warming-up duurt lang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: warming-up duurt lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:51

Volgens mij zegt ook niemand dat het standaard is. Het is erg individueel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:55

Daarbij is warming up gewoon gezond voor elk lichaam voor je er inspanning van vraagt. Het is inderdaad niet zo dat ik het nodig heb voor een fijne verbinding of om een oefening te kunnen rijden. Opwarmen en stretchen hoort voor mij gewoon bij de training.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:12

Lottegold schreef:
Ik snap heel goed dat het er rommelig en "groot" uitziet. Maar het is dan ook geen paard die graag werkt en mij een "cadeautje" zal geven tijdens een training.
Vind jij in het laatste stukje van de film dat hij nog steeds stijf is? want het voelt voor mij daar wel los.
Mijn instructie legt mij wel uit over bijv. zijn binnen achterbeen op de linkerhand. Dat hij die er niet goed onder zet en daarom op sommige momenten vasthoud/ vast zit.
Mijn lessen gaan wel altijd beter dan dat ik zelf rijd, dus dan neem ik aan dat we wel iets goed doen :P

Ik geloof best dat dit niet het makkelijkste paard is om te rijden. Hij heeft een kort voorbeen en een lang gebogen achterbeen. Ik verwacht zomaar dat deze niet de sterkst mogelijke lendenpartij heeft(kon ik nu niet zien)
Dat maakt dat het voor hem(haar?) moeilijker is om vanuit achter met de schoft omhoog te lopen.
Maar dat kan wel. Kost alleen wat meer moeite en ik denk een wat andere benadering.

Je instructrice ken ik niet en vanaf een kort stukje moeilijk te beoordelen of je een andere instructeur moet hebben.
Maar je kan het natuurlijk een keer proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:22

senna21 schreef:
Ik heb het filmpje van je dressuurles deels bekeken.
Wat mij opvalt, is dat je paard 'in twee stukken loopt'. Het samenspel van voor en achterhand is er vaak niet. De rug doet te weinig mee. Misschien verstandig om een osteopaat te consulteren. Dat hij niet graag werkt kan ook een fysieke oorzaak hebben. Rijtechnisch ben ik het met eerdere tips eens. Met deze manier van trainen wordt de rug eerder strakker dan losser.

Dat gaat niet helpen. Ik zie heel veel mensen verkeerd trainen en dan met regelmaat een osteopaat, want een sportpaard heeft dat nodig..........BS. Ik heb er in principe nooit een osteopaat bij. Gewoon netjes rijden en goed management.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:33

Wat een gaaf paard heb je en wat super tof dat je al zoveel hebt bereikt samen.

Wat ik ook heel knap en positief vind is dat je zelf opmerkt dat 45 minuten losrijden nogal lang is en dat je op zoek gaat naar een oplossing, in plaats van vast te roesten in 'gewoontes' en simpelweg bedenkt dat dit bij jouw paard hoort.

Ik heb kort naar je youtube les gekeken en zie ook aan het begin een paard die wat stijf toont. Ook hoor ik je instructrice een aantal keer roepen 'nog ronder', terwijl je paard al ver achter de loodlijn loopt. Technisch gezien gaat je paard, als je dan nog ronder vraagt, zich vastzetten omdat het anatomisch gewoon niet prettig is om nog ronder te lopen.

Allereerst zou ik je willen adviseren om een abonnement te nemen op https://team.byjill.eu. Voor 4 euro per maand krijg je een hele hoop instructievideo's, clinics en basisvideo's te zien. Ik denk dat het je gaat helpen om te kijken naar voorbeelden hoe het wel moet. Je gebruikt je spiegelneuronen als je naar de video’s kijkt. Je lichaam denkt dan bijna dat je ook aan het rijden bent. Het is een hele krachtige manier om te leren.

Op dressagepro heb je ook wat gratis tools waar je wellicht al wat waardevols uit kan halen. https://dressagepro.nl/gratis-tools-voo ... urruiters/

Wellicht wil je na al die technische info wel op zoek naar een andere instructrice ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:49

Die les die op je kanaal staat van Daniele van Mierlo ziet er overigens veel mooier uit.
Ik denk dat een andere instructeur je toch wel kan gaan helpen.

