Paard stijf tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Paard stijf tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:45

Het zal een totaal plaatje zijn. Laat je paard lichamelijk GOED nakijken.

Maar laat je paard ook veel vrij bewegen, dus lang op de wei of een grote paddock. Je hebt het over stalbenen en die noemen we niet voor niks stalbenen.

Daarnaast zal je moeten vertellen wat je voert. Verkeerd voeren kan ook hele vervelende gevolgen hebben. Het een gaat niet zonder het ander.
Bij twijfel is een bloedje laten trekken soms ook wel handig. Geeft geen 100% beeld, maar ze kan zomaar een tekort hebben. Bij spieren denk je snel aan magnesium en vit E bijv. Maar ongezien kan niemand op Bokt zien of het spieren zijn.
Sowieso krijgen spieren wel een opdoffer bij een val of ander letsel.

Ik zou niet longeren op een cirkel. Ga dan buiten aan de hand stappen.

En als laatst heel goed opwarmen en afkoelen met rijden. Niet teveel vragen, tijdje heel basis rijden.

Een paard loopt zoals gezegd echt nooit expres kreupel of stijf. Je ziet dat er iets niet oke is en dat is heel goed. Je paard laat het goed merken en je luistert ernaar, dus super!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:55

Als je zadel op maat gemaakt is, kun je er beter geen bontje onder leggen. Dit verkleind namelijk de ruimte van het zadel. Koop zelf maar eens schoenen waarbij je met een dunne sok hebt gepast en die toen goed zat. Als je diezelfde schoen met een dikke sportsok gaat dragen, zal het ook gaan knellen. Zo moet je het met je zadel ook zien.

Als ze met een deken opdoen erg zuur is, denk ik aan rugproblemen. Ik zou eerst foto's willen hebben van de rug en eventueel het complete been waarmee ze klachten heeft en vervolgens het zadel opnieuw laten nakijken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:19

Buiten of ik denk dat er wel of niet wat is, als ik op mijn merrie een bontje onder paar passende zadel leg dan wil ze ook niet lopen. Dan is ze heel erg stijf en wil ze niet voorwaarts. Haal het bontje er maar eens onderuit en probeer het dan nog eens.

Verder idd een goede osteopaat zoeken. Als jouw osteopaat niks kan vinden terwijl je hier zulke klachten omschrijft dan vraag ik me eerlijk gezegd af of het niet tijd wordt om een andere te zoeken.

Idd voeding checken. Met een normaal rantsoen van ruwvoer en wat brok (half tot een hele schep) is mijn ervaring dat paarden echt tekort komen. Extra vitaminebrokje doet dan al wonderen.

Mijn merrie gaat zichzelf heel erg vastzetten als ze het koud heeft al geef jij aan dat je denkt dat je paard het niet koud heeft. Maar dat kan dus ook een oorzaak zijn.

Dit zijn altijd complexe puzzels waarbij zo veel factoren zijn die van invloed kunnen zijn.. altijd een hele zoektocht
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 03-02-19 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:24

Met een rantsoen van GOED en voldoende hooi en vitamine brok zou het echt voldoende moeten zijn voor het gemiddelde paard. Als je paard daaraan bewezen tekort komt, heeft een paard vaak moeite met de opname en het omzetten van voeding. Ik zou echt niet aanraden om meer krachtvoer te gaan geven. Juist veel zetmeel en suikers geven bij dit soort paarden snel problemen. Dus vooral ook de granen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:32

superpony schreef:
Met een rantsoen van GOED en voldoende hooi en vitamine brok zou het echt voldoende moeten zijn voor het gemiddelde paard. Als je paard daaraan bewezen tekort komt, heeft een paard vaak moeite met de opname en het omzetten van voeding. Ik zou echt niet aanraden om meer krachtvoer te gaan geven. Juist veel zetmeel en suikers geven bij dit soort paarden snel problemen. Dus vooral ook de granen.

