Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:'Er doorheen rijden' en 'slecht gedrag negeren' hoeft niet persé slecht te zijn hoor. Soms mist de ruiter even wat skills en dan kan je als ervaren ruiter wel door het moeilijke stukje komen. Puur omdat je meer gevoel, kennis en kunde hebt en: geen angst in dit geval.
Slecht gedrag negeren is gedragskundig wel logisch. Dus het paard niet belonen of aandacht geven bij slecht gedrag. Maar als instructeur en ruiter moet je zelf wel nadenken over dat gedrag. Waarom? En kan ik er iets aan doen om de situatie anders te maken?
Amalarab schreef:Vos123 schreef:Zijn vriendjes staan sinds kort terug op het gras. En hij krijgt een vitamine E kuur door een tekort. Voor de rest is er niets veranderd. Ik vind het niet fijn meer..
Hij blijkbaar ook niet! Waar staat hij als zijn vriendjes op het gras staan?
Is het tekort al aangevuld?
Benzz schreef:Als ik het zo lees is je paard niet voorwaarts en heeft je instructeur het paard aan het been gemaakt, vaak gaat dat niet zonder slag of stoot ( verzet van het paard) dus het is niet raar dat hij daar even op heeft geprotesteerd. Kunst is nu, dat die instructeur jou gaat begeleiden om het paard ook voorwaarts te krijgen. Als jij je teugels op maat neemt en hij stop direct, ben je waarschijnlijk iets te strak in je hand, maar ook is het paard niet vooruit. Dus eerst in de vooruit, daarna kun je wel weer wat met je hand doen.
jansje73 schreef:TS, wat voor paard heb je?
Ik vind het nogal wat als een keer je instructeur erop gaat rijden dat je paard nu niks meer doet. Hoe is je paard dan gereden? Wat moeten we verstaan onder een ouder paard?
Vos123 schreef:Benzz schreef:Als ik het zo lees is je paard niet voorwaarts en heeft je instructeur het paard aan het been gemaakt, vaak gaat dat niet zonder slag of stoot ( verzet van het paard) dus het is niet raar dat hij daar even op heeft geprotesteerd. Kunst is nu, dat die instructeur jou gaat begeleiden om het paard ook voorwaarts te krijgen. Als jij je teugels op maat neemt en hij stop direct, ben je waarschijnlijk iets te strak in je hand, maar ook is het paard niet vooruit. Dus eerst in de vooruit, daarna kun je wel weer wat met je hand doen.
Als ik begin met rijden doe ik eerst een paar rondjes aan de lange teugel, zowel stap als draf zodat hij zich kan opwarmen. een harde hand is het niet maar ik heb wel een elleboog die heel gespannen staat ( mijn onzekerheid denk ik) dus ja dat zou best kunnen. Ook durf ik mijn bovenbenen erg opspannen maar daar ben ik mezelf van bewust dus daar let ik heel erg op. en ja! hij was tot voor kort nogal lui en reageerde nauwelijks op het been. Nu moet je even wiebelen en zou hij haast in galop aanspringen.