Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:22

Rolfje schreef:
[Namelijk niet perse een plaatje willen hebben hoe je zelf vind dat het goed is, maar per paard en per combinatie besluiten waarbij het dier het beste het lijf gebruikt en wat ook bij de ruiter past.

Een paard wat iets naar beneden gebouwd is, ga je nooit lang en laag rijden, die duikelt alleen nog maar meer op de voorhand, met alle gevolgen van dien. Een modelletje Tuigpaard, probeer je juist wat meer naar die lage lijn te krijgen, tot ie dat aanpakt, dan ga je weer iets meer omhoog. Zo is er nooit een stelregel of een systeem waarin je kunt rijden. Je paard geeft dagelijks aan waar je aan moet werken en die leest dat boek niet :D

En hier herken je een goede instructeur aan. Eerst naar het paard kijken en dan de training aanpassen. En niet een standaard training die voor iedereen moet dienen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:28

Rolfje schreef:
Dit is een interessant artikel om eens door te lezen en over na te denken.

https://horseconnect.nl/lang-en-laag-feiten-fabels/

Ik heb het gelezen, interessant.... maar wat een commentaar onderaan de tekst al aangeeft:

"Dusssss…. Interessant anatomisch artikel.
Maar wat ik er als goedwillende hobbyruiter nou mee moet? Je moet ergens beginnen met je paard toch? Lang laag en rond lijkt me een goed begin, mits de motor aan de achterkant aan is. Kop omhoog en onderhals eruit is niet echt een fijne basis!"

M.a.w: je zoekt als ruiter toch een stramien/ programma om je training correct op te bouwen.
Eigenlijk lijkt, wat ik tracht te doen, misschien nog het meest hierop:
https://art2ride.com
https://youtu.be/I8cOq7YWXys
Ik zal niet zeggen dat we daar al zijn, au contraire, maar het is het streven......

Het probleem waar ik bij mijn, gangen-, paard tegenaan loop is dat hij in een neutraler/ hoger hoofdhouding sneller uit de draf 'valt'. Tenzij ik hem bijvoorbeeld buiten rijd, wat stukken galop heb gepakt, de motor dus zeer actief is... dan houdt hij die draf keurig vast, zelfs als ik bij wijze van 'proef' even de teugel losgooi. Dan is de hoofd-halshouding ook niet erg van invloed op de gang en de tikmatigheid van die gang.
Het zit em dus wel degelijk in het voorwaarts houden maar gedragen, niet stuwend... dit geeft mijn instructeur ook aan. In de bak heeft hij (en ik) er meer moeite mee, meer bochtenwerk, en ook minder drive. Tenzij hij het lastig vindt, dan wordt hij rennerig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:30

Sclimpre schreef:
Rolfje schreef:
[Namelijk niet perse een plaatje willen hebben hoe je zelf vind dat het goed is, maar per paard en per combinatie besluiten waarbij het dier het beste het lijf gebruikt en wat ook bij de ruiter past.

Een paard wat iets naar beneden gebouwd is, ga je nooit lang en laag rijden, die duikelt alleen nog maar meer op de voorhand, met alle gevolgen van dien. Een modelletje Tuigpaard, probeer je juist wat meer naar die lage lijn te krijgen, tot ie dat aanpakt, dan ga je weer iets meer omhoog. Zo is er nooit een stelregel of een systeem waarin je kunt rijden. Je paard geeft dagelijks aan waar je aan moet werken en die leest dat boek niet :D

En hier herken je een goede instructeur aan. Eerst naar het paard kijken en dan de training aanpassen. En niet een standaard training die voor iedereen moet dienen.

Mmm, bij mijn merrie wilde ik ooit ook starten vanuit lang/ laag en het continue activeren van het achterbeen.
Volgens de instructeur die ik destijds had was het voor haar bouw juist fijner te starten met een iets korter contactteugel en in de stap wat meer te schakelen in activiteit omdat continue die activiteit vragen voor haar (en haar slappe billen) te snel vermoeiend was.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:30

Rolfje schreef:
Ninx schreef:
Maar wat je zegt: de onzekere paardenmens ziet de bomen door het spreekwoordelijke bos dan even niet meer.
Verder weet ik natuurlijk niet of inhoudelijk klopt wat je zegt, want ik heb er eigenlijk nooit echt bewegend materiaal van gezien.

