Rond rijden. Jullie mening?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:29

Natuurkunde heeft weinig met emotie te maken Maar ik ben erg benieuwd wat jij er mis mee vind? Ken je de atletische rijkunst trouwens ook?

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 20:53

Elvirawortel schreef:
Ja, dat vind ik ook onvriendelijk. Want ik vind het onvriendelijk om een paard in een houding te dwingen. Een paard kan wanneer hij goed in balans gereden wordt prima zelf een goede houding aannemen. Dus alsjeblieft geen kneepjes of dat soort dingen.
Even een beetje beknopt uitgelegd: de lange rugspier van een paard zit aan de halswervels vast. Wanneer Dus de lange rugspier zich aanspant, gaat het hoofd omhoog. Wanneer het hoofd van het paard dicht bij het lichaam is kan hij makkelijker in balans blijven, net als wanneer je zelf een emmer water optilt en die dicht bij je Lijf houdt, dat gaat makkelijker dan Wanneer je je arm strekt en de emmer ver van je vandaan houdt. Je paard is scheef, elk paard is scheef, en die scheefheid houdt in dat hij op een voorbeen meer gewicht gooit dan op het andere. Wanneer hij los loopt is dit niet erg, maar wanneer jij er op zit vergroot je die scheveheit en raakt je paard nog meer uit balans waardoor hij in paniek gaat raken en zijn lange rugspier aanspant. En dan gaat zijn hoofd dus omhoog. Wanneer je zijn hoofd, op welke manier dan ook, kneepjes constante druk hulpteugel oid, naar beneden trekt geef je hem twee problemen. 1. hij kan zijn hoofd niet meer dicht bij zijn lichaam houden om in balans te blijven en moet dus op een andere manier in balans zien te blijven. Twee. Hij is nog steeds uit balans dus de lange rugspier is nog steeds aangespannen dus het hoofd kan niet ontspannen zakken en hij kan zijn hals niet laten vallen. Hij gaat op allemaal manieren compenseren rug hol maken, op de voorhand lopen, blessures creëren dus

Bedankt voor de reacties! Als ik dit lees, concludeer ik dat er van voren niets extra gestimuleerd moet worden en het paard dus vanzelf een goede houding aan zal nemen. Daar kan ik me ergens wel in vinden, maar ik vraag me af of een paard dan wel verzameld kan lopen?

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 21:06

Wilde een topic openen met daarin losse vragen over het rond rijden. Dit topic gaat meer over de manier van mijn instructrice, maar op het nieuwe topic werd toch een slotje gezet vanwege het dubbeltopic. Daarom hier wat losse vragen:

-Wat is de definitie en het verschil van ‘rond rijden’ en ‘aan de teugel’?
-Gaat het hier dan om ‘een ontspannen rug’ of om ‘het strekken van de rug’?
-Kan een paard ook zijn rug juist gebruiken zonder aan de teugel te lopen?
-In hoeverre wordt er schade aangericht aan het paard wanneer hij niet over de rug wordt gereden? (in hoeverre is aan de teugel rijden noodzakelijk, en in hoeverre gaat het om ‘het plaatje’?)
-Komt het aan de teugel rijden altijd voort uit actief rijden, goed aan de hulpen, juiste druk van voor, etc. of mag er aan de voorkant nog extra gestimuleerd worden?
-Kun je het zo stellen dat een paard dat ontspant tijdens het rijden altijd ook zijn rug ontspant en -dus- goed gebruikt, ongeacht de hoofdhouding? Als je een paard goed rijdt gaat hij vanzelf in een mooie en voor hem goede houding lopen (naar mijn mening); maar is dit niet voldoende voor juist ruggebruik?

Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:13

D_M_L schreef:
Elvirawortel schreef:
Ja, dat vind ik ook onvriendelijk. Want ik vind het onvriendelijk om een paard in een houding te dwingen. Een paard kan wanneer hij goed in balans gereden wordt prima zelf een goede houding aannemen. Dus alsjeblieft geen kneepjes of dat soort dingen.
Even een beetje beknopt uitgelegd: de lange rugspier van een paard zit aan de halswervels vast. Wanneer Dus de lange rugspier zich aanspant, gaat het hoofd omhoog. Wanneer het hoofd van het paard dicht bij het lichaam is kan hij makkelijker in balans blijven, net als wanneer je zelf een emmer water optilt en die dicht bij je Lijf houdt, dat gaat makkelijker dan Wanneer je je arm strekt en de emmer ver van je vandaan houdt. Je paard is scheef, elk paard is scheef, en die scheefheid houdt in dat hij op een voorbeen meer gewicht gooit dan op het andere. Wanneer hij los loopt is dit niet erg, maar wanneer jij er op zit vergroot je die scheveheit en raakt je paard nog meer uit balans waardoor hij in paniek gaat raken en zijn lange rugspier aanspant. En dan gaat zijn hoofd dus omhoog. Wanneer je zijn hoofd, op welke manier dan ook, kneepjes constante druk hulpteugel oid, naar beneden trekt geef je hem twee problemen. 1. hij kan zijn hoofd niet meer dicht bij zijn lichaam houden om in balans te blijven en moet dus op een andere manier in balans zien te blijven. Twee. Hij is nog steeds uit balans dus de lange rugspier is nog steeds aangespannen dus het hoofd kan niet ontspannen zakken en hij kan zijn hals niet laten vallen. Hij gaat op allemaal manieren compenseren rug hol maken, op de voorhand lopen, blessures creëren dus

Bedankt voor de reacties! Als ik dit lees, concludeer ik dat er van voren niets extra gestimuleerd moet worden en het paard dus vanzelf een goede houding aan zal nemen. Daar kan ik me ergens wel in vinden, maar ik vraag me af of een paard dan wel verzameld kan lopen?

Je kunt je paard verzamelen op je zit, soms moet je hem dan van voren een beetje opvangen, maar niet terugwerken. Ook verzameld een paard wanneer je hem Correct een oefening in stuurt waar dat noodzakelijk voor is zoals zijgangen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:24

Elvirawortel schreef:
Natuurkunde heeft weinig met emotie te maken Maar ik ben erg benieuwd wat jij er mis mee vind? Ken je de atletische rijkunst trouwens ook?

Atletische rijkunst is een zelfverzonnen begrip wat nog nooit heeft bestaan. Je kunt je beter verdiepen in de oude leermeesters dan in dat soort types.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:35

Gelukkig hebben dat soort types zich verdiept in de oude leermeesters gecombineerd met recente wetenschappelijke ontdekkingen waar die oude leermeesters nog niks van wisten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:02

D_M_L schreef:
Wilde een topic openen met daarin losse vragen over het rond rijden. Dit topic gaat meer over de manier van mijn instructrice, maar op het nieuwe topic werd toch een slotje gezet vanwege het dubbeltopic. Daarom hier wat losse vragen:

1-Wat is de definitie en het verschil van ‘rond rijden’ en ‘aan de teugel’?
2-Gaat het hier dan om ‘een ontspannen rug’ of om ‘het strekken van de rug’?
3-Kan een paard ook zijn rug juist gebruiken zonder aan de teugel te lopen?
4-In hoeverre wordt er schade aangericht aan het paard wanneer hij niet over de rug wordt gereden? (in hoeverre is aan de teugel rijden noodzakelijk, en in hoeverre gaat het om ‘het plaatje’?)
5-Komt het aan de teugel rijden altijd voort uit actief rijden, goed aan de hulpen, juiste druk van voor, etc. of mag er aan de voorkant nog extra gestimuleerd worden?
6-Kun je het zo stellen dat een paard dat ontspant tijdens het rijden altijd ook zijn rug ontspant en -dus- goed gebruikt, ongeacht de hoofdhouding? Als je een paard goed rijdt gaat hij vanzelf in een mooie en voor hem goede houding lopen (naar mijn mening); maar is dit niet voldoende voor juist ruggebruik?

Ben benieuwd!

...nummering van mij, J.

1) Tja, aan de teugel gaat eigenlijk niet over die teugel en het woord 'rondrijden' focust erg op de voorkant , terwijl rug en achterhand juist het belangrijkste zijn. Misverstanden zijn dus snel geboren, maar waarschijnlijk bedoelt men toch min of meer hetzelfde...

2) De spieren die je bij het poetsen naast de wervelkolom voelt, hebben de taak om de rug ....hol te maken. Bol maken / de ruiter correct dragen gebeurt met 'buik'spieren.
Wat we willen is een lange bovenlijn, opwaarts gebogen ("mooie krul van hoofd tot staart"), maar ik ben geneigd om bij 'een gestrekte rug' meer aan een holle rug te denken.
Wel is de rug in die zin ontspannen dat een dier niet die hele lange rugspier aanspant om zichzelf in balans te houden. (Platte vorm van in balans zijn: "niet omvallen, want je zet jezelf schrap".)

3) Hm....
Als je de teugel wegneemt kan een dier volstrekt correct 'de rug gebruiken', dwz actieve 'buik'spieren, bolle bovenlijn
- plus waarschijnlijk een gestrekte hals.
Wat mij betreft mag je dan nog steeds zeggen dat het dier 'aan de teugel loopt', dwz correct gereden wordt en de ruiter goed kan dragen... ;)

4) Per definitie.
Het trieste is, dat velen denken dat door 'het hoofd in de krul te trekken' ze iets goeds voor het dier doen.

5) Aangezien het gaat om een dragend achterbeen vind ik de term 'actief rijden' ingewikkeld. (Velen vinden dat het dier fiks tempo moet maken en dat het niet erg is dat hij daarbij op de voorhand loopt. Daarna gaan ze voorover zitten, veel gewicht op de teugel en moet het hoofd naar beneden |( |( |( ...)

Doe mij maar verticale balans. Daar hoort een zekere activiteit bij, en opletten dat als je dier bijvoorbeeld rechts meer gewicht wil geven, jij er voor zorgt dat het echt maximaal een gram blijft.... Iedereen mag dit stimuleren noemen : waar het dier extra gewicht draagt op het rechtervoorbeen, stimuleer ik door op links te zitten en de linkerteugel in contact te houden dat er meer gewicht naar het linkervoorbeen gaat. - met als,gevolg een lange, ontspannen bovenlijn.

6) "Het experiment geeft de doorslag": als een dier de rug loslaat, jou draagt 'op het achterbeen' - dan doe je het goed.
Hoe dat er exact uitziet kan verschillen, oa de graad van africhting.

En: mbt 'ontspannen de spieren aanspannen' dat doe je als mens of als dier per definitie met je hele lichaam of niet.

Klem jij als mens je kaken op elkaar, swing je niet meer sierlijk. Idem als je je adem inhoudt of je pink stijf maakt.
Voor een paard geldt hetzelfde: er zijn mensen die zweren bij een strakke neusriem, maar het risico is dat je 'het dier op slot zet'.
(Mijn angsthaasje reed ik graag met bit om die reden: zodra ze zich ergens zorgen om maakte, verstrakte haar kaak. Nuttige informatie...! ...en die informatie kreeg ik net niet binnen via de neus.)

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 23:19

Wauw @Janneke2! Ontzettend bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg! Dat verheldert een hoop!!

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:06

Aanleuning komt vooral vanuit de achterhand... mijn. Ervaring is dat, hoe losser de lendenpartij is, hoe makkelijker ze ook van voren erin zakken en loslaten. Veel galop en schakelen werkt bij minn paard goed.. op een gegeven monent voel je dan dat je een correcte, verende aanleuning krijgt.

