Tenen naar binnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:44

Schuine blokjes uit je beugels!! ;-) Ik ken meerdere mensen die juist met die blokjes hun tenen naar buiten gaan draaien (waaronder ikzelf). En inderdaad de tip van neila hierboven: zonder beugels rijden! :)

Je zou ook nog eens kunnen proberen je beugels iets langer of juist korter te maken, mogelijk verandert dan je beenligging al waardoor je je tenen makkelijker naar binnen kunt houden?

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:46

_Bianca schreef:
Schuine blokjes uit je beugels!! ;-) Ik ken meerdere mensen die juist met die blokjes hun tenen naar buiten gaan draaien (waaronder ikzelf). En inderdaad de tip van neila hierboven: zonder beugels rijden! :)

Je zou ook nog eens kunnen proberen je beugels iets langer of juist korter te maken, mogelijk verandert dan je beenligging al waardoor je je tenen makkelijker naar binnen kunt houden?


Hm, het valt te proberen!

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:52

Wat mij trof bij de foto van de zijkant: je bovenlichaam oogt keurig, maar misschien ietsje stijf.
...en dat is logisch.
Het bovenlichaam steunt op haar basis en die is wat wankel. Zo zit je wat tebver naar achter in het zadel en wellicht net niet meer boven het zwaartepunt van je paard.

Ik ken 3 systematische manieren om goed te rijden.
1)
De oude, duitse methode, wat plm is zoals je het in Nederland leert. (Nadeel : eigenlijk moet je weken en weken zitles aan de longe nemen in het origineel.)
De volgorde luidt: eerst je bekken correct in het zadel (plus buikspieren, core stability)
dan je benen op orde (lang en ontspannen laten hangen, hakken laag is een trucje, not the real thing)
dan je bovenlichaam, rechtop stil en stabiel boven de navel
dan armen en hoofd op hun plek.

2)
Methode centered riding. Twee boeken van Sally Swift vormen de basis, er staan prachtige tekeningen in 'die meer zeggen dan 1000 woorden'; vanuit het zwaartepunt in/ net boven je bekken 'stapel je de blokken op elkaar', met een simpele handgreep kun je je hoofd 'vrij maken', etc.

3)
Methode Alexander techniek. Er is iets dat 'de primaire controle' wordt genoemd, de verbinding tussen bekken, wervelkolom en hoofd. Is de primaire controle op orde, dwz kun je daar vrij, soepel en in ontspannen aanspanning bewegen, kun je snel en makkelijk de rest van je lichaam ook 'vrij' gaan bewegen.
Een mogelijke vorm: de leraar zit achter jou terwijl jij zitles aan de longe hebt.
Je kunt het ook bij de leraar in de dojo etc oefenen, waarbij je staat, op tafel ligt of idd op een zadel zit.

...en in alle drie de gevallen geldt: bij "gedoe" met je benen eerst aan de slag met je zit, bekken, wervelkolom, zwaartepunt of core stabiliteit.

P.S.: bedenk dat er een belangrijk gegeven is, dat geldt voor paarden en mensen - zet je 1 gewricht vast, bewegen alle andere gewrichten minder soepel.
Dus niets te 'draai je enkels naar binnen' (huuuu!!!)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-01-19 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:54

Janneke2 schreef:
Wat mij trof bij de foto van de zijkant: je bovenlichaam oogt keurig, maar misschien ietsje stijf.
...en dat is logisch.
Het bovenlichaam steunt op haar basismen die is wat wankel.


Dus als ik mijn benen onder controle krijg zal mijn bovenlijf ook wat ontspannen?

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:58

Janneke2 schreef:
Wat mij trof bij de foto van de zijkant: je bovenlichaam oogt keurig, maar misschien ietsje stijf.
...en dat is logisch.
Het bovenlichaam steunt op haar basis en die is wat wankel.

Ik ken 3 systematische manieren om goed te rijden.
1)
De oude, duitse methode, wat plm is zoals je het in Nederland leert. (Nadeel : eigenlijk moet je weken en weken zitles aan de longe nemen in het origineel.)
De volgorde luidt: eerst je bekken correct in het zadel (plus buikspieren, core stability)
dan je benen op orde (lang en ontspannen laten hangen, hakken laag is een trucje, not the real thing)
dan je bovenlichaam, rechtop stil en stabiel boven de navel
dan armen en hoofd op hun plek.

