar hebben alvorens aan dingen te gaan beginnen waar Mark wel eens over geschreven heeft, die voor hem nog lang niet aan de orde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:58

nitouche schreef:
Waarom heeft die man die mark lesgeeft het niet gezien (die heeft mark de afgelopen keren, dus ook toen zijn paard niet zuiver liep les gegeven) en ik mag verwachten als je op Pr. St. Georges nivo hebt gereden, je dit ook zeker niet over het hoofd mag zien……Dat vind ik een nog kwalijker zaak….

Als het paard toen daadwerkelijk niet zuiver liep, had deze heer dat zeker ook moeten zien.
Als het paard toen wel zuiver liep, is het voor een eenmalige instructeur heel moeilijk te beoordelen "waar het paard staat".

De reden dat ik mijn opmerking over de instructrice maakte die wekelijks lesgeeft en zelfs betreffend paard bijrijdt, is dat zij het dier al langere tijd meerdere keren per week ziet. En dus ook de ontwikkeling danwel het uitblijven daarvan, op had moeten merken.

Ik kom soms ook wel eens bij iemand dat ik denk "Jeetje wat gaat dat belabberd". En soms gebeurt het dat als je daar voorzichtig en tactisch op aanstuurt, je er achter komt dat het nog veel erger geweest is en de lijn al opwaarts is. Als je als eenmalig instructeur met zo'n ruiter praat, zal die ook zelden zeggen dat zijn lijn neerwaarts gaat. Je krijgt eerder de positieve verhalen. Kijk maar naar de andere topics van Mark. De algemene tendens is (beetje overdreven om het duidelijk te maken Haha! ) toch wel dusdanig positief dat hij binnenkort waarschijnlijk in het Z uit zal komen. (niet l*llig bedoeld tov jou hoor Mark).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 09:59

Koortje schreef:
Niet banketstaaflig bedoeld hoor, maar is/was het wel verstandig om nu al aan een eigen paard te beginnen?

Mijn eigen partner reed nog veeeeeel korter dan Mark toen hij Leo kocht en ja, we zijn diepe downs tegengekomen. Maar ook leuke ups. En nu, drie jaar verder, gaat het hartstikke leuk met die twee. Ze komen er wel uit.

Bedoel je trouwens met je reacties dat een beginnend ruiter beter andermans paard kan verkloten dan z'n eigen paard? Ik zie het verschil niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:01

ShannaY schreef:
Maar wat ik niet snap ?
Je voelt toch zelf ook direct als je paard helemaal vast zit ?
Tenminste helemaal als ze van voren vast zit, dan wil ze niet naar rechts en ook niet naar links buigen. En als ze in haar rug vast zit gaat ze in de voltes en hoeken ook niet rond om je been. Zoiets moet toch inderdaad je instructie kunnen zien, zelfs ik zou het kunnen zien !

Nee, dat voelt een beginnende ruiter niet. En aardig wat ruiters die zich hier als gevorderd voordoen ook niet.
Veel mensen zien ook niet het verschil in buiging in de nek, de hele hals, of het hele lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:03

Romkabouter schreef:
Maar zo de instructie de blaam toeschuiven vind ik niet echt eerlijk, gezien het feit dat ze ook maar mens is Lachen

Dus jij vindt het ook niet erg als de garage je auto dusdanig afstelt dat je 'm in puin rijdt? Is immers ook mensenwerk Tong uitsteken

Daar betaal je voor. En een instructeur hoort zelf ook te zorgen dat hij/zij scherp blijft. Daarom moet een instructeur ook een eigen lesgeefmens/trainer hebben. JUIST omdat foutjes er anders insluipen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:07

nitouche schreef:
waarom wordt er zo negatief gedaan over haar... zoals niet verteld is en niemand van jullie weten is er een aantal keren tegen mark gezegd dat zijn paard niet goed loopt en ook door die annabel... dit is ook al een aantal weken geleden door mensen bij ons op stal tegen hem verteld maar als de ruiter er dan zelf ook niks aan doet of eventueel nagaat denken wat er mis gaat....( sorry mark)...

