Paard blijft bokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:33

XxChelsey1xX schreef:
Kendra schreef:
Loopt ie veel buiten verder? Met andere woorden: weet je zeker dat het geen 'stalmoed' is?

Wat betreft de massage: een osteopaat zou in ieder geval naar de SI-gewrichten kunnen kijken, dat doet soms wonderen en een masseur is daar niet altijd bedreven in.

Als het echt alleen maar vervelend is: breng hem een paar weken naar een handige springruiter, die doen het vaak net even wat anders ...

Het is een quarter dus zou hem eerder naar een western trainer brengen. Op buitenrit loopt hij zo mak als een lammetje mee. Vorig jaar was hij voor het eerst mee op vakantie en hij liep zonder probleem voorop, sprong netjes aan en was echt super braaf
Hij komt elke dag buiten, staat 5 dagen in de week ruim 5 uur in de paddock met mijn andere paard en verder wandelen/longeren/rijden we elke dag

Mijn masseur doet zowel sportmassage als gebruik maken van de equissage

Ik ben zelf sportmasseur voor paarden, en durf toch wel te stellen dat er grenzen zitten in onderzoek en verhelpen van problemen ;) Soms moet het een paar stappen hoger gezocht worden.

Onderweg ook geen problemen in bochten-werk? Galoppeert hierbij ook netjes door?

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:35

Juut schreef:
Onderweg ook geen problemen in bochten-werk? Galoppeert hierbij ook netjes door?

Bochten stuurt hij heel soepel in, achterhand is zelfs zo sterk dat hij op een armlengte afstand om je heen kan galopperen zonder probleem.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:39

Ik krijg toch sterk het gevoel dat er iets meer aan de hand is en dat je dat niet met alleen een massage of een goed passend zadel oplost. Ik snap dat je dit soort reacties niet wilt lezen, maar slaan en schoppen is niet de oplossing (dat is onmacht/onkunde). Bovendien wordt het gros van de Quarters veel en veel te jong ingereden, wat zeer slecht is voor de gewrichten (en ook geestelijk niet goed is). Je geeft aan dat hij 'ineens' bokt. Dat duidt negen van de tien keer op een lichamelijk ongemak, daar heb ik al plenty paarden van gezien en zelfs geweigerd verder te berijden. Daar werd ook van gezegd dat het doorgereden moest worden of nog meer aangepakt (de welbekende stuurlui). Arme dieren... tot bleek dat ze inderdaad wat mankeerden, van kissing spines tot problemen in de nek, schouder, heup, enzovoorts. Dat kwam pas naar voren na het maken van foto's, die men in eerste instantie niet nodig achtte. Sluit eerst alles echt grondig uit en ga dan eens op les bij een deskundige instructeur die echt op jouw (onbewuste) handelen let of breng het paard naar iemand met verstand van zaken. Maar ga alsjeblieft het probleem niet oplossen met geweld.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:41

Wat gebeurt er als je hem níet afstraft, maar na zn rodeosessie gewoon verder gaat met de gevraagde oefening?

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:45

Het is zeker niet dat ik niet wil horen dat het een lichamelijk iets kan zijn. Was meer tegen reacties als: begin eens met een passend zadel etc. de 'vooroordelen' zegmaar.

Hij is pas op 4 jarige leeftijd ingereden, dit vind ik persoonlijk niet vroeg. Het is ook niet dat ik dit met geweld op los, zoals ik al aangaf heeft hij daar toch schijt aan en kom je hier dus niet verder mee.

Ik ga morgen eens navragen bij de staleigenaar of hij gekeurd etc is. Ik heb het eerder gevraagd over de 5 panel en toen werd mij verteld dat hij dus getest was en hij niks heeft. Uit goed vertrouwen geloofd op het woord maar ga het nog even extra checken.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:48

Juut schreef:
Wat gebeurt er als je hem níet afstraft, maar na zn rodeosessie gewoon verder gaat met de gevraagde oefening?