2)
Methode centered riding. Twee boeken van Sally Swift vormen de basis, er staan prachtige tekeningen in 'die meer zeggen dan 1000 woorden'; vanuit het zwaartepunt in/ net boven je bekken 'stapel je de blokken op elkaar', met een simpele handgreep kun je je hoofd 'vrij maken', etc.
Onder andere in Den Haag is er een manege die er lessen in aanbiedt.

3)
Methode Alexander techniek. Er is iets dat 'de primaire controle' wordt genoemd, de verbinding tussen bekken, wervelkolom en hoofd. Is de primaire controle op orde, dwz kun je daar vrij, soepel en in ontspannen aanspanning bewegen, kun je snel en makkelijk de rest van je lichaam ook 'vrij' gaan bewegen.
Een mogelijke vorm: de leraar zit achter jou terwijl jij zitles aan de longe hebt.
Je kunt het ook bij de leraar in de dojo etc oefenen, waarbij je staat, op tafel ligt of idd op een zadel zit.

...en in alle drie de gevallen geldt: bij "gedoe" met je benen eerst aan de slag met je zit, bekken, wervelkolom, zwaartepunt of core stabiliteit.

P.S.: bedenk dat er een belangrijk gegeven is, dat geldt voor paarden en mensen - zet je 1 gewricht vast, bewegen alle andere gewrichten minder soepel.
Dus niets te 'draai je enkels naar binnen' (huuuu!!!)


Oké er ging even iets mis in mijn computer, dus ik zie nu pas je hele bericht. Klinkt alsof je er heel veel van weet! Ik heb trouwens een boek gekregen van de week waar ik nog aan moet beginnen, maar het heet "in balans met je paard" van Lisanne Thomas. Ik hoop dat dat misschien ook wat inzicht kan brengen. :P

troi
Berichten: 17041
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:03

Waarmee drijf je? Met je hak en opgetrokken of de zijkant van je kuit? Ik denk dat daar ook nog wat winst te behalen is namelijk.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 14:41

troi schreef:
Waarmee drijf je? Met je hak en opgetrokken of de zijkant van je kuit? Ik denk dat daar ook nog wat winst te behalen is namelijk.


Voornamelijk met mijn kuit, maar ik heb een klein spoortje om waarvoor ik soms mijn hakken even optrek om meer effect eruit te krijgen.

Elisa2

Berichten: 37887
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:54

HannahM147 schreef:
Bralindy schreef:
Hakken uitdrukken zorgt weer voor spanning in het been. (En gaan je voeten naar voren, strek jij je knie en kan je een holle rug trekken. Ook meer kans op dat je voeten naar buiten draaien). De voet recht zorgt voor een ontspanning in je bovenbeenspieren en kuiten, waardoor je paard ook ontspant en JIJ makkelijker je been kan positioneren.

Wat ik denk te zien (moeilijk omdat alle vooraan zicht is en jij springt ipv zit met bijv. draven of stappen) is dat jij je rug iets hol trekt. Als jij je rug recht maakt (niet inzakken) dan open jij je bekken naar voren toe. Daardoor kan jij meer oefenen om je beenligging wat naar achteren brengen (dus de spieren in je heupen te rekken want die zijn te kort wat ik denk te zien op de foto's) en meer ontspannen te laten hangen waardoor je voeten ook wat meer naar binnen komen.

Heeft allemaal verbinding met elkaar.


Klinkt allemaal eigenlijk heel logisch. Ik heb trouwens nog een extra foto geplaatst, van de zijkant. Ik weet niet of je hier nog wat mee kan, maar misschien helpt het om een duidelijker idee te krijgen?



Ik ben het met Bralindy eens, en met de tip om zonder beugels te gaan rijden. Ik denk dat je je been niet laat "hangen" zeg maar waardoor dit ontstaat.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 15:00

Ik ben het met Bralindy eens, en met de tip om zonder beugels te gaan rijden. Ik denk dat je je been niet laat "hangen" zeg maar waardoor dit ontstaat.[/quote]

Ja klopt vgm wel. Ik heb nu ik erover nadenk idd de neiging mijn benen op te trekken zonder beugels, en ook wel een beetje tijdens het galopperen met beugels. Dat zijn iig de momenten dat ik het voel... Ik knijp vgm ook een beetje met mijn bovenbenen tijdens het galopperen. Ga ik eens op letten.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:11

Nog een aanvulling op het zonder beugels rijden.

