Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lottekuhh_x schreef:Elisa2 schreef:Mijn ervaring met tandenknarsen bij paarden is dat ze hun kaak niet ontspannen maar vast blijven houden. Vaak door een ruiter die teveel met de teugel doet.
Als een paard echt correct van achter naar voren loopt en zelf helemaal nageeflijk is/ word door het lijf en de hals dan zal deze de hals laten vallen en de kaak ontspannen/ loslaten.
Hoewel het natuurlijk altijd belangrijk is om medische zaken uit te sluiten, denk ik hier dat het een rijtechnisch probleem is.
Ik ben mezelf nog eens goed nagegaan en ik denk inderdaad ook dat dit het kan zijn. Doordat ik de laatste tijd erg in mijn hoofd zit met de stelling, vraag ik haar misschien ook te veel door. Wanneer ze naar binnen kijkt en buigt laat ik haar gelijk los en is het ook direct over. Pas wanneer ze weer recht wordt en ik haar weer stelling vraag begint het weer. Ik denk dat ik me minder moet gaan focussen op die stelling en andere dingen moet gaan doen. Wijken kan ze ook al vrij goed en hierdoor krijg ik haar ook wat beter gebogen, misschien dat ik dit weer wat meer mee moet gaan meenemen in de trainingen, want dit heb ik ook al een vrije lange tijd niet meer gedaan. Wanneer zij de binnenteugel stug houdt op de momenten dat ze weer recht wordt heb ik de neiging dit zelf soms ook te doen.
MarlindeRooz schreef:Hoe vraag jij je paard en wat bedoel je daar mee?
Lottekuhh_x schreef:Ik heb vandaag gereden en zo min mogelijk aan haar mond gezeten en heel lichtjes gevraagd. Op een gegeven moment ging ze het meer begrijpen en begon ze beter te buigen en liet ze goed los. Ze heeft 2x heel kort op haar tanden geknarst toen ik voor haar gevoel net iets te veel vroeg. Ze wilt het liefst zo min mogelijk in haar mond gezeten worden (logisch), maar laat dit op deze manier blijken. Vandaag was ze voor de rest heel fijn, maar soms heeft ze ook wel eens dagen dat ze veel kijkeriger is en dat maakt het lastiger. Geef haar dan wel been dat ze op moet letten alleen is dit niet altijd voldoende. Vandaag ging het in ieder geval een heel stuk beter en paardje was ook een stuk blijer volgensmij!
Ze heeft sowieso ook niks aan haar tanden, is pas nog naar gekeken. Ik denk dat hetgene wat ik net zij vooral het probleem is. Ik vraag voor mijn gevoel al amper iets, maar zelfs dat vindt ze soms al te veel. Voor mij wel een teken om op te zetten, wordt gelijk afgestraft.
Elisa2 schreef:Lottekuhh_x schreef:Ik heb vandaag gereden en zo min mogelijk aan haar mond gezeten en heel lichtjes gevraagd. Op een gegeven moment ging ze het meer begrijpen en begon ze beter te buigen en liet ze goed los. Ze heeft 2x heel kort op haar tanden geknarst toen ik voor haar gevoel net iets te veel vroeg. Ze wilt het liefst zo min mogelijk in haar mond gezeten worden (logisch), maar laat dit op deze manier blijken. Vandaag was ze voor de rest heel fijn, maar soms heeft ze ook wel eens dagen dat ze veel kijkeriger is en dat maakt het lastiger. Geef haar dan wel been dat ze op moet letten alleen is dit niet altijd voldoende. Vandaag ging het in ieder geval een heel stuk beter en paardje was ook een stuk blijer volgensmij!
Ze heeft sowieso ook niks aan haar tanden, is pas nog naar gekeken. Ik denk dat hetgene wat ik net zij vooral het probleem is. Ik vraag voor mijn gevoel al amper iets, maar zelfs dat vindt ze soms al te veel. Voor mij wel een teken om op te zetten, wordt gelijk afgestraft.
Goed leerpaardfijn om te horen.
Als ze kijkeriger is probeer haar dan gewoon goed aan het werk te zitten dmv overgangen etc. zodat ze met haar aandacht bij jou blijft. Niet aan de voorkant naar beneden gaan vragen maar gewoon zo aan het werk zetten dat ze helemaal nageeflijk word en daarom zakt en zich als ware "overgeeft".
Alenthe05 schreef:Heeft de TA dr met de hand gedaan of machinaal? kan zijn dat ze niet helemaal recht is in dr kaak of misschien toch een blinde wolfskies. Had je een TA of is de DA geweest om dit te doen?
Lottekuhh_x schreef:@Lindsey_99, Nee. Misschien dat ik dit ook eens kan proberen. Wat kun je hiermee zoal doen als het gaat om buiging?