Dat heb ik dus gedaan met het "ik krijg mijn zin niet, dus ik ga bokken" probleem en dat heeft geholpen. Nu je het zegt: van de zomer weigerde ik er nog op te gaan en heeft een ander meisje die totaal niet bang is hem gereden. Toen flikte hij dit ook en schopte ze hem dus door, na 4 dagen elke dag te hebben gereden werd het wel wat minder maar bleef het proberen. Uiteindelijk is het dus weer terug gegaan naar voorheen en heeft hij weer flink uitgehaald, zelfs zo erg dat hij uit haar les is gehaald omdat het gevaarlijk werd voor andere.

Ohja hij heeft ook nog wel eens de neiging om zijwaards "op" andere paarden te springen als hij dus wilt bokken en er iemand langs komt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:51

Vraag je daarbij ook of hij klinisch of röntgenologisch is gekeurd? En soms helpt het heel specifiek te vragen of er op of aanmerkingen waren...

Jee, met recht uit de les gehaald... }:0

Juut

Re: Paard blijft bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:55

Even dubbelcheck: jij bent eigenaar van het paard toch? Gezien je opmerking bij staleigenaar te gaan vragen of hij gekeurd is, en afgelopen zomer een meisje hem in groepsles heeft gereden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:57

Mm ik had ook al mijn paard en moet staleigenaar vragen? Is het jouw paard of rijdt je hem voor iemand? Daar zit een verschil in aanpak in en welke adviezen je zou moeten krijgen

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:58

Even vooraf, ik heb alleen de eerste (dikgedrukte) regels gelezen... Ik denk dat je de plank hier compleet misslaat door al direct aan te geven dat je over al die (behoorlijk belangrijke) onderwerpen niets wilt horen.
Heb je het zadel recent nog laten nakijken door een zadelpasser? Hoe is de kennis van die persoon. Massage is leuk, maar verhelpt lang niet alle klachten. Osteo al eens geweest? Is de DA op de hoogte? Etc.

Goed, nu ga ik de rest lezen.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 23:00

Hij is van mij! (naja, op afbetaling maar staat wel op mijn naam :D)
Maar hij is op stal gekomen en heb hem dus overgenomen van de staleigenaar, zij weet heeft hem van de fokker etc. Ik ben daar nooit bij geweest dus vandaar

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:05

XxChelsey1xX schreef:
A3a1 schreef:
Misschien een heel gek en misschien ook totaal niet werkend advies....
Maar wat als je hem gewoon laat bokken of misschien juist aanmoedigen of misschien juist, uitzitten en daarna verder gaan, en dan belonen.
Wij hebben een paar meiden op stal die het super vinden als ze gaan bokken, misschien dat de lol er dan snel af gaat.

Als de rest al voorbij is, zou je denken dat dit ook weer over gaat

Edit:
Ik lees net dat het een quarter is, hoe oud was die toen die was ingereden?
En hoe diervriendelijk is dat gedaan?
...Ik ken een stal bij ons in de buurt die door te jong ingereden en erg paardonvriendelijk die veel verknipte figuren heeft afgeleverd en waar dit bokgedrag bij past.

Ik heb het "ik bok omdat ik mijn zin niet krijg" er inderdaad uit gekregen door gewoon te zitten, wachten tot hij klaar is en dan strafwerk geven.

Hij was 4 dat hij is ingereden en ik ben inderdaad bang dat dat té snel is gegaan. Toen ik er voor het eerst mee begon had hij neusgaten zo groot als tennisballen en zijn lijf stond stijf van de spanning. Het heeft dan ook ruim een maand geduurd voordat ik er uberhaupt op kon zitten. Daarna accepteerde hij alles vrij snel en deed hij braaf zijn rondjes

Ik weet niet hoe ik strafwerk moet opvatten, maar goed, kennelijk heeft het gewerkt.
Vanaf welke leeftijd is hij van jou?En weet je van wie hij daarvoor allemaal is geweest?
sorry, ik zie zie de weg, wie is zijn fokker?
Mag per pb, als je wil.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:05

Het is een quarter zeg je he?
Weet je de afstamming? En is hij/zij 5 panel getest?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:07

Ik denk dat je hem voor moet zijn.

Ik zou proberen de stukjes galop korter te houden bijvoorbeeld steeds 3 a 4 letters en weer terug naar draf, dan een figuur rijden of 4 a 5 a 6 letters verder weer opnieuw aangaloperen.

