CharmingS schreef:Ik heb zelf 4 jaar lang paarden zadelmak gemaakt voor mensen, maar denk hier aub niet te makkelijk over.. Er gaat ontzettend veel tijd, geduld, bloed, zweet en tranen kosten. Daarnaast zou ik iemand laten komen die hier ervaring mee heeft, zodat je zelf mee kan kijken en eventueel met behulp van die persoon zelf er daarna op gaan zitten..
Het is niet alleen het beleren maar ook het paard laten wennen aan het zadel en hoofdstel, en daarbij moet je vooral ook op je eigen veiligheid letten.. Een paard wat nog nooit een zadel op heeft gehad kan behoorlijk uitslaan en dan wil je niet op de verkeerde plek staan.
Je paard wegbrengen en ergens in training zetten is inderdaad erg duur. Maar ik kwam bij mensen aan huis of bij hun op stal. Ik vroeg 45 euro per keer excl km vergoeding. Bij mensen die zelf al ervaring hadden met jonge paarden rijden hoefde ik meestal maar 3 of 4 keer te komen voor de eigenaar er zelf op durfde, maar sommige paarden heb ik ook wat langer doorgereden tot de basis er op zat.
Je zou ook nog kunnen kijken of de persoon die je gaat helpen met zadelmak maken je hierna wil blijven lesgeven, tot de basis er op zit en dan kun je altijd nog switchen..
Maar ga aub niet zelf aanklooien, zou ontzettend zonde zijn van je paard.
Vraag me ook af hoe je gaat reageren als je voor het eerst op het paard gaat zitten en die aan de kletter gaat, die paarden op de manege hebben vaak een rem en een stuur. Een onbeleerd paard heeft dit niet. Dit kan voor hele gevaarlijke situaties zorgen zowel voor jezelf als voor het paard.
ow nee haha ik heb al wat "rodeo's" met die arabier achter de rug dus dat aan de kletter gaan en alles ben ik niet bang voor. Alleen steigeren lijkt me dood eng nog. Maar bedankt, het is misschien beter om te wachten tot later als ik ooit een tweede paard koop