Reageer je nu op mij? Ik zeg juist dat met wat er gemiddeld gevoerd wordt de behoefte niet wordt gedekt en dat het beter is om een vitaminebrokje te geven in plaats van krachtvoer?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:34

Ja, sorry. Stond er eerst zo dat een beetje biks niet voldoende zou zijn. Dus dacht dat je meer hardvoer adviseerde. Mijn fout!!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:44

Nee nooit zo bedoeld. Mijn merrie krijgt maar weinig brok. Halve per dag. Meer vind ik echt onnodig en doet haar absoluut niet goed. Alleen vitaminebrokje is volr haar te geconcentreerd waardoor ze last van d’r maag krijgt. Dus krijgt ze een kwart brok en een kwart gras/lijzaadbrok per keer en 1x per dag marstall force en sinds die tijd is ze super opgeknapt.

Ze was moddervet toen ik haar kreeg. Op die stal kreeg ze een klein beetje voordroog en een handje brok want ze was toch veel te dik. Met als gevolg ellende in d’r lijf, super stijf en maagzweren en verschrikkelijk voernijd. Bij mij mag ze zo veel hooi eten als ze wil en krijgt ze dus brok en vitaminebrok en ze is super opgeknapt.

Ik zie in mijn omgeving zo vaak dat ze zeggen ze worden te heet of te dik dus een handje brok is genoeg. Tja dat gaat wel een tijdje goed maar na een tijd komt echt de ellende wel. Maar ook mensen die machtig veel brok voeren krijgen een hoop ellende van verkeerd voer. En dan is het ook nog maar de vraag of ze de voedingsstoffen uit al dat krachtvoer kunnen opnemen want het lichaam moet er wel mee dealen.

Sober voeren maar wel slim is het antwoord op heel veel dingen als je het mij vraagt..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:09

Het is ook een groot misverstand dat je te dikke paarden zo streng op dieet moet zetten dat ze andere problemen krijgen. Juist tekorten zijn funest voor dikke paarden.

Daarom raad ik aan om een vit brok/ basis brok of muesli wat iemand geeft aan te vullen met een ruwvoermix zodat het toch wat lijkt en het paard goed moet kauwen en even een maaltje heeft zoals de rest tijdens een voerbeurt.
Het lastige van arme brok en muesli's is vaak wel dat je best wat moet geven voor je aan de vit/mineralen komt. Maar ik geloof helemaal niet dat paarden zoveel tekorten hebben. Eerder een verstoorde darmwerking, slechte maag of een teveel/overschot.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:29

Mijn metingen wijzen heel vaak uit dat er tekorten zijn bij paarden die ik meet omdat ze iets mankeren.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:02

Het is inderdaad een lastige puzzel om zo op te lossen. Er zijn altijd meerdere factoren. Fijn dat jullie verder willen kijken!

Als je haar longeerd zeg je dat ze veel raced en bokt. En wat doet ze als je juist gewoon rust vraagt? Want al dat bokken/racen kan ook puur ongemak en/of onbalans zijn. Niet dat ze ff lekker alles eruit gooit, maar dat ze anders niet weet hoe ze op de volte blijft

Ook zou ik echt je zadel laten nakijken door een zadelmaker. Met een bontje rijden met een passend zadel is, zoals meerdere bokkers zeggen, niet zo handig. Het kan echt knellen, en dan loopt niemand heel vrolijk meer. Maar ze kan ook veranderd zijn in haar bespieren etc. Dat een zweetvlek netjes is zegt helaas echt niet alles. Zeker als de meeste problemen die je opnoemt nu rijtechnisch zijn.

Dan kan idd het weer meespelen (stijve spieren vd kou/regen), haar voeding, jullie manier van rijden of iets lichamelijks (kissing spines? Artrose? Etc etc) wat enkel uit te vinden is met gedegen onderzoek en foto's.