Wat doe jij tijdens de galop? Zet jij hem aan het werk? Rijdt je figuren/voltes? Of rijdt je hem afwachtend tot hij gaat bokken?

Heb je een filmpje?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:08

XxChelsey1xX schreef:
prugelpiet schreef:
Tja, als je zeker weet dat ie écht nergens last van heeft, zou ik zeggen; wegbrengen of thuis laten trainen. Naar iemand die er niet af kukelt en ook niet bang is voor een flinke bok partij.

Als je het er zelf niet uit krijgt, en je ook niet met vol vertrouwen in galop gaat, houd het een keer op, en kan je soms beter even aan de zijlijn gaan staan

Donderdag hebben we voor het eerst les bij een nieuwe trainer en wou paardlief ook door hem laten trainen... maar op voorhand is het al snel 'oh hij bokt? nee dan ga ik er niet op' -O-
Het is ook niet dat ik echt bang ben, ik stap zo op elk paard hoe vervelend ook, het is enkel onzekerheid en ik word ook gewoon moe van dat eeuwige gebok...
hij deed het eerst bij elk dingetje waar hij zijn zin niet kreeg (ik wil links, hij rechts: bam bok) dan bleef ik zitten wachten tot hij was uitgebokt en schopte hem dan alsnog de kant op wat ik wou. Dat is er nu gelukkig uit

Ik doelde op ruiter als Gert van den Hof, die ruiters die werkelijk overal op stappen, en er ook niet zomaar naast liggen. Deze ruiters verdienen hun brood met het oplossen van dergelijke problemen

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 23:10

MelissaV schreef:
Het is een quarter zeg je he?
Weet je de afstamming? En is hij/zij 5 panel getest?

Hij is van Had to Be Dun X Eternal Peppy Girl
Had van een stalgenootje gehoord dat de Peppys (zit Peppy San in zijn lijn) erg lang in de pubertijd blijven hangen, zij had er ook 1 van Peppy San en die had dezelfde 'problemen' als de mijne
5 panel is hij dus geloof ik wel getest, zie mijn antwoord hierboven

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:10

Hoe vaak rijd jij hem? Omdat ik lees 4 dagen achter elkaar rijden... Dat is voor enkel paard goed ivm geen hersteltijd voor spieren onder andere.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 23:12

A3a1 schreef:
Ik weet niet hoe ik strafwerk moet opvatten, maar goed, kennelijk heeft het gewerkt.
Vanaf welke leeftijd is hij van jou?En weet je van wie hij daarvoor allemaal is geweest?
Mag per pb, als je wil.

Strafwerk als in: hij wilt niet links, dan mag hij lekker linksom op dezelfde plek rondjes lopen tot hij weer normaal linksom langs dat stukje kan. Niet strafwerk als meppen tot hij er langs gaat, daar heb ik een bloedhekel aan.
Zover ik weet is de fokker een boer en hij heeft hem gehad tot zijn 4e en toen is hij bij ons gekomen.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 23:14

Ineke2 schreef:
Hoe vaak rijd jij hem? Omdat ik lees 4 dagen achter elkaar rijden... Dat is voor enkel paard goed ivm geen hersteltijd voor spieren onder andere.

Dat was van de zomer...
Nu rij ik om de dag en om de dag longeren ivm 2 paarden en weinig tijd (school)
Normaal rij ik 5 of 6 dagen in de week, afwisselend met longeren. Weekend heeft hij meestal vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:20

Ja zet er vooral iemand op die hem het bokken leert. Je paard probeer iets te vertellen, als je hem dit gedrag afleert heeft hij helemaal geen manier meer om jou te vertellen dat er iets niet lekker zit. Want er zit iets niet lekker, dat is wel duidelijk. Waarschijnlijk geeft hij vooraf hele subtiele signalen die jij mist. Laat ook eens een andere zadelmaker komen, ik heb er al heel wat gehad en nu pas eentje waar ik tevreden over ben. Jonge paarden zijn vaak nog erg scheef en uit balans, dit geeft problemen bij het galopperen maar scheve paarden gaan ook makkelijk in de staak. Als ze scheef zijn hebben ze het gevoel dat ze om gaan vallen en dat zorgt voor paniek. Kijk deze documentaire maar eens. Dan heb je vast een hele andere blik En het is super interessant
https://www.atletischerijkunst.nl/

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:27

XxChelsey1xX schreef:
Ineke2 schreef:

Dat was van de zomer...
Nu rij ik om de dag en om de dag longeren ivm 2 paarden en weinig tijd (school)
Normaal rij ik 5 of 6 dagen in de week, afwisselend met longeren. Weekend heeft hij meestal vrij.

