Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mandy73_unes schreef:Kijk voor longeren eens op de site van Mireille den Hoed. Paard niet vastzetten dmv bijzet, daar wordt hij niet rechter van. Hij moet leren zelf horizontaal en verticaal in balans te komen dmv enkele longe of dubbele longe zonder toeters en bellen eraan.
Elisa2 schreef:Schoudervoor en schouderbinnen werkt alleen als het paard op twee teugels is, dan kun je de schouder pas gaan verzetten. Dus het paard moet eerst rechtgericht zijn. Ben het dus met Oji eens.
.
Earth schreef:Ik zou eerst lichamelijk alles uitsluiten. Dus eerst hals en rug op de foto, maagonderzoek. Want als je door blijft gaan terwijl je achteraf ziet dat er lichamelijk iets mis was, dan sla je jezelf voor je kop natuurlijk.
Lillz schreef:Daarbij zijn dit soort dingen heel vaak gewoon rijtechnisch/aangeleerd gedrag. Zoals ik al eerder zei, door het paard even rust te gunnen na het staken beloon je het. Zou eerst met de hele duidelijke tips van oji aan de slag gaan
Gini schreef:Lillz schreef:Daarbij zijn dit soort dingen heel vaak gewoon rijtechnisch/aangeleerd gedrag. Zoals ik al eerder zei, door het paard even rust te gunnen na het staken beloon je het. Zou eerst met de hele duidelijke tips van oji aan de slag gaan
Ach ja, paard geeft aan iets heel moeilijk (of zelfs pijnlijk?) te vinden, wat is er dan mis met even rust. Ik vind het juist heel goed dat TS op dat vlak naar het paard luistert.
Suzanne F. schreef:Elisa2 schreef:Schoudervoor en schouderbinnen werkt alleen als het paard op twee teugels is, dan kun je de schouder pas gaan verzetten. Dus het paard moet eerst rechtgericht zijn. Ben het dus met Oji eens.
.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Schoudervoor en schouderbinnenwaarts kan je juist gebruiken om een paard recht te richten en hem meer aan 2 teugels te krijgen. Bij het rechtrichten van een paard plaats je altijd de voorhand voor de achterhand. Als een paard dus graag met de kont naar binnen loopt dan plaats je de voorhand weer voor de achterhand door de buitenschouder te draaien naar binnen. Aanvullend hierop is het schoudervoor rijden zeer geschikt om dat binnenachterbeen sterker te krijgen wat niet wil dragen die kant op.
In dit specifieke geval is het een stap te ver omdat het paard al staakt als het die ene kant op moet. Maar ik wilde dit wel even nuanceren.
Kirrietje schreef:Dankje iedereen voor de tips en de info!
Even over het “momentje rust” ik deed dat omdat met naar voren drijven het alleen maar erger werd. Ze maakte zichzelf dan helemaal gek en stond vervolgens te trillen op dr benen. Ik snap indd dat het dan op een soort belonen kan lijken, maar voor mijn gevoel reageert ze beter op het momentje rust en dan weer verder oppakken dan maar door blijven drijven en trekken etc. Sinds dat ik die aanpak ben gaan doen kwam ze al minder vaak achter elkaar omhoog en bleef ze meer ontspannen in dr koppie.
Vandaag gereden en ze is een keer of 3 in staking gegaan maar dan zonder te steigeren. Dus stil gaan staan, zodra ik dr omdraaide ging ze alweer voorwaarts. Ook ging het op de rechterhand in de galop reuze goed en sprong ze goed aan![]()
Heel fijn kunnen rijden dus, zeker ook dankzij de tips die hier gegeven zijn, ben daar blij mee.
Even nog overleg gehad en donderdag komt de fysio langstoch even kijken of ze haar indd los kan maken en wat zij allemaal ziet en voelt. Ben benieuwd wat hier uit komt.
Kirrietje schreef:Dankje iedereen voor de tips en de info!
Even over het “momentje rust” ik deed dat omdat met naar voren drijven het alleen maar erger werd. Ze maakte zichzelf dan helemaal gek en stond vervolgens te trillen op dr benen. Ik snap indd dat het dan op een soort belonen kan lijken, maar voor mijn gevoel reageert ze beter op het momentje rust en dan weer verder oppakken dan maar door blijven drijven en trekken etc. Sinds dat ik die aanpak ben gaan doen kwam ze al minder vaak achter elkaar omhoog en bleef ze meer ontspannen in dr koppie.
Vandaag gereden en ze is een keer of 3 in staking gegaan maar dan zonder te steigeren. Dus stil gaan staan, zodra ik dr omdraaide ging ze alweer voorwaarts. Ook ging het op de rechterhand in de galop reuze goed en sprong ze goed aan![]()
Heel fijn kunnen rijden dus, zeker ook dankzij de tips die hier gegeven zijn, ben daar blij mee.
Even nog overleg gehad en donderdag komt de fysio langstoch even kijken of ze haar indd los kan maken en wat zij allemaal ziet en voelt. Ben benieuwd wat hier uit komt.