Mijn paard is niet te stoppen tijdens buitenrit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaRider

Re: Mijn paard is niet te stoppen tijdens buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 23:29

neetoch O gelukkig maar, dat ik niet gevorderd in dressuur hoef te zijn om dat allemaal te snappen! Dank je voor je tip en uitleg!

Groetjes Eva

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 23:34

Elin_ schreef:
Ik krijg vast heel bokt over me heen, maargoed het hielp wel: ik had ook zo'n merrie en ik heb het opgelost met een pelham. Dubbele teugels, zodat teugel nummer 2 (aan het onderste deel van het bit dus) mijn noodrem was.
Daarnaast aan het werk zetten. Wordt ze echt te heet? Halve ophouding met teugel nummer 2. Dan was het wel hoofd omhoog en help wat gebeurt er nu, maar geloof me dat hoef je maar 3x te doen en het is klaar :j bij mijn merrie dan.
Ging ik met een trens op buitenrit bleef het snel willen en ze wist gewoon op een gegeven moment als ik dan met pelham reed: nou kan het dus niet.
Heb de jaren erna (9 jaar) gewoon met een los teugeltje (zowel bovenste als onderste teugel) kunnen rijden en ik had altijd mijn noodrem eventueel 'bij me'

Hier ook hoor. Zonder pelham wordt er niet buiten gereden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 23:52

Van tempowisselingen, halthouden en teveel dingen doen kunnen paarden juist behoorlijk opgepept raken.
Ik zou het zelf bij consequent rustig stappen en/of draven houden.
En dan ook niet te langzaam, daar worden ze meestal heel kriegel van.
Ze mogen van mij best een beetje flinker stappen maar het moet wel normaal blijven, ontspannen doorstappen wat iets sneller gaat zodat ze niet oppompen en dribbelig worden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 00:23

Mjn merrie kon (ze is nu met pensioen) zich ook behoorlijk enthousiast (understatement) maken op buitenritten.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd om dat "er uit te krijgen" waaronder ook de dingen die in dit topic worden genoemd.
Echter werkte het allemaal averechts wat enkel zorgde voor een paard dat compleet over de pis raakte iedere rit opnieuw.
Piafferend, appuyerend gingen we het bos door. Stilstaan of achteruit zetten werd stijgeren en het werd steeds gevaarlijker.
Stalgenoten keken hun ogen uit als ze mee op buitenrit gingen "dat een Haflinger dat kan :wow: " hoorde ik vaak.
Maar als ruiter zijnde is het alles behalve leuk kan ik je zeggen, doodmoe werd ik er van.
Een gewoon ontspannen bosritje was er niet meer bij en als ik met stalgenoten reed dan meestal in mijn eentje voorop op eenzame afstand van de rest :')
Het kwam niet voort uit stout zijn of graag naar huis willen naar mijn idee. Ze was gewoon erg enthousiast en vergat haar eigen grenzen meer en meer naar mate ik dat gedrag er uit wilde krijgen.

Uiteindelijk heb ik me er bij neergelegd en ben ik naar compromissen gaan zoeken met rijden; Bepaalde stukken lekker hoog tempo draven maar daarna wel aan een lang teugeltje stappen. Knetterharde galop op een goed pad? Prima, maar daarna weer stappen.
En dat dan wel op mijn hulpen en niet op eigen initatief.
Op vreemd terrein zoals op vakanties kon ze dan wel spanning opbouwen maar bleef hanteerbaar.
Hierdoor kwam voor mij het plezier in het rijden weer terug en voorkwam ik een paard wat compleet zeiknat en over de pis thuis kwam.
De laatste jaren kon ik daardoor ook weer gewoon met anderen samen buitenrijden zonder de groep een eind achter me te laten, dus voor ons was dit echt de beste oplossing!
Nu pak ik haar nog 2 a 3x per jaar mee voor een ritje en is de ergste gekkigheid er wel af, al blijft het een firecracker. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 01:04

Ik lees van alles over rijtechnieken en trucs maar mis de randvoorwaarden.

Hoe is je paard gehuisvest? Kan het zich daar voldoende uitleven en bezighouden? En wat eet het?

Mijn paard is, als hij in goede conditie is, 's winters ook veel drukker in het bos. Simpelweg omdat hij dan op een verhard stukje staat buiten in plaats van op een lange begaanbare track. Hij gaat niet vrijwillig in de blubber lopen en heeft dus onder het zadel meer energie om er uit te gooien. Hij blijft aan de hulpen. Maar ik moet er elke pas aan rijden. Hij blijft vragen en is erg vrolijk.

Daarnaast is uiteraard ook je training belangrijk. Dat begint al op de grond en gaat door onder het rijden. Terug komen in tempo moet altijd op lichte druk kunnen. Is je paard te zwaar/geeft het weinig reactie dan ga je verder terug (na halt heb je inderdaad nog achterwaarts) tot je paard weer licht is in de hulp. Bevestig de hulp door hem snel te herhalen. Dus maak na een paar passen weer een overgang terug. Als het goed is gaat het nu soepeler. Zo niet; herhalen.

Ga nooit zo langzaam mogelijk stappen. Maak ruime passen in stap of ga heel langzaam draven (zo langzaam als je kunt!). Beide zijn bewezen rustgevend voor paarden.

Beloon ook goed gedrag door lekker stevig te kriebelen op de schoft.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 08:17

Elin_ schreef:
Ik krijg vast heel bokt over me heen, maargoed het hielp wel: ik had ook zo'n merrie en ik heb het opgelost met een pelham. Dubbele teugels, zodat teugel nummer 2 (aan het onderste deel van het bit dus) mijn noodrem was.
Daarnaast aan het werk zetten. Wordt ze echt te heet? Halve ophouding met teugel nummer 2. Dan was het wel hoofd omhoog en help wat gebeurt er nu, maar geloof me dat hoef je maar 3x te doen en het is klaar :j bij mijn merrie dan.
Ging ik met een trens op buitenrit bleef het snel willen en ze wist gewoon op een gegeven moment als ik dan met pelham reed: nou kan het dus niet.
Heb de jaren erna (9 jaar) gewoon met een los teugeltje (zowel bovenste als onderste teugel) kunnen rijden en ik had altijd mijn noodrem eventueel 'bij me'

Wanneer je je Palham uitrust met de bijbehorende riempjes dan heb je een volautomatisch werkende wisseling tussen een gewoon trensje en een stang met kinketting en dat met één teugel.
Door het onderste riempje zet de stang zich inwerking wanneer je paard tegen de hand gaat door de neus omhoog te brengen.

https://www.esprit-equitation.com/829-p ... n-inox.jpg

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:51

Die riempjes vind ik persoonlijk ondingen, geeft onduidelijke signalen en je kan niet voldoende afwisselen in sterkte van de hulpen.

Een pelhalm is een goed bit, zeker voor bvb drammers. Het bit ligt heel stabiel in de mond en alleen daarvan al worden veel paarden rustiger.
Maar het dient (ideaal gezien) wel met 2 teugels gebruikt te worden.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:09

EvaRider schreef:
neetoch O gelukkig maar, dat ik niet gevorderd in dressuur hoef te zijn om dat allemaal te snappen! Dank je voor je tip en uitleg!

Groetjes Eva

_/-\o_
Je zei het zelf tenslotte van het niet gevorderd genoeg zijn voor zijgangen etc. Geloof dat ik weer eens verkeerd overkwam. Natuurlijk snap je het, ik bedoelde alleen maar te zeggen dat aan het werk zetten op alle niveau's kan.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:10

Ik vind dat je het al prima oplost, even weer een stukje terugrijden in het tempo dat jij kiest. Hartstikke goed, en dat een paard wat sneller naar huis loopt is normaal hoor. Dat wisten de boeren vroeger ook natuurlijk, die zorgden ervoor dat het zwaarste stuk te ploegen land richting huis lag :D Veel plezier met je paard.

EvaRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 10:13

IsabelleN Dankjewel! Leuk dat je dat zegt! :)

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:18

Thioro schreef:
Die riempjes vind ik persoonlijk ondingen, geeft onduidelijke signalen en je kan niet voldoende afwisselen in sterkte van de hulpen.

Een pelhalm is een goed bit, zeker voor bvb drammers. Het bit ligt heel stabiel in de mond en alleen daarvan al worden veel paarden rustiger.
Maar het dient (ideaal gezien) wel met 2 teugels gebruikt te worden.

Dat is een kwestie van afstelling van de riempjes.
Bij een "normale" hoofdhouding, 10cm voor de loodlijn, moet het stangriempje niets doen en heb je (dus) een eenvoudig gebroken bitje.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:30

tamary schreef:
Huis = leuker, dus snel daar naar toe. Werken thuis, rusten van huis weg. Werk voor het hek of op erf als mogelijk, in de bak als dat veiliger is, in draf erf af en minimaal 100m verder uithijgen. Terug naar huis dribbelen en weer werk. Kan tijdje duren voor kwartje valt, dus kies een rustige dag met droog weer.
https://www.youtube.com/watch?v=i2Yu-XGdTuE

Werk onderweg is zeker ook optie al is het maar om paard soepel te houden en aandacht bij jouw te houden, maar vechten verlies je altijd. Waar paard heen wil onaantrekkelijk maken door ze daar aan het werk te zetten voorkomt vechten en de bijbehorende frustraties voor beide partijen.
Wat een goed filmpje! In feite is zo het trailerlaad probleem van mijn paard ook op gelost. Buiten de trailer=voeten bewegen. In de trailer=rusten. Heeft heel goed gewerkt voor mijn paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:42

Zorg dat naar stal niet naar stal is.
Wat wil het paard op het moment dat die te voorwaarts wordt? Die wil naar stal. Maakt niet uit hoe of wat, die wilt naar stal, dat is de grootste beloning, dat is het doel. En dan maakt het niet uit of je cirkeltjes gaat rijden, korte stukjes de andere kant op gaat, het paard weet goed genoeg dat de weg uiteindelijk naar stal leidt en dat daar de grootste beloning ligt. Het verwachtingspatroon wordt niet doorbroken door een cirkeltje te rijden, het paard weet dat na dat cirkeltje je toch weer richting de stal zult gaan.
Oplossing: het verwachtingspatroon doorbreken. Je rijdt richting stal en het moment dat je ter hoogte van de stal bent, rijd je gewoon door. Je vervolgt je weg alsof de stal er niet is. En je breit nog een klein vervolg aan je buitenrit van ongeveer 5 á 10 minuten en wanneer je weer op weg bent naar stal en je paard wordt weer oncontroleerbaar voorwaarts, dan rijd je weer je stal voorbij en maak je nog een lusje de andere kant op. Het moment dat het paard begint te twijfelen, stuur je af richting stal en stop je de training. Je zal dit zal wel een paar keer moeten herhalen en waarschijnlijk zal je de andere tips die hier gegeven zijn ook moeten toepassen om op het moment zelf de controle terug te krijgen. Maar volgens mij ligt de oplossing in het doorknippen van het verwachtingspatroon: de beloning (stal) komt alleen bij goed gedrag.

EvaRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 14:45

Gini Wat een super goede tip, zeg! Ik zal er zeker op die manier aan werken en hopelijk werkt het goed! Ze focust zich inderdaad helemaal op stal. Ik ga jouw oplossing hiervoor in de praktijk brengen!

Dank je voor je reactie!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:34

Als je dit wil doen wat Gini zegt moet je wel echt het goede moment uitkiezen, 'twijfelen' vind ik een beetje vaag omschreven.
Want dat betekent waarschijnlijk dat je paard juist liever niet verder wil lopen en terug wil, als je dan terug gaat leer je je paard niks goeds.
Je paard weet echt precies wanneer de terugweg is.
Het blijft een lastige balans tussen je paard rustiger krijgen en irriteren, het beste is altijd stoppen op een goed moment als het paard ontspant.
Dus je zou een stukje de andere kant op kunnen gaan ipv naar stal, maar als je paard het dan goed doet en ontspant, is het misschien beter om af te stappen en het laatste stukje ernaast te doen, dat is ook een beloning voor je paard.

EvaRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 16:17

MirandaFuego Oké, bedankt voor je tip! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:29

MirandaFuego schreef:
Als je dit wil doen wat Gini zegt moet je wel echt het goede moment uitkiezen, 'twijfelen' vind ik een beetje vaag omschreven.
Want dat betekent waarschijnlijk dat je paard juist liever niet verder wil lopen en terug wil, als je dan terug gaat leer je je paard niks goeds.

Dan begrijp je mijn twijfelen verkeerd. Om het minder vaag te maken even verdere uitleg:
Wat je nu hebt is een paard dat naar stal wilt. Dat is het enige doel. Als je de teugels los zou laten en het paard zijn gang zou laten gaan, dan zou het paard waarschijnlijk sneller gaan stappen, dan gaan draven en uiteindelijk in een stevige galop recht naar stal, de oprijlaan op en waarschijnlijk zo zijn box/paddock/wei in. Zonder nadenken met de kop erop met geen andere gedachte dan 'stal, stal, stal'. Cirkeltjes en zijgangen zijn leuke bezigheden voor even, maar het paard weet toch dat de eindbestemming stal is en is alleen maar daarmee bezig in zijn hoofd.

Aan de ruiter om dit te doorbreken, om ervoor te zorgen dat er in dat hoofd ook ruimte komt voor iets anders, namelijk de optie dat we niet naar stal gaan, dat de ruiter beslist waar we heen gaan. De eerste keer dat je 'mijn methode' toepast, zal het paard resoluut naar stal trekken en dan zal het best moeizaam zijn voor de ruiter om door te rijden. De tweede keer dat je langskomt zal het paard nog steeds naar stal trekken, en het is weer aan de ruiter om dan door te rijden. De derde keer zal het paard nog steeds naar stal trekken, maar in mindere mate. Het paard twijfelt. Bijna niet op te merken, maar toch is het er. Er is ruimte in het hoofd, het paard is ontvankelijk voor de mening van de ruiter. Op dat moment beloont de ruiter het paard met de heerlijkste beloning die het paard op dat moment kan krijgen: 'ja jongen, ga maar naar stal, waar je zo graag wilt zijn.'

Als je op dat moment nog verder zou gaan met de training omdat je dat kleine moment van twijfelen niet genoeg vindt, ben je het paard aan het irriteren en ben je perfectie aan het vragen en perfectie vragen vanaf de eerste training is nooit goed. De allereerste keer dat je een pirouette gaat oefenen, ben je ook niet pas tevreden wanneer het paard perfect anderhalve pirouette in perfecte verzameling uitvoert. Nee, kleine stapjes, maanden en jaren training zorgen voor perfectie. Waarom dan niet de tijd nemen voor dit? Waarom twijfel niet belonen waar je eerst halsstarrigheid had? Dat is dan toch al een stap vooruit? Nog niet perfect, uiteraard niet, maar een stap in de goede richting.
Met veel oefenen en veel geduld ben ik ervan overtuigd dat TS op den duur met los teugeltje naar stal kan rijden. En dat zonder kracht, zonder hulpteugels, zonder woede en met respect voor het paard.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:48

Al mijn paarden geleerd dat we het laatste stuk aan een lange teugel terug gaan. Net als in de bak werken. Dus terug nemen en spanning eraf.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:46

Gini schreef:
MirandaFuego schreef:

Dan begrijp je mijn twijfelen verkeerd. Om het minder vaag te maken even verdere uitleg:
Wat je nu hebt is een paard dat naar stal wilt. Dat is het enige doel. Als je de teugels los zou laten en het paard zijn gang zou laten gaan, dan zou het paard waarschijnlijk sneller gaan stappen, dan gaan draven en uiteindelijk in een stevige galop recht naar stal, de oprijlaan op en waarschijnlijk zo zijn box/paddock/wei in. Zonder nadenken met de kop erop met geen andere gedachte dan 'stal, stal, stal'. Cirkeltjes en zijgangen zijn leuke bezigheden voor even, maar het paard weet toch dat de eindbestemming stal is en is alleen maar daarmee bezig in zijn hoofd.

Aan de ruiter om dit te doorbreken, om ervoor te zorgen dat er in dat hoofd ook ruimte komt voor iets anders, namelijk de optie dat we niet naar stal gaan, dat de ruiter beslist waar we heen gaan. De eerste keer dat je 'mijn methode' toepast, zal het paard resoluut naar stal trekken en dan zal het best moeizaam zijn voor de ruiter om door te rijden. De tweede keer dat je langskomt zal het paard nog steeds naar stal trekken, en het is weer aan de ruiter om dan door te rijden. De derde keer zal het paard nog steeds naar stal trekken, maar in mindere mate. Het paard twijfelt. Bijna niet op te merken, maar toch is het er. Er is ruimte in het hoofd, het paard is ontvankelijk voor de mening van de ruiter. Op dat moment beloont de ruiter het paard met de heerlijkste beloning die het paard op dat moment kan krijgen: 'ja jongen, ga maar naar stal, waar je zo graag wilt zijn.'

Als je op dat moment nog verder zou gaan met de training omdat je dat kleine moment van twijfelen niet genoeg vindt, ben je het paard aan het irriteren en ben je perfectie aan het vragen en perfectie vragen vanaf de eerste training is nooit goed. De allereerste keer dat je een pirouette gaat oefenen, ben je ook niet pas tevreden wanneer het paard perfect anderhalve pirouette in perfecte verzameling uitvoert. Nee, kleine stapjes, maanden en jaren training zorgen voor perfectie. Waarom dan niet de tijd nemen voor dit? Waarom twijfel niet belonen waar je eerst halsstarrigheid had? Dat is dan toch al een stap vooruit? Nog niet perfect, uiteraard niet, maar een stap in de goede richting.
Met veel oefenen en veel geduld ben ik ervan overtuigd dat TS op den duur met los teugeltje naar stal kan rijden. En dat zonder kracht, zonder hulpteugels, zonder woede en met respect voor het paard.

Dan denken we er hetzelfde over maar nu heb je het stuk waar het eigenlijk om gaat uitgebreider uitgelegd.
En dat is natuurlijk heel belangrijk, dat ene momentje, om dat te zien en goed te reageren.
En daarom leek me het goed om dan af te stappen, zodat het goede moment gelijk beloont wordt, en niet weer één pas terug naar huis weer begint.

Zaya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:09

Onze merrie had dat ook zo.
Dat Hebben we op kunnen losse met een low poort stang, met klein boogje er in.

Paarden tandarts zij al ze vind de druk gewoon niet leuk op de tong.
Ging ze met gewoon bit schudden en was net een tank ging dwars door alles heen.
Nu kun je er met twee vingers stoppen.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:36

paarden willen altijd graag terug naar stal. mijn oude paard is in het bos niet te houden en heb er voor de uiterste nood een slofje aanhangen. Stel dat er ineens iemand op het pad staat dat ik hem echt direct stil kan zetten zonder eerst te moeten trekken en plukken. onderweg uit het bos is hij wel wat voorwaartser maar laat ik hem gewoon aan een lange teugel stappen. ik geef zelf met mijn zit aan als hij niet harder mag en met mijn stem. en dan heb ik de teugel gewoon in het midden bij de gesp vast. als er wel wat is of hij moet stoppen moet ik ze wel in een keer oppakken want hij denkt dan dat we wat gaan doen en probeert aan te draven.

Dus misschien proberen naar ontspanning te rijden en de teugels langer laten worden? die van mij kan er in elk geval slecht tegen als hij "opgesloten" word.