Succes met de puzzel!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:59

Ik zou je paard zeker niet aan de longe laten racen, je werkt wel op een cirkel en dat is juist extra belastende voor een paard. Neem zelf de leiding en begin netjes in stap los te werken en naar ruimer en losser stappen te werken op beide handen, daarna naar de draf op beide handen en als het in stap echt niet goed gaat zouik niet gaan draven. Niet met een paard gaan werken wat onregelmatig is.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:22

De reactie op de deken, geeft wel aan dat het haar ongemak bied. Dit kan in de bovenlijn zitten waar de deken dan wat drukt.
Kan ze haar achterhand tijdens het werk wel goed gebruiken? Bv: achter een goed eronder zetten, het zo genoemde " zitten" of merk je daar al protest bij?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:37

Jill1209 schreef:
Ik vind het ook heel vreemd dat niemand iets vindt. Ik begin soms zelfs te twijfelen of ze het expres doet.

Ik vind het ook heel raar dat er niemand iets vindt want je paard geeft duidelijk aan pijn te hebben.
Ik twijfel er meer aan of je de juiste professionals hebt laten kijken.
Ik zou je adviseren het paard op te laden en haar eens goed te laten bekijken in een grotere kliniek waar ze alles bij de hand hebben om goed onderzoek te doen.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:11

superpony schreef:
Het zal een totaal plaatje zijn. Laat je paard lichamelijk GOED nakijken.

Maar laat je paard ook veel vrij bewegen, dus lang op de wei of een grote paddock. Je hebt het over stalbenen en die noemen we niet voor niks stalbenen.

Daarnaast zal je moeten vertellen wat je voert. Verkeerd voeren kan ook hele vervelende gevolgen hebben. Het een gaat niet zonder het ander.
Bij twijfel is een bloedje laten trekken soms ook wel handig. Geeft geen 100% beeld, maar ze kan zomaar een tekort hebben. Bij spieren denk je snel aan magnesium en vit E bijv. Maar ongezien kan niemand op Bokt zien of het spieren zijn.
Sowieso krijgen spieren wel een opdoffer bij een val of ander letsel.

Ik zou niet longeren op een cirkel. Ga dan buiten aan de hand stappen.

En als laatst heel goed opwarmen en afkoelen met rijden. Niet teveel vragen, tijdje heel basis rijden.

Een paard loopt zoals gezegd echt nooit expres kreupel of stijf. Je ziet dat er iets niet oke is en dat is heel goed. Je paard laat het goed merken en je luistert ernaar, dus super!

Ze komt elke dag buiten op een paddock en in de zomer de hele dag op de wei. Ik probeer elke dag haar in de piste te laten bewegen.
Als voeding geef ik haar onbeperkt hooi. Dit is een mengeling van voordroog en voedingsarm hooi. Van alleen voordroog krijgt ze diarree. Elke dag krijgt ze pianissimo van cavalor met grasmix. Ze krijgt ook moody mare( dan is ze koeler in haar hoofd, zijn enkel kruiden) en glucosamine. Ze heeft ook likstenen.
Haar bespiering is heel goed. Ze is zeker niet vermagerd. Ze behoudt haar spieren makkelijk.
Danku voor de reactie!

idylle schreef:
Als je zadel op maat gemaakt is, kun je er beter geen bontje onder leggen. Dit verkleind namelijk de ruimte van het zadel. Koop zelf maar eens schoenen waarbij je met een dunne sok hebt gepast en die toen goed zat. Als je diezelfde schoen met een dikke sportsok gaat dragen, zal het ook gaan knellen. Zo moet je het met je zadel ook zien.

Als ze met een deken opdoen erg zuur is, denk ik aan rugproblemen. Ik zou eerst foto's willen hebben van de rug en eventueel het complete been waarmee ze klachten heeft en vervolgens het zadel opnieuw laten nakijken.

