Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:45

Hier ook meegemaakt, eerste keer (tijdens gym op school) schrok ik ervan dat ik niet kon ademhalen. Maar na 30 sec a 1 minuut ging het weer.
Tweede keer dat het gebeurde was met een val van een paard. Toen wist ik: 'hey! Dit heb ik vaker meegemaakt. Niet in paniek raken, gewoon blijven liggen, en dan kan ik straks weer ademhalen.'

Het klinkt stom, maar het is fijn als je het eens meegemaakt hebt. De tweede keer schrik je niet meer zo erg :P

Bij een val, als het veilig kan, sowieso even blijven zitten of liggen om tot rust te komen ;) Vroeger stond ik door de schrik/adrenaline ook altijd snel op. Maar nu blijf ik altijd even zitten/liggen als het mal ging ;) Even tot rust komen en zekerheid krijgen dat mijn nek en rug niet zeer doen.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 18:16

Bedankt voor de antwoorden en verhalen!

Ik denk dat rustig blijven inderdaad het belangrijkste is, zoals er gezegd is.
Dat zal in het vervolg beter gaan nu ik weet wat er gaande was. :Y) Toen het voor het eerst gebeurde wist ik niet wat me overkwam. Ik ben ook altijd ingeprent dat je na een val meteen moet opstaan, dus dat doe ik ook als ik kan. Het was de eerste keer dat ik dus moest blijven liggen... Hele diepe deuk in het ego.

Maar goed, in het vervolg kan ik mezelf en anderen misschien kalmeren als het voorvalt met mij of een ander. Nuja, kalmeren is makkelijk als je kan ademen... :+

Berriepi

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:46

Ik heb het ook weleens gehad, armen achter mn hoofd gedaan en geprobeert te focussen op uitademen, het trokt vanzelf weer weg!

c_alsemgeest

Re: Hard gevallen, kon niet ademen, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:04

Uitrekken met je armen omhoog en je zo lang mogelijk maken... dan kan je het snelste weer ademen omdat je longen zich dan makkelijk vullen.