Kneepjes kunnen, minn inziens, geen kwaad als je ze ook goed vanuit de achterhand begeleid.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 23:20

Bedankt voor je reactie! Aanleuning is dus eigenlijk (bijna) helemaal geen zaak aan de voorkant, maar meer aan de achterkant. Als je paard aan de teugel loopt doordat die daar ingetrokken wordt, lijkt mij dat los te staan van de achterhand/rug. Klopt dat? Kan het paard dan het ruitergewicht ook niet beter dragen, of is dat wel het geval, ondanks een valse aanleuning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:42

D_M_L schreef:
Bedankt voor je reactie! Aanleuning is dus eigenlijk (bijna) helemaal geen zaak aan de voorkant, maar meer aan de achterkant. Als je paard aan de teugel loopt doordat die daar ingetrokken wordt, lijkt mij dat los te staan van de achterhand/rug. Klopt dat? Kan het paard dan het ruitergewicht ook niet beter dragen, of is dat wel het geval, ondanks een valse aanleuning?

Precies. Aanleuning komt vanuit het achterbeen. Het paard neemt je hand eigenlijk vanuit zijn achterbeen mee naar voren. Zoals ik al eerder zei, als je een paard te kort maakt in de hals, kan het achterbeen niet ver naar voren treden waardoor het paard dus nooit een correcte aanleuning kan hebben. Dat resulteert dan weer in een holle rug waardoor het paard de Ruyter niet goed kan dragen. Je wilt een aanleuning van een goede kwaliteit, dus een paard dat niet te hard trekt maar dat je wel een beetje voelt in je hand, je wilt een constante aanleuning, dus dat het paard niet in eens hard trekt en dan ineens helemaal geen druk meer op de teugels neemt, en je wilt gelijke aanleuning, op beide teugels evenveel druk. Dat op beide teugels even veel druk hebben, heb ik al eerder een berichtje over geschreven, wanneer je op een teugel meer druk hebt dan op de andere betekent dat dat je paard verticaal niet in balans is en dat hij bijvoorbeeld aan je linker teugel trekt omdat hij meer gewicht op zijn linker schouder heeft en niet om wil vallen dus daarom doet hij zijn hoofd naar rechts. Met zijn hoofd en zijn gewicht naar links zou hij naar links omvallen. Een goede aanleuning komt dus vanuit verticale balans, het paard verdeeld zijn gewicht netjes over twee voorbenen waardoor de aanleuning gelijk is, en vanuit horizontale balans, het paard verplaatst zijn gewicht iets naar achteren waardoor de achterhand wat meer kan dragen en het paard van uit zijn achterbeen jouw hand mee kan nemen.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 22:01

Dankjewel Elvira! Ook in combinatie met je andere berichten.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 23:17

Kleine toevoegende vraag: Als aanleuning/aan de teugel lopen dus puur vanuit de achterhand moet komen en een gevolg is van ontspanning, is het dan beter -als een paard uit zichzelf niet komt- het dier zo te laten lopen, zonder dat het zijn rug juist gebruikt, of is het beter om het dan naar beneden te vragen met kneepjes om hem zo althans wel zijn buikspieren aan te spannen, ook al komt hij niet uit zichzelf?

En: Als een paard aan de teugel gevraagd wordt, kan hij dan alsnog zijn rug juist gebruiken daardoor, ook al komt de aanleuning niet voort uit ontspanning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:18

