midgie schreef:Zo te lezen begrijpt jou paard niet echt de hulpen en weet jij en je instructrice niet echt hoe dat aan te leren.
Ten eerste kun je vanaf de grond je paard alles leren, alle ruiter hulpen behalve de zit hulp.
Dat je paard uit breekt is geen stout gedrag , maar een kwestie van een balans probleem,
Ik zou in het rijden als tip geven, pak je teugel is in een hand en probeer dan als hij naar buiten over de schouders valt de buiten teugel tegen de hals te leggen en als hij daar niet naar luistert kun je je buiten been wat naar voren leggen , tegen de buik heeft geen zin want dat is een achterbeen hulp, je kan dan eventueel ook met een zweepje begrenzen, belangrijk is ook dat jij ook goed je buiten schhouders mee gaat draaien, dus overdrijf in alles een beetje en wees al blij met een stapje of een beweging naar het goeie antwoord, heb in elk geval geduld , het probleem zit nemelijk niet bij het paard maar bij jou zelf
Ik beweer ook niet dat het stout gedrag is, of dat hij het doet om vervelend te zijn. Hij is alleen wel liever lui dan moe, en daardoor ben ik met van alles bezig. Dat balansprobleem had ik al vastgesteld met mijn instructrices, dus daar vertel je me niets nieuws.
buiten teugel tegen de hals leggen doe ik al, en die andere dingen eigenlijk ook wel. Ik beweer ook niet dat het probleem aan het paard ligt, maar ik denk wel dat we allebei schuld hebben. Het begint bij zijn balansprobleem waardoor hij uitbreekt, en hij luistert dan niet zo goed naar mijn been. Dan ga ik dus aan die teugel zitten, waardoor het probleem erger wordt, waardoor hij weer meer uitbreekt, waardoor ik weer meer aan die teugel zit, etc. Mijn vraag is dus hoe ik mezelf kan stoppen van mijn verkeerde reactie, en mezelf de goede kan aanleren!