Of heb je nog steeds van haar les.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:21

kwestie van beter leren rijden. beter leren gymnastiseren; betere reacties op je hulpen krijgen en leren nadenken over je training en manier van hulpen geven.

dekens, osteophaten, fysio's, supplementen en andere lapmiddelen gaan je niet helpen. alleen een betere instructeur.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:37

Eef_Bam schreef:
Ik heb je rijfilmpje ook even bekeken. Volgens mij is dit gewoon een rijtechnisch probleem, je paard is flegmatiek en niet aan je been, niet gek dat hij niet voorwaarts en door zijn lijf kan bewegen . Ik zou echt even terug naar de basis, zorgen dat hij van achter naar voor door zijn lijf gaat lopen. En eens bij een andere instructeur gaan lessen die je leert van achter naar voor te rijden ipv zijn hoofd op te tillen als hij gaat duiken -O- .

Precies dit!
Eerst voorwaarts op het been.
Bij een haflinger die ik een poos reed telde ik tot 2 en dan kreeg die een tik met de zweep. Dat deed ik 1 misschien 2 keer en dan werd ze scherper.
Dan was het been; bam vooruit!
Van daaruit kun je weer verder met je buiging en dan kun je ook eens gaan opvangen. Je loopt nu vooruit op de zaken zonder dat dit basis ding goed is.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 18:52

Bedankt voor de reacties. Ik vraag iets over het warm rijden en er staat niet: kijk op mijn YouTube kanaal en geef commentaar op mijn les of op mijn instructeur.
Bedankt voor de tips maar vind bepaalde reacties echt een beetje jammer.
Ik les bij verschillende instructeurs en laat Gold ook wel eens door andere rijden om te kijken waar " mijn fouten zitten, of waar iedereen tegen aanloopt" en dan heb ik t over ruiters die zelf beroepsmatig rijden of een aardig niveautje rijden.
Commentaar op mijn les filmpje hoeft mij niet, anders had ik deze wel gepost.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:57

Misschien heeft hij baat bij magnesium en een supplement voor soepelere gewrichten en spieren?
Weleens bloed laten prikken om de gehaltes te laten nazien?
Ik heb zelf goede ervaringen met de producten en het advies van Paardensuplementen.nl.
Heeft hij ook die lange opwarmtijd als hij bijvoorbeeld uit de wei komt op een zonnige dag?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:03

Lottegold schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik vraag iets over het warm rijden en er staat niet: kijk op mijn YouTube kanaal en geef commentaar op mijn les of op mijn instructeur.
Bedankt voor de tips maar vind bepaalde reacties echt een beetje jammer.
Ik les bij verschillende instructeurs en laat Gold ook wel eens door andere rijden om te kijken waar " mijn fouten zitten, of waar iedereen tegen aanloopt" en dan heb ik t over ruiters die zelf beroepsmatig rijden of een aardig niveautje rijden.
Commentaar op mijn les filmpje hoeft mij niet, anders had ik deze wel gepost.

Jouw YouTube kanaal staat in je onderschrift, dus als je niet wilt dat mensen dat bekijken, zou ik dat weghalen.
Als de oorzaak van het trage op gang komen van je paard ligt in je manier van trainen, is het wel handig om hier naar te kijken. Het is vanuit mij ook niet bedoeld als commentaar op je les filmpje, maar als een hele logische oorzaak voor hetgeen wat jij vraagt: waarom doet mijn paard er zo lang over om los te komen?
Zo te zien hebben velen met mij dit als antwoord gezien op jouw vraag hier op bokt.
Daarnaast doen mensen dus de moeite om jou te helpen door verder te kijken dan hun neus lang is om jou te helpen met een antwoord op je vraag.
Dat doet iedereen om jou te helpen en niet om commentaar te geven.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 19:11

Slaat nergens op dat mensen mijn kabaal niet mogen bekijken. Natuurlijk mag iedereen dat bekijken

Maar de link tussen geef jou mening over een warming up en wat vind je van mijn rijden op mijn yt kanaal snap ik niet helemaal.

Maargoed ik les zowel bij Daniëlle als bij mijn eigen instructie. Daarbij rijd ik clinics dus ik rijd echt op verschillende manieren en probeer ik dus verschillende methodes uit. Alsnog loop ik altijd tegen hetzelfde probleem.

Dus het is niet dat ik niet verder kijk dan mijn neus lang is. Want ik probeer ook verschillende dingen uit.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:22

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:36

Wat denk je zelf dan dat de reden is dat je paard er zo lang over doet om op te warmen?

Je bent er blijkbaar zeker van dat het niet aan je manier van trainen ligt.
Dan heb je vast ook na gedacht over waar het wel aan kan liggen?

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 19:38

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 19:52

Def schreef:
Wat denk je zelf dan dat de reden is dat je paard er zo lang over doet om op te warmen?

Uiteraard kan de manier van trainen beter ik benngeen Anky en doe t zeker allemaal niet goed.
Maar waarom lukt het geen andere (GP) ruiter dan om hem eerder losser te krijgen? Als het alleen aan mijn rijden ligt? Waarom is er geen instructeur van een André Zeeman tot een Daniëlle van Mierlo. Of mijn eigen instructie in de 8 jaar dat ik hem heb die mij DE gouden trainingstip geeft waardoor het paard wel fijn en snel los is.

Zelf heb ik het idee dat het aan zijn spieren of stofwisseling of iets anders ligt. En wie weet heeft iemand hier een tip waardoor ik dat sneller op gang heb.

Ik weet niet of jij les geeft en welke regio jij vandaan komt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:58

Bij mijn paard denk ik ook dat ze ‚iets‘ had. Was licht gevoelig voor spierbevangenheid en in de spieren houden koste best wat moeite.
Wat het was weet ik niet en was ook niet zo belangrijk omdat ik er met dekens, veel krachtvoer en lang losrijden een heel prima paard aan had met meer vermogen dan mijn talent reikte :P.
Wel moest ik ook echt iedere dag met haar werken of buiten rijden anders liep ze echt wel vast in de spieren.Nu achteraf denk ik misschien wel een van de PSSM varianten (in iedergeval niet 1) maar met het management wat ik er bij had was het prima en een had ik een goed presterend paard. Dat het veel tijd kostte heb ik me gewoon bij neergelegd destijds.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-02-20 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:00

je zoekt 100.000 redenen waar het aan kan liggen, behalve aan jezelf en je eigen rijden.

ik weet zeker dat wanneer je dat paard 3 maand bij een GP ruiter in africhting zet hij een stuk sneller opgewarmd en los is. tenzij hij simpelweg niet gezond is.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:02

Sizzle schreef:
Bij mijn paard denk ik ook dat ze ‚iets‘ had. Was licht gevoelig voor spierbevangenheid en in de spieren houden koste best wat moeite.
Wat het was weet ik niet en was ook niet zo belangrijk omdat ik er met dekens, veel krachtvoer en lang losrijden een heel prima paard aan had met meer vermogen dan mijn talent reikte :P . Wel moest ik ook echt iedere dag met haar werken of buiten rijden anders liep ze echt wel vast in de spieren.

Toevallig is Gold ook al 2 spierbevangen geweest. Dus houd er ook altijd rekening
Heb ook t idee dat als hij een week ofzo stilstaat. Hij veel meer " vast" zit.
Hoelang reed jij meestal als je ging rijden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:05

20 min stappen, 20 min losdraven en galop lang en laag, verlicht, 20 minuten oppakken en 15 min stappen, bij voorkeur op de harde weg. Dus altijd langer dan een uur.
Erg belangrijk bij haar was regelmatig sprintjes trekken op het ruiterpad en zo groot mogenlijk stappen met een lang lage houding.
Ik had er een bijrijder bij die met haar naar buiten ging omdat ik zelf die tijd niet altijd had.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-02-20 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:07

Heb je dit al eens besproken met een dierenarts en/of osteopaat?
In de loop der jaren ben ik er wel achter gekomen dat de meeste paarden die 'moeilijk doen' niet dwars zijn, maar kunnen niet op een andere manier duidelijk maken dat ze ergens last van hebben.
Bloedonderzoek en is een begin als je paard bekend is met spierbevangenheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:10

Voor TS kan ik niet spreken maar bij mij kwam de osteo regelmatig langs en deed ik regelmatig een APK keuring. Daar was nooit iets te vinden en was ook op de röntgen gewoon goed.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:14

Lottegold schreef:
Def schreef:

Uiteraard kan de manier van trainen beter ik benngeen Anky en doe t zeker allemaal niet goed.
Maar waarom lukt het geen andere (GP) ruiter dan om hem eerder losser te krijgen? Als het alleen aan mijn rijden ligt? Waarom is er geen instructeur van een André Zeeman tot een Daniëlle van Mierlo. Of mijn eigen instructie in de 8 jaar dat ik hem heb die mij DE gouden trainingstip geeft waardoor het paard wel fijn en snel los is.

Zelf heb ik het idee dat het aan zijn spieren of stofwisseling of iets anders ligt. En wie weet heeft iemand hier een tip waardoor ik dat sneller op gang heb.

Ik weet niet of jij les geeft en welke regio jij vandaan komt?

GP ruiters of andere ruiters van niveau zeggen mij niet zoveel. Ik hecht daar geen waarde aan in de zin van dat die de waarheid in pacht hebben.
Er zijn veel GP ruiters die ook niet snappen waarom ze de dingen doen. Er zijn ook heel goede GP ruiters die juist heel goed weten wat ze doen.
Er zijn ook instructeurs die dat niveau niet hebben gehaald maar beter weten wat ze aan het doen zijn dan een GP ruiter.
Je hoeft het ook allemaal niet goed of perfect te doen en het is juist heel goed dat je verschillende dingen uitprobeert qua training.
Misschien heb jij de juiste trainer voor jou en je paard nog niet gevonden.
Dat kan best heel lang duren weet ik uit ervaring.
En je ontwikkeld jezelf ook met de jaren, je kunt niet alles meteen weten en dat is ook niet erg.

Het zou natuurlijk heel goed zo kunnen zijn dat er iets mis is met zijn stofwisseling of spieren. Is daar wel eens naar gekeken door een dierenarts? Is er wel eens bloed afgenomen op tekorten bv? Of idd een spierziekte.

Het zou ook een combinatie van beiden kunnen zijn. Dat jouw paard om een bepaalde medische reden een andere manier van trainen nodig heeft.
Voor mij staat als een paal boven water dat wat ik op jouw filmpjes heb gezien, niet een juiste manier van trainen is voor jou paard.
Maar ik ben geen dierenarts, dus het zou ook best heel goed kunnen zijn dat er zoals jij zegt iets aan de hand is met jouw paard op medisch gebied.

Ik geef geen les overigens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:21

Ik ben wel eens bij de NL top geweest (ik noem geen namen) en die zeiden letterlijk: met zulke paarden werken wij niet.
Ik kreeg in zulke clinics te horen dat ik zoveel mogenlijk druk moest zetten (dus handschoenen aan) en em er doorheen moest skuppen tot ie los liet #)

Ik heb uiteindelijk een hele fijne instructeur gevonden (ook op internationaal niveau) die de kwaliteiten zag en niet de beperkingen. Maar voor ik daar was had ik al een half uur flink voorwaarts gereden om er te komen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-02-20 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:23

Er is recentelijk het eerste onderzoek naar de zogenaamde therapie/magnetische dekens uitgevoerd. Ik zou een tweede keer nadenken over eentje aanschaffen, je kan net zo goed een dikkere deken opleggen voor je gaat rijden.

https://thehorse.com/149687/magnetic-bl ... s-studied/

Verder heb ik je filmpje niet bekeken, maar was het eerste waar ik aan dacht ook om het voorwaarts op te lossen. Als ik bij mijn paard te snel mijn handen er bij pak blijft hij stug/stijf. Ik rij hem altijd eerst een kwartier / 20 minuten alleen op een contactteugel (maar waar hij het zelf opzoekt, mag lang en laag zijn maar als hij hoger gaat is daar ook contact) op het voorwaartse tempo. Het heeft bij mijn paard even geduurd om de omschakeling te maken naar direct ontspannen beginnen. Maar wat dus bij ons de crux is, is tempo en impuls. Ook als ik in mijn training merk dat hij er niet lekker meer bij is, grijp ik hier graag even naar terug.

Wat is bij jou precies 'het probleem'? Wat merk je als hij niet wilt opwarmen?