Een goede oefening is proberen te lichtrijden zonder beugels. Als je zithouding en beenligging niet goed zijn lukt dat echt niet. Je moet ook niet proberen echt uit het zadel te komen , het is meer de beweging die je met je lichaam naar voren maakt, je voelt dan wel dat je echt je bovenbeen wat naar binnen moet kantelen om het te kunnen doen en je moet je been gewoon laten hangen en niet optrekken en natuurlijk je niet aan de teugels naar voren trekken. Je kunt het om te oefenen ook eerst in stap doen. Voelt idioot, lichtrijden in stap, maar het gaat erom dat jij leert voelen wat de juiste houding is.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 15:28

neila schreef:
Nog een aanvulling op het zonder beugels rijden.

Een goede oefening is proberen te lichtrijden zonder beugels. Als je zithouding en beenligging niet goed zijn lukt dat echt niet. Je moet ook niet proberen echt uit het zadel te komen , het is meer de beweging die je met je lichaam naar voren maakt, je voelt dan wel dat je echt je bovenbeen wat naar binnen moet kantelen om het te kunnen doen en je moet je been gewoon laten hangen en niet optrekken en natuurlijk je niet aan de teugels naar voren trekken. Je kunt het om te oefenen ook eerst in stap doen. Voelt idioot, lichtrijden in stap, maar het gaat erom dat jij leert voelen wat de juiste houding is.


Pff, klinkt vermoeiend ;) maar als het werkt, werkt het!

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:09

Nog een aanvulling...

Lichtrijden zonder beugels lukt ook alleen maar goed als je op de goede (diepste) plek van je zadel zit.

Ik geloof dat je nu wel doorhebt dat alles met elkaar samenhangt. Al met al is het niet makkelijk om je houding te wijzigen en het zal zeker niet in één keer vertrouwd voelen.

Wat ik ook wel eens als tip heb gegeven; uitstappen zonder beugels als een beginnetje. Je paard is dan lekker ontspannen (hoop ik) en jij kan dan ook proberen om je benen te laten hangen en te voelen hoe je ontspannen met aangesloten (niet knijpen!) bovenbenen kunt zitten.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 18:30

neila schreef:
Nog een aanvulling...

Lichtrijden zonder beugels lukt ook alleen maar goed als je op de goede (diepste) plek van je zadel zit.

Ik geloof dat je nu wel doorhebt dat alles met elkaar samenhangt. Al met al is het niet makkelijk om je houding te wijzigen en het zal zeker niet in één keer vertrouwd voelen.

Wat ik ook wel eens als tip heb gegeven; uitstappen zonder beugels als een beginnetje. Je paard is dan lekker ontspannen (hoop ik) en jij kan dan ook proberen om je benen te laten hangen en te voelen hoe je ontspannen met aangesloten (niet knijpen!) bovenbenen kunt zitten.


Ah, dat over het zadel is ook goed om te weten. Ik heb het idd vgm wel door zo onderhand :P

Stappen zonder beugels doe ik geregeld, dus dat beginnetje heb ik denk ik al een beetje gemaakt. Gek genoeg lukt het me dan wel om mijn benen helemaal te laten hangen.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:35

Ik Zoë de tip geloof ik niet. Maar een gedraaide beugel wilt wellicht ook al helpen.

Ik heb zelf deze, de safestyle

Afbeelding

Sintara

Berichten: 7491
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:39

Ik ben heel benieuwd hoe je zit zonder zadel op je paard. Ik heb het idee dat je zadel je benen in een plié ballethouding duwt..

edit: dit zal niet alles zijn, maar het is op deze manier makkelijk te checken hoeveel je zadel doet en hoeveel je zelf doet :j

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:41

Ik kan je van harte aanraden om eens een paar lessen te nemen van een centered riding instructeur. Daarbij word er ook gekeken naar je paard, je zadel en je eigen lichaamsbouw. :j

Janneke2

Berichten: 23031
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:48

Als gezegd : in de oude, duitse methode (wat ongeveer is zoals je het in Nederland leert) begon men met rijden zonder beugels.
Bedenk hoe je bekken in elkaar steekt: je zitbotten zitten veel verder naar achteren dan je heupgewrichten.

Dus doe je vanuit onze gewone manier van rijden je beugels uit, dan trekt het gewicht van je benen je rug hol.
.....dat is dus het werken aan je buikspieren en core stability: zonder beugels je rug "niet hol laten worden".

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 19:59

Maartje1990 schreef:
Ik Zoë de tip geloof ik niet. Maar een gedraaide beugel wilt wellicht ook al helpen.

Ik heb zelf deze, de safestyle

[ [url=m/z9fXpF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dank je voor de suggestie, maar die heb ik al geprobeerd. Ze maakten het probleem bijna nog erger ;(

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:00

Sintara schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe je zit zonder zadel op je paard. Ik heb het idee dat je zadel je benen in een plié ballethouding duwt..

edit: dit zal niet alles zijn, maar het is op deze manier makkelijk te checken hoeveel je zadel doet en hoeveel je zelf doet :j


Zonder zadel is het nog steeds heel erg aanwezig. Ik ben bang dat ik het toch voor een heel groot deel echt zelf ben. Ik heb 't nml ook op andere paarden met hun zadels.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:02

xLillith schreef:
Ik kan je van harte aanraden om eens een paar lessen te nemen van een centered riding instructeur. Daarbij word er ook gekeken naar je paard, je zadel en je eigen lichaamsbouw. :j


Dat kan misschien een idee zijn. Moet alleen ook mijn ouders overtuigen... :')

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:05

Janneke2 schreef:
Als gezegd : in de oude, duitse methode (wat ongeveer is zoals je het in Nederland leert) begon men met rijden zonder beugels.
Bedenk hoe je bekken in elkaar steekt: je zitbotten zitten veel verder naar achteren dan je heupgewrichten.

Dus doe je vanuit onze gewone manier van rijden je beugels uit, dan trekt het gewicht van je benen je rug hol.
.....dat is dus het werken aan je buikspieren en core stability: zonder beugels je rug "niet hol laten worden".


Dat is wel heel logisch wat je daar zegt! :j Voel me nu een beetje suf dat ik daar zelf niet aan heb gedacht, aangezien we het juist op dit moment over de bouw van het skelet hebben op school... |o

cissy

Berichten: 19884
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:10

HannahM147 schreef:
xLillith schreef:
Ik kan je van harte aanraden om eens een paar lessen te nemen van een centered riding instructeur. Daarbij word er ook gekeken naar je paard, je zadel en je eigen lichaamsbouw. :j


Dat kan misschien een idee zijn. Moet alleen ook mijn ouders overtuigen... :')


Neem dan ook eens een lesje op de Franklin ballen, doet wonderen voor je zit.
https://www.bitmagazine.nl/instructie/p ... 88692/amp/

vbu1016
Berichten: 44
Geregistreerd: 29-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:23

Afbeelding


Echt een aanrader

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:26

Ts: als jij op de grond gaat liggen, gewoon ontspannen. Hoever hangen je voeten dan naar links en rechts?

Mijn linkervoet staat namelijk wat meer naar binnen gedraait (komt overigens uit Mn heup). Hierdoor heb ik oa hele rare slijtage aan Mn schoenen. Maar wellicht dat dus voeten hebt die meer naar buiten staan tov de meeste mensen.

HannahM147

Berichten: 73
Geregistreerd: 08-07-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:45

Cissy schreef:
xLillith schreef:
Ik kan je van harte aanraden om eens een paar lessen te nemen van een centered riding instructeur. Daarbij word er ook gekeken naar je paard, je zadel en je eigen lichaamsbouw. :j


Neem dan ook eens een lesje op de Franklin ballen, doet wonderen voor je zit.
https://www.bitmagazine.nl/instructie/p ... 88692/amp/


Oh die dingen. Daar heb ik wel eens over gehoord ja. Ik zal kijken of mijn ouders erin trappen...
Laatst bijgewerkt door HannahM147 op 01-02-19 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt