Paard steigert zodra ze rechtsom moet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:47

Oji zegt precies zoals 't is (denk ik, verwacht ik). Onze merrie steigerde ook op de rechterhand en hupsen en klooien. Zodra je de middellijn opging om van hand te veranderen was t halverwege al raak. Eerst denk je, niet klooien en wordt je strenger maar dat werkt allemaal averecht. Foto's gemaakt van dr hals en rug. Niets op te zien. Zadel nagekeken, lag prima. Tandarts gehad, alles in orde.
Hmmmm.
Toen gaan rijden op een hele andere manier. Rechtrichten it is... ontspanning opzoeken. Inderdaad wat oji zegt, rechtzetten op buitenhand, binnenhand loslaten etc.
Ook doen wij veel werken aan de dubbele longeerlijn, daar reageert ze goed op.
Denk sowieso dat een osteopaat ook ondersteuning kan bieden

Kirrietje

Re: Paard steigert zodra ze rechtsom moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 17:55

@oji Hele duidelijke uitleg, thanks!!

@mandy73_unes over het longeren met dubbele lijnen gaf een stalgenootje ook een tip inderdaad. Haar paard is er zoveel mee verbeterd, iemand op stal geeft er les in, dus zodra dit weer mag (les aan de longe mag ook niet meer ivm corona) ga ik denk ik ook daarmee aan de slag. Ik longeer haar nu ook zonder bijzet en ze reageert daar ook heel fijn op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:02

Ik zou haar juist met bijzet longeren en dan kijken wat ze rechtsom doet.

Is haar rug trouwens ook op de foto geweest? Want ik zou het zelf toch altijd eerst daar zoeken en dat willen uitsluiten.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:10

Kijk voor longeren eens op de site van Mireille den Hoed. Paard niet vastzetten dmv bijzet, daar wordt hij niet rechter van. Hij moet leren zelf horizontaal en verticaal in balans te komen dmv enkele longe of dubbele longe zonder toeters en bellen eraan.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 18:50

Mandy73_unes schreef:
Kijk voor longeren eens op de site van Mireille den Hoed. Paard niet vastzetten dmv bijzet, daar wordt hij niet rechter van. Hij moet leren zelf horizontaal en verticaal in balans te komen dmv enkele longe of dubbele longe zonder toeters en bellen eraan.

Kwam inderdaad haar site tegen erg interessant :j ik heb eigenlijk gewoon overgenomen hoe ze altijd werd gelongeerd, met bijzet dus. Zonder reageert ze wat beter, was eerst uitzoeken wat ze moest maar liep daarna ontspannen lang en laag en zelfs geen poging tot omdraaien *\o/*

@Suzanne F. Met bijzet reageerde ze juist minder fijn. Iedere keer dat ik haar namelijk longeer met bijzet gaat ze telkens draaien naar de hand die ze makkelijk vind.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:08

Ja dat geloof ik wel dat ze dan omdraait. Dat betekent gewoon dat ze rechtsom heel erg moeilijk vindt. Ik zou altijd eerst willen uitsluiten dat het lichamelijk is, of rugwervels of spieren in de rug of lendenen etc.
En als daar niks aan de hand is dan is het toch een kwestie van doorpakken rechtsom en dat zou ik als eerst aan de longe doen. Maar dat kan je als je niet heel ervaren bent hierin niet alleen en je moet goed weten wat je doet. Maar ik zou eerst dingen willen uitsluiten.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 20:37

Mijn merrie kon in het begin ook amper rechtsom, zodra het kon ging ze omdraaien, of nam ze veel stelling naar buiten. In de galop werd altijd gebokt. Heb haar toen op aanraden van mijn oude instructie toendertijd gelongeerd en gereden met een slof, maar hier liep ze na twee keer zo slecht op dat ik die er meteen afgegooid heb en een andere instructie ben gaan zoeken.

Maar je paard geeft een flinke storing op en die is er niet voor niets, ik zou in ieder geval even een apk doen, dus tandarts, dierenarts en zadelmaker en eventueel dus de osteopaat. Is wel even een investering helemaal in een leasepaard, maar als er echt iets niet goed zit gooi je eventueel les geld ook weg, plus tijd die je kwijt bent en eventueel vertrouwen van het paard onder het zadel. Je wil ook niet achterover gaan en alle gevolgen en kosten van dien.
Zou toch deze problemen eens aankaarten bij de huidige eigenaar, het is eigenlijk wel gek dat jij jezelf op kosten moet jagen om een eventueel toekomstig paard goed te krijgen zodat je hem kan kopen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:06

Als het niet lukt met de gegeven tips, kan er ook een andere lichamelijke oorzaak zijn. Maagproblemen veroorzaken ook vaak problemen rechtsom.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:26

Even aangenomen dat het paard verder goed is en dit een rijtechnisch probleem is ga ik mee met de post van Oji.

Alleen, als je paard iets moeilijk vind moet je eigenlijk kijken of je het makkelijker kan maken. Galop met veel binnenstelling in de bocht vragen is voor een paard die dit lastig vind te moeilijk. Maak de oefening dan makkelijker.

Galoppeer aan het eind van de lange zijde aan, dus niet in de bocht maar ervoor, met lichte buitenstelling ipv binnenstelling. Zo geef je de schouder ruimte. Misschien springt ze niet direct goed maar als ze niet steigert heb je al een significante verbetering te pakken.

Bouw dat uit in kleine baby stapjes tot ze wel goed aanspringt. Als ze goed aanspringt dubbel en dwars belonen en niet te vaak herhalen in 1 uurtje rijden.

Als het goed aanspringen met buitenstelling is bevestigd kan je weer in kleine stapjes meer recht maken.

Verder goed oefeningen rijden waar ze rechter van worden, zoals schoudervoor, schouderbinnen etc.

Als je nu tijdens Corona niet echt les kan krijgen is team by Jill een hele fijne online manier van het bijhouden van je kennis.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:26

Schouder voor en schouder binnen zijn nu echt nog helemaal niet aan de orde! Je geeft aan kleine stapjes maar dit zouden zevenmijlspassen zijn en gaat alleen maar averechts werken. Dat zijn oefeningen voor lengtebuiging terwijl het paard nog niet eens recht genoeg kan worden om goed aan te springen. Schouder voor en schouderbinnenwaarts zijn superfijne oefeningen om je paard links en rechts sterker te maken, maar wel pas vanaf het moment dat het paard in ieder geval ontspannen recht door een normale wending/volte kan.

Beetje wijken voor het rechter been naar de linker teugel is echt het enige dat je nu aan zijgangen zou kunnen meepakken. Alles vanuit het voorwaartse! Als je teveel in tempo terug gaat, maak je het je paard alleen maar moeilijker om balans te houden en om rechter te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:14

Schoudervoor en schouderbinnen werkt alleen als het paard op twee teugels is, dan kun je de schouder pas gaan verzetten. Dus het paard moet eerst rechtgericht zijn. Ben het dus met Oji eens.

En als aanvulling voorwaarts als in actief, niet over het tempo jagen maar zorgen dat beide achterbenen even actief zijn/ worden dmv aan het been maken en schakelen zodat het paard voorwaarts gaat denken. Beide achterbenen even actief is stap 1 in het rechtrichten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:00

Klopt Elisa, dat bedoel ik ook met voorwaarts. Actief aan het been. Niet voorwaarts als in rennen door de baan :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:16

Elisa2 schreef:
Schoudervoor en schouderbinnen werkt alleen als het paard op twee teugels is, dan kun je de schouder pas gaan verzetten. Dus het paard moet eerst rechtgericht zijn. Ben het dus met Oji eens.
.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Schoudervoor en schouderbinnenwaarts kan je juist gebruiken om een paard recht te richten en hem meer aan 2 teugels te krijgen. Bij het rechtrichten van een paard plaats je altijd de voorhand voor de achterhand. Als een paard dus graag met de kont naar binnen loopt dan plaats je de voorhand weer voor de achterhand door de buitenschouder te draaien naar binnen. Aanvullend hierop is het schoudervoor rijden zeer geschikt om dat binnenachterbeen sterker te krijgen wat niet wil dragen die kant op.