We hadden het bontje erop gehouden want toen we hier mee begonnen te rijden was ze ineens minder gevoelig in haar rug en iets soepeler. We hebben geen foto’s van haar rug laten maken bij de DA

pluisje88 schreef:
Buiten of ik denk dat er wel of niet wat is, als ik op mijn merrie een bontje onder paar passende zadel leg dan wil ze ook niet lopen. Dan is ze heel erg stijf en wil ze niet voorwaarts. Haal het bontje er maar eens onderuit en probeer het dan nog eens.

Verder idd een goede osteopaat zoeken. Als jouw osteopaat niks kan vinden terwijl je hier zulke klachten omschrijft dan vraag ik me eerlijk gezegd af of het niet tijd wordt om een andere te zoeken.

Idd voeding checken. Met een normaal rantsoen van ruwvoer en wat brok (half tot een hele schep) is mijn ervaring dat paarden echt tekort komen. Extra vitaminebrokje doet dan al wonderen.

Mijn merrie gaat zichzelf heel erg vastzetten als ze het koud heeft al geef jij aan dat je denkt dat je paard het niet koud heeft. Maar dat kan dus ook een oorzaak zijn.

Dit zijn altijd complexe puzzels waarbij zo veel factoren zijn die van invloed kunnen zijn.. altijd een hele zoektocht

Ik vind persoonlijk dat ze iets fijner loopt met bontje dan zonder. Maar ik zal nog eens zonder proberen. Ze heeft genoeg likstenen in haar stal liggen. Misschien moet ik terug beginnen met haar dekentje op te doen. Ja idd, ze is een echte zoektocht...
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-02-19 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:16

pluisje88 schreef:
Mijn metingen wijzen heel vaak uit dat er tekorten zijn bij paarden die ik meet omdat ze iets mankeren.

Hoe meet je dit??

Tekorten komen vaker omdat het voer niet in balans, scheve verhoudingen heeft of het paard een opname probleem heeft.

Heel veel paarden hebben juist overschot, dus het is vreemd dat je tekorten meet. Tenzij er dus echt iets mis is. Sowieso ligt het er dan ook vanuit welke standaard waardes je gaat rekenen.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:18

superpony schreef:

Ze krijgt echt voldoende voedsel en ze komt niets te kort. Mijn volledige “voerschema” staat hierboven ergens uitlgelegd. Ik geef niet graag extra krachtvoer want ik heb gelezen dat ze hier hoefbevangen van kunnen worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:20

TS, elke dag op een paddock zegt niks natuurlijk. Hoe groot is die, hoe lang mag ze erop?? Op veel stallen staan paarden heel kort op een postzegeltje, dus dat is niet voldoende vrije beweging.

Ik zou ook heel goed naar mn training kijken. Onze paarden zijn wat ouder 20+ en staan 24/7 buiten zonder dekens. Dan moet ik wel goed opwarmen en afkoelen. Hoewel ze ervoor en erna dus wel vrij bewegen.
Laat je paard na de training nog even op de paddock of bak staan en lekker rollen of benen nog even strekken. Zeker met dit weer, worden paarden na trainen soms te snel op stal gezet.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:20

pluisje88 schreef:
Nee nooit zo bedoeld. Mijn merrie krijgt maar weinig brok. Halve per dag. Meer vind ik echt onnodig en doet haar absoluut niet goed. Alleen vitaminebrokje is volr haar te geconcentreerd waardoor ze last van d’r maag krijgt. Dus krijgt ze een kwart brok en een kwart gras/lijzaadbrok per keer en 1x per dag marstall force en sinds die tijd is ze super opgeknapt.

Ze was moddervet toen ik haar kreeg. Op die stal kreeg ze een klein beetje voordroog en een handje brok want ze was toch veel te dik. Met als gevolg ellende in d’r lijf, super stijf en maagzweren en verschrikkelijk voernijd. Bij mij mag ze zo veel hooi eten als ze wil en krijgt ze dus brok en vitaminebrok en ze is super opgeknapt.