Dat is nog steeds erg veel...Maargoed dat is mijn mening. Al helemaal voor zo’n jonkie.

Maar op elke leeftijd heeft een paard rust nodig tussen de trainingen door. Rust in de vorm van meerdere uren vrij buiten lopen zonder iets te moeten.

Ga je er ook mee naar buiten? Al is het maar een fijne staprit, lekker het hoofd leegmaken.

stefanie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:47

Door wat voor een zadelmaker/passer is zadel nagekeken? En op wat voor manier aangemeten.
Ik heb zelf met mijn paard gehad, dat wanneer hij moest galopperen ook ging bokken. Voor de rest superbraaf. Ben toen naar de kliniek geweest voor foto's. Aangemeten zadel meegenomen. Op de foto's niks te zien. Dus zadel erop en wat bleek dat het zadel niet goed lag. Zadel droeg niet over de hele rug.Dit is op de kliniek nagekeken met een soort spin, die eerst op de rug van paard gelegd wordt en daarna in het zadel. Daardoor zag je dat het zadel niet paste. Door galopperen moet paard zijn rug iets bollen en gaf zadel dus een pijnlijke druk op 1 punt. Paard zijn reactie was dus bokken.
Daarna zadel door andere zadelmaker een zadel laten aanmeten. Eerste keer met dit nieuwe zadel zag je hem voelen in de galop en denken van het doet geen pijn. Nooit meer gebokt hierna.
Ik dacht ook bij de eerste zadelmaker dat zij wist wat ze deed en dat het goed was. Maar heb hier van geleerd. En ik ben ook van de veronderstelling dat een paard met een reden dit gedrag vertoond. Hij probeert iets duidelijk te maken.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:57

Wat voor (ruw)voer krijgt hij? Misschien kunnen het maagzweren zijn?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 00:15

XxChelsey1xX schreef:
A3a1 schreef:
Mag per pb, als je wil.

Strafwerk als in: hij wilt niet links, dan mag hij lekker linksom op dezelfde plek rondjes lopen tot hij weer normaal linksom langs dat stukje kan. Niet strafwerk als meppen tot hij er langs gaat, daar heb ik een bloedhekel aan.
Zover ik weet is de fokker een boer en hij heeft hem gehad tot zijn 4e en toen is hij bij ons gekomen.

Tja, niet mijn manier van werken of denken, maar goed, het heeft kennelijk gewerkt.
Ok, dus hij komt niet bij 1 van die stallen met hun methodes, dat is al een winstpunt of 10 :+

Maar als ik alles op een rijtje zet,
Met 4 is hij vanuit de boer naar jullie gekomen ( is het bekend wat die boer wel heeft gedaan?)
Dan naar een manege of stal gegaan.
Wie heeft hem ingereden en hoe lang stond hij toen daar?
In een jaar tijd is hij nu waar je nu bent en heeft de puppy nog over de galop.

Ik zou denk ik het moment van het bokken voor zou zijn, dus, aanspringen in galop en een paar stapjes galop.
Terug brengen naar draf, iets leuks doen en dat is het.
Van daaruit kun je dan langzaam kijken of je het uit kunt breiden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 00:40

Lastig , maar heb je de mogelijkheid om hem met een ander zadel te rijden? Of in ieder geval iets dat de druk weghaalt . Ik zou het toch in de hoek van pijn zoeken voorlopig. Juist omdat hij zo’n uitgesproken en zeer onzeker karakter heeft zal hij heel snel ongemak laten zien. Je geeft zelf aan dat het soms goed gaat. Wat je ook nog kunt proberen, trainen en wanneer hij goed warm is dan enkele passen galopperen en klaar, belonen en afzadelen . Probeer het maar, wanneer het echt karakter is zal het laatste waarschijnlijk helpen.