Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Met een rantsoen van GOED en voldoende hooi en vitamine brok zou het echt voldoende moeten zijn voor het gemiddelde paard. Als je paard daaraan bewezen tekort komt, heeft een paard vaak moeite met de opname en het omzetten van voeding. Ik zou echt niet aanraden om meer krachtvoer te gaan geven. Juist veel zetmeel en suikers geven bij dit soort paarden snel problemen. Dus vooral ook de granen.
Jill1209 schreef:Ik vind het ook heel vreemd dat niemand iets vindt. Ik begin soms zelfs te twijfelen of ze het expres doet.
superpony schreef:Het zal een totaal plaatje zijn. Laat je paard lichamelijk GOED nakijken.
Maar laat je paard ook veel vrij bewegen, dus lang op de wei of een grote paddock. Je hebt het over stalbenen en die noemen we niet voor niks stalbenen.
Daarnaast zal je moeten vertellen wat je voert. Verkeerd voeren kan ook hele vervelende gevolgen hebben. Het een gaat niet zonder het ander.
Bij twijfel is een bloedje laten trekken soms ook wel handig. Geeft geen 100% beeld, maar ze kan zomaar een tekort hebben. Bij spieren denk je snel aan magnesium en vit E bijv. Maar ongezien kan niemand op Bokt zien of het spieren zijn.
Sowieso krijgen spieren wel een opdoffer bij een val of ander letsel.
Ik zou niet longeren op een cirkel. Ga dan buiten aan de hand stappen.
En als laatst heel goed opwarmen en afkoelen met rijden. Niet teveel vragen, tijdje heel basis rijden.
Een paard loopt zoals gezegd echt nooit expres kreupel of stijf. Je ziet dat er iets niet oke is en dat is heel goed. Je paard laat het goed merken en je luistert ernaar, dus super!
idylle schreef:Als je zadel op maat gemaakt is, kun je er beter geen bontje onder leggen. Dit verkleind namelijk de ruimte van het zadel. Koop zelf maar eens schoenen waarbij je met een dunne sok hebt gepast en die toen goed zat. Als je diezelfde schoen met een dikke sportsok gaat dragen, zal het ook gaan knellen. Zo moet je het met je zadel ook zien.
Als ze met een deken opdoen erg zuur is, denk ik aan rugproblemen. Ik zou eerst foto's willen hebben van de rug en eventueel het complete been waarmee ze klachten heeft en vervolgens het zadel opnieuw laten nakijken.
pluisje88 schreef:Buiten of ik denk dat er wel of niet wat is, als ik op mijn merrie een bontje onder paar passende zadel leg dan wil ze ook niet lopen. Dan is ze heel erg stijf en wil ze niet voorwaarts. Haal het bontje er maar eens onderuit en probeer het dan nog eens.
Verder idd een goede osteopaat zoeken. Als jouw osteopaat niks kan vinden terwijl je hier zulke klachten omschrijft dan vraag ik me eerlijk gezegd af of het niet tijd wordt om een andere te zoeken.
Idd voeding checken. Met een normaal rantsoen van ruwvoer en wat brok (half tot een hele schep) is mijn ervaring dat paarden echt tekort komen. Extra vitaminebrokje doet dan al wonderen.
Mijn merrie gaat zichzelf heel erg vastzetten als ze het koud heeft al geef jij aan dat je denkt dat je paard het niet koud heeft. Maar dat kan dus ook een oorzaak zijn.
Dit zijn altijd complexe puzzels waarbij zo veel factoren zijn die van invloed kunnen zijn.. altijd een hele zoektocht
pluisje88 schreef:Mijn metingen wijzen heel vaak uit dat er tekorten zijn bij paarden die ik meet omdat ze iets mankeren.
superpony schreef:Met een rantsoen van GOED en voldoende hooi en vitamine brok zou het echt voldoende moeten zijn voor het gemiddelde paard. Als je paard daaraan bewezen tekort komt, heeft een paard vaak moeite met de opname en het omzetten van voeding. Ik zou echt niet aanraden om meer krachtvoer te gaan geven. Juist veel zetmeel en suikers geven bij dit soort paarden snel problemen. Dus vooral ook de granen.
pluisje88 schreef:Nee nooit zo bedoeld. Mijn merrie krijgt maar weinig brok. Halve per dag. Meer vind ik echt onnodig en doet haar absoluut niet goed. Alleen vitaminebrokje is volr haar te geconcentreerd waardoor ze last van d’r maag krijgt. Dus krijgt ze een kwart brok en een kwart gras/lijzaadbrok per keer en 1x per dag marstall force en sinds die tijd is ze super opgeknapt.
Ze was moddervet toen ik haar kreeg. Op die stal kreeg ze een klein beetje voordroog en een handje brok want ze was toch veel te dik. Met als gevolg ellende in d’r lijf, super stijf en maagzweren en verschrikkelijk voernijd. Bij mij mag ze zo veel hooi eten als ze wil en krijgt ze dus brok en vitaminebrok en ze is super opgeknapt.