Ik zie in mijn omgeving zo vaak dat ze zeggen ze worden te heet of te dik dus een handje brok is genoeg. Tja dat gaat wel een tijdje goed maar na een tijd komt echt de ellende wel. Maar ook mensen die machtig veel brok voeren krijgen een hoop ellende van verkeerd voer. En dan is het ook nog maar de vraag of ze de voedingsstoffen uit al dat krachtvoer kunnen opnemen want het lichaam moet er wel mee dealen.

Sober voeren maar wel slim is het antwoord op heel veel dingen als je het mij vraagt..

Idd! Er moet onbeperkt hooi zijn. Krachtvoer is eigenlijk maar een “extra”

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:20

Jill1209 schreef:
superpony schreef:

Ze krijgt echt voldoende voedsel en ze komt niets te kort. Mijn volledige “voerschema” staat hierboven ergens uitlgelegd. Ik geef niet graag extra krachtvoer want ik heb gelezen dat ze hier hoefbevangen van kunnen worden.

Was een reactie op iemand anders die reageerde.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:22

superpony schreef:
TS, elke dag op een paddock zegt niks natuurlijk. Hoe groot is die, hoe lang mag ze erop?? Op veel stallen staan paarden heel kort op een postzegeltje, dus dat is niet voldoende vrije beweging.

Ik zou ook heel goed naar mn training kijken. Onze paarden zijn wat ouder 20+ en staan 24/7 buiten zonder dekens. Dan moet ik wel goed opwarmen en afkoelen. Hoewel ze ervoor en erna dus wel vrij bewegen.
Laat je paard na de training nog even op de paddock of bak staan en lekker rollen of benen nog even strekken. Zeker met dit weer, worden paarden na trainen soms te snel op stal gezet.

Euh de paddock is denk ik 15 m2. Er is een deel beton en modder. Soms staat ze er de hele dag op andere keren 4/5 u. Ik probeer ze altijd goed op te warmen voor het rijden. Na het rijden of longeren mag ze altijd even rollen in de piste. Soms doe ik erna nog stretchoef

Was een reactie op iemand anders die reageerde.[/quote]

Ow oke :o

freetorun schreef:
Het is inderdaad een lastige puzzel om zo op te lossen. Er zijn altijd meerdere factoren. Fijn dat jullie verder willen kijken!

Als je haar longeerd zeg je dat ze veel raced en bokt. En wat doet ze als je juist gewoon rust vraagt? Want al dat bokken/racen kan ook puur ongemak en/of onbalans zijn. Niet dat ze ff lekker alles eruit gooit, maar dat ze anders niet weet hoe ze op de volte blijft

Ook zou ik echt je zadel laten nakijken door een zadelmaker. Met een bontje rijden met een passend zadel is, zoals meerdere bokkers zeggen, niet zo handig. Het kan echt knellen, en dan loopt niemand heel vrolijk meer. Maar ze kan ook veranderd zijn in haar bespieren etc. Dat een zweetvlek netjes is zegt helaas echt niet alles. Zeker als de meeste problemen die je opnoemt nu rijtechnisch zijn.

Dan kan idd het weer meespelen (stijve spieren vd kou/regen), haar voeding, jullie manier van rijden of iets lichamelijks (kissing spines? Artrose? Etc etc) wat enkel uit te vinden is met gedegen onderzoek en foto's.

Succes met de puzzel!

Tijdens het longeren is ze heel rustig en ontspannen. Ze bokt als ze los loopt in de piste en ervoor nog niet gewerkt heeft. Haar voeding is nu al 2 jaar hetzelfde. Ik had het bontje erop gelegd omdat ze echt stijf was met het rijden. Nu rijden we met en gaat het iets beter. Ze heeft ook wel vaak een krampbeen. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Rizette schreef:
Ik zou je paard zeker niet aan de longe laten racen, je werkt wel op een cirkel en dat is juist extra belastende voor een paard. Neem zelf de leiding en begin netjes in stap los te werken en naar ruimer en losser stappen te werken op beide handen, daarna naar de draf op beide handen en als het in stap echt niet goed gaat zouik niet gaan draven. Niet met een paard gaan werken wat onregelmatig is.

