Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Go_ma schreef:Bekend probleem, ook bij mijn paard was dat een tijdje en probleem, maar ik heb mijn eigen oplossing ervoor gevonden. Voor overgang naar de draf gebruik ik een stemhulp. Voor overgang naar de stap gebruik ik veel meer mijn zit. Het heeft er ook wel mee te maken hoe goed je paard aan je been is. Als hij minder goed aan het been is, wordt de overgang naar de draf moeilijker. Hij blijft dan sneller in dat verzamelde galopje hangen.
Suzanne F. schreef:Go_ma schreef:Bekend probleem, ook bij mijn paard was dat een tijdje en probleem, maar ik heb mijn eigen oplossing ervoor gevonden. Voor overgang naar de draf gebruik ik een stemhulp. Voor overgang naar de stap gebruik ik veel meer mijn zit. Het heeft er ook wel mee te maken hoe goed je paard aan je been is. Als hij minder goed aan het been is, wordt de overgang naar de draf moeilijker. Hij blijft dan sneller in dat verzamelde galopje hangen.
Nou het is vaak niet het niet aan het been zijn. Meer de verbinding naar de hand toe. Als ze er iets achter kruipen, het loslaten en de rug wat wegdrukken dan lukt het helemaal niet meer. Je moet ze eigenlijk iets meer naar de hand toerijden dus een voorwaartse overgang, niet teveel terugrijden.
ambre schreef:SuperZodiaX schreef:Vaak is dit een fase bij z dressuurpaarden haha.. zodra je fanatiek begint te trainen op de galop-stap overgang, vergeten ze ineens hoe ze normaal naar de draf terug moeten. Het is belangrijk om hier zelf een verschil in je hulpen in te gaan maken. Mijn paarden weten bijvoorbeeld dat terugsluiten in galop op mn zit met voldoende rompstabiliteit (dus dat ik mn buikspieren goed aanspan), dat ze dan in de galop moeten blijven. Zodra ik galoppeer en ik zeg terug met mn zit en ik laat mn buikspieren als het ware 1 momentje los, dan zitten ze in de draf.
Als ik jou was zou ik dus eens gaan testen met je zit. Wat als je meer je buik aanspant, wat als minder. Let vooral op dat je niet gaat knijpen met je benen, die moeten ten alle tijden gewoon mooi los (mobiel) zijn
Dit is ook mijn manier.Als ik ‘in de galop zit’ moeten ze blijven galopperen, als ik naar draf wil dan laat ik alles los.
Wil ik van galop naar stap dan verzamel ik eerst en zucht ik dan uit.
Maar soms doen ze het lastig, ik vind het ook de moeilijkste oefening wanneer ze eenmaal galop-stap kunnen.Ga maar eens Inter 1 of GP kijken en je ziet dat er wel meer moeite mee hebben.
Denk vooral aan wat uit elkaar laten vallen, iets naar buiten laten kijken of sb of wijkend opzij kan ook helpen.Ik zeg ook vaak kort HO met een korte handhulp.
Amiigo schreef:Dan heb je te weinig verbinding. Veel tempo wisselingen rijden in draf en galop, veel overgangen draf galop en andersom. Zorgen dat die achter actiever wordt.