Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joman schreef:Ik heb een jong paard van 3,5 (oké 4 als je de officiële telling in acht neemt).
In de omgang een brave, onder het zadel meestal een brave. Ondanks dat ik wekelijks les (vaak zelfs meerdere keren per week), kom ik er niet helemaal uit. Het volgende speelt:
Paard is ingereden als 3 jarige. Daarvoor is hij al een tijdje gelongeerd. Zo lang als hij in de hand komt, kan hij enorm met zn hoofd in de lucht gooien als hij fris is. Dit doet hij vaak tijdens het longeren wanneer hij fris is en ik hem niet bijzet.
Onder het zadel heeft hij dit een tijdje gedaan. Dat is daarna een tijd weggeweest, maar helaas kwam het een week of 4 geleden weer opzetten. Hij gooide zn hoofd al een aantal keer omhoog tijdens het rijden, waardoor ik heel mn contact met de mond kwijt ben. Hij heeft het zelfs gepresteerd om een keer zn hoofd in de lucht te gooien en te gaan rennen en bokken. Lekker als je geen stuur hebt.
Enfin, ik rijd even tijdelijk met een slofteugeltje om dit omhoog gooien tegen te gaan. Dat heb ik eerder ook een tijdje gedaan. Na een keer of wat rijden stopt hij weer met het hoofd gooien en kan ik gewoon rijden. Liever rijd ik zonder hulpteugel, want ik vind het een enorm gedoe. Iemand een tip? En wat is de truc als hij met zn hoofd omhoog uit de aanleuning gaat rennen en bokken?
Dan: hij is niet helemaal recht in zn lijf. Op links geeft hij wat weinig stelling en op recht teveel. Hij pakt mijn rechter teugel niet goed aan. In stap doet hij dit wel, en kan ik ook kleine stukjes met hem wijken, in draf verander ik denk ik iets aan mn houding waardoor ik hem niet meer recht krijg.
Als ik het goed heb begrepen, dien ik mijn rechter hand er op links beter bij te houden en op links niet teveel met mn linkerteugel (=buitenteugel) in te komen. Daarnaast op links veel binnenbeen om hem tegen de buiten teugel aan te drijven. Maar wat doe ik op rechts met mijn binnenbeen? Heeft iemand hier nog een goede tip voor? En hoe wordt dit veroorzaakt? Enkel door mijzelf? Overigens rijd ik met hem veel voltes en veel tempowisselingen. Hij kan wel eens vlug worden, zeker als hij het lastig vindt!
Recentelijk is zn bloed gecontroleerd, is de osteopaat geweest en de tandarts. Iets medisch kan het dus niet zijn.
Joman schreef:Ik heb een jong paard van 3,5 (oké 4 als je de officiële telling in acht neemt).
In de omgang een brave, onder het zadel meestal een brave. Ondanks dat ik wekelijks les (vaak zelfs meerdere keren per week), kom ik er niet helemaal uit. Het volgende speelt:
Paard is ingereden als 3 jarige. Daarvoor is hij al een tijdje gelongeerd. Zo lang als hij in de hand komt, kan hij enorm met zn hoofd in de lucht gooien als hij fris is. Dit doet hij vaak tijdens het longeren wanneer hij fris is en ik hem niet bijzet.
Onder het zadel heeft hij dit een tijdje gedaan. Dat is daarna een tijd weggeweest, maar helaas kwam het een week of 4 geleden weer opzetten. Hij gooide zn hoofd al een aantal keer omhoog tijdens het rijden, waardoor ik heel mn contact met de mond kwijt ben. Hij heeft het zelfs gepresteerd om een keer zn hoofd in de lucht te gooien en te gaan rennen en bokken. Lekker als je geen stuur hebt.
Enfin, ik rijd even tijdelijk met een slofteugeltje om dit omhoog gooien tegen te gaan. Dat heb ik eerder ook een tijdje gedaan. Na een keer of wat rijden stopt hij weer met het hoofd gooien en kan ik gewoon rijden. Liever rijd ik zonder hulpteugel, want ik vind het een enorm gedoe. Iemand een tip? En wat is de truc als hij met zn hoofd omhoog uit de aanleuning gaat rennen en bokken?
Citaat:Dan: hij is niet helemaal recht in zn lijf. Op links geeft hij wat weinig stelling en op recht teveel. Hij pakt mijn rechter teugel niet goed aan. In stap doet hij dit wel, en kan ik ook kleine stukjes met hem wijken, in draf verander ik denk ik iets aan mn houding waardoor ik hem niet meer recht krijg.
(...) Overigens rijd ik met hem veel voltes en veel tempowisselingen. Hij kan wel eens vlug worden, zeker als hij het lastig vindt!
MirandaFuego schreef:Een instructeur die een hulpteugel aanraadt, dat is voor mij een teken een andere te zoeken.
De dingen die je benoemd zijn heel normaal voor een jong paard, (ik denk tenminste dat hij uit joligheid/frisheid zijn hoofd schud, en natuurlijk is hij scheef, is ieder paard) ik denk dat het gewoon handig is als je instructie zoekt die je meteen kan helpen, dus direct kan zeggen wat je moet doen als dit gebeurd.
Meestal is dit opgelost door gewoon direct reageren, bijvoorbeeld een volte in te zetten of een ander figuur zodat hij op jou moet letten.
En lekker tempo houden.
Maar een goede intsructeur kan je daar heel makkelijk mee helpen en daar zijn absoluut geen hulpteugels voor nodig.
Elvirawortel schreef:MirandaFuego schreef:Een instructeur die een hulpteugel aanraadt, dat is voor mij een teken een andere te zoeken.
De dingen die je benoemd zijn heel normaal voor een jong paard, (ik denk tenminste dat hij uit joligheid/frisheid zijn hoofd schud, en natuurlijk is hij scheef, is ieder paard) ik denk dat het gewoon handig is als je instructie zoekt die je meteen kan helpen, dus direct kan zeggen wat je moet doen als dit gebeurd.
Meestal is dit opgelost door gewoon direct reageren, bijvoorbeeld een volte in te zetten of een ander figuur zodat hij op jou moet letten.
En lekker tempo houden.
Maar een goede intsructeur kan je daar heel makkelijk mee helpen en daar zijn absoluut geen hulpteugels voor nodig.
Eens, instructeur die hulpteugels aanraadt zou ik ook de deur wijzen. Zou alleen niet veel voltes rijden met zo’n scheef paard
Joman schreef:Joolien schreef:Les nemen als je daar geen kennis van hebt
Ja dat snap ik. Aanvullende tips?