Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
octavodia schreef:pfoei..een 3 jarige...en dat nu er allerlei wetenschappelijke onderzoeken gedaan zijn waaruit blijkt dat 3 jaar veel te vroeg is om je paard in te rijden..
Silly1972 schreef:Ligt eraan wat je onder rijden verstaat.
Die 3 jarige die gelijk op wedstrijd moeten en de ene cup na de andere moeten rijden vind ik not done.
Tevens moet je goed naar het paard kijken en de bouw op dat moment.
Maar 2-3x per week 20.min erop zitten is niks mis mee als de bouw het toelaat.
Zo versterk je de pezen en spieren en botten voor het latere werk en het gewicht dat ze moeten dragen.
Dat kan helaas niet als je ernaast staat.
Maar dit is een lange discussie waarbij altijd voor en tegenstanders zijn.
Myrthee_ schreef:Goedemiddag allemaal!
Drie jaar geleden heb ik mijn pony zelf gefokt. Inmiddels is hij een grote stoere ruin en zadelmak.
We lopen echter tegen wat probleempjes aan waarvan ik niet heel goed weet hoe ik dat op moet lossen.
Omdat hij nog zo jong is rij ik 1x in de maand een les met hem, maar om dat vaker te doen vind ik nog te lang en te snel voor hem.
Het zadelmak maken en inrijden ging volgens het boekje en heb ik geen problemen mee gehad.
Echter begint meneer nu in draf het bit vast te pakken. Dit resulteert natuurlijk in moeilijk sturen terwijl hij dit wel al heel goed kan.
Hij lijkt het werk niet moeilijk te vinden en lijkt graag te willen werken.
Ook is hij goed aan het been en snapt hij alle hulpen al erg goed. We rijden gewoon los, sturen lekker rondjes en dit kan in alle 3 de gangen.
Het volgende probleem is dat hij erg traag is. Hij loopt constant ver onder zijn tempo. Als ik been geef gaat hij wel harder, maar het kost me erg veel moeite om hem in een hoger tempo te houden. Daarbij wil ik hem natuurlijk ook niet constant been of tikjes met de zweep blijven geven. Al bij al is hij dus eigenlijk te sloom. Hij wordt niet heet of wakker van het rijden.
Wat we nu doen is veel overgangen rijden (stap-draf) in de hoop dat hij zijn bit zo los gaat laten en er hopelijk ook meer tempo in komt.
Helaas lijkt dit tot zo ver nog niet erg te werken.
Zijn dieet bestaat op het moment uit:
2x per dag een plak goede kwaliteit hooi
2x per dag een halve kilo basisbrok
van 9 tot 5 weidegang op een weide met genoeg gras.
Zijn werkschema bestaat uit:
2xper week 20 minuten rijden.
Soms gaat hij mee op buitenrit. Hier loopt hij overigens wel goed door. Deze ritten zijn vaak zo'n 30 tot 40 minuten lang.
2x per week samen in de ronde met een vriend spelen/longeren
De rest van de week is hij vrij, doen we grondwerk of wandelen we.
Ik vroeg me dus af of er bokkers zijn met tips en tricks om hem wakkerder te krijgen en om hem het bit los te laten.
Alvast bedankt!
pol013 schreef:Midgie: jij ook, waar haal jij vandaag dat dat achterhaald is? Ik kan nog steeds geen wetenschappelijke artikelen vinden die dat zeggen. En alleen artikelen die iets meer in de andere richting lijken te wijzen.