Ik snap je vraag niet helemaal?
Een paard dat zich niet ontspant kan zijn rug niet goed gebruiken. Een paard moed voorwaarts zijn om zijn achterhand goed te kunnen gebruiken en dus jouw hand op te zoeken, dus met je hand het paard in een houding vragen zonder dat het voorwaarts is, heeft geen zin want dan komt het achterbeen er alsnog niet onder. Wanneer het achterbeen er onder komt kantelt het bekken en wordt de rug bol. De rug moet bol worden om jou goed te kunnen dragen. En ik blijf erbij dat een paard dat goed in balans loopt, en goed voor je been is, zelf gaat zakken.
Wat bedoel je met: als je een paard aan de teugel vraagt kan hij dan alsnog zijn rug goed gebruiken ook al komt dat niet uit ontspanning? Aanleuning komt vanuit het paard, dat kun je dus niet afdwingen met je hand En een paard dat jouw hand niet wil nemen, kan zich niet ontspannen. En een paard dat zich niet ontspant, gaat je hand niet nemen. En wanneer jij het paard in een houding trekt, neemt het paard niet je hand maar neem jij het paard. En wanneer het paard jouw hand niet neemt komt de achterhand er niet onder en kantelt het bekken niet waardoor de rug niet bol Wordt en het paard je dus niet goed draagt. Maar uitzonderingen daargelaten, sommige paarden moet je iets meer helpen om de goede lichaamshouding aan te nemen dan anderen en dan moet je soms aan de voorkant wat opvangen, hoewel je dat vaak ook met je zit kunt doen wanneer je echt goed op je zit kunt rijden, en met je zit doen is altijd beter dan met je hand doen want alles wat je met je hand doet verstoort het ritme. Verder kun je heel veel voelen in de aanleuning, een paard dat zwaar is op je hand loopt vaak te veel op de voorhand, een paard dat op een teugel meer druk neemt dan op de andere is scheef, zo geeft je paard je heel veel informatie. En wanneer je een houding afdwingt en dus zelf contact zoekt met de mond in plaats van dat het paard contact zoekt met jou hand, mis je deze signalen
Maar aan de andere kant moet je je paard ook niet helemaal los gooien, het is echt een kwestie van gevoel, soms zoek je even contact met de mond wanneer het paard de aanleuning niet zelf aanbiedt, en dan geef je weer wat meer ruimte en kijk je of je paard je hand dan wil volgen en je hand dus opzoekt. Ze zeggen wel eens, verbinding komt vanuit de Ruyter en aanleuning van uit het paard. Het echt van uit het achterbeen je hand meenemen moet het paard zelf doen, maar daar moet je dan wel weer zelf verbinding voor zoeken. Lekker ingewikkeld dit!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:28

D_M_L schreef:
Kleine toevoegende vraag: Als aanleuning/aan de teugel lopen dus puur vanuit de achterhand moet komen en een gevolg is van ontspanning, is het dan beter -als een paard uit zichzelf niet komt- het dier zo te laten lopen, zonder dat het zijn rug juist gebruikt, of is het beter om het dan naar beneden te vragen met kneepjes om hem zo althans wel zijn buikspieren aan te spannen, ook al komt hij niet uit zichzelf?

En: Als een paard aan de teugel gevraagd wordt, kan hij dan alsnog zijn rug juist gebruiken daardoor, ook al komt de aanleuning niet voort uit ontspanning?

Je kunt de psoas spier (die samenwerkt met de buikspieren, antagonist van de lange rugspier, spier die paard nodig heeft om het bekken te kantelen, en dus buikspieren aanspannen, rugspieren loslaten, wat triggeren door galop en lateraal werk. Dus wijken, schouder voor, schouder binnenwaarts. Overigens werkt dit wel alleen als je ze goed uitvoert.
Vallen in de galop heeft geen zin, er moet wel actief aangesprongen worden. Wijken moet echt lateraal gebeuren, niet een gebogen iets en verder gebeurt er niets.

Dat kun je niet vanuit de voorkant doen, de activiteit en impuls die je daarmee opwekt, komt uit je zit.
Een paard zal in reactie daarop altijd de hals laten vallen. Om vervolgens die activiteit te behouden, en te voorkomen dat je paard lang wordt en uit elkaar valt, moet je wel de impuls bewaken, en tegelijk wat opvangen aan de voorkant, want zonder dat opvangen heb je geen aanleuning en geen verbinding van voor naar achter.

Maar het werkt niet andersom. Je kunt kneepjes geven wat je wilt, je gaat daardoor geen impuls en energie opwekken. Je kunt niet iets opvangen wat er niet is.

Veel mensen denken dat als ze het paard maar met die kop rond trekken, dat dan de rug wel volgt. Maar dan krijg je dus een valse knik, en is je paard niet nageeflijk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:54

Nu lijkt het net of je met je handen niets kan en mag doen. Dat lijkt me niet juist. Het is een beetje taboe om de hand een rol te geven.

