Een vrolijke bokker (help??)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 14:16

Prairy schreef:
Niet gehinderd door enige kennis, maar verveelt ze zich niet gewoon? Ik zou ook krankjorum worden als ik ofwel in de paddock moest staan, ofwel gelongeerd werd ofwel in de buitenbak moest rijden.

Rijd je vaak buiten? Wellicht dat wat meer afwisseling haar mentaal goed zal doen? Kan me zo voorstellen dat als zij zó graag rent (en hard) dat bakwerk zo ongeveer het ergste is wat je haar aan kunt doen (en mij ook overigens :+)

Af en toe naar buiten en dan als je voelt dat het vandaag goed is, lekker eens los laten gaan. Lekker laten rennen. Als ze zo goed op stem reageert, dan kijken of je haar tempowisselingen op stem kunt laten uitvoeren. Je remweg zal dan alleen iets langer zijn ;)

En voor de mensen die gelijk over bit erin hangen, meppen met de zweep beginnen, jammer, heel jammer.

Ik had een paard waar ik met een stangbit nog problemen mee had. Ik ben toen overgestapt op een hackamore (toch net iets meer te zeggen voor mijn eigen gevoel) en sindsdien niks geen problemen!

Wat ik me nu overigens bedenk, is dat mijn paardje ook nog weleens in galop wilde bokken. Meestal deed ze dit omdat ze net daarvoor omgesprongen was van galop en ik denk dat er dan net iets niet helemaal lekker zat. Dit was overigens een dochter van een renpaard en ook haar kan ik geen groter plezier doen dan af en toe gewoon eens de teugels te laten vieren (ook al is dit soms in het begin best eng :) )

Edit n.a.v. filmpje, zit je niet iets teveel voorover? En wat ik zei, probeer (ik heb het geluid uit staan dus hoor niet of je het toevallig al doet) anders eens puur op stem aan te laten springen in galop, dus zonder je been. Ook omdat je zei dat ze zo gevoelig is.

Mijn benen steken overigens wat meer naar voren, en ik sta ook wat meer in mijn beugels, daardoor heb ik meer evenwicht mocht ze iets proberen. Je krijgt dan niet gelijk al die klappen in je rug en als je dan gaat touwtrekken heb je ook alvast een wat stevigere houding als je wat meer rechtop staat dan als je zit.

Ik wandel regelwatig met haar buiten of ga met haar spelen of natural horsemanship. Soms vrijheidsdressuur. Genoeg afwisseling. Buiten rijden is ze nog te nerveus voor. (Ook niet helemaal verkeersmak) En het weer is er niet altijd even goed voor.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:18

Het kan nog veel hoger, vind het wel mee vallen bij jou. :=
Die van mij kan 4 benen de lucht in en allerhande hogeschoolsprongen als ze echt fris is.
Spoiler:
Afbeelding

Enige wat helpt is zorgen voor avontuur, die saaie paddock waar ze amper een pas rengalop in kan maken of een beetje rondjes draaien doen het hem gewoon niet. Flink lastig in de winter.
Voorwaards houden is wel belangrijk bij mij, als ze langzamer gaat kan ze hoger :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:18

Filmpje bekeken. Mij lijkt het toch geen blij bokken maar iets uit ongemak. Omdat het meteen bij de eerste galopsprong begint. Rug lijkt ze weg te drukken ook. Ligt je zadel goed en ver genoeg naar achter ook? Je zit ook stabiel genoeg? Je zit steeds wat naar voren. Je zou als test eens verlichte zit en galop kunnen proberen of ze dan zo ook bokt.

Daarnaast is dit meer in galop vallen dan aanspringen.

Meer vrije beweging en afwisseling van richting en soort beweging zal denk ik ook gewardeerd worden. Maar eerst check je zadel en je zit.

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 14:18

Prairy schreef:
Niet gehinderd door enige kennis, maar verveelt ze zich niet gewoon? Ik zou ook krankjorum worden als ik ofwel in de paddock moest staan, ofwel gelongeerd werd ofwel in de buitenbak moest rijden.

Rijd je vaak buiten? Wellicht dat wat meer afwisseling haar mentaal goed zal doen? Kan me zo voorstellen dat als zij zó graag rent (en hard) dat bakwerk zo ongeveer het ergste is wat je haar aan kunt doen (en mij ook overigens :+)

Af en toe naar buiten en dan als je voelt dat het vandaag goed is, lekker eens los laten gaan. Lekker laten rennen. Als ze zo goed op stem reageert, dan kijken of je haar tempowisselingen op stem kunt laten uitvoeren. Je remweg zal dan alleen iets langer zijn ;)

En voor de mensen die gelijk over bit erin hangen, meppen met de zweep beginnen, jammer, heel jammer.