Ik heb het perongeluk verkeert gezegd in Mn vorige post. Ze bokt niet tijdens de longe. Ze is altijd heel rustig en ontspannen. Ze mankt ook niet tijdens het longeren. Ze is in het begin heel even stijf tijdens de galop.
Voor ik begin met longeren wandel ik haar altijd eerst ad hand in. Zo weet ik zeker dat ze al wat ingestapt is.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-02-19 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:33

Dus eigenlijk mankt ze alleen als je erop zit en doet ze zuur als je er een deken oplegt?

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:34

Jills schreef:
De reactie op de deken, geeft wel aan dat het haar ongemak bied. Dit kan in de bovenlijn zitten waar de deken dan wat drukt.
Kan ze haar achterhand tijdens het werk wel goed gebruiken? Bv: achter een goed eronder zetten, het zo genoemde " zitten" of merk je daar al protest bij?

Ze stapt altijd met haar Achterhoeken 1/2 hoeven over haar voorste. Ze hebben tegen mij gezegd dat de achterhand heel goed gebruikt wordt dan. Haar achterhand werkt altijd goed mee maar ze is echt niet vooruit te krijgen. Ik vind het deken ook een raar. Als ze het dan op heeft vindt ze het dan helemaal niet meer erg.

idylle schreef:
Dus eigenlijk mankt ze alleen als je erop zit en doet ze zuur als je er een deken oplegt?

Ze mankt helemaal niet! Ze is stijf en heeft last van een krampbeen. Ik krijg ze ook moeilijk vooruit. Misschien heb ik dit niet duidelijk vermeld :D maar idd ze is zuur als ik haar deken erop leg.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-02-19 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:37

Jill1209 schreef:
Ik vind het ook heel vreemd dat niemand iets vindt. Ik begin soms zelfs te twijfelen of ze het expres doet.

Babootje schreef:
Ik vind het ook heel raar dat er niemand iets vindt want je paard geeft duidelijk aan pijn te hebben.
Ik zou je adviseren het paard op te laden en haar eens goed te laten bekijken in een grotere kliniek waar ze alles bij de hand hebben om goed onderzoek te doen.

Ik weet niet of je over mn post heen gelezen hebt. maar de eerste stap is m.i toch echt een keer naar een goede kliniek je paard door de molen halen. Zo te lezen heeft ze toch echt pijn als je niet eens zonder reactie een deken op kunt leggen. En gezien de voorgeschiedenis zou ik mezelf eens een flink achter de oren krabben.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 12:40

Babootje schreef:

Ik weet niet of je over mn post heen gelezen hebt. maar de eerste stap is m.i toch echt een keer naar een goede kliniek je paard door de molen halen. Zo te lezen heeft ze toch echt pijn als je niet eens zonder reactie een deken op kunt leggen. En gezien de voorgeschiedenis zou ik mezelf eens een flink achter de oren krabben.[/quote]
Ow sorry dat ik over je bericht heen heb gelezen. Ik wou eerst nog eens even een osteo laten kijken voordat ik naar kliniek ga. Misschien is er gewoon een blokkade.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:56

Ik geloof niet zo in osteopathie, toch zeker niet als probleem oplosser, als ondersteuning kan ik het nog aanvaarden.

Ik vind het ook heel gek dat niemand vraagt of je (goed) les hebt aangezien het probleem enkel bij rijden voorkomt.

Als een dierenarts je geen peuten of paten voorschrijft, zou ik even je geld daar net niet aan geven. Uiteindelijk geef je meer uit hoor, door alles maar half op te lossen. Ik bedoel dat écht niet vervelend, want ik merk dat je je best doet.