Iets wat je niet weet, daar kun je ook niet op reageren.....
Bovendien ken ik de verstandhouding tussen Mark en zijn (ex) stalgenoten niet, maar als het een bemoeizuchtig stel is (weet ik niet hoor, ik ken ze niet, maar zo kom ik ze regelmatig tegen op andere stallen) dan kan ik me voorstellen dat een eigenaar op een gegeven moment niet meer luistert omdat men toch altijd wel wat te zaniken heeft....
(ik zeg dus NIET dat dat hier het geval is, ik kan dat niet beoordelen maar ik zou me d'r wat bij voor kunnen stellen. Zeker omdat het een heel aardig paard is, gekocht door een beginner, dus er zou ook wat jalouzie mee kunnen spelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:11

MarkKH schreef:
Vandaag weer een paar kaar op het harde gedraafd en gelongeerd in de bak en ze was weer helemaal rad Lachen morgen ook weer lekker longeren en maandag even overleggen met de DA over het vervolg. Ben dus erg blij hiermee...

Sorry Mark, ik wil je niet ontmoedigen, maar je probleem is echt nog niet opgelost. Is toeval.

Dit zie ik (te!!!) vaak op Bokt: er wordt een probleem gemeld, er komen reacties op die weer andere reacties uitlokken, en topicstarter meldt de volgende dag of twee dagen later vrolijk dat alles opgelost is.

Zo werkt het dus niet.....
Maak je zelf niet blij met een dooie mus Mark, maar maak waar wat je zegt: ga er serieus mee aan de slag, in overleg met je DA en doe je stinkende best om verdere schade voor je paard te beperken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:13

Verder: zie reactie van Pipo, is de spijker op z'n kop.

Sorry voor de vele reacties, ben niet handig genoeg voor verschillende quotes in 1 reactie.....

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:36

Sonja"]
[quote="Romkabouter schreef:
Maar zo de instructie de blaam toeschuiven vind ik niet echt eerlijk, gezien het feit dat ze ook maar mens is Lachen

Daarom moet een instructeur ook een eigen lesgeefmens/trainer hebben. JUIST omdat foutjes er anders insluipen.
[/quote]

Ik kan je vertellen dat deze persoon zelf 1 keer in de week les krijgt van een persoon die zelf goed kan rijden… Ik heb ook privé-les van Annabel en ook springles van die andere persoon.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:45

Sonja schreef:

Iets wat je niet weet, daar kun je ook niet op reageren.....
Bovendien ken ik de verstandhouding tussen Mark en zijn (ex) stalgenoten niet, maar als het een bemoeizuchtig stel is (weet ik niet hoor, ik ken ze niet, maar zo kom ik ze regelmatig tegen op andere stallen) dan kan ik me voorstellen dat een eigenaar op een gegeven moment niet meer luistert omdat men toch altijd wel wat te zaniken heeft....
(ik zeg dus NIET dat dat hier het geval is, ik kan dat niet beoordelen maar ik zou me d'r wat bij voor kunnen stellen. Zeker omdat het een heel aardig paard is, gekocht door een beginner, dus er zou ook wat jalouzie mee kunnen spelen)

Er zullen misschien mensen zijn die nu gaan denken dat ik iets tegen mark heb (in tegendeel, kan het wel goed met hem vinden), omdat ik op dit topic reageer, dit doe ik omdat er simpelweg gewoon een aantal dingen verzwegen worden, die wel verteld moet worden om andere mensen, zoals annabel, niet de dupe hiervan te laten worden.. (wat ik niet reëel vind)

Nee idd iets wat je niet weet kan je niet over oordelen, maar dat wordt ook vaak niet genoemd door een topic starter. (merk ik vaak)
Er is altijd wel jaloezie op een stal waar een grote groep mensen staan.. In de dit geval zullen er altijd wel een aantal zijn die misschien jaloers zijn, maar van de personen die mark hebben aangesproken, is er naar mijn inziens niemand jaloers. Ze hebben al die tijd het beste voor gehad met hem en geprobeerd hem in de goede zin te helpen, misschien kwam dat als zeurderig over, dit alleen omdat mark nog niet de nodige ervaring in de praktijk heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:51