Maar een prettig contact en de leiding die je neemt met je hand zijn essentieel. Een keer je hand dichtknijpen of loslaten op het juiste moment is zo belangrijk!

Gevoel voor aanleuning en hoe daar te komen moet je leren.

Dat je daar als beginnend ruiter nog een keer teveel of te weinig doet met je hand is heel normaal!

Neem goede les, rijd veel (verschillende paarden) en leer voelen!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:07

Kelly_ann schreef:
Nu lijkt het net of je met je handen niets kan en mag doen. Dat lijkt me niet juist.

Dat is ook niet de strekking van wat ik schrijf :) Ik zeg erbij dat je wel moet opvangen aan de voorkant, zonder opvangen (en dus de weerstandbiedende hand) geen aanleuning, en geen verbinding van voor naar achter.

Alleen je kunt het niet omdraaien, je moet wel eerst die energie en impuls opwekken om hem op te kunnen vangen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:49

Kelly_ann schreef:
Nu lijkt het net of je met je handen niets kan en mag doen. Dat lijkt me niet juist. Het is een beetje taboe om de hand een rol te geven.

Maar een prettig contact en de leiding die je neemt met je hand zijn essentieel. Een keer je hand dichtknijpen of loslaten op het juiste moment is zo belangrijk!

Dat je daar als beginnend ruiter nog een keer teveel of te weinig doet met je hand is heel normaal!

Helemaal mee eens. Op de juiste manier kun je daarmee juist een paard uitnodigen tot ontspanning, verlengen enz. Maar dat is moeilijk, vergt veel gevoel.

Ik vind daarom een uitleg als buitenkant eraan binnenkant kneepjes wel te simpel. Je ziet vaak ook ruiters een beetje krampachtig constant dit doen juist omdat het zo een stellige uitleg is. Ik ben het er ook niet helemaal mee eens ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:53

Geryon schreef:
Kelly_ann schreef:

Helemaal mee eens. Op de juiste manier kun je daarmee juist een paard uitnodigen tot ontspanning, verlengen enz. Maar dat is moeilijk, vergt veel gevoel.

Ik vind daarom een uitleg als buitenkant eraan binnenkant kneepjes wel te simpel. Je ziet vaak ook ruiters een beetje krampachtig constant dit doen juist omdat het zo een stellige uitleg is. Ik ben het er ook niet helemaal mee eens ook.

Ik ben het er helemaal niet mee eens. Het is veel te simplistisch en laat volledig de impuls, die toch echt vanuit de achterkant moet komen, buiten beschouwing.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:10

Ging ik er eigenlijk nog vanuit dat dit enkel de uitleg over de kneepjes zelf was. Ik mag hopen dat de rest inderdaad ook uitgelegd wordt en ook het waarom en hoe.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 18:30

Bedankt voor de uitleg! Ik probeer het goed te snappen, dus vandaar dat ik telkens doorvraag ;) Als ik het zo begrijp is aanleuning dus eigenlijk ook iets van later zaak. Een beginnend ruiter die nog niet het nodige ruitergevoel en de ontspanning heeft, zal dus niet een paard zodoende kunnen rijden dat die als gevolg van de ontspanning e.d. aan de teugel gaat, lijkt mij?

Ik ben zelf ook nog niet zo ver in het paardrijden, maar waarom ik zo inga op dit onderwerp is omdat ik bang ben dat mijn paard haar rug niet goed zal gebruiken en ik daardoor haar rug verkeerd belast. Daarom vind ik het zo belangrijk dat ze rond loopt; maar hoe meer ik me hierin verdiep, hoe meer ik begin in te zien dat aanleuning helemaal niet zo simpel is en ook niet af te dwingen is. Een correcte aanleuning komt uit een correct gereden paard. Vinden jullie dit dan iets waar een beginnend ruiter zich juist mee bezig moet houden omdat dit om het behoud van het paard gaat, of vinden jullie het iets wat later in het proces thuishoort omdat er veel ervaring en kunde komt kijken bij de aanleuning?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:39

Ik ben dan weer geen voorstander van het focussen op impuls als eerste. Er zijn zoveel wegen en er is niet maar 1 juist. Niet alleen omdat alle paarden anders zijn, maar ook omdat er verschillende methoden zijn die kunnen werken.

Zo beginnen wij vanuit nageeflijkheid en gehoorzaamheid en bouwen daar pas 'impuls' en tempo in. Eerder een focus op het mentale en niet het anatomische.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:53

D_M_L schreef:
Bedankt voor de uitleg! Ik probeer het goed te snappen, dus vandaar dat ik telkens doorvraag ;) Als ik het zo begrijp is aanleuning dus eigenlijk ook iets van later zaak. Een beginnend ruiter die nog niet het nodige ruitergevoel en de ontspanning heeft, zal dus niet een paard zodoende kunnen rijden dat die als gevolg van de ontspanning e.d. aan de teugel gaat, lijkt mij?

Ik ben zelf ook nog niet zo ver in het paardrijden, maar waarom ik zo inga op dit onderwerp is omdat ik bang ben dat mijn paard haar rug niet goed zal gebruiken en ik daardoor haar rug verkeerd belast. Daarom vind ik het zo belangrijk dat ze rond loopt; maar hoe meer ik me hierin verdiep, hoe meer ik begin in te zien dat aanleuning helemaal niet zo simpel is en ook niet af te dwingen is. Een correcte aanleuning komt uit een correct gereden paard. Vinden jullie dit dan iets waar een beginnend ruiter zich juist mee bezig moet houden omdat dit om het behoud van het paard gaat, of vinden jullie het iets wat later in het proces thuishoort omdat er veel ervaring en kunde komt kijken bij de aanleuning?

Hou je bezig met correct zitten, zodat je in de beweging mee kunt gaan. Zitles nemen eventueel. Ontspannen armen, schouders laten vallen, zachte billen, ontspannen bovenbenen. Been los en lang. Dat is het eerste, en die zit kom je altijd weer bij terug. Het is letterlijk en figuurlijk je basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:07

D_M_L schreef:

Dan ben jij voor mij een topRuiter. Zoveel mensen die hun paard in de krul trekken voor een mooi plaatje, verademing dat er meer mensen zijn die hun paard gewoon correct willen rijden en het plaatje daarvoor los willen laten. je paard zal je dankbaar zijn en doordat je vraagt en openstaat om te leren ga jij veel meer bereiken dan al die mensen die alles goed denken te weten! Ik rij ook niet mega goed, maar ik vind goed lichaamsgebruik gewoon een heel interessant onderwerp dus probeer mij er in te verdiepen en meng me daarom graag in dit soort discussies. En wat betreft je vraag over aanleuning en beginners: een paard moet contact met je hand durven te zoeken en beginners hebben nog geen stille hand, en wanneer je hand niet stil is zal je paard je hand niet kunnen vertrouwen omdat hij bang is voor een ruk in zijn mond, daarom ben ik ook een voorstander van zitlessen aan de longe zodat je goed leert zitten en je je kunt ontspannen waardoor je ook je handen stil kan houden. Iemand anders houdt dan je paard vast zodat je niet hoeft te sturen en je hoeft zelf de teugels niet vast te houden zodat je je paard met eventuele fouten niet in de weg zit en je zijn vertrouwen niet schaadt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:20

D_M_L schreef:

In helemaal niks afdwingen geloof ik net als Benz niet. Je moet wel duidelijk zijn. Ik ben persoonlijk niet van de "kneepjes". Een ophouding moet wel doorkomen dus als je een kneepje geeft links of rechts moet je wel weten waarom je dat doet en welk effect het heeft.
En ik ben het eens met SinneJ dat je gehoorzaamheid en nageeflijkheid wel vereisten zijn waar je mee moet beginnen.