ikke schreef:Maar om het rijtje even af te werken:
- Weet je zeker dat ie helemaal gezond is?
- Weet je zeker dat het tuig past en er ook correct op ligt? 70% van de paarden heeft slecht passend tuig dat er ook nog eens verkeerd op ligt!
- Weet je zeker dat z'n voedingsbalans klopt? Mineralen en vitamine huishouding. Bloedje trekken en laten onderzoeken.
- Weet je precies hoeveel voer hij krijgt en of dat adequaat is voor z'n arbeid? Veel "wedstrijdpaarden" worden gewoon veel te hard gevoerd. 1/2 kg brok per dag met voldoende ruwvoer zou het moeten doen.
Als je bovenstaand allemaal geregeld hebt, kun je je af gaan vragen of je zijn mening versus jouw doel wel goed uitonderhandelt hebt en of z'n opleiding wel voldoende is om het gevraagde op te brengen. Heb jij wel genoeg in huis om te bieden wat hij nodig heeft op zo'n moment?
Heb je dan nog steeds een uitdaging, zou je eens kunnen gaan kijken naar mensen als Tristan, maar dan krijg je een hele andere discussie met hem dan wat je hem op de clinics ziet doen!
Met magnesium ben ik bekend, ik weet hoe het werkt en waar het goed voor kan zijn.
Paard is gezond, bloed is goed, voerschema is zorgvuldig samengesteld. Zadel wordt regelmatig nagekeken.
Je kunt er vanuit gaan dat er bij ons getraind wordt met veel aandacht voor paard en de combinatie en dat er naar het paard geluisterd wordt. Mijn instructrice had ook al lang aangeven als ze het idee had dat het allemaal niet kon en we nemen alle tijd om hem correct op te leiden. Het gaat ook 90% van de tijd goed inmiddels en ik voel precies aan wanneer hij een uitspatting gaat krijgen. Het is ook niet zo dat ik niet weet hoe ik om moet gaan met zijn uitspattingen of dat ik hem de benodigde steun niet kan bieden. Ik was gewoon benieuwd hoe andere mensen omgaan met uitdagende paarden op concours.