Sonja"]
[quote="ShannaY schreef:
Maar wat ik niet snap ?
Je voelt toch zelf ook direct als je paard helemaal vast zit ?
Tenminste helemaal als ze van voren vast zit, dan wil ze niet naar rechts en ook niet naar links buigen. En als ze in haar rug vast zit gaat ze in de voltes en hoeken ook niet rond om je been. Zoiets moet toch inderdaad je instructie kunnen zien, zelfs ik zou het kunnen zien !

Nee, dat voelt een beginnende ruiter niet. En aardig wat ruiters die zich hier als gevorderd voordoen ook niet.
Veel mensen zien ook niet het verschil in buiging in de nek, de hele hals, of het hele lijf.
[/quote]

Oké, maar als instructeur/trice kun je dat absoluut zien, zelfs ik kan het zien, en ik heb nergens voor geleerd ect.. Daarbij praat Mark op zo'n degelijk "hoog niveau" over zijn rijden, dat hij dat dan ook wel zou moeten weten, daarom mag het ook wel duidelijk zijn dat ik dit vraag. Maar zo heb ik ook al vaker aangegeven, ook tegen hem zelf, aan theorie heb je niks, hij loopt veels te ver voor op zaken, waar hij zich nog lang niet mee bezig moet houden, en zo ga je ontzettend de fout in.

Sonja, ik geef je gelijk wat betreft de dode mus, hij had immers zelf al aangegeven dat het nog wel een tijdje zal gaan duren.
Idd knap dat hij het wil toegegeven, maar als he het mij vraagt.. vind ik nog steeds dat hij niet weet waar hij mee bezig is.. paard is een dier van vlees en bloed, en geen brommer die je zodanig kan aanstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:55

Sonja"]
[quote="MarkKH schreef:
Vandaag weer een paar kaar op het harde gedraafd en gelongeerd in de bak en ze was weer helemaal rad Lachen morgen ook weer lekker longeren en maandag even overleggen met de DA over het vervolg. Ben dus erg blij hiermee...

Sorry Mark, ik wil je niet ontmoedigen, maar je probleem is echt nog niet opgelost. Is toeval.

Dit zie ik (te!!!) vaak op Bokt: er wordt een probleem gemeld, er komen reacties op die weer andere reacties uitlokken, en topicstarter meldt de volgende dag of twee dagen later vrolijk dat alles opgelost is.

Zo werkt het dus niet.....
Maak je zelf niet blij met een dooie mus Mark, maar maak waar wat je zegt: ga er serieus mee aan de slag, in overleg met je DA en doe je stinkende best om verdere schade voor je paard te beperken.
[/quote]

Niet banketstaaf bedoeld, maar misschien denkt hij dat het weer helemaal rad is, maar kan hij dit dus ook wéér niet zien. Hij wist immers ook niet dat hij verkeerd bezig was met rijden, wat eigenlijk toch best wel op foto's te zien was. Allemaal niet banketstaaf bedoeld, maar hij hij praat alsof hij alles goed voor elkaar heeft. Achterhand eronder, aanleuning, lekker naar beneden, terwijl dat op zijn foto's nooit het geval is. Dan gaan mensen denken. Mijn paard heeft ook een rugprobleem gehad, door middel van verkeerd rijden (correctie : zelf wat aanklooien) en dat heeft ook ruim een half jaar geduurd voor hij daar uit was. Veel longeren laag instellen met de pessoa deed wonderen. Dus ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat ze nu al weer helemaal "rad" is.. (dat lijkt misschien zo, omdat ze vrolijk blijven en niet altijd kreupel lopen, maar onregelmatig, paarden met rugpijn kunnen het goed verbergen zolang ze niks hoeven te doen wat pijn doet)