Pipodipo schreef:Even over dat probleem in de hals, hoe is dat behandeld en wat was het advies van de dierenarts over het te volgen hersteltraject?
Behalve dat ik het erg eens ben met de opmerkingen van Rolfje, is het ook belangrijk om te blijven bedenken dat rijden zonder druk eigenlijk het resultaat is van een hele berg trainingwerk en dat het meestal geen beginpunt is van een trainingstraject. Zolang je wil werken aan de graad van africhting van je paard om hem te helpen in het lichaamsgebruik, dan is dat soms door inwerken en ingrijpen op het lijf. Een paard moet door de inwerking leren om zich te dragen en te verzamelen, maar dat gaat niet zomaar vanzelf en lukt ook niet in een lesje van de hierboven reeds aangehaalde instructeurs.
Het is ingespoten.
Ik mocht hem daarna gaan oppakken, en over een poosje controle. De dierenarts/ chiropractor welke mij heeft verwezen en hem behandeld is nog 2x geweest om hem na te lopen, de beweeglijkheid leek erg goed.
De hupjes maakt hij ook niet meer en is/ lijkt sterk verbeterd.
Ik heb geen uitgebreid trainingsplan of protocol meegekregen. De chiropractor gaf wel aan dat hij laag/ rond en actief het gebied zo min mogelijk verkeerd aanspant en dat moet zijn tweede natuur worden.
Toen ik hem kocht had hij alleen onderhals-bespiering en leek meer op een giraffe dan een paard.
Dit alles is volstrekt anders nu, hij zoekt zelf ook graag lengte op.
Ik rijd ohz met instructeur, werk met dubbellonge, werk aan de hand, en verder wat intrinzen... wat daaraan leuk is is het feit dat de vrije keuze krijgt bepaalde oefeningen wel of niet te doen, een meestal doet hij dat dan wel. Zonder dwang zie je dan wat voor hem wel/ niet comfortabel is...