In dit specifieke geval is het een stap te ver omdat het paard al staakt als het die ene kant op moet. Maar ik wilde dit wel even nuanceren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:16

Ik zou eerst lichamelijk alles uitsluiten. Dus eerst hals en rug op de foto, maagonderzoek. Want als je door blijft gaan terwijl je achteraf ziet dat er lichamelijk iets mis was, dan sla je jezelf voor je kop natuurlijk.

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:42

Earth schreef:
Ik zou eerst lichamelijk alles uitsluiten. Dus eerst hals en rug op de foto, maagonderzoek. Want als je door blijft gaan terwijl je achteraf ziet dat er lichamelijk iets mis was, dan sla je jezelf voor je kop natuurlijk.

Ik snap wel dat TS dat niet doet :o Het is natuurlijk niet d'r eigen paardje, dus die verantwoordelijkheid ligt (grotendeels) bij de eigenaar m.i.. Zou zeker dit probleem communiceren naar de eigenaar, maar als die het onderzoek niet laat doen, tja..

Daarbij zijn dit soort dingen heel vaak gewoon rijtechnisch/aangeleerd gedrag. Zoals ik al eerder zei, door het paard even rust te gunnen na het staken beloon je het. Zou eerst met de hele duidelijke tips van oji aan de slag gaan :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:44

Lillz schreef:
Daarbij zijn dit soort dingen heel vaak gewoon rijtechnisch/aangeleerd gedrag. Zoals ik al eerder zei, door het paard even rust te gunnen na het staken beloon je het. Zou eerst met de hele duidelijke tips van oji aan de slag gaan :j

Ach ja, paard geeft aan iets heel moeilijk (of zelfs pijnlijk?) te vinden, wat is er dan mis met even rust. Ik vind het juist heel goed dat TS op dat vlak naar het paard luistert.

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:48

Gini schreef:
Lillz schreef:

Ach ja, paard geeft aan iets heel moeilijk (of zelfs pijnlijk?) te vinden, wat is er dan mis met even rust. Ik vind het juist heel goed dat TS op dat vlak naar het paard luistert.

Ik ben ook niet tegen rust, dat kan heus geen kwaad. Maar ze least t dier niet voor niets (neem ik aan dan). Als ze er uiteindelijk weer op wil dan moet ze ofwel 1) rijtechnisch aan de slag of 2) het dier op de foto zetten etc. Dan zou ik ervoor kiezen om eerst 1 te doen en evt later 2, ipv andersom :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:56

Ah zo, dan begrijp ik je. :)

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:38

Ahh ik las even mijn bericht terug en denk dat ik de miscommunicatie nu ook begrijp, dus even ter verduidelijking: met 'na het staken rust gunnen' bedoel ik onmiddelijk erna. In de OP beschreef TS dat ze wanneer paard staakte het hoofd opzij boog en daarna een 'rustmomentje' in last alvirens verder te rijden (als ik het goed begrijp, maar corrigeer me vooral als dat niet zo is). Dat bedoelde ik met rust, en dat vind ik niet bevordelijk. Rust in de zin van paard een poosje op de wei gooien heb ik natuurlijk geen probleem mee :) Hopelijk is nu duidelijker!

Edit; nóg meer verduidelijkt :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:45

Ik zou adviseren dit paard in een kliniek even laten na kijken in achterhand en bovenlijn voor je het rijtechnisch gaat proberen op te lossen.
    Een paard komt niet omhoog omdat hij scheef is en iets moeilijk vind. Dan is er meer aan de hand.
    Ook de tanden eens laten na kijken

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 18:14

Dankje iedereen voor de tips en de info!

Even over het “momentje rust” ik deed dat omdat met naar voren drijven het alleen maar erger werd. Ze maakte zichzelf dan helemaal gek en stond vervolgens te trillen op dr benen. Ik snap indd dat het dan op een soort belonen kan lijken, maar voor mijn gevoel reageert ze beter op het momentje rust en dan weer verder oppakken dan maar door blijven drijven en trekken etc. Sinds dat ik die aanpak ben gaan doen kwam ze al minder vaak achter elkaar omhoog en bleef ze meer ontspannen in dr koppie.