Ik zie in mijn omgeving zo vaak dat ze zeggen ze worden te heet of te dik dus een handje brok is genoeg. Tja dat gaat wel een tijdje goed maar na een tijd komt echt de ellende wel. Maar ook mensen die machtig veel brok voeren krijgen een hoop ellende van verkeerd voer. En dan is het ook nog maar de vraag of ze de voedingsstoffen uit al dat krachtvoer kunnen opnemen want het lichaam moet er wel mee dealen.
Sober voeren maar wel slim is het antwoord op heel veel dingen als je het mij vraagt..
Jill1209 schreef:superpony schreef:Met een rantsoen van GOED en voldoende hooi en vitamine brok zou het echt voldoende moeten zijn voor het gemiddelde paard. Als je paard daaraan bewezen tekort komt, heeft een paard vaak moeite met de opname en het omzetten van voeding. Ik zou echt niet aanraden om meer krachtvoer te gaan geven. Juist veel zetmeel en suikers geven bij dit soort paarden snel problemen. Dus vooral ook de granen.
Ze krijgt echt voldoende voedsel en ze komt niets te kort. Mijn volledige “voerschema” staat hierboven ergens uitlgelegd. Ik geef niet graag extra krachtvoer want ik heb gelezen dat ze hier hoefbevangen van kunnen worden.
superpony schreef:TS, elke dag op een paddock zegt niks natuurlijk. Hoe groot is die, hoe lang mag ze erop?? Op veel stallen staan paarden heel kort op een postzegeltje, dus dat is niet voldoende vrije beweging.
Ik zou ook heel goed naar mn training kijken. Onze paarden zijn wat ouder 20+ en staan 24/7 buiten zonder dekens. Dan moet ik wel goed opwarmen en afkoelen. Hoewel ze ervoor en erna dus wel vrij bewegen.
Laat je paard na de training nog even op de paddock of bak staan en lekker rollen of benen nog even strekken. Zeker met dit weer, worden paarden na trainen soms te snel op stal gezet.
freetorun schreef:Het is inderdaad een lastige puzzel om zo op te lossen. Er zijn altijd meerdere factoren. Fijn dat jullie verder willen kijken!
Als je haar longeerd zeg je dat ze veel raced en bokt. En wat doet ze als je juist gewoon rust vraagt? Want al dat bokken/racen kan ook puur ongemak en/of onbalans zijn. Niet dat ze ff lekker alles eruit gooit, maar dat ze anders niet weet hoe ze op de volte blijft
Ook zou ik echt je zadel laten nakijken door een zadelmaker. Met een bontje rijden met een passend zadel is, zoals meerdere bokkers zeggen, niet zo handig. Het kan echt knellen, en dan loopt niemand heel vrolijk meer. Maar ze kan ook veranderd zijn in haar bespieren etc. Dat een zweetvlek netjes is zegt helaas echt niet alles. Zeker als de meeste problemen die je opnoemt nu rijtechnisch zijn.
Dan kan idd het weer meespelen (stijve spieren vd kou/regen), haar voeding, jullie manier van rijden of iets lichamelijks (kissing spines? Artrose? Etc etc) wat enkel uit te vinden is met gedegen onderzoek en foto's.
Succes met de puzzel!
Rizette schreef:Ik zou je paard zeker niet aan de longe laten racen, je werkt wel op een cirkel en dat is juist extra belastende voor een paard. Neem zelf de leiding en begin netjes in stap los te werken en naar ruimer en losser stappen te werken op beide handen, daarna naar de draf op beide handen en als het in stap echt niet goed gaat zouik niet gaan draven. Niet met een paard gaan werken wat onregelmatig is.
Jills schreef:De reactie op de deken, geeft wel aan dat het haar ongemak bied. Dit kan in de bovenlijn zitten waar de deken dan wat drukt.
Kan ze haar achterhand tijdens het werk wel goed gebruiken? Bv: achter een goed eronder zetten, het zo genoemde " zitten" of merk je daar al protest bij?
idylle schreef:Dus eigenlijk mankt ze alleen als je erop zit en doet ze zuur als je er een deken oplegt?
Jill1209 schreef:Ik vind het ook heel vreemd dat niemand iets vindt. Ik begin soms zelfs te twijfelen of ze het expres doet.
Babootje schreef:Ik vind het ook heel raar dat er niemand iets vindt want je paard geeft duidelijk aan pijn te hebben.
Ik twijfel er meer aan of je de juiste professionals hebt laten kijken.
Ik zou je adviseren het paard op te laden en haar eens goed te laten bekijken in een grotere kliniek waar ze alles bij de hand hebben om goed onderzoek te doen.
Babootje schreef:Ik vind het ook heel raar dat er niemand iets vindt want je paard geeft duidelijk aan pijn te hebben.
Ik twijfel er meer aan of je de juiste professionals hebt laten kijken.
Ik zou je adviseren het paard op te laden en haar eens goed te laten bekijken in een grotere kliniek waar ze alles bij de hand hebben om goed onderzoek te doen.