Prairy schreef:Niet gehinderd door enige kennis, maar verveelt ze zich niet gewoon? Ik zou ook krankjorum worden als ik ofwel in de paddock moest staan, ofwel gelongeerd werd ofwel in de buitenbak moest rijden.
Rijd je vaak buiten? Wellicht dat wat meer afwisseling haar mentaal goed zal doen? Kan me zo voorstellen dat als zij zó graag rent (en hard) dat bakwerk zo ongeveer het ergste is wat je haar aan kunt doen (en mij ook overigens)
Af en toe naar buiten en dan als je voelt dat het vandaag goed is, lekker eens los laten gaan. Lekker laten rennen. Als ze zo goed op stem reageert, dan kijken of je haar tempowisselingen op stem kunt laten uitvoeren. Je remweg zal dan alleen iets langer zijn
En voor de mensen die gelijk over bit erin hangen, meppen met de zweep beginnen, jammer, heel jammer.
Ik had een paard waar ik met een stangbit nog problemen mee had. Ik ben toen overgestapt op een hackamore (toch net iets meer te zeggen voor mijn eigen gevoel) en sindsdien niks geen problemen!
Wat ik me nu overigens bedenk, is dat mijn paardje ook nog weleens in galop wilde bokken. Meestal deed ze dit omdat ze net daarvoor omgesprongen was van galop en ik denk dat er dan net iets niet helemaal lekker zat. Dit was overigens een dochter van een renpaard en ook haar kan ik geen groter plezier doen dan af en toe gewoon eens de teugels te laten vieren (ook al is dit soms in het begin best eng)
Edit n.a.v. filmpje, zit je niet iets teveel voorover? En wat ik zei, probeer (ik heb het geluid uit staan dus hoor niet of je het toevallig al doet) anders eens puur op stem aan te laten springen in galop, dus zonder je been. Ook omdat je zei dat ze zo gevoelig is.
Mijn benen steken overigens wat meer naar voren, en ik sta ook wat meer in mijn beugels, daardoor heb ik meer evenwicht mocht ze iets proberen. Je krijgt dan niet gelijk al die klappen in je rug en als je dan gaat touwtrekken heb je ook alvast een wat stevigere houding als je wat meer rechtop staat dan als je zit.
Ik wandel regelwatig met haar buiten of ga met haar spelen of natural horsemanship. Soms vrijheidsdressuur. Genoeg afwisseling. Buiten rijden is ze nog te nerveus voor. (Ook niet helemaal verkeersmak) En het weer is er niet altijd even goed voor.