Vandaag gereden en ze is een keer of 3 in staking gegaan maar dan zonder te steigeren. Dus stil gaan staan, zodra ik dr omdraaide ging ze alweer voorwaarts. Ook ging het op de rechterhand in de galop reuze goed en sprong ze goed aan +:)+
    Heel fijn kunnen rijden dus, zeker ook dankzij de tips die hier gegeven zijn, ben daar blij mee.

Even nog overleg gehad en donderdag komt de fysio langs :j toch even kijken of ze haar indd los kan maken en wat zij allemaal ziet en voelt. Ben benieuwd wat hier uit komt.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:25

Ik lees even mee.
    Heb onlangs een topic geopend voor een redelijk overeenkomstig probleem.
    Ga vanavond met een rubber flexibel stangetje rijden, osteo is bij al geweest. Paard zit overal volledig vast en is dus flink aangepakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:40

Suzanne F. schreef:
    Elisa2 schreef:
    .

Ben ik het niet helemaal mee eens. Schoudervoor en schouderbinnenwaarts kan je juist gebruiken om een paard recht te richten en hem meer aan 2 teugels te krijgen. Bij het rechtrichten van een paard plaats je altijd de voorhand voor de achterhand. Als een paard dus graag met de kont naar binnen loopt dan plaats je de voorhand weer voor de achterhand door de buitenschouder te draaien naar binnen. Aanvullend hierop is het schoudervoor rijden zeer geschikt om dat binnenachterbeen sterker te krijgen wat niet wil dragen die kant op.

In dit specifieke geval is het een stap te ver omdat het paard al staakt als het die ene kant op moet. Maar ik wilde dit wel even nuanceren.

Ja mee eens, maar dat is imo alleen bij "normale" scheefheid en een ruiter die handig genoeg is om te voelen wanneer een achterbeen blijft staan etc.

Bij een paard wat zo extreem scheef is dat het al een kant niet op wilt zijn het hele stappen te ver omdat eerst het paard weer zo gegymnastiseerd moet worden dat het de spieren aan de holle kant op kan rekken. En dat duurt vaak wel een tijdje, vandaar dat het nuttig is om het paard los te laten maken en dan een tijdje goed te trainen aan de longe met deskundig begeleiding als de ruiter nog niet handig genoeg is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:42

Kirrietje schreef:

Even over het “momentje rust” ik deed dat omdat met naar voren drijven het alleen maar erger werd. Ze maakte zichzelf dan helemaal gek en stond vervolgens te trillen op dr benen. Ik snap indd dat het dan op een soort belonen kan lijken, maar voor mijn gevoel reageert ze beter op het momentje rust en dan weer verder oppakken dan maar door blijven drijven en trekken etc. Sinds dat ik die aanpak ben gaan doen kwam ze al minder vaak achter elkaar omhoog en bleef ze meer ontspannen in dr koppie.

Vandaag gereden en ze is een keer of 3 in staking gegaan maar dan zonder te steigeren. Dus stil gaan staan, zodra ik dr omdraaide ging ze alweer voorwaarts. Ook ging het op de rechterhand in de galop reuze goed en sprong ze goed aan +:)+
    Heel fijn kunnen rijden dus, zeker ook dankzij de tips die hier gegeven zijn, ben daar blij mee.

Even nog overleg gehad en donderdag komt de fysio langs :j toch even kijken of ze haar indd los kan maken en wat zij allemaal ziet en voelt. Ben benieuwd wat hier uit komt.

Fijn om te horen! voor mij klinkt het niet als belonen. Ik denk juist dat het heel belangrijk is om die ontspanning er in te houden. Het paard reageert niet voor niets zo heftig. Volgens mij voel je het goed aan. Ik ben ook benieuwd wat er uit de fysio behandeling gaat komen.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:42

Kirrietje schreef:

Fijn dat de fysio langs komt! Zo te horen maakt het zadel al veel verschil en zal de fysio hopelijk de rest kunnen oplossen. Daarna aan de gang gaan met de tips die hier gegeven zijn en dan heb je straks een fijn paard om te rijden!