Ik had een paard waar ik met een stangbit nog problemen mee had. Ik ben toen overgestapt op een hackamore (toch net iets meer te zeggen voor mijn eigen gevoel) en sindsdien niks geen problemen! Aan een losse teugel te rijden, ook in rengalop.

Wat ik me nu overigens bedenk, is dat mijn paardje ook nog weleens in galop wilde bokken. Meestal deed ze dit omdat ze net daarvoor omgesprongen was van galop en ik denk dat er dan net iets niet helemaal lekker zat. Dit was overigens een dochter van een renpaard en ook haar kan ik geen groter plezier doen dan af en toe gewoon eens de teugels te laten vieren (ook al is dit soms in het begin best eng :) )

Edit n.a.v. filmpje, zit je niet iets teveel voorover? En wat ik zei, probeer (ik heb het geluid uit staan dus hoor niet of je het toevallig al doet) anders eens puur op stem aan te laten springen in galop, dus zonder je been. Ook omdat je zei dat ze zo gevoelig is.

Mijn benen steken overigens wat meer naar voren, en ik sta ook wat meer in mijn beugels, daardoor heb ik meer evenwicht mocht ze iets proberen. Je krijgt dan niet gelijk al die klappen in je rug en als je dan gaat touwtrekken heb je ook alvast een wat stevigere houding als je wat meer rechtop staat dan als je zit.

Klopt. Het vooruit zitten werk ik nog aan. Als je het geluid aan zet hoor je me "1...2... galop!!" Zeggen :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:19

Wat voor pad gebruik je onder je boomloze zadel?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:21

Ik vind ze nou niet echt lekker door der lijf heen lopen zo in de draf .
Zou eerst even zorgen dat ze haar lijf goed gebruikt in draf en daar van uit pas aan gaan galopperen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:22

Echt neem les. Ze galoppeert in 2 delen aan lijkt het. Jij zit te ver naar voren. Je paard moet je meer aan elkaar rijden om een nette overgang te kunnen maken. Lijkt alsof ze niet aan je been is en idd zoals eerder genoemd loopt ze onder je uit. Er gaan meerdere dingen niet goed in dit filmpje. Een instructeur kan je daar bij helpen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:23

horsesxme schreef:
[ Video ]
hier een voorbeeld van hoe mijn merrietje bokt. dit was een van de eerste keren dat het echt zo hoog was.

Als ik dit beeld zo zie zou ik nog helemaal niet galopperen met dit paard. Eerst de draf (en stap) maar eens goed krijgen, want daar zit nog wel een hoop werk aan.

Maar mbt je vraag over het bokken; over het algemeen kun je zeggen dat het handig is om de kop omhoog te houden. Om te bokken brengen ze deze namelijk naar beneden (normaal gezien). Ik zie trouwens het bokken ook niet echt terug op je filmpje.

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 14:26

tennan schreef:
Wat voor pad gebruik je onder je boomloze zadel?

Degene die erbij hoort. Daaronder doe ik een dekje voor de sier. Heb vgm een barefoot cherokee of cheyenne. Weet het ff niet meer.

scrabbel

Re: Een vrolijke bokker (help??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:40

Ik ga met mijn voorgangers mee dat op basis van het filmpje ik het geen vreugde bokken vindt. Ze doet dit al meteen als je de galop vraagt en komt daarbij wel terug in het tempo. Vreugde bokken versta ik onder als ik met mijn paard een lang zandpad cros en middenin ze even denkt yippee. Je foto van bitloos rijden komt ook niet overeen met het filmpje. Dit bokken zie je ook vaak bij een zadel wat niet lekker zit of vast zitten in het lendenen gebied. Ik zou zelf 10 stappen terug doen, zadel na laten kijken en eerst beginnen met de basis van de basis. Voorwaarts neerwaarts rug goed gebruiken, rechtrichten en vraag is reactie. op je vraag voor de galop zie je haar eerst versnellen eens nadenken of ze gaat en dan valt ze een beetje in de galop.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:48

Allereerst vind ik het wel heel dapper hoe je ermee omgaat ! Je kijkt echt naar je paardje

Verder is lessen denk ik een hele goede optie
Dat naar voren zitten heb ik zelf ook, erg lastig vanaf te komen ;)

Succes samen, komt vast goed !