Heb jij het dan primair over Karin & collegae, of ook Mireille den Hoed, of laatstgenoemde Rien?

Karin en collegae, maar ook Mireille!

Rien niet! Daar kunnen we nog heel veel van leren, maar goed, ik heb altijd via die wijze les gehad en geef zelf ook op die manier al jaren les, dat werkt en dat is eigenlijk mijn inziens de enige wijze van goed lesgeven. Namelijk niet perse een plaatje willen hebben hoe je zelf vind dat het goed is, maar per paard en per combinatie besluiten waarbij het dier het beste het lijf gebruikt en wat ook bij de ruiter past.

Gelukkig nog iemand die het nuchter bekijkt en het ballonnetje doorprikt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:31

Even over dat probleem in de hals, hoe is dat behandeld en wat was het advies van de dierenarts over het te volgen hersteltraject?

Behalve dat ik het erg eens ben met de opmerkingen van Rolfje, is het ook belangrijk om te blijven bedenken dat rijden zonder druk eigenlijk het resultaat is van een hele berg trainingwerk en dat het meestal geen beginpunt is van een trainingstraject. Zolang je wil werken aan de graad van africhting van je paard om hem te helpen in het lichaamsgebruik, dan is dat soms door inwerken en ingrijpen op het lijf. Een paard moet door de inwerking leren om zich te dragen en te verzamelen, maar dat gaat niet zomaar vanzelf en lukt ook niet in een lesje van de hierboven reeds aangehaalde instructeurs.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:44

Pipodipo schreef:
Even over dat probleem in de hals, hoe is dat behandeld en wat was het advies van de dierenarts over het te volgen hersteltraject?

Behalve dat ik het erg eens ben met de opmerkingen van Rolfje, is het ook belangrijk om te blijven bedenken dat rijden zonder druk eigenlijk het resultaat is van een hele berg trainingwerk en dat het meestal geen beginpunt is van een trainingstraject. Zolang je wil werken aan de graad van africhting van je paard om hem te helpen in het lichaamsgebruik, dan is dat soms door inwerken en ingrijpen op het lijf. Een paard moet door de inwerking leren om zich te dragen en te verzamelen, maar dat gaat niet zomaar vanzelf en lukt ook niet in een lesje van de hierboven reeds aangehaalde instructeurs.

Het is ingespoten.
Ik mocht hem daarna gaan oppakken, en over een poosje controle. De dierenarts/ chiropractor welke mij heeft verwezen en hem behandeld is nog 2x geweest om hem na te lopen, de beweeglijkheid leek erg goed.
De hupjes maakt hij ook niet meer en is/ lijkt sterk verbeterd.

Ik heb geen uitgebreid trainingsplan of protocol meegekregen. De chiropractor gaf wel aan dat hij laag/ rond en actief het gebied zo min mogelijk verkeerd aanspant en dat moet zijn tweede natuur worden.
Toen ik hem kocht had hij alleen onderhals-bespiering en leek meer op een giraffe dan een paard.
Dit alles is volstrekt anders nu, hij zoekt zelf ook graag lengte op.

Ik rijd ohz met instructeur, werk met dubbellonge, werk aan de hand, en verder wat intrinzen... wat daaraan leuk is is het feit dat de vrije keuze krijgt bepaalde oefeningen wel of niet te doen, een meestal doet hij dat dan wel. Zonder dwang zie je dan wat voor hem wel/ niet comfortabel is...

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:13

Ninx schreef:
De reden om hem steeds 'laag' te houden zou zijn dat de wervels de ruimte krijgen,

Hier gaat het een beetje fout, dat geeft niet, want dit beweren dus heel veel instructeurs uit dat genre ( ook een B de Recht).

Hoeveel beweging zit er in dat skelet? Als je met rijden de wervels open zou krijgen? Dat is gewoon echt onmogelijk, als je bekijkt dat er in een SI gewricht 3 graden beweging in is te krijgen en dat is in de ruggewervel nog minder.

Het "zonder rug" lopen is meer een kwestie dat in die houding de spieren verkrampen, maar die wervels blijven gewoon hetzelfde doen als altijd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:21

Rolfje schreef:
Ninx schreef:
De reden om hem steeds 'laag' te houden zou zijn dat de wervels de ruimte krijgen,

Hier gaat het een beetje fout, dat geeft niet, want dit beweren dus heel veel instructeurs uit dat genre ( ook een B de Recht).