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:50

Ik vind dat ze in draf heel erg 'vertrekt'. Ook valt ze helemaal uit elkaar. Dat geeft niet, maar het is belangrijker dat ze eerst normaal draaft voordat je gaat galoperen. Als baby begin je ook niet met rennen voordat je kan lopen. :D

Ik zou dus beginnen met een osteopaat (ze loopt niet goed door haar lijf) én daarna weer terug aan de drag gaan werken. Dus: niet te hard, niet zo sterren kijken, pas als dat goed gaat kan je gaan galoperen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:52

Weet niet of je haar onbewust conditioneert op het bokken door haar stil te willen zetten (rust en druk eraf is belonend). Probeer haar juist meer druk te geven en pas als het bokken echt over is, stil zetten, druk eraf en belonen.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:58

Ik vind het niet echt een ontspannen filmpje om naar de kijken. De draf ziet er al erg gespannen uit. Ik denk dat je het beste eerst kunt werken aan de ontspanning in stap en draf. Werk goed aan je houding, daardoor gaat je paard ook fijner lopen en begin eens met veel figuren en overgangen rijden. En neem les, jullie kunnen beide nog veel leren.

Die snelheid die ze heeft kan ook heel goed te maken hebben met onbalans. Ik heb zelf ook een draver en merk vooral dat hij hard wil wanneer hij slecht geconcentreerd is en moeite heeft met zijn balans. Juist doordat hij de galop niet in controle heeft en er moeite mee heeft gaat hij zo snel.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:00

Ik hoor je aan het begin van het filmpje zeggen "wacht even" maar vervolgens bij paard geen verandering. Paard loopt onder je vandaan. De houding van zowel paard als die van jou zijn nog niet goed.

Probeer hieraan te werken. Maak lekker veel overgangen en wees consequent. Zorg dat de houding van jullie beide beter wordt en begin daarna pas te denken aan galop. Het zou zomaar kunnen dat ze daarom nu aam het bokken is. Het is nu lastig voor haar. Bouw het dus rustig op door eerst stap en draf goed te bevestigen.

En neem les! Zo te zien heb je er moeite mee. Iemand die je daar objectief mee kan helpen zal je zeker goed doen.

Ik vind de bok trouwens niet zo hoog :o reken maar dat ze dat nog een tandje hoger kan doen als ze wil haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:02

Voor de goed orde je hebt een DRAVER. Vraag eens aan bokker Ruitje wat dat inhoud als je een draver laat galopperen. Als je dat snapt dan kom je een eind verder. Succes

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:03

Wat ik zie is een paard die niet zo goed met jouw spanning om kan gaan. Je zit er enorm gespannen op en hebt wat moeite met je balans.

Goede instructie is het enige wat je gaat helpen

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:03

Na het zien van het filmpje krijg ik sterk het idee dat ze een balans probleem heeft. Ze lijkt achter niet goed weg te komen, waardoor ze achter nog lijkt te draven terwijl ze van voren al aanspringt in galop.
Ook vind ik haar in draf niet lekker los laten in de rug. Ik zou galop even laten voor wat het is :)
Misschien kun je hulp vragen met longeren van iemand met veel ervaring met dravers? Jouw paard is heel ander werk gewend en natuurlijk ook geen galop, dus dit is heel moeilijk voor haar.

Ik vind trouwens dat je goed op de tips reageert. Leuk ook om te zien dat je zo je best wil doen voor je paard. :) lekker samen verder oefenen, je hebt een heel leuk dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:14

Onder een blij bokkend paard versta ik een paard dat in een mooie, ontspannen draf met goed lichaamsgebruik loopt, dan bij de galophulp van de ruiter twee of drie overdreven hupsjes maakt en dan verder gaat in eenzelfde ontspannen, ruime galop.

Het aparte van deze video vind ik dat de merrie hier net zo slecht loopt met bitloos hoofdstel als op je foto met bit. Geen enkel paard zal bovendien vanuit zo'n slechte draf en in goede galop kunnen vertrekken. Als je in zo'n slechte draf om galop vraagt dan blokkeert het complete lichaam eerst en dan gooien ze zichzelf maar vooruit. Dan krijg je gebok of rennen of contragalop of er gewoon vandoor gaan. Gelukkig is jouw merrie heel braaf, maar dit zijn geen vreugdebokjes maar een paard dat vraagt 'Maar hoe dan in godsnaam???'. Ik zou en een goede osteopaat langs laten komen om haar te late checken op stijfheden/blessures die ze tijdens het rijden, op stal of in de paddock op heeft gelopen en dan een goede instructrice langs laten komen die jullie kan leren hoe je ontspanning met goed ruggebruik krijgt in stap en draf, en uiteindelijk ook in galop.

Ik zou trouwens ook even kijken naar je zadel, dat is denk ik een barefoot? Die hebben nog wel eens de neiging om met de achterkant te gaan wippen/klapperen in draf/galop en dat zie ik op jouw foto's ook. Sommige gevoelige paarden vinden dat vreselijk, vooral als het zadel te lang is. Er moet natuurlijk rijtechnisch een hoop gebeuren om haar ontspannen te krijgen, maar misschien dat een kritische blik naar het zadel/pommel/inlages/pad ook nog zou kunnen helpen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:17

Ah, wat een braaf dier. De mijne had als ik zo zou zitten net zo lang doorgaan tot ik ernaast lag. :=

Neem zitles, want je zit haar volgens mij echt wel in de weg. Sorry dat ik het zo moet zeggen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:17

Volgens mij hoor je onder de Barefoot GEEN ander dekje te doen. Dit trekt dan alsnog strak over de rug. Als je al een dekje wilt doen bij een boomloos zadel dan tussen zadel en pad-met-inlages.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:22

Qua bokken vind ik er weinig aan de hand, 't valt wel mee.
Wel enkele tips:
Je lichtrijden is tegen de beweging. Je paard is klaar om jouw op te vangen op het diepste punt, maar dan zijn je bilen nog niet of al te vroeg in het zadel. Dus je krijgt niet Op-neer-op-neer maar je krijgt op-neer-plof-op-neer-plof Dat is belemmerend voor je paard. Je handen gaan mee met je lichtrijden omhoog. Kortom, je balans is nog niet op orde. Hierin is winst te behalen.
Als je paard bokt NIET gaan draven. Naar voren. Galopperen met die hap. Bokken? Galopperen! Blijven rijden, niet terug gaan denken. Denk voorwaarts.
Heb je les?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:23

Zilfstar schreef:
Volgens mij hoor je onder de Barefoot GEEN ander dekje te doen. Dit trekt dan alsnog strak over de rug. Als je al een dekje wilt doen bij een boomloos zadel dan tussen zadel en pad-met-inlages.

Je hebt een speciale pad met inlages nodig. Bijvoorbeeld van Christ, Barefoot of Kifra. Als je wel een 'echt' dekje wil gebruiken moet je een halfpad aanschaffen en die tussen je dekje en je zadel doen (als ik het goed zeg.)

Maar je kan niet rijden zonder een pad met inlages. Voor tips kan je in het boomloos zadel topic kijken. Die kunnen je vast helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:27

Het lijkt mij een draver met evenwichtsproblemen :) Op de baan lopen ze in de bocht met het hoofd naar buiten, en nu is het dus extra lastig om in de juiste stelling te draven en galopperen.

Als je geen les hebt zou ik les nemen ;) Verbeter je jezelf en je paard positief mee!

horsesxme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 15:44

Heb alles eens goed gelezen en ga opzoek naar een goede instructeur. Inderdaad heb ik erg moeite met mijn balans. Sinds het begin al dat ik haar heb. Het komt nu eindelijk langzamerhand een beetje. Toch vind ik het erg moeilijk om een juiste instructeur in mijn omgeving te vinden. Degene die ik ken zijn allemaal van het bit zweep erachter en de sporen en dat word hem even niet. Dus heeft iemand in de omgeving rotterdam een goede die ze kunnen aanraden?

Over het zadel: ik zal eens kijken of het dekje eronder weghalen verschil maakt. Heb idd ook een pad met inlages eronder.

Ze loopt inderdaad nog onder me weg, maar even meerekenen dat ik haar nu 7 maanden heb waarvan 2/3 maanden alleen grondwerk was om haar te leren kennen. We zijn er nog lang niet en we trainen lekker door.

Op de foto met bit even slecht lopen als in het filmpje? Nou moet ik het daar sterk oneens mee zijn. Esmee liep met bit alleen maar te schudden en kon geneens druk zetten zonder dat ze ging staken. Als dan ging ze gelijk aan de teugel maar kon je haar niet sturen. Bitloos is ze ook veel vrolijker mee.

Ze is wel een paardje waar ik al veel van heb geleerd. Mijn evenwicht is met sprongen vooruit gegaan en elke keer als ik correct zit gaat ze aan de teugel lopen uit zichzelf. Natuurlijk ben ik er nog lang niet.

Nou is het alleen dat ze steeds meer 'bokt' en ja als een paard dat constant doet kan je moeilijk aan je evenwicht werken.

Vandaar de hulpvraag: hoe ga je het tegen? Hoe corrigeer je het?

Hier heb ik goede reacties op gekregen, bedankt allen.