Hoeveel beweging zit er in dat skelet? Als je met rijden de wervels open zou krijgen? Dat is gewoon echt onmogelijk, als je bekijkt dat er in een SI gewricht 3 graden beweging in is te krijgen en dat is in de ruggewervel nog minder.

Het "zonder rug" lopen is meer een kwestie dat in die houding de spieren verkrampen, maar die wervels blijven gewoon hetzelfde doen als altijd.

Dit betreft met name de halswervels die zich openen, het borstbeen lift en daarmee de schoft....

Of dat goed of fout is kan ik niet 1,2,3 zeggen. Maar wat zou dan wel een verstandige opbouw zijn is dan de vraag.....?

FCSA

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:39

Jente, Mireille, Karmie, Karin, Bas en Rien maken allemaal zeker gebruik van een weerstandbiedende hand om balans, aanleuning, nageeflijkheid etc. te verkrijgen :j Het verschil met veel andere ruiters / instructeurs is dat ze geen gebruik maken van een terugwerkende hand.

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:40

FCSA schreef:
Jente, Mireille, Karmie, Karin, Bas en Rien maken allemaal zeker gebruik van een weerstandbiedende hand om balans, aanleuning, nageeflijkheid etc. te verkrijgen :j Het verschil met veel andere ruiters / instructeurs is dat ze geen gebruik maken van een terugwerkende hand.

Ik vind het vloeken in de kerk om Rien in dit rijtje te noemen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:42

Tja. Het zijn allemaal namen die in eerdere reacties voorbijkwamen. En de vraag ging over of het mogelijk is om nageeflijkheid te verkrijgen zonder weerstandbiedende hand. Vandaar mijn reactie. (Bovendien lessen Karmie en Mireille beiden bij Rien.)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:47

Rolfje schreef:
FCSA schreef:

Ik vind het vloeken in de kerk om Rien in dit rijtje te noemen.

Ik ook. Ik heb de laatste twee jaar aardig wat clinics en bijscholingen van Rien bijgewoond en volg zijn online training en met jonge paarden of paarden die dit nog niet kunnen gebruikt hij alleen de contactteugel.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:50

Maar contactteugel = weerstandbiedende hand, vandaar dat ik hem in het rijtje noemde.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:52

Contactteugel = zachte verbinding. Geen wapperteugels, maar voelen waar de mond is en ook niet meer dan dat. Geen druk, maar ook niet alles weggooien. Dat is in mijn ogen iets anders dan een weerstandbiedende hand.
Laatst bijgewerkt door Imre op 09-10-18 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:53

FCSA schreef:
Tja. Het zijn allemaal namen die in eerdere reacties voorbijkwamen. En de vraag ging over of het mogelijk is om nageeflijkheid te verkrijgen zonder weerstandbiedende hand. Vandaar mijn reactie. (Bovendien lessen Karmie en Mireille beiden bij Rien.)

Ook dat is weer marketing, want die hebben ooit weleens een lesje gevolgd, maar of ze dat nog steeds doen, en hoe vaak? En waarom..........das ook een belangrijke vraag. Om mee te liften op zijn succes, want ze rijden totaal niet op zijn wijze en geven ook totaal geen les op zijn wijze.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:55

Imre schreef:
Contactteugel = zachte verbinding. Geen wapperteugels, maar voelen waar de mond is en ook niet meer dan dat. Geen druk, maar ook niet alles weggooien. Dat is in mijn ogen iets anders dan een weerstandbiedende hand.

als je de mond voelt, dan heb je per definitie enige vorm van druk.
En ook al hebben ze enkel een contactteugel, ik denk dat het alsnog niet toegelaten wordt als paard besluit om even een uurtje als een hert rond te paraderen of om de 2 stappen zijn hoofd met een ruk vooruit brengt zodat je half uit je zadel getrokken wordt?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:56

FCSA schreef:
Maar contactteugel = weerstandbiedende hand, vandaar dat ik hem in het rijtje noemde.

Als je gewend bent zo licht te rijden wel.
Ik heb gelukkig ook altijd les gehad zoals Rien les geeft.
En alles wat zwaarder is dan een licht contact vind ik inderdaad al weerstand bieden.
Wat mij, maar jou dan vast ook wel, opvalt is dat als je eens op het paard van een ander stapt die durft te beweren dat het paard zo licht is wij dat nog veel gewicht vinden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:01

Maar wat heb je nu aan contact op de teugel als je er verder niks mee mag? Dit is toch een van de communicatie middelen met je paard?

Gradaties waarin je de teugels gebruikt verschillen met de vaardigheden van de ruiter, africhtingsniveau van het paard en de verfijning van de hulpen snap ik.

Dat er een streven is om de zit voor te laten gaan op de hand is een mooi doel. Tot zelfs het punt waar sommigen zonder hoofdstel een vrij accurate GP proef kunnen laten zien.

De term en het gevoel van contactteugel en het paard erheen laten lopen ken ik. Met als meest onschuldige voorbeeld de beginnende ruiter die 'niks' vraagt en paardje stikfijn nageven zonder dat de ruiter het beseft.

Toch durf ik te wedden dat ook 'contactteugel' Rien iets doorgeeft aan het paard. Een hand met daarin de teugel kan in zoveel fijne gradaties openen en weer sluiten. Van vingerkootje tot schouder.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:10

Duhelo schreef:
Imre schreef:

als je de mond voelt, dan heb je per definitie enige vorm van druk.
En ook al hebben ze enkel een contactteugel, ik denk dat het alsnog niet toegelaten wordt als paard besluit om even een uurtje als een hert rond te paraderen of om de 2 stappen zijn hoofd met een ruk vooruit brengt zodat je half uit je zadel getrokken wordt?

Dat kwam toevallig tijdens de laatste bijscholing waar ik was voorbij. Een paard dat bij Rien in training stond en alleen maar haar hoofd zo hoog mogelijk in de lucht droeg, neus horizontaal zeg maar. Ook daar gaan zij alleen maar met dat lichte contact rijden. Niks naar beneden dwingen of meer weerstand bieden. Duurt een tijd voordat je zo'n paard dat al een tijd op de veel druk manier is gereden dan weer de ruiterhand zo laat vertrouwen dat ze die zelf gaan opzoeken, maar ze kiezen heel bewust voor die lange weg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:16

Maar daar zeg je het zelf: dat paard is al die tijd op veel druk gereden.

Dat is weer een heel andere aanpak dan pakweg mijn paard die ondertussen al dondersgoed weet wat de bedoeling is, heel fijn en licht te rijden is, maar op momenten gewoon even gaat gaan draken en voor hert gaat spelen, of kijkt of ze mij toch niet uit het zadel kan lichten door even een snoekduik in het zand te maken.
De hert-modus ga ik dan ook even heel kordaat weerstand bieden waarin ik aangeef dat ik liever geen gebroken neus heb. Als ze op een acceptabele hoogte met haar hoofd loopt, dan is dat voor mij dan ook weer ok, heeft zelfs nog niks met al dan niet nageeflijk lopen te maken.

Een dier dat zo leren lopen heeft om druk te ontwijken zal je dan uiteraard geen weerstand gaan bieden, maar proberen om op andere manier dat lichaam te gaan manipuleren waardoor ze gaat ontspannen en durft te gaan zakken / contact op te zoeken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:17

orion456 schreef:
Ik reed hem dus met mijn voorwaartse drang en zijn stuwende achterhand alleen maar meer zijn voorhand in. alle oefeningen die bedoelt zijn om meer op achter te krijgen, zorgden wel voor een sterkere achterhand maar geen lichtere voorhand en dus lichter in de hand. Door deze manier van rijden ging mijn paard zich vaak vast zetten in zijn rug en kreeg hij uiteindelijk problemen in zijn halswervels.

"Been there, got the bruises" en ik heb er nooit veel van gesnopen.

Ik rijd nu 'spaans' of hoe je het noemen wil - en verbaas mij over stalgenoten:
'eerst moet hij de krul; dan moet hij leren wijken en dan moet-ie leren om tijdens het wijken in die krul te blijven (etc.)'. "Druk", zo je wil.
(Het hoeft niet, is niet paardvriendelijk en ik vind het ook niet leuk.)

Net zoals Orion nu rijd ik dingen als wijken, sb etc etc als oefeningen om het dier meer op de achterhand te krijgen. En die nagefelijkheid is er eigenlijk altijd wel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:23

Duhelo schreef:
Een dier dat zo leren lopen heeft om druk te ontwijken zal je dan uiteraard geen weerstand gaan bieden, maar proberen om op andere manier dat lichaam te gaan manipuleren waardoor ze gaat ontspannen en durft te gaan zakken / contact op te zoeken.

Eigenlijk ga je een paard dat zo vlucht voor 'weerstand' desensibiliseren. Die heeft het contact nodig om te leren dat het geen kwaad (meer) doet.

Janneke, ik snap je post niet helemaal. Jouw paard is dus in alle oefeningen fijn nageeflijk en de paarden van stal genoten niet? En zij gebruiken de oefeningen niet met hetzelfde doel als jij?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 14:25

Imre schreef:
Dat kwam toevallig tijdens de laatste bijscholing waar ik was voorbij. Een paard dat bij Rien in training stond en alleen maar haar hoofd zo hoog mogelijk in de lucht droeg, neus horizontaal zeg maar. Ook daar gaan zij alleen maar met dat lichte contact rijden. Niks naar beneden dwingen of meer weerstand bieden. Duurt een tijd voordat je zo'n paard dat al een tijd op de veel druk manier is gereden dan weer de ruiterhand zo laat vertrouwen dat ze die zelf gaan opzoeken, maar ze kiezen heel bewust voor die lange weg.

Maar welke gevolgen zou dat hebben voor het ruggebruik en mogelijke foutieve spanning door foutief lichaamsgebruik?
Zou zo'n paard niet eerst onbelast moeten laten werken alvorens erop te stappen vraag ik me af...

Mijn ruin was zo'n hert. Misschien ook door iets dat hem overkomen is hoor. Hij was, blijkbaar, tamelijk jong beleerd voor de wagen voordat ik hem kocht en de tandarts die hem behandelde bij na aankoop zei dat hij zijn lagen helemaal kapot getrokken waren (botsplinters). Ik weet dus niet wat hem overkomen is, en ook niet of de problemen die hij later had daarmee samen hingen. Ik heb de eerste jaren alleen maar wat dingen aan de hand gedaan.
In ieder geval krijgt hij de tijd, en hij doet het toch best heel keurig.... de momenten dat hij echt 'in the zone' is, is hij zeer ruim, ontspannen, licht.
En dan opeens kan het weer 'floep!' zijn (kop omhoog), en bij 'floep!' moet ik dan dus wel weerstand bieden. Dat vind ik soms lastig, want (gelukkig niet altijd meer) zijn reactie is dan vaak toch versnellen.... druk = dan tegendruk, en dan gaat het gas erop....

Je moet dan onderscheid maken tussen: vind hij het nou moeilijk, is dit oncomfortabel, is hij wel klaar in die rijbak en een beetje een koppige driftkikker (hetgeen hij ook best is ;-) )....?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 14:29

Janneke2 schreef:
Net zoals Orion nu rijd ik dingen als wijken, sb etc etc als oefeningen om het dier meer op de achterhand te krijgen. En die nagefelijkheid is er eigenlijk altijd wel.

Maar een paard met een korte hals die door omstandigheden of bouw soms meer geneigd is te lopen als een giraffe?
Sommige dieren zijn heel rijtypisch gebouwd. Hiervoor benoemde iemand dat ook, daar zet je een kleuter op en ze lopen al heel snel nageeflijk.

Maar het dier met grotere uitdagingen, daar vraag ik me dan af of je soms iets directiever moet zijn.....

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:32

Interessante discussie. Ik rij met contactteugel maar zeker ook wel met weerstandbiedende hand als het nodig is. En dat is dus niet trekken. Trouwens een merrie van mij die voordat ik haar kocht veel met slof gereden was, ben ik eerst ook alleen met contactteugel gaan rijden. Net zolang tot ze vertrouwen krijgen in de hand en zelf deze gaan opzoeken. Dat is dus wat rien bedoeld. Hij geeft trouwens ook aan dat als je verder bent je ook best een lichte weerstandbiedende hand mag gebruiken